Rösten i huvudet
Hoppas jag inte skriver för många inlägg här, som ni känner att ni måste svara på. Kommer bara på fler topics, och ni är så pass tillmötesgående här att jag tror det är okej :)
Tänkte på något jag inte vet hur andra upplever det, nämligen "rösten i huvudet". Skrev ju i en annan tråd att det blev bra mycket tystare i mitt huvud efter jag varit hos kiropraktorn, så som jag upplever det iaf.
Och nu är det så pass "tyst" att jag kan urskilja de olika tankarna bättre och märker att det ibland är som en dialog i huvudet…en "röst" (för att kalla det så) säger en sak som en annan ibland kan svara på…och ofta är det som att det inte är jag själv som tänker det, vilket jag ju förstås vet att det är.
Men tycker det är lite intressant att uppmärksamma sin egen inre dialog och fundera på var ifrån de uppstår och liknande, och kanske till och med varför.
Funderar också på hur andra upplever det. Upplever ni någon inre dialog i erat huvud? Eller är det mest tyst?
Som sagt, svara bara vid intresse. :)
#0:
Nej, inte skriver du väl för många inlägg. 😄 Vi är glada för aktivitet på sajten. Men ibland kan det hända att vi inte kan svara direkt, eftersom vi inte alltid är hemma. Igår på eftermiddagen t.ex. var vi i Wien och handlade och kom först hem på kvällen.
Den inre dialogen håller egentligen alltid på, men kan tystas ner under meditation. Ibland är det mer tankar, ibland mindre. Men vi är alla olika. I den formen som du beskriver det, med rösterna, upplever jag inte den inre dialogen. Det är alltid samma "talare" för mig.
Det är intressant det här med den inre dialogen och hur olika det kan vara. När jag gick på en kurs helt nyligen där vi talade om den "inre kritikern", så var det flera personer som sa att det inte var den egna rösten som dom hörde, utan en annan röst. Det gjorde mig lite förvånad eftersom det för mig alltid handlat om min egen röst. Men inser nu att det inte är så och att vi alla upplever våra inre dialogor på helt olika sätt.
Så bra🙂 jag tycker heller inte det tar för lång tid för er att svara. Ni känns väldigt aktiva faktiskt, för man vet att det nästan alltid kommer ett svar 🙂
Intressant med att ni upplever samma röst så att säga. Kan på något sätt känna som att min inre dialog blev mer "samstämmig" efter kiropraktorn… Förr kände jag mig nog mer kluven inombords så att säga.
Så kanske ni har ett ganska "sunt" sinne så att säga, som hör en röst som är er egen…tänker jag.
Eckhart Tolle pratar en del om den inre rösten. Han säger att ofta om folk skulle prata ut alla tankar de har, så skulle de gå runt och verka galna då de pratar med sig själv med olika röster om alla möjliga saker… Men det är en balansgång det där för det funkar ju inte att stänga av dialogen för gör man det så är nog risken att man typ exploderar ganska snart.
Men det är ju bra att bli medveten om den.🙂
- Redigerat 2022-05-26 13:10 av [snowy_]
Ps. Jag som alltid föreställt mig att ni bor i Sverige 😉
#3:
För det mesta brukar vi svara snabbt, men ibland är vi ute och nu på sommarn är vi ofta ute i naturen eller far till sjön för att bada och sola. Då tar det lite längre tid. Vi försöker att sköta om forumet så bra som möjligt, skapa en bra atmosfär och ingen ska få intrycket att forumet är dött.
Det där med rösterna är nog väldigt induviduellt och jag skulle säga att det kanske mer är en subjektiv känsla än att det verkligen skulle finnas fler röster. Allt kommer från en och samma hjärna men det kan uppfattas olika av sinnet.
Det går inte att stänga av dialogen genom att bestämma sig för att göra det. Viljan och försöket är ju redan en sorts inre dialog. Det är som om jag skulle säga till dig "försök att inte tänka på en rosa elefant i en minut". Du har säkert inte tänkt på en rosa elefant på hela dagen, men försöket att inte tänka på en gör det nästan omöjligt för dig. 😄
Därför är meditation heller inte att "göra" någonting, utan att "inte göra". Jag bryr mig inte mycket om min inre dialog. Jag har ofta dagrömmar och njuter av dessa. Man behöver inte kontrollera någonting, utan jag låter komma vad som kommer.
Dom flesta som skriver här bor ju Sverige och därför antog du väl det för oss också. Vi bor hellre i lite varmare trakter. Om jag tänker på de långa, mörka och kalla vintrarna i Sverige är jag glad att vara här.
#5:
Jo, det är nog väldigt subjektivt. Därför skriver jag ofta "jag upplever det si, och så" när jag kommer ihåg…för det är ju bara min subjektiva upplevelse.
Exakt. Man kan ju inte tvinga sig i stillhet, för som du skriver är ju tvingandet något sinnet gör…det upptäckte jag när jag en dag provade att glömma detta med fokus i meditationen. På en gång flöt allt bättre och rätt snart sjönk jag djupare…
Det är nog enklast att inte bry sig om sin inre dialog så mycket, iaf så länge den inte ställer till stora problem (som sömnsvårigheter osv).
Är nog fint att bo utomlands också 🙂
- Redigerat 2022-05-26 20:44 av [snowy_]
#6:
Om tankarna blir för många, så att man t.ex. inte kan sova, kan det hjälpa att bara iakta tankarna och låta dom komma och dra förbi.
Lite skoj också vid sidan om…….. 😄 en sömnmeditation från svami Sovananda:
Lägg dig bekvämt i sängen. Visualisera en äng med ett stängsel. På ena sidan befinner sig får. Visualisera nu hur ett får efter det andra hoppar över stänglet och räkna hur många det är. 😁
#7:
Ja, han är klok den där Sovananda 😉😁
Själv hjälpte det mig mycket att så att säga på något sätt avidentifiera mig från problemet. Istället för att tänka typ "jag kan inte sova pga det här, så jag måste sluta med det" eller tänka att jag måste somna snart osv…gjorde att jag på något sätt hittade den verkliga orsaken…kanske bara att jag hade/har sömnproblem ibland.
Eller så kan man ju bara räkna får 🐑🥱
#8:
Att sätta på TV´n funkar ibland som sömnmedel, beroende på programmet. 😄
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om Sovanandas meditation inte hjälper kan man alltid försöka med meditationsmusik som innehåller endera theta eller delta vågor. Man hittar en hel del sådan musik på Youtube, men finns säkert att ladda ner i mobilen som app också. Den videon som jag länkar till här är med deltavågor och bör lyssnas med hörlur. Utan hörlurar blir det inte samma effekt.I kommentarerna finns där några som skrev att dom somnade inom fem minuter. Det är iallafall värt ett försök. Men vet inte om det hjälper alla.
- Redigerat 2022-05-27 20:19 av FataMorgana
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en med theta vågor
- Redigerat 2022-05-27 20:23 av FataMorgana
Jo, har ofta på lugn musik/naturljud när jag ska somna. Ibland typ tv-program. Men på senaste har jag haft lättare att somna och kunnat somna med helt tyst.
Ska iallafall prova ha på dina videos sen FataMorgana 🙂 tack för dem.
#12:
Läs gärna den här tråden också:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1502870/mind-machines
#12: Berätta sen gärna vad du tyckte om dem 😊
#13: Har läst den tråden en gång förr, och läste den igen nu. Intressant med mind machines. Själv föredrar jag att transcendera med en enkel meditationsteknik…🙂 Låter som du hade en fin erfarenhet med maskinen dock, och något liknande hade jag upprepade gånger i meditationen för några år sedan.
#14: Lyssnat på en av videorna när jag skulle sova och ja, jag somnade efter några minuter. Men hade de i TV-högtalarna då jag tänkte att det är svårt att sova med hörlurar på huvudet. Men ska definitivt ha på videon igen.(och även prova den andra som nog är lika bra)
- Redigerat 2022-05-29 20:36 av [snowy_]
#15:
Ja det kanske inte är så bekvämt att sova med hörlurar, men effekten är tyvärr inte riktigt den samma utan. Här finns lite mer att läsa om det.
https://utforskasinnet.se/halsofordelarna-med-binaurala-rytmer/
Men det kan ju vara en skön musik att lyssna på ändå och sover man gott iallafall är ju hörlurar inget man behöver 😊
#16: Ja tyckte musiken var avkopplande ändå…🙂 Men kanske provar med hörlurar när jag inte ska sova vid något tillfälle, vore intressant att se om det har någon effekt på mig.
#15:
Egentligen handlar det bara om att stimmulera vissa EEG hjärnvågor med ljud- och optiska impulser. Shamantrummlor fungerar på samma sätt.
Det handlar inte bara om att transcendera, utan man kan t.ex. framkalla de hjärnvågor som man kan lära bäst med och lyssna på en kassett eller CD t.ex. för att lära språk. Man kan göra egna program som är anpassade till CD´n som man lyssnar på. Och så klart kan man använda den för att somna också.
#18: Okej, ja jag tror absolut det fungerar. Men ska som sagt prova FataMorganas videos med hörlurar sedan.
#17: Om du inte vill riskera att somna kan du ju testa en med alfa-vågor först 😀 Det finns en i tråden "Mind Machines"
#20: Det ska jag göra…🙂 Hade tänkt prova igår kväll men somnade framför TV:n kl 20 😆 men kan skriva hur det var med hörlurar här sen.
Hade på den med alfavågor i hörlurar i ca 20 min nyss. Märkte ganska snart att jag började slappna av, blev även avslappnad i axlarna kanske 15 min in eller så. I och för sig brukar jag bli det även om jag sitter helt tyst med stängda ögon. Men det blev helt klart en annan upplevelse med "musiken" på.
Det får jag nog nytta av emellanåt, när jag tycker det behövs :)
#22: Den med alfa-vågor har jag haft stor nytta av nu när jag studerar igen. I vanliga fall är det ju svårt att vara i meditation medan man läser och lär sig och speciellt när man t.ex räknar matematik som jag var tvungen att göra för att komma in på den här utbildningen som jag är på nu, men med den här meditationsmusiken så är det möjligt, att på något sätt samtidigt vara i meditation.Jag är liksom mer fokuserad och mer koncentrerad, men på ett avslappnat sätt och sen kommer jag bättre ihåg vad jag lärt mig och förstår saker och ting mycket bättre. Det är som att man skulle bli en smula intelligentare när man lyssnar på den här musiken 😊 Men att bara lyssna för avslappningens skull är förstås också skönt, dvs att bara lyssna utan att behöva göra någonting.
#23: Tänkte så jag med. Måste vara perfekt när man studerar. Även kanske om man läser en bok och vill koncentrera sig bättre.🙂
Vad pluggar du till om man får fråga? Men vill du inte skriva det så här öppet på forumet så förstår jag… Blev bara lite nyfiken.
#23:
" Det är som att man skulle bli en smula intelligentare när man lyssnar på den här musiken"
Jag läste att hjärnan bildar nya synapser under en mind machine session och att man efter det är en liten bit intelligentare än före. Men det fanns dock inga referenser till vetenskapliga undersökningar.
Däremot är det kännt att man lär och minns bättre med "de rätta" EEG hjärnvågorna. Det är inte bara själva stimulansen av dessa hjärnvågor som ger effekten, utan avslappningen minskar stress och därmed sjunker kortisolet. Kortisol har en negativ effekt på den kognitiva funktionen.
Här är en artikel som handlar om det:
Undrar lite smått om musikens "vibrationer" är det som ger effekten på hjärna och kropp? För man brukar ju säga att mantrat i mantrameditation har särskilda vibrationer typ, som ger effekter på kropp och sinne.
#26:
Det fungerar ungefär på samma sätt som när man hör vilken musik som helst. Ofta är det foten som vickar i takt med musiken, eller huvudet. På samma sätt stämmer hjärnan in sig på takten. Ju snabare takt, ju högre EEG hjärnfrekvenser.
#24: Online-Marketing och därför är jag ganska så upptagen nuförtiden 😊
#28: Ah, spännande. Jo minns att man inte hann med mycket annat under en utbildning…men jag har alltid gillat/passat bättre till att studera än att jobba. Vet inte varför.
- Redigerat 2022-06-01 20:09 av [snowy_]