Annons:
Etikettenergiarbete-healing-aura-chakran
Läst 143 ggr
Condor
3/30/22, 10:39 AM

Energi följer uppmärksamheten

Det har redan olika gamla kulturer kommit fram till. En av desa är HUNA läran, en gammal filosofi och andlig lära från Hawai och andra öar i Pacifiken. HUNA betyder "dold" eller "hemlig" och praktiserades av "kahunas", som var en sorts shamaner, präster, andliga vägledare eller vad man vill kalla det för.

Det finns 7 HUNA principier:

  1. IKE – Världen är vad jag anser att den är
  2. KALA – Det finns inga gränser
  3. MAKIA – Energin följer uppmärksamheten
  4. MANAWA - Nu är maktens ögonblick
  5. ALOHA - Att älska betyder att vara nöjd
  6. MANA - All kraft kommer inifrån
  7. PONO - Effektivitet är mått på sanning

Det här inlägget behandlar insikten att energi följer uppmärksamheten. Även inom Zen-Buddhism, Reiki och andra österländska läror finns det tekniker att arbeta med energier genom sin uppmärksamhet. Som redan den andra principen "KALA" säger, finns det inga gränser.

Baserande på denna gränslösheten vill jag föreställa er en enkel teknik att erfara detta som alla kan göra utan att ha någon som helst utbildning i en lära. Man kan få sina egna energier att flyta bättre och till och med lösa upp mindre förspänningar på kort tid med den övningen.

När man har fått lite rutin med övningen kan man göra den även "vid sidan om" medan man t.ex. ligger eller sitter på soffan och tittar på TV. Men när man startar med att lära och öva den, bör man lägga sig ner, stänga ögonen och bara koncentrera sig på övningen.

Du ska ligga bekvämt och slappna av i kropp och huvud. Ta ett par djupa andetag och gå med din uppmärksamhet först till kronchakrat som sitter ovanför huvudet. Sen flyttar du din uppmärksamhet långsamt neråt längs ryggraden, sen till höftet och ner i benen ända ner till fotsulorna.

Uprepa det ett par ggr., om du gör det rätt borde du först känna att när du kommer ner till fötterna, att du könner att fotsulorna börjar att kribbla. Det är ett tecken på att energiflödet ökar och att du är bra jordad. Efter ett par upprepningar börjar du känna att fötterna blir varma. Samma kan du göra med händerna, dvs. att i stället för att gå ner hela ryggraden med din uppmärksamhet, går du från huvudet till axlarna och sen armarna neråt till händerna.

Sen kan du kombinera, först armarna och sen fortsätta med hela ryggraden ner till fötterna. Efter flera upprepnngar kan du känna en värme i ryggraden eller vågor av värme. Om du har en förspänning i ryggen, kan du gå med din uppmärksamhet till det stället och flytta uppmärksamheten upp och ner upprepade ggr på det stället där förspänningen befinner sig. Var inte överraskad om förspänningen bättrar sig eller till och med försvinner. Du kan även gå upp och ner ett flertal ggr från huvudet till fötterna och sen tillbaka till huvudet igen. På så vis kan man lära att styra sina energier till vilka problemzoner som helst i kroppen, öka sitt energflöde och att få kroppen mer i harmoni.

Var inte besviken om det inte lyckas den första gången. Ju mer du övar, ju bättre kommer du att lyckas.

Annons:
[snowy_]
5/19/22, 5:15 PM
#1

Intressant inlägg!

När du skriver om att följa uppmärksamheten efter ryggraden (om du menar så) kommer jag att tänka på en andningsövning jag provat en del förr där man följer ryggraden (sedan upp fram till "tredje ögat") med uppmärksamheten medan man andas in och ut (om jag nu minns rätt). Men detta är nog rätt kraftfulla övningar som man ska vara försiktig med 🙂

  • Redigerat 5/19/22, 5:16 PM av [snowy_]
Condor
5/19/22, 5:38 PM
#2

#1:

Det finns många övningar och tekniker som baserar på att energi följer uppmärksamheten. Det här var så att säga grundprincipen och en enkel övning som man kan göra vid sidan om när man t.ex. tittar på TV. Man lär känna och styra energier till dit där de behövs.

[snowy_]
5/19/22, 5:40 PM
#3

#2: Ja det är nog bäst att "börja från början" med grunden…så man inte ställer till med något 😁

Condor
5/19/22, 5:42 PM
#4

#3:

Det finns övningar som i sältsynta fall hos somliga kan aktivera ens kundalini. Men annars finns det inte så mycket att ställa till med. 😄

[snowy_]
5/19/22, 5:45 PM
#5

#4:

Ja, var kundalinin jag tänkte på.🙂

Upp till toppen
Annons: