Annons:
Etiketterpsykologiskt-arbeteövrigt
Läst 97 ggr
[Tismon]
6/25/22, 4:10 PM

The art of not trying

Jag vet inte i vilket forum jag skulle posta denna videon men den talade verkligen till mig

Annons:
FataMorgana
6/25/22, 4:33 PM
#1

#0 Jag skulle säga, att det här är precis det perfekta forumet för den här typen av videon. Jag älskar den. Tack för att du delar och vilken bra kanal du hittat, där finns ju en massa videon med taoistiska visheter 😊

  • Redigerat 6/25/22, 4:34 PM av FataMorgana
Condor
6/25/22, 4:51 PM
#2

Vår världsåskådning är ju ganska lik taoism, men inte för att vi följer läran, utan för att vi ser saker på liknande sätt.

Tack för klippet!

[Tismon]
6/25/22, 4:53 PM
#3

Vad bra att det inte var helt bortom "ämnet". Visste inget om taoism eller vad taoism innebar men efter detta klippet verkar det vara något som talar till mig. Jag får kika på hans kanal som du säger FataMorgana 🙂

FataMorgana
6/25/22, 5:52 PM
#4

#3:

Snarare mitt i prick, än bortom ämnet 😊

Men även om Taoism anses som en religion, så ser jag det mer som en sorts filosofi eller kanske mer som en vishetslära, för i grunden handlar Taoism om precis samma sak som det som också Buddha och andra visa människor genom tiderna har försökt att förmedla till folk. Essensen är liksom den samma och därför gillar jag också Taoism så mycket.

Hittade en bra en beskrivning av Taoism på den tyska yoga-wiki sidan som jag översatte en del av till svenska:

"Taoism anses vara en av de stora världsreligionerna. Taoismen har sitt ursprung i Kina. Den mest kända läraren i taoism är Lao Tse, som ibland kallas taoismens grundare. Detta är dock inte korrekt, eftersom taoismen inte har någon konkret grundare. Snarare är taoismen tusentals år gammal och tros ha varit den framväxande andliga och religiösa kulturen i Kina.

"Tao" betyder ordagrant: vägen, ordningen, händelserna, förändringen. Tao betecknar slutligen den högsta sanningen. Det är också vägen till sanningen och essensen bakom allt. Känt inom taoismen är Taijitu-tecknet och Yin-Yang-tecknet. Dessa beskriver polariteten hos män och kvinnor, som ständigt förändras. Inom taoismen är hänsynen till förändring och flöde särskilt viktig. I taoismen heter det: Människans väg till lycka är när hon passar in i de kosmiska händelserna och ser sig själv som en del av allt. Taoismen säger: Det handlar inte om att uppnå något konkret, det handlar om att vara i flödet, flöda med helheten.

Inom taoismen finns konkreta övningar som hjälper till att hålla sig i flödet och främja det. Qigong och Tai Chi. Dessa baseras på andning, energi och fysiska övningar. De aktiverar energi, rensar sinnet, hjälper hälsan och hjälper dig att passa bättre in i det som händer." https://wiki.yoga-vidya.de/Taoismus

Upp till toppen
Annons: