Annons:
Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 94 ggr
FataMorgana
2022-11-05, 17:33

Att göra sig föreställningar

I går var jag ute och äta med ett gäng personer. Innan jag for iväg till den här pizzerian kollade jag på internet deras meny. Jag bestämde mig för att beställa en pasta rätt och framför mig såg jag i mitt sinne en tallrik full med pasta, en massa gröna basilikablad överdränkt av en läcker gräddig sås. Nå väl, när jag väl fick min portion så blev jag riktigt besviken. Jag fick en tallrik, med kanske inte mer än 20-30 fusillis, tre till fyra gröna prickar som jag antar att var basilikan och mer sås än en matsked kan man nog inte snacka om 😄

Då tänkte jag på mig själv och på mina föreställningar som jag målade upp i mitt sinne innan det här pizzeria - besöket och kunde inte låta bli att skratta åt mig själv och på hur vi människor fungerar, hur våra föreställningar sällan stämmer överens med verkligheten.

Vill vi arbeta på oss själva och utvecklas är det viktigt att vi iakttar oss själva och blir medvetna om våra egna föreställningar och att vi förstår att det inte bara sker som i exemplet här ovan, utan att det hela tiden sker. När vi läser vad andra skriver, när vi lyssnar på vad andra säger, när vi funderar på någonting, som när vi funderar på gud eller på meningen med livet och när vi planerar någonting, så föreställer vi oss en massa saker, som i verkligheten inte alls är eller blir så som vi föreställde oss det.

Man kan säga, att det som händer i våra huvuden är något helt annat än det som verkligen händer och det är nog också orsaken till så många gräl och missförstånd människor emellan. För att man föreställer sig saker om andra som inte är sanna. Därför är det så viktigt, om vi vill utvecklas och bli goda och kärleksfulla medmänniskor, att vi verkligen blir medvetna om våra föreställningar, så att vi slutar utgå från att det som vi föreställer oss om andra skulle vara sant. Eller vad tycker ni?

• Redigerat 2022-11-05, 17:55 av FataMorgana
Annons:
snowy00
2022-11-05, 22:20

Det jag kommer att tänka på är att när människorna var jägare/samlare… som de var enligt vetenskapen… då behövde de väl föreställa sig saker för att överleva… De kanske föreställde sig vägen hem till grottan (eller var de nu bodde), föreställde sig vad för farligt som kanske gömmer sig i mörkret där borta. Eller var den bästa marken att jaga på kan vara.

Sen nu när vi inte jagar och samlar på samma sätt föreställer vi oss andra saker i stället, som hur portionen på pizzerian kommer bli.

Men det finns ju grottmålningar från långt innan vår tidsålder… Och kan tänka mig att de hade religiösa/andliga inslag. Så säkert redan då började man föreställa sig mer abstrakta saker som sedan har lett till diverse religioner/andliga trossystem osv.

Men frågan är kanske när (och om) det övergick från mer konkreta föreställningar som vägen hem till grottan, till mera abstrakta föreställningar om gud, himlen mm. Och även kanske, varför

Condor
2022-11-06, 13:11

#0:

Då måste jag också tänka på den gången som vi tog hem "spagetti vegetaria" från vår pizzeria i byn. Jag hade helt andra förestälningar än torr spagetti, utan sås med ett par frysta grönsaker som de hade kokat. 😄
Det handlar inte bara om föreställningar utan även om förväntningar som man har.

Condor
2022-11-06, 13:23

Ibland kan det hända att det just är en begränsad föreställningsram som leder till falska föreställningar, t.ex. eftersom du tycker si eller så, kan det bara bero på att du är si eller så och sen gör man sig en föreställning av en annan som inte stämmer överens med verkligheten.

FataMorgana
2022-11-06, 13:39

#1:

Att föreställa sig saker och ting är nog en väldigt viktig sak, just för att kunna överleva eller för att kunna ta sig från A till B så som du skrev om att jägarna gjorde. Vår föreställningsförmåga är som ett livsnödvändigt verktyg, som vi inte hade kommit långt med utan. Vi behöver också vår föreställningsförmåga för att kunna skapa och uppfinna någonting eller när vi målar en bild. Men vi måste också vara medvetna om att våra föreställningar av verkligheten, t.ex om andra människor inte nödvändigtvis stämmer överens med verkligheten. Därför är det också upphovet till så många missförstånd.

För att ta mig själv som ett exempel händer det ibland när jag skriver inlägg på olika sajter, att jag sitter här framför min dator och skriver i lugn och ro med ett leende på läpparna och menar en sak, men att den som läser det sen föreställer sig något helt annat (nu syftar jag inte på dig, bara så att du vet) och målar upp bilder av mig som inte alls stämmer överens med verkligheten. Så får jag sen som svar att jag ska lugna ner mig eller andas lugnt eller något annat i den stilen, precis som om jag hade varit upprörd. Det jag menar, är att det är väldigt viktigt att vi börjar skilja mellan verkligheten och mellan alla föreställningar om verkligheten som vi målar upp i våra huvuden, för om vi inte gör det lever vi inte i sanningen utan i osanning som vi själva har skapat.

På din sista fråga har jag inget bra svar på. Jag har verkligen ingen aning 😊

snowy00
2022-11-06, 17:22

#4: Jo, det händer ofta på forum, och även utanför forum. Ett par gånger har jag blivit förvånad när någon helt utan vidare antar att jag attraheras endast av killar t ex 😆 det stör mig inte, men jag får rätta personen eftersom det är långt från sanningen. Kanske utstrålar jag en viss energi ibland, som får en del att tänka så… Haha… Annars vet jag inte alls var de får den föreställningen, och förväntningen ifrån. För att även jag ta ett personligt exempel.

FataMorgana
2022-11-06, 17:39

#5:

Ja ibland kan man verkligen undra var folk får allt ifrån 😄

Annons:
Upp till toppen
Annons: