Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandlig-utveckling
Läst 263 ggr
FataMorgana
3

Stillhet / Tystnad

Har ni tänkt på att när tystnaden väl kommer in i våra liv att många inte kan hantera det alls. Den inre rastlösheten och känslan av att behöva göra något, göra skillnad, vara produktiv sätter sig direkt. Att uthärda tystnad är inte lätt till en början. Andningen kan hjälpa oss med detta. Att vara medveten om andningen och att komma tillbaka till andningen får våra tankar, våra känslor, vårt sinne att vila. Då vilar iakttagaren i sitt sanna väsen. Genom att stilla sina tankar och vara fullt medveten upplever vi vår sanna natur. I tystnaden finns styrka - i stillheten ligger styrkan. Därför är inre stillhet och tystnad så viktigt, för genom den inre stillheten kan vi erfara Gud / Källan eller vad ni vill kalla det för. Vad har ni för tankar kring detta? Hur gör ni för att stilla era tankar och erfara tystnad?

• Redigerat 2022-08-28 18:08 av FataMorgana
[snowy_]
2

#0: Som du nog vet så är ju mitt sätt att erfara den inre tystnaden att meditera (och kommer nog alltid vara). Annars gillar jag att promenera i skogen… Då kan tankarna få flöda fritt och jag upplever någon slags inre tystnad/stillhet med det.

Annars är jag nog en sådan som gillar att vara produktiv/aktiv och få saker gjorda (det kanske jag ärvt från min pappa). Minns en på mitt tidigare jobb som blev lite sur på mig och sade "du bara jobbar" eller så när jag skulle gå från rasten före de andra, och fortsätta jobba.😆

Men jag försöker blanda inre tystnad/stillhet (exempelvis meditation) med yttre aktivitet. På så sätt för man ju med sig tystnaden från meditationen in i vardagen/aktiviteten och erfar den även där till slut.

Condor
1

#0:

Jag tänker att tystnaden kommer av själv, när man inte gör någonting alls.

[SolaH]
2

Jag eftertraktar inte tystnaden. Me tystnaden kan vara skrämmande i första ögonblick.
Därför går man igång med att göra någonting .
Tystnaden kan också komma mitt i allt brus. Då jag från kopplar från det synliga och prat. Det som kommer in passerar ut,utan att jag har noterat någonting.

FataMorgana
1

#3: Vad är det som känns skrämmande med tystnanden? Jag vet att det är så för många, men det hade varit intressant att höra mer om dina tankar kring det. Men det kanske inte är så lätt att sätta fingrarna på det och förklara.

FataMorgana
2

#1: Ja jag vet nog att ditt sätt är att meditera 😀 Men det är ändå trevligt att du delar med dig här om vad som hjälper dig och jag håller bara med dig om att naturen är helt fantastisk på att få oss att erfara inre stillhet och tystnad.

Pyttelite
2

Jag upplever att tystnad och avslappning hör ihop men det gör ont och är en ansträngning att slappna av - tyst blir det aldrig riktigt när man har tinnitus.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

FataMorgana
1

Om man försöker för mycket blir det till ansträngning. Det är inte meningen.

Ps. Ska skriva lite mer om det här under helgen, när jag har mer tid 😊

• Redigerat 2022-08-30 19:11 av FataMorgana
Condor
2

#6:

Jag har också tinnitus, antagligen kommer det från nacken, för om jag vrider huvudet till vänster, samtidigt som jag spänner halsmusklerna, hör jag tinnitusen högre. Men annars har jag vant mig och lägger inte ens märke till det, om jag inte lägger min uppmärksamhet på det.

Men den inre tystnaden har med tankarna att göra. Det finns människor som kan meditera när det är oväsen runt omkring dom. Konsten är att ta bort sin uppmärksamhet från saker som stör, t.ex. oväsen.

Avslappning kan man inte uppnå med ansträngning, för ansträngning är motsatsen till avslappning. Om det dyker upp störande faktorer, tex. oväsen, acceptera det helt enkelt och ansträng dig inte att ta bort uppmärksamheten från det som stör. Det är ungefär som om jag skulle säga "tänk inte på en rosa elefant i 10 minuter". Du har säkert inte tänkt på en rosa elefant på hela dagen, men om du anstränger dig att inte tänka på en, funkar det inte.

Låt tankar dra förbi, acceptera alla tankar, alla oljud utan att bedöma dom eller kämpa emot dom. Du kan t.ex. koncentrera dig på din andning. Det finns också avslappningsövningar och vad som ger en bra avslappning är Reiki. Ibland händer det att jag till och med somnar om jag själv ger mig en reikibehandling.

Pyttelite
2

#8: När jag pratar om ansträngning vid avslappning menar jag inte muskulös ansträngning utan mental eller hur man nu kan uttrycka det.

Det gör ont att gå ner i varv.

Condor
0

#9:

Jag menade också mental ansträngning. Det är tankarna som ska lugna ner sig. Men jag förstår inte att det gör ont. Vad är det som gör ont?

Pyttelite
1

#10: Det är en stor ansträngning att tappa kontrollen.

Condor
0

#11:

Men var i kroppen upplever du smärtor?

[snowy_]
1

Annat man kan göra för att slappna av är ju att exempelvis ligga ned och väldigt lätt och ansträngningslöst lägga sin uppmärksamhet på kroppen. Jag gjorde det tidigare idag då jag kände mig lite ytligt stressad. På några minuter försvann den stressade känslan, och hjärtat började slå i mer "normal" takt igen.

Men det funkar ju inte att tvinga uppmärksamheten någonstans. Då är det bättre att bara ligga där och låta uppmärksamheten gå dit den vill för stunden

Condor
0

#13:

Ja, energin följer ju uppmärksamheten och att lägga uppmärksamheten på kroppen är att få energin att flyta bättre.

Jag skrev ett inlägg med en övning i det här inlägget:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1537892/energi-foljer-uppmarksamheten

Den övningen är säkert bra att göra efter ett besök hos kiropraktikern.

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
[snowy_]
1

#14:

Den övningen var också behaglig🙂

Condor
1

#15:

Kul! 🙂

[snowy_]
1

#16:

Tror också jag förstår hur du menar med att det "kribblar" under fotsulorna. Egentligen kan jag känna det nu också, när jag sitter här vid datorn, och inte gör övningen. Lika så i händerna.

Condor
1

#17:

Ja, det är energiflödet som du känner. Man känner det också när man använder sig av Reiki.

FataMorgana
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#11:

Undrar hur du påverkas av meditationsmusik med alfa-vågor? Har du någonsin testat? Egentligen är ju inre tystnad och stillhet frånvaro av ansträngning, alltså det som blir kvar när tankarna tystnad och när alla försökt att uppnå någonting försvunnit.

Meditationsmusik har också den effekten, att det får oss att varva ner och bli lugnare och mer harmonisk inombords. Den här videon ska man lyssna på med hörlurar, utan hörlurar fungerar det inte. Har man epilepsi rekommenderas det att man inte lyssnar på sån här musik.

FataMorgana
1

#11: Här är en bra text om den inre stillheten / tystnaden, som kanske kan vara till hjälp för dig. Den är på tyska, men tänker att du kanske förstår den.

https://www.sein.de/stille-und-der-spirituelle-weg/

Annars kan man översätta den här: https://www-sein-de.translate.goog/stille-und-der-spirituelle-weg/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp

Men observera, att det inte är den bästa översättningen. Så om det är något du inte förstår, så fråga gärna. Där står det också det som Condor skrev, om att man inte ska anstränga sig, utan att det mer handlar om att acceptera alla känslor, tankar och oroligheter som dyker upp och där står det också om den rädsla som kan uppstå, rädsla för t.ex förintelse och för upplösning, men också över den inre frid och avslappning som sedan uppstår när man väl vågat ta emot och känna vid alla sina oroligheter. Jag citerar:

"Genom att låta de förtryckande, rörliga, ibland hotfulla känslorna finnas där och bränna ut dem, blir det inre rummet allt friare och mer avslappnat – och den djupare stillheten har chansen att uppmärksammas. Ju mer känslor som känns till slutet, desto lättare och bredare blir detta inre utrymme."

Stille ist unsere Natur. Sie liegt unter dem Chaos unserer Gefühle und Gedanken, unter all dem inneren und äußeren Lärm. Der spirituelle Lehrer Christian Meyer stellt einen einfachen Weg vor, in diese ganz ­andere Art des Seins einzutreten, die man A
Pyttelite
2

#19 #20 Tack för länkarna och råden.

Har ju inte tid att läsa dom nu - varva ner har jag ingen tid för 😵‍💫

Ska kolla på dom i portioner.

goat11_maya13
1

Tystnaden kommer inte, den "är" precis som synen.
Vi hör inte tystnaden om vi inte lärt oss att lyssna.
Höra och lyssna är inte samma sak precis som titta eller se.
Prova att inte tala eller prata någon vecka eller mer.
Lycka till med icke pratandet.

FataMorgana
2

#22:

Du kan gärna läsa det som ”när tystnaden är där” eller som när ”det väl blir tyst” om du hellre vill. För även om tystnaden ”är”, så blir den inte uppmärksammad av alla och så finns det många som är rädda för tystnaden och som inte vågar släppa in den i sitt liv eller hur man nu ska kalla det, och då finns det saker som kan vara mer hjälpsamma och saker som man kan vara mindre hjälpsamma om man verkligen vill erfara frukterna av den inre stillheten och tystnaden och bli av med sina rädslor för den.

Att inte prata på en vecka kan säkert också vara hjälpsamt för vissa, så tack för det tipset 😊 men för många är det inte möjligt pga t.ex jobb och familj. Själv studerar jag för tillfället och mina lärare skulle nog inte bli så glada om jag inte sa ett ord, men tänker att tystnaden och den inre stillheten inte försvinner bara för att jag behöver prata från och till. Sen handlar det ju inte bara om pratandet, utan om att stilla sina tankar. Man kan ju låta bli att prata på en vecka, men ändå vara fullt upptagen med sin inre dialog och hela tiden vara någonstans med sina tankar.

StillaSinnet
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är viktigt att kunna stilla sina sinnen, fokusera enbart på en inre punkt, sol, ljus eller liknande.
Mitt tips är att yoga och hitta yogaandningen. När man blivit van djupandning med längre utandning än inandning kan man fokusera på ingenting. Tid och rum försvinner.
Tack 🙏🏼

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[snowy_]
1

#24:

Hej! Bara undrar, är inte Pyttelite Sajtvärd för Yoga och Meditation? Helt off-topic, men blev lite förvirrad.

StillaSinnet
1

#25: jag har inte varit aktiv på flera år och har bytt användarnamn från Artlink till StillaSinnet. Jag står fortfarande som Sajtvärd på Yoga och Meditation. Jag heter egentligen Liselott, kallas Lottiz.
🙏🏼

• Redigerat 2022-09-29 21:10 av StillaSinnet
[snowy_]
1

#26: Ok, då förstår jag. Jag var bara inte aktiv här på den tiden tror jag.🙏

Maria
1

Jag kollade på sajten nu och då står Pyttelite som Sajtvärd.

/Maria

FataMorgana
2

#24: Tack för att du delar med dig 😊

StillaSinnet
3

#29: tack 🙏🏼

Condor
2

#28:

Men presentationstexten är fortfarande den som Lottiz skrev.