Annons:
Etiketterandlig-utvecklingpsykologiskt-arbeteövrigtandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 268 ggr
snowy00
11/27/22, 10:08 PM

Att välja ett bättre liv

Behövde dela detta som jag skrev här om dagen.


När jag ser folk prata, till exempel i en film, eller ute i verkligheten… får jag en känsla av att allt detta sker automatiskt. Som att det egentligen inte är någon som pratar och gör.

Jag spelade ett datorspel som handlar om människor i ett kriminellt liv. Jag började tänka på hur folk blir kriminella, om allt detta sker automatiskt, som skrivet. Och hur skulle dessa brottslingar kunna välja ett annat, bättre, sätt att leva.

Sättet vi hanterar dessa saker är att skicka "dem" till fängelse, och ibland fungerar det. Men tänk om detta att skicka dem (de så kallade brottslingarna) till fängelse också är en automatisk mänsklig funktion. Jag menar, vem byggde samhället i första hand? Eftersom det inte finns en person som fattar alla dessa beslut måste det finnas en automatisk, kollektiv funktion.

Så om man bara fungerar automatiskt, hur kan man välja ett annat liv för en själv? Man kan börja meditera, men vad händer om detta val att meditera också är automatiskt? Då finns det ingen som väljer, ingen som gör, bara medvetandet som spelas ut…


Annons:
Condor
11/28/22, 11:01 AM
#1

#0:

Om det inte finns någon som väljer, finns det heller ingen som är ansvarig. Men vi är alla ansvariga för det som vi väljer. Det enda som skiljer oss åt, är att vi alla inte har samma möjligheter att välja det ena eller andra. Vi har begränsade valmöjligheter, men det är inget "automatiskt" val utan ett val som styrs av både känslor och förstånd.

Ibland måste man träffa ett val utan att vara medveten om vilka konsekvenser det ena eller andra har för oss. Men vi själva och andra måste leva med konsekvenserna av det som vi väljer.

snowy00
11/28/22, 11:15 AM
#2

#1:

Jo, det är nog bättre att ha det förhållningssättet, att man väljer och gör val.😊


FataMorgana
11/28/22, 5:33 PM
#3

#0: Det som du skriver får mig att tänka igen på det här med "göraren" eller "handlaren" som egentligen inte existerar, utan som bara är en illusion. När Werner Ablass såg igenom denna illusion fanns det för honom ingen kvar att vara arg på. Ha sa; vem kan jag vara arg på när "göraren" bara är en illusion? Gud? Han ansåg iallafall att den enda man i slutändan kan göra ansvarig är Gud, men Gud kunde han alltså inte vara arg på.

Men hur som helst så har du helt rätt med dina observationer, ur ett perspektiv. Ur det andra perspektivet kan man inte leva som så, att man lever och beter sig hur som helst och sen skyller på, "att det finns ju ändå ingen där", så då måste man ha det förhållningssättet, att man väljer och gör val som du skrev till Condor, dvs man måste leva som om "göraren" eller "handlaren" vore real.

Men i djupa stunder av meditation kan man komma till dessa insikter som du beskriver i ditt blogginlägg om 😊

snowy00
11/28/22, 7:29 PM
#4

#3: Det var lite så jag kände, som Werner Ablass… 😊


snowy00
11/29/22, 3:12 PM
#5

#3: Förresten, har du någon text på engelska eller svenska där han pratar/skriver om det här? Jag sökte på honom, men det verkar mest vara på tyska..🙄


Condor
11/29/22, 3:31 PM
#6

#5:

Jag kollade också, men kom bara på att hans bok "Mindcrash" måste handla om det. Han gav också mindcrash kurser. Någon engelsk text hittade jag heller inte. Men vi får väl se om Fata Morgana vet någonting när hon kommer hem från hennes utbildning.

Annons:
snowy00
11/29/22, 3:49 PM
#7

#6: Ah, ja min webbläsare översatte kindle-bokens förklarande text till:

"Personlig olycka bottnar i idén om att bemästra och kontrollera livet. Denna föreställning har sitt ursprung i tron ​​på ett verkligt existerande jag som tänker, bestämmer och handlar. När denna egoillusion löses upp och vi upplever att sinnet kraschar, återgår vi till vårt "naturliga tillstånd" av inre stabilitet. Werner Ablass beskriver hur hans personliga sinne kraschar inledde en radikal förändring av medvetandet och hur sinnet lurar oss. Med hjälp av tio konkreta strategier och 100 tankeställare kan vårt blockerande sinnesprogram inaktiveras – att äntligen leva istället för att bara tänka på livet."

https://www.amazon.com/Mindcrash-Befreie-Diktatur-Verstandes-wahres-ebook/dp/B00XSQFRZ6/ref=sr_1_1?keywords=mindcrash+werner+ablass&qid=1669733193&s=digital-text&sr=1-1

Men ser bara ut att finnas på tyska den med….Vi får nog vänta på FM.


Buy Mindcrash: Befreie dich von der Diktatur des Verstandes und lebe dein wahres Leben (German Edition): Read Kindle Store Reviews - Amazon.com
FataMorgana
11/29/22, 7:52 PM
#8

#7: Jag är nog rädd att Werner Ablass inte var särskilt känd internationellt och att det därför inte finns några böcker av honom översatta till engelska. Jag har iallafall inte hittat något på engelska av honom, tyvärr. Jag gillar honom själv väldigt mycket och tycker det är så synd att allt bara är på tyska.

Men det finns några videon på Youtube av honom och på dessa borde man kunde ändra undertiteln till engelska. Men vet inte hur bra översättningen blir, om man förstår någonting eller inte 🙄 Men det kanske är värt ett försök.

goat11_maya13
11/29/22, 9:17 PM
#9

Ett bättre liv, ens eget beslut vad vi dyrkar,
oftast är besluten automatiska utan någon
som helst vethet vad vi egentligen sysslar
med. Det är som att spola tillbaka samma
tape rulle om och om igen. Det är detta som
skapar oss som upprepare.

goat11_maya13
11/29/22, 9:26 PM
#10

Jag vet, har genom gått samma process.
Det handlar om att släppa alla
kontroll mekanismer alltså skippa
sinnet och bli osinnlig.
Välkommen hem till er sanna
närvaro.

snowy00
11/29/22, 9:48 PM
#11

#8: Ok, vad synd. Men ska prova nån video på YT med undertext. Kanske uppfattar man något i alla fall 😊

#10: Ja, jag minns mig själv för inte så länge sedan. Jag tänkte väldigt mycket, innan jag skrev något, eller sade något så tänkte jag ut allt, sedan sade eller skrev det. Men på några dagar skiftade detta.
Därför ser jag nog det automatiska väldigt tydligt (speciellt nu när jag är lite ovan). Vet så klart inte hur andra upplever det. Men för mig är det stor skillnad från ens början av detta år.


goat11_maya13
11/29/22, 9:52 PM
#12

Mindcrash den sanna medicineringen svårt att
uppnå men när detta sker, då förverkligas
vårt gudliga arv som kommer i full blomning.
Detta arv kallas närvarons ängel som blir
vår permanenta följeslagare, fråga vad vill
du blir svarad.

Condor
11/30/22, 11:08 AM
#13

Jag kom just att tänk på en sak som jag skrev i inlägget "att leva som en krigare" gällande att välja och ta ansvar:

"En krigare tar ansvar för alla sina handlingar eftersom han vet att han måste ta konsekvenserna. Därför väger han noggrant hur han agerar. Ofta kan han inte beräkna effekterna av sina handlingar och måste ändå fatta ett beslut. Många människor förväntar sig ett specifikt resultat av det de gör, vars uppfyllelse måste beräknas före gärningen. Om det inte kan beräknas agerar de ofta inte alls. Om du agerar och det förväntade resultatet inte uppfylls blir de besvikna. En krigare kan agera utan förväntningar. De som agerar felfritt behöver inte förvänta sig någonting, för de vet att de har gjort det bästa möjliga och därför kan de inte bli besvikna."

Annons:
snowy00
11/30/22, 1:29 PM
#14

#13: Ja, det är så klart viktigt hur vi handlar. Men detta noga övervägande går också automatiskt på något sätt. Som att man tagit ett steg bakåt i sitt handlande, fått distans, och ser klarare sina val, och valmöjligheter.


Condor
11/30/22, 1:52 PM
#15

#14:

Automatiken kanske är ett reslutat av sin egen rutin och sina egna mönster att reagera. Det kan vara till hjälp vid vardagliga sysslor. T.ex. när jag kör bil under den mörka årstiden på en landsväg, har jag som vana att alltid titta till både höger och vänster sida av vägen om jag ser små lysande punkter, för det brukar att vara ögonen på rådjur som kan hamma på vägen. Det går helt automatiskt utan att jag tänker efter. Det finns hundratals sådana små rutiner som man har nytta av.

Men på den andliga vägen kan rutiner vara ett hinder. Går man alltid genom livet med "automatikpiloten" medan man själv drömmer sig någonstans, är man inte i nuet och lever inte riktigt medvetet. Man missar en hel del saker som händer omkring. Livets "stora beslut" ska man göra i full medvetenhet och då kan det vara nyttigt att göra som du säger, att ta ett steg bakåt. För då ser du utifrån ett större och mer omfattannde perspektiv. Annars ser man bara närbilden, dvs. vad sinnet just fokuserar på.

snowy00
11/30/22, 2:19 PM
#16

#15:

Ja, det håller jag ju med om.

Om jag ska jämföra med mig själv förr i tiden (och vad jag har haft som tendens när jag mår sämre, lika med min OCD) så kunde jag överanalysera saker, och fastna i detaljer, och det är ju inte heller bra. Så det krävs väl en balans😊


Condor
12/1/22, 11:03 AM
#17

Jag hörde lite på ett intervju med Werner Ablass igår. Där pratade han om saker som tänkaren och handlaren, som enligt honom är en illusion och inte existerar.

Själv ser jag lite annorlunda på saken. Utifrån det resonemanget existerar ju ingenting, för allt är ju "maya" dvs. en illusion. Men vi kan ju inte resonera utanför illusionen, för där finns det inget förstånd och inga tankar. Jag ser saken mer utifrån den shamanska synen, att det som vi kallar för "maya" inte är verkligheten, utan bara ett sätt att erfara verkligheten på, dvs. det är en beskrivning av verkligheten och vi alla är anslutna till den sortens " beskrivning av verklighet" genom våra sinnen och hur förståndet tolkar dessa sinnesintryck . När vi resonerar, kan vi bara resonera utifrån detta, dvs. utifrån förståndet.

inom "maya", alltså inom verkligheten som vi är anslutna till finns det mycket väl en tänkare, för annars skulle det inte existera tankar och och utan handlaren skulle det heller inte finnas handlingar. Sen kommer vi till det "automatiska". Om jag förstod Ablass rätt, resonerar han att utifrån att hela universum utanför illusionen/maya, i det tidslösa, hela universum existerar från början till slutet i en enda tidslös enhet. Så långt håller jag med.

Men sen börjar förståndet att göra en "röra" av det. Förståndet tänker, att om redan allt existerar som en enda enhet, är det som om man skulle spela en film, där allt redan är inspelat, dvs. alla handlingar och alla tankar. I så fall skulle det inte finnas en tänkare eller en handlare, eftersom det skulle vara bestämt i förväg hur vi handlar och tänker.

Fällan som förståndet hamnar i är att det tänker kronologiskt. Förståndet kan bara tänka kronologiskt och i så fall blir det att allt som händer i universum följer en plan som redan fanns i det förflutna. Alla tankar och handlingar skulle i så fall finnas i det förflutna och bara spelas upp som en film. Vi är bara "pasagerare" så att säga och alla våra tankar och handlingar existerar redan i en annan form som i en filmrulle, som sedan bara spelas upp och vi har intrycket att vi tänker och handlar själva, fast vi inte gör det. Men det är fel att tänka så.

Utanför tid och rum kan det inte finnas en plan i det förflutna, eftersom det förflutna inte existerar utanför tid och rum. Det existerar heller inga tankar och gärningar utanför tid och rum och det existerar ingen kronologi. Men det kan mycket väl hända att vi skapar den här sortens verklighet tillsammans, med våra tankar och gärningar. Endast i den här verkligheten (maya) existerar tankar och gärningar och här är de realitet.

För förståndet är det omöjligt att föreställa sig en början och ett slut som en enda enhet pga kronologin och därför resonerar förståndet som att planen existerar i det förflutna. Men om vi glömmer förståndets begränsningar kan det mycket väl hända att vi själva skapar den här enheten med våra tankar och gärningar och att ingenting är bestämt i förväg. Vi är inte bara "passagerare" som följer en plan som "redan existerar" utan vi har valet att göra antingen det ena eller andra och beroende på vad vi själva fattar för beslut, tänker tankar, skapar vi enheten där början och slutet är en och samma sak. Men det kan förståndet inte förstå, för förståndet tänker kronologiskt och för förståndet kan planen bara existera i det förflutna.

I det här fallet är mitt eget uttalande aktuelt: Om förståndet resonerar kring sådana saker, ska man inte ta det på allvar.

snowy00
12/1/22, 3:24 PM
#18

#17: jag har själv inte kunnat höra på Albass, men i det jag menade som automatiskt här i tråden syftade iaf jag inte på något kronologiskt tidsperspektiv. Det var bara min egen upplevelse av skillnaden för mig i att tänka ut allt innan man handlar, eller mer "bara handla".

Men som du skriver var det inte så allvarligt menat från min sida i alla fall, så det har för mig personligen ingen större vikt om det är så att saker sker per automatik eller ej 😊

Men det var ju ett intressant inlägg du skrev här ovan ändå.


  • Redigerat 12/1/22, 3:25 PM av snowy00
Condor
12/1/22, 3:28 PM
#19

#18:

Jag förstod nog att du menade sponatanitet. Men så som jag förstod Ablass, menade han något annat, dvs. att tänkaren och handlaren inte alls existerar.

snowy00
12/1/22, 5:51 PM
#20

#19:

Ok, ska försöka igen att lyssna på honom med undertext (var bara tysk undertext när jag provade). Men jo, vi (jag och Ablass) verkar nog inte mena riktigt samma sak.


Annons:
Condor
12/1/22, 6:11 PM
#21

#20:

Men som sagt, ser jag saken lite annorlunda än Ablass.

snowy00
12/1/22, 6:59 PM
#22

#21:

Japp, förstår 😊


FataMorgana
12/1/22, 7:42 PM
#23

Det var den här videon som Condor menade. Om man klickar på kugghjulet och ändrar texten till automatiskt kan välja att lyssna på engelska. Men jag måste säga att översättningen är urusel. I något skede sa han "Scheiße", vad som betyder skit, men det översattes till "Pet"? Så jag vet inte om du får ut så mycket
av videon. Annars kan du alltid göra en snabbkurs i tyska 😁

Men som vad som gäller "handlaren" och "göraren" så tror jag att folks lite olika åsikter om den saken helt enkelt beror på den enkla anledningen att det finns så många olika andliga erfarenheter. En del kan ha andliga erfarenheter som ibland liknar andras erfarenheter, men sen drar folk olika slutsatser från dem. Erfarenheterna kan ha olika djup och för somliga varar erfarenheten längre och för andra kortare tid. Sen beror det också på var man stod från början och på hur vi integrerar och interpreterar våra erfarenheter. Så kanske ni och Ablass också pratar om samma sak, men bara från olika håll och kantar 😊

  • Redigerat 12/1/22, 7:43 PM av FataMorgana
snowy00
12/1/22, 10:06 PM
#24

#23: aha. Ja tyvärr förstod jag inte så mycket av automatiska översättningen :/ men det är nog som du säger, olika sätt att benämna ett liknande "fenomen" på. Om han nu pratar om ett riktigt andligt uppvaknande.

Tack ändå för videon😁
Förresten, jag läste tyska i högstadiet något år, men har glömt det mesta…kan nog mer av italienska nu för tiden😆 hehe


FataMorgana
12/2/22, 7:35 AM
#25

#24:

Ja att han talar om sitt andliga uppvaknande tvivlar jag inte det minsta på 😊 Men synd att videoöversättningen inte är så bra.

Om man har svenska som sitt modersmål så är tyska egentligen ett ganska lätt språk att lära sig. Själv läser jag nuförtiden nästan bara på tyska sidor och ser nästan bara på tyska youtube kanaler. Det tyska utbudet av "det andliga" är så mycket större än det svenska, men inte så stort som det engelska där man (eller rättare sagt jag) bara tappar bort sig 😁 Men å andra sidan tänker jag att man inte ska lyssna för mycket på andra, eftersom allas erfarenheter skiljer sig så mycket åt från varandra och det viktiga är ändå ens egna erfarenheter och att man hittar sin egen inre lärare. Att lyssna på andra är ändå inte samma sak som att erfara själv 😊

snowy00
12/2/22, 1:32 PM
#26

#25: Exakt. Nu för tiden lyssnar jag nog mest på andliga lärare för att det är "lite avslappnande"… Tror egentligen inte själv att jag behöver det rakt av.

Språk är kul att lära, så man vet aldrig om jag får för mig att lära mig tyska nån gång…😉😁


goat11_maya13
12/4/22, 12:05 PM
#27

Vita-boningen eller intellektet allas
vår gemensamma kommando central.

Jaget låter sig aldrig bli förråd.
Jaget förråder aldrig andra.
Den är allena i sitt majestät.

Dubbelsidighet lovar alltid
vad den aldrig levererar.
Antagligen är det en triad
bestående av imbecilla,
patologiska, lögnare.

Ljugande och bedragande
häpnadsväckande prestanda.

Om någon hamnat i en grupp
av likar vem är tölpen?

Visa tacksamhet för den minsta
saken däri ligger styrkan.

Kärleken är inte extra ordinär. Vad som
behövs är kärlek utan utmattelse.

Utför ordinära saker med
extra ordinär kärlek.

Vänta inte på någon slags frälsare
bli er egen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: