Annons:
Läst 173 ggr
Condor
7/19/22, 10:17 AM

Akasha intelligensen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De flesta som intresserar sig för andligt har väl någon gång stött på begrepper "akasha krönikan". Akasha är ett sanskrit ord och betyder ungefär "himmel, det tomma rummet" eller eter. Akasha krönikan är en icke fysisk bok om hela existensen och hela livet. Man kan se det så som att hela existensen från början till slut också existerar utanför tid och rum, där som det inte finns en början och ett slut, som innehåller alla informationer som existerar i existensen. Det är det som kallas akasha krönikan.

Det "tomma rummet" är egentligen inte tomt. Rummet kan man kröka och gravitationsvågor är också rummets rörelse. Rummet är alltså en sorts substans. Det är det som kallas Akasha och det sägs ha en intelligens.

Men begreppet akasha intelligens är någonting som kanske inte så många har stött på. Jag såg häromdagen ett klipp av Sadhguru där han pratade om det och betecknade Akasha som det femte elementet, som är skedet för de andra 4 element. Sadhguru jämförde det med internätet, där det finns en massa kunskap och informationer. Man behöver inte bära internätet med sig, men det finns alltid där, med all kunskap.

Han sa: "Vad Krishna visste, vad Buddha visste, vad någon annan visste, allt finns där. Man behöver inte studera nonsensen som skrivs av människorna omkring dem."

Han berättade det på ett roligt sätt och sa att om ni sätter er ner, så är det inte era rumpor som håller er kvar, utan det är akasha intelligensen. Först tänkte jag "Äsch" Men det vet ju alla att det är gravitationen". Men sen slog mig tanken att gravitationen är ju en av naturkonstanterna. Dessa krafter är så perfekt utbalanserade att den minsta lilla avvikelsen skulle leda till att det inte skulle ha bildats stjärnor och planeter. Det skulle inte ha bildats liv.

Det kan ju inte vara en slump att desa konstanter är så perfekt utbalanserade. Det vore ju som om man skulle spela lotto med en enda rad i flera år och varje gång ha alla rätt. Det måste finnas en inteligens bakom och det är tydligen akasha intelligensen. Man kan också kalla det som den gudomliga planen. På så vis är det i slutändan akasha intelligensen som håller oss kvar på jorden, fast det heller inteär fel att säga att det är gravitationen.

Men hur som helst. Sadhguru sa att den här intelligensen ständigt kommunicerar med oss. Även inom shamanism aktar man på tecken som man får av världen, som kan vara ett omen eller visa oss saker. Sadhguru sa att den intelligensen kan arbeta för en eller emot en och det är anledningen till att somliga människor har det lätt i livet, medan andra ständigt får stryk.

Man måste så att säga bli vän med akasha intelligensen. Sen sa han att det finns en övning som man kan göra, som han vet att hälften av lyssnarna inte kommer att göra, för att bli vän med intelligensen. Tidigt på morgonen, innan solen står i en 30 graders vinkel ska man titta upp till himlen och buga sig för att akasha håller oss kvar på jorden. Mitt på dagen och före solnedgången (efter 30 graders vinkeln) ska man upprepa det.

Jag tänkte, det kostar ju ingenting att pröva ut det, men sen tänkte jag inte på det mer. Men igår, mitt på dagen kom jag på det igen och bugade för att akasha håller mig kvar här. Igår kväll, när jag höll på att laga mat och egentligen inte tänkte på något andligt, slog det mig plötsligt "jovisst ja, solen går ju stax ner". Jag tittade ut genom fönstret mot himlen och det första som jag såg var en regnbåge i molnen. Vi hade inget regn igår och det var soligt hela dagen. Det befann sig bara ett par mindre slöjor på himlen. Vi hann ta ett foto, innan regnbågen försvann.

Fick jag resonans av akasha intelligensen? Var det ett tecken på att det kom fram att jag bugade för den? Är inte livet ett härligt mysterium? 😊

  • Redigerat 7/19/22, 10:20 AM av Condor
Annons:
[snowy_]
7/20/22, 1:16 AM
#1

Kanske var det att ni fick ett tecken 😊

När du skriver:

"Akasha krönikan är en icke fysisk bok om hela existensen och hela livet."

Tänker jag direkt på Vedaskrifterna. Dessa sägs vara en slags kunskapsstruktur, alltså ingen religiös skrift från början, även om flera religioner nog bygger på skrifterna. Man ska också ha upptäckt på vetenskaplig väg att den mänskliga fysiologin överensstämmer med dessa skrifter på sina sätt. Det är komplicerat för mig att förklara. Så Tony Nader får förklara i två videos här nedan… Tyckte det bara var en intressant sak att ta upp, när du skrev det här ovan.

  • Redigerat 7/20/22, 1:21 AM av [snowy_]
[snowy_]
7/20/22, 1:16 AM
#2

.

[snowy_]
7/20/22, 1:17 AM
#3

.

Condor
7/20/22, 9:34 AM
#4

#1:

Veda skriftertna är inte helt det samma, men det finns i Indien så kallade "nadi reader" som har förmågan att läsa ur akasha krönikan och de har skrivit ner det på palmblad. Det ska finnas 7 palmbladsbibliotek.

En bra sammanfattning hittade jag bara på tyska, men kanske du har en översättningsknapp på din browser.

https://wiki.yoga-vidya.de/Palmblattbibliothek

[snowy_]
7/20/22, 12:20 PM
#5

#4:

Hade inte hört talas om dessa palmblad. Men det var ju intressant. Kanske de skrevs ned på liknande sätt som Vedaskrifterna.

Condor
7/21/22, 9:20 AM
#6

#5:

Naja, dessa palmblad skrevs för tusentals år och om du går till ett palmbladsbibliotek och vill ha en läsning av en nadi reader hittar han palmbladet där hela ditt liv står. Han kan tala om för dig saker ur ditt förflutna, dina karaktärsegenskaper och talanger. Han talar om för dig vilka uppgifter du har i din framtid, din hälsa, dina partner, din familj, yrke, Ibland får man ett personligt mantra och råd för din andliga utveckling.

Men det finns även fejk bibliotek med fejk nadi reader, som tar dyra pengar för att utföra ritual som ska hjälpa i livet, så man måste vara försiktig om man vill ha en läsning.

Annons:
[snowy_]
7/21/22, 2:47 PM
#7

#6:

Ok, så mycket man kan få veta från ett palmblad 😁

Läste en bok (Paul Brunton, A search in secret India) där han reste i Indien på typ 1920-talet om jag minns rätt. Och redan då mötte han där många fake-gurus/charlataner och liknande. Tills han mötte Sri Ramana Maharishi vid Arunachala. En fin berättelse var det.

Condor
7/21/22, 3:14 PM
#8

#7:

Ja, men det är bara nadi reader som kan läsa det. Nuförtiden erbjuds läsningar till och med online via skype. Men jag skulle inte lita på att det är seriöst.

FataMorgana
3/25/23, 3:21 PM
#9

Såg just ett intressant videoklipp som handlade om en indisk matematiker som hette Ramanujan. Han dog redan när han var 32 år gammal. Vad som jag finner så fascinerande med den här mannen är att han ska ha påverkat många områden inom matematiken med sina matematiska formler, vad som gäller t.ex., svarta hål och stringteorin. Saken är bara den att han skrev ner sina formler i början av 1900 talet. Han föddes 1887. På den tiden kände man ju inte ens till existensen av svarta hål. Han var verkligen ett geni. Själv menade han att hade blivit tilldelad sina matematiska förmågor av den indiska gudinnan Namagiri. Men själv tänker jag att det är ur Akashakrönikan han fick sina informationer ifrån, så som jag tänker att alla genien fått sina informationer därifrån. Egentligen är den tillgänglig för oss alla, för var och en av oss.

Condor
3/25/23, 3:39 PM
#10

#9:

Vi kanske får mer informationer ur akasha krönikan än vad vi är medvetna om. Alle inspirationer, snilleblixtar, idéer och bilder som dyker upp i huvudet ibland, bara sådär.

FataMorgana
3/25/23, 3:46 PM
#11

#10: Ja och ju tystare vi blir desto fler blir alla dessa inspirationer. Det är inte för inte de visa och upplysta råder oss till inre stillhet och tystnad.

snowy00
3/27/23, 8:39 PM
#12

#9: Låter intressant. Jag såg själv en dokumentär om Einstein och relativitetsteorin nyligen, där man så klart pratade om svarta hål också. Men då var ju han du nämner före… Men vem vet hur många som kommit fram till dessa saker tidigare, innan Einstein, bara det att det inte blivit "mainstream" och känt av det.

Själv tycker jag det är fascinerande vad man kan komma fram till med några matematiska formler….😊


  • Redigerat 3/27/23, 8:39 PM av snowy00
FataMorgana
3/28/23, 5:05 PM
#13

#12: Ja, mycket fascinerande. Det hade varit väldigt kul att själv kunna lösa det ena eller andra mysteriet med matematiska formler 😊 Man skulle kanske börja "studera" Akasha krönikan lite närmare och själv bli till ett geni 😄

  • Redigerat 3/28/23, 5:06 PM av FataMorgana
Annons:
snowy00
3/28/23, 5:39 PM
#14

#13: Hehe, ja. Man kan ju börja med ett varmt bad, för där har jag läst att Einstein kom fram till genialiska idéer/insikter…😄 det är ju som du skriver tidigare när man är tyst, stilla och avslappnad som insikter brukar komma.


  • Redigerat 3/28/23, 5:40 PM av snowy00
FataMorgana
3/28/23, 6:24 PM
#15

#14: Men precis 😊 Ett varmt bad är en bra idé 🛁

Upp till toppen
Annons: