Annons:
Etikettövrigt
Läst 94 ggr
[Tismon]
2022-09-10, 19:20

Mannen på ön

En troende hade strandsatts på en öde ö. Dag in och dag ut så bad han till gud att gud skulle komma och rädda honom.

En dag kommer en båt förbi. De erbjöd sig att rädda denna mannen men han sa nej, det var gud som skulle rädda honom. Samma sak hände igen med en annan båt, men han insisterade på att bli räddad av gud själv.

Mannen dog i slutändan utan att inse att det var gud som skickat båtarna för att komna och rädda honom. Det stämde helt enkelt inte överens med hans egna syn på vad det innebar att bli räddad.

Vare sig man är troende eller inte tycker jag att det finns visheter att dra från denna historian. När vi förnekar en sanning, en räddning, en förbättring - för det levde inte upp till våra förväntningar - blir vi mannen på ön? Vad är era tankar?

Annons:
[snowy_]
2022-09-11, 05:14

Jag tänker att mannen inte var redo att räddas. För att bli räddad av andra måste man först på något sätt rädda sig själv.

FataMorgana
2022-09-11, 12:16

#0:

Det är en vis berättelse det där, som det finns flera olika varianter av 😊

Ja jag kan bara hålla med, att vi blir som mannen på ön när saker och ting inte blir som vi förväntar oss / för att det inte levde upp till våra förväntningar. Om vi iakttar oss själva så kan vi rätt ofta fastställa att det verkligen är så, att saker och ting sällan blir eller är så som vi föreställer oss det. Därför ger dom visa oss rådet att vara mer närvarande i nuet, dvs att ta emot ögonblicket så som det kommer att och sluta ha en massa förväntningar och att sluta göra sig föreställningar.

Condor
2022-09-11, 12:17

#0:

Jag känner en annan variant av den historian. Det var översvämning och mannen klättrade upp på taket. Först kom en båt, men mannen sa att dom ska rädda andra i stället, för att gud kommer att rädda honom. Sen kom en helikopter, men mannen sa samma sak till dom i helikoptern. Efter att han dog frågade han gud varför han inte räddade honom. Gud svarade "hurså, vad hände med båten och helikoptern som jag skickade förbi?"

Männsikor har en viss föreställning om gud och hur gud verkar i det dagliga livet, fast verkningsmekanismerna är okända. Därför ska man göra sig av med sina föreställningar.

[snowy_]
2022-09-11, 12:24

Kommer att tänka på något jag hört om en historia om en sjökapten. Minns inte exakt hur den gick… Men det slutade med att han drunknade med fartyget.

Poängen i den var att sjökaptenen till slut gjorde det enda han kunde göra, att drunkna.

Kanske gjorde han det fullt ut, utan att ifrågasätta händelsen, även när döden kom. Kanske dog han på något sätt, medvetet.

Condor
2022-09-11, 12:28

#4:

Var det inte så förr i tiden, att kaptenen i vanliga fall sjönk med sitt skepp?

[snowy_]
2022-09-11, 13:02

#5: Jo det var väl så😀 Förhoppningsvis var alla lika medvetna som honom då, hehe…😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: