Annons:
Etiketterandlig-utvecklingmeditation
Läst 298 ggr
[snowy_]
2022-05-07, 20:48

Så kallad automatisk yoga

Tänkte på ett ämne som jag inte vet hur många känner till, så kallad "automatisk yoga". De första gångerna jag mediterade för kanske runt 15 år sedan eller så, så började mitt huvud sakta röra på sig av sig själv, som att det svajade (under meditationen). Sedan övergick det till att hela min kropp ville röra sig, och positionera sig i yogapositioner som jag inte visste var yogapositioner då.

Det känns som att det är en energi som vill att kroppen ska röra sig åt ett speciellt håll, och jag kan då välja att följa den energin/rörelsen, eller inte. Om jag t ex är väldigt spänd i nacken, så kan huvudet och överkroppen vilja röra sig relativt mycket, och när sedan rörelsen är färdig så känner jag som att energin lämnar kroppen, jag blir mer avslappnad och kroppen är i stillhet.

Jag har dessa rörelser (eller energin till dem) mer eller mindre konstant, och varje dag så låter jag dessa rörelser ske emellanåt så att kroppen slappnar av från spänningar…

Ville skriva om detta utifall någon som läser här har märkt av något liknande hos sig och inte riktigt vet vad det kan handla om. Man kan läsa mer om det här (på engelska). Det var på den sidan som jag förstod att det handlade om automatisk yoga för mig.

…Handling Automatic Yoga and Siddhis

…Movements and Automatic Yoga

Advanced Yoga Practices _ Easy Lessons for Ecstatic Living
Annons:
FataMorgana
2022-05-08, 11:35

#0: Tack för att du berättar 😊 Minns att vi pratat om det tidigare. Det är ett intressant fenomen som jag inte känner till såväl, men som jag hört talas om ett par gånger tidigare. Men tror inte att det är ett så vanligt fenomen? Och sen är det ju ingen yoga som man praktiserar direkt, utan det är något som bara sker om det sker.

• Redigerat 2022-05-08, 11:35 av FataMorgana
FataMorgana
2022-05-08, 11:51

Här är en fråga med svar, på en yoga sajt om ämnet. Jag översätter härifrån: https://www.fyue.de/haupt-lektionen/237-lektion-183-f-a-unwillkuerliche-regungen-und-automatisches-yoga (kanske inte den bästa översättningen, men den duger)

Fråga: Jag har börjat använda yoni mudra kumbhaka och dynamisk jalandhara tillsammans med spinal andning och meditation. Under meditation uppstår plötsliga ryckiga rörelser i vissa delar av min kropp. Så min hand rör sig ofrivilligt och mestadels rör sig överkroppen mot marken. Dessa rörelser är ibland distraherande. Jag ville bara veta om detta är normalt eller om jag gör något fel.

Svar:Ja, dessa typer av rörelser är normala. De är relaterade till energier som öppnar inre kanaler. Rörelserna minskar när spåren öppnas och som ett resultat ger de mindre motstånd.

Ibland indikerar rörelser kroppspositioner av "automatisk yoga". Om du till exempel känner dig tvungen att gå ner till mattan med huvudet och överkroppen när du sitter, är det sushumna (ryggradsnerven) som vill sträcka på sig för ytterligare rening. Om du införlivar maha mudra i dina asanas före pranayama och meditation, kan du förutse denna tendens under sittande träning. I grundversionen av Maha Mudra sträcker du dig fram till tårna medan du sitter med raka ben. Huvudet går mot knäna och hakan mot bröstet. Eller, om ditt huvud och din bål oemotståndligt vill gå ner under sittande övningar, tillåt dig själv att göra det i några minuter. Alternativt kan du låta dig gå in där så länge du behöver i slutet av din sittande träning. Det är ett normalt uttryck för yogans sammanlänkning genom ditt nervsystem.

Uppenbarligen vill vi inte att vår sittande yogaträning ska störas för mycket av spontana yogaställningar. Men ibland händer dessa saker, så om lusten blir tillräckligt stark låter vi dem hända. Det bästa sättet att minimera rörelse i pranayama och meditation är att ha en bra uppsättning asanas innan du börjar. När för mycket rörelse uppstår gör vi det vi alltid gör när symtomen på rensningen blir överdrivna: vi sätter upp våra övningar och saktar ner ett tag tills vi hittar stabilitet i vår rutin, och sedan gör vi dessa från den här nivån. Om vi ​​kör på några gropar med bilen saktar vi ner tills vägen blir bättre igen.

Enstaka ryckningar är något helt normalt för vissa utvecklingsstadier och endast en indikation på pågående reningsprocesser. Det här är milstolpar på vägen mot upplysning.

Die Hauptlektionen Yoganis sind von hier aus abrufbar.
  • Redigerat 2022-05-08, 11:51 av FataMorgana
Condor
2022-05-08, 14:13

Jag hade inte hört om automatisk yoga förr, men jag hittade det här klippet.

Dom där snabba rörelserna är inte riktigt min föreställning av yoga, men det kanske har en liten likhet med Oshos dymaniska meditation. Gurun i klippet säger, att under en kundaliniprocess stimuleras yoga övningar med automatisk yoga av de delar av kroppen som inte fungerar som de ska.

Men helt har jag inte fattat, om man bara ska göra vilka rörelser som helst, eller om man först måste ha lärt yoga övnngr som man spontant låter komma fram. Somliga i klippet verkar att göra vilka rörelser som helst, medan andra gör riktiga yoga positioner.

Men under en kundaliniprocess, när den har kommit så långt att kundalinin stiger upp till kronchakrat, intar kroppen av sig själv en position med rak ryggrad. Kanske det är menat?

FataMorgana
2022-05-08, 14:37

#3: Det känns inte riktigt som den typ av automatisk yoga som förekommer i din video som är det som Snowymountains menar. Det i videon verkar mer vara övningar som görs för att framkalla vissa rörelser, medan automatisk yoga får mig mer att tänka på något som kommer av sig självt, som något man inte kan framkalla. Precis som det är under en kundaliniresning, dvs att det inte är vi som tystar ner egot och förståndet för att sen få kundalinin att stiga upp, utan att det är för att kundalinin stiger upp som förståndet och egot tystas ner. Men i många kulturer så tror ju folk att de själva är aktörerna som måste göra något för att uppnå någonting och sen håller de väl en massa möten och satsangs där dom försöker framkalla det ena eller andra tillståndet, för att det är så dom tror att det fungerar.

Condor
2022-05-08, 14:48

#4:

Det är klart att förståndet inte kan tysta ner sig själv, för själva försöket skulle vara en aktion av förståndet.

Om automatisk yoga är det som du skrev, i så fall, kan man ju inte sätta sig ner och säga "så, nu ska jag göra automatisk yoga" och skulle det över huvud taget fungera om man inte just råkar att ha en kundaliniprocess?

FataMorgana
2022-05-08, 14:57

#5: Nej, då skulle det ju inte fungera att sätta sig ner och göra automatisk yoga bara så där. Men kanske Snowymountains kan förklara eller berätta mer?

Annons:
[snowy_]
2022-05-08, 15:03

Ja, vi har skrivit om det tidigare ganska mycket FataMorgana. Vet heller inte hur vanligt det är, men som står i mina länkar så är det enligt de rätt vanligt bland den typen av yoga- och meditationsutövare. Texten du översätter är en lektion som i original finns i andra länken jag lade in, men bra med en svensk översättning 🙂

Jag ser det inte som att dessa typer av rörelser är något man egentligen medvetet ska försöka kalla fram, mer som en möjlig effekt av exempelvis djup meditation som man måste hantera om de uppstår av sig själv.
För mig känns det som att det är kroppens inneboende intelligens (för att säga det fint) som genom dessa rörelser balanserar ut eventuella blockeringar i kroppen (som min spända nacke).
Men som det står i mina länkar är dessa rörelser inget slutmål i sig, som sagt. Mer en del av en reningsprocess som kan uppstå av exempelvis andliga övningar.

Vet inte tillräckligt mycket om kundalini för att säga om det har med det att göra, men det är väl inte omöjligt.
För mig känns det iaf som att från halsen och uppåt har min kropp rätt mycket spänningar och blockeringar, därför det oftast är vid halspartiet som rörelserna vill ske.

Lite underligt ämne och fenomen kanske🙂 men rätt intressant…

Svårt att veta förresten om det i videon är så kallad automatisk yoga…men kan vara det eftersom det inte alltid blir just konventionella yogapositioner av rörelserna.

• Redigerat 2022-05-08, 15:07 av [snowy_]
FataMorgana
2022-05-08, 17:07

#7:

Javisst är det ett intressant ämne. Det som jag tycker är konstigt i Condors video är att dom alla sitter där och har sina reningsprocesser samtidigt. Egentligen är det ju något som borde ske spontant när som helst på dygnet eller så i direkt anslutning till ett meditationspass. Men att om det sker, så sker det och inte nödvändigtvis för alla som mediterat. Föreställer mig att det är mer så för dig, att rörelserna kommer när dom kommer och att du inte kan sätta dig ner och tänka, att nu ska jag göra automatisk yoga. Men vad vet jag.

Kan ju också föreställa mig att man genom dynamisk meditation kan få energiflödet i kroppen att flyta fritt och att man kan lyssna på kroppen och på känslan i kroppen i stället för att lyssna på förståndet, och på så sätt låta kroppen vara den som styr.

Dynamisk meditation är också intressant. I den här viden kan man nästan se hur killen bara låter kroppen köra sitt eget race i takt till musiken. Den är tyvärr på tyska, men man kan spola lite framåt och titta på de 5 olika faserna som brukar förekomma i dynamisk meditation. Och om man vill kan man hemskt gärna göra en dynamisk meditation medan man ser på videon.
Under den här viden (https://www.youtube.com/watch?v=aL21JaysPPM) kan man på engelska läsa om de fem olika stadierna.

Ser du några likheter mellan dynamisk meditation och mellan automatisk yoga?

Instructions:The meditation lasts one hour and has five stages. Keep your eyes closed throughout, using a blindfold if necessary.This is a meditation in whic...
[snowy_]
2022-05-08, 20:29

#8:

Ja, jag har sett Condors video en gång förr, och visst är den lite konstig. Som att de gör en grej av de spontana rörelserna och försöker ha de som ett utövande.
För mig är det mer så att energin finns där och jag kan egentligen låta den styra i dessa rörelser när som helst…eller mer tvärt om, att jag egentligen för det mesta väljer att Inte låta kroppen göra dessa rörelser, fast den "vill".
Förstår att det kan vara svårt att riktigt förstå om man inte haft det själv 🙂

Intressant meditation du visar (kanske man skulle prova nån gång). Kan tycka att steg 5 påminner om vissa av rörelserna som "automatisk yoga" kan uttrycka…ibland påminner det om vad jag föreställer mig att Qigong är t ex. Kanske kom både Yoga Asanas (yogapositioner) och Qigong spontant från sådana här rörelser i början för länge sen?🙂

Men själva huvudgrejen är ju att kroppen rör sig spontant och automatiskt. Man rör alltså inte själv kroppen dit man själv vill.

• Redigerat 2022-05-08, 20:47 av [snowy_]
[snowy_]
2022-05-08, 20:44

Angående min spända nacke och bakhuvud tänkte jag nog prova gå till kiropraktor igen längre fram då det hjälpte mycket förra gången jag gjorde det 🙂

Condor
2022-05-09, 11:12

#9:

Den dynamiska meditationen syftar också på bryta sig loss från mönster som blockerar energier. När jag gjorde mina reiki utbildningar på 90-talet, hade jag en reiki lärare som gillade Osho meditationer och mellan varven brukade vi ibland göra den dynamiska meditatinen. I början gillade jag den inte, men då förstod jag den kanske inte så riktigt.

En kiropraktiker är nog bra för din nacke, men en osteopat vore kanske ännu bättre. En osteopat använder sig av "mjukare metoder" att rätta till kotorna.

Jag hade en gång i tiden stora problem med nacken ocb antar att det var ett diskbråck. Jag kunde inte luta huvudet framåt och inte vrida huvudet till varken höger eller vänster. Varken fysioterapi eller osteopati hjälpte. Just då träffade jag en kvinna på en esoterik mässa som utövade "Alta Major terapi". Det finns så få människor som erbjuder den terapin att det var en riktig slump och tur att jag träffade henne just då. Efter en enda behandling kunde jag röra huvudet igen.

Condor
2022-05-09, 11:40

#10:

Tillägg gällande nacken:

En annan sak som är bra är bindvävnadsmassage och rolfing. Det är liknande tekniker. Med båda teknikerna behandlas den delen av bindvävnaden som kallas fascia. Saker som kroniska förspänningar, magnesiumbrist och stress leder till att fascierna blir mer stela med tiden och klibbar ihop. Det finns nervbanor där som till stor del stämmer överens med meridianerna och därför kan energin inte flyta bra längre. Med bindvävnadsmassage kan man mjuka upp dessa igen.

Fata Morgna hade en gång en sån förspänning i nacken att ingenting hjälpte, varken fysioterapi, reiki eller infiltrationer. Jag har egentligen ingen utbildning i varken rolfing eller bindvävnadsmassage, men tittade på ett par youtube klipps och gjorde en kombination av rolfing och bindvävnadsmassage. Det hjälpte och förspänningen försvann nästan helt.

FataMorgana
2022-05-09, 13:24

#8: Ja det är det jag menar, dvs att det handlar om spontana rörelser. Men det kan hända att det är så som jag skrev lite högre upp, i inlägg 4, att folk strävar för mycket och försöker uppnå en massa tillstånd och därför blir det sen till ett utövande, för folk tror att man själv måste göra någonting. Och så övar man och övar, tills insikten kommer, att det inte riktigt fungerar så 😊

Annons:
[snowy_]
2022-05-09, 16:25

Tack Condor för alla tips om att behandla nacke (och förklaringen om dynamisk meditation) 👍

Ska fundera om det blir kiropraktor eller osteopat. Förra gången för ca tio år sedan hade jag otroligt spänd nacke, och åt huvudvärkstabletter konstant tills min pappa tipsade mig om en kiropraktor. När kiropraktorn utfört behandlingen försvann i stort sett all värk/spänningar på en gång. Men han sade också att jag hade en "låsning" som han inte kunde "ordna". Ska ringa honom i veckan tror jag.

#13:

Jo visst är det så. Men det är heller inget fel med att ha en rutin på andligt utövande. Det fungerar åt båda hållen…sen om man har som mål att nån gång i framtiden bli upplyst (vilket skulle vara att leva i Nuet totalt) så försvinner ju målet i själva uppfyllandet av målet eftersom inget mål över huvudtaget existerar i Nuet…då alla mål är sinnesverksamhet.

Eller kanske som Eckhart Tolle typ har sagt:
"Det behövs tid för att inse att ingen tid behövs"😉

• Redigerat 2022-05-09, 16:29 av [snowy_]
Condor
2022-05-09, 16:47

#14:

Vår osteopat sa en gång att han bara kan räta ut blockeringar så långt som vävnaden tillåter det. Ibland så behöves det upprepningar och mellan upprepningar fysioterapi och/eller saker som t.ex. bindvävnadsmassager. Kraniosakralterapi är också bra.

FataMorgana
2022-05-09, 16:57

#14:

Ja precis. Det får mig också att tänka på Mooji och på vad han säger om saken, dvs om att det inte finns något att göra och inget att uppnå, för att vi redan är Det. Han säger att det stämmer först när man förverkligat "the Self", men inte innan 😊

[snowy_]
2022-05-09, 21:36

#15:

Kanske var något sådant. Undrar om att tio år har gått kan göra så att han kan ordna låsningen han pratade om, om den finns kvar 🤔 får se vad han säger…

#16:

Ja det stämmer nog 🙂

Condor
2022-05-10, 10:05

#17:

Om problemen kvarstår över längre tid kanske det inte skadar att göra ett magnetröntgen, för att se vad som står på.

[snowy_]
2022-05-10, 16:40

#18:

Det kan man ju fundera på. Men jag tror ändå att det är spänningsrelaterat. Exempelvis när jag gör vissa saker som kan ge oro/mycket tankar kan jag bli spänd i nacken/bakhuvudet. Jag har ju också någon psykisk diagnos som nog också bidrar till spänningarna.

Men hjälper inte kiropraktik eller något annat och det inte går över får man ju fundera hur man ska göra🙂

Avslappningsövningar som meditation hjälper mycket. Också när jag skriver ned mina tankar på ett papper så lättar också spänningarna till viss del.

[snowy_]
2022-05-10, 17:18

Känner också att jag nog inte vill gå in så mycket i detalj om mitt eget tillstånd så här öppet på ett forum. Men att ta det med privata meddelanden kan man ju göra om man vill🙂

Annons:
FataMorgana
2022-05-10, 19:12

#20: Det är okej, det finns ju andra saker att diskutera om än om våra hälsoproblem, som t.ex om ämnet som tråden egentligen ska handla om. Men iallafall finns det nu ett par tips här i tråden på allt möjligt som man kan pröva ut mot spänd nacke. Ifall om någon annan som läser här också skulle ha problem 😊

[snowy_]
2022-05-10, 19:18

#21: Ja, exakt. Är nog kanske inte så intressant för de som läser här att veta allt om mina hälsoproblem he he. Men ändå snällt av Condor att ge tips och så, och de tipsen kan ju säkert hjälpa någon annan också som du skriver 🙂

[snowy_]
2022-05-17, 14:00

…ville bara säga att jag varit till kiropraktorn idag och kan säga att kanske 95 % av spänningarna i nacken/huvudet försvann. Och den automatiska yogan jag skrev om som var mycket vid nacken har också lugnat sig (för tillfället iaf.)

Det är nog som Condor skrev i #3:

"Gurun i klippet säger, att under en kundaliniprocess stimuleras yoga övningar med automatisk yoga av de delar av kroppen som inte fungerar som de ska."

• Redigerat 2022-05-17, 14:02 av [snowy_]
Condor
2022-05-17, 14:21

#23:

Fint att nästan alla spänningar försvann. Vår osteopat brukar att rekommendera att ta det lugnt 2 dagar efter att ha rätat ut kotorna, för att musklerna har vant sig vid felställningen och måste vänja om sig.

FataMorgana
2022-05-17, 18:42

#23: Då känner du dig som en ny människa då 😊 Iallafall brukar jag alltid känna mig så efter att jag varit hos osteopaten. En härlig känsla i hela kroppen efter att man blivit inränkad (eller vad det nu heter) 🙄 Men man kan också bli lite yr i huvudet och få huvudvärk någon dag, innan man blir som en ny människa alltså.

[snowy_]
2022-05-18, 15:52

#24: Jo, jag tänkte så att jag tar det lugnt någon dag. Känns att kroppen behöver lite vila. Men gjorde lite skonsam och lugn yoga idag, det gick i alla fall bra.

#25: Precis, känner mig som en ny människa hehe. När jag sitter här är axlarna så avslappnade att det pirrar i dem… Och märker också att huvudet inte behöver tänka lika mycket på allt möjligt. Det här har nog behövts ett tag🙂

Condor
2022-05-18, 16:53

#26:

Pirrandet kommer från att energi flyter bättre. 🙂

• Redigerat 2022-05-18, 16:54 av Condor
Annons:
[snowy_]
2022-05-18, 22:45

#27:

Ah, det är ju intressant.

Så fort kiropraktorn ordnade första låsningen spreds en avslappnad känsla ned efter ryggraden, som också spred sig runt till framsidan kring magsäcken typ. Rätt otroligt att det funkar så bra :)

Och tur att han är så duktig på vad han gör.

Condor
2022-05-19, 13:19

#28:

Har du läst inlägget "energi följer uppmärksamheten"? Där finns en övning för att sätta igång energiflödet i ryggraden. Jag brukar ibland göra den när jag ligger i soffan framför TV´n på kvällen, t.ex. när det spänner lite i ryggen efter träningen. Mindre förspänningar kan man få bort på det här viset och man känner också hur det pirrar och det blir varmt i händer och fötter.

[snowy_]
2022-05-19, 17:05

#29:

Har inte hunnit kika på det inlägget, men ska göra det 🙂

Är bra med lite övningar. Som idag när jag kom hem från en sak jag behövt vara med på, kände jag mig lite (men inte mycket alls) spänd i nacken vid ryggraden. Men efter att ha mediterat släppte all den mindre spänningen och känner att energin flödar relativt fritt i nackpartiet och ryggraden igen.

Man förebygger säkert låsningar på så vis också.

• Redigerat 2022-05-19, 17:06 av [snowy_]
Condor
2022-05-19, 17:10

#30:

Ja, om man "vårdar" sina energier med övningar kan man förebygga låsningar till en viss grad.

FataMorgana
2022-05-19, 18:41

Och inte bara med meditation, yoga och energiövningar, utan även med helt vanliga övningar som man gör för att förstärka sina muskler i nacken kan man också förebygga en hel del framtida förspänningar och problem. Det är alltså också viktigt att man stärker musklerna kring nackkotorna och det kan man dagligen göra en stund genom att t.ex nicka på huvudet som när man säger ja och sen vrida på huvudet till vänster och höger precis som när man säger nej. Något som jag själv borde bli bättre på att komma ihåg att göra 😁

[snowy_]
2022-05-19, 19:16

#32: Bra tillägg 👍

Det är bra att tänka på. Själv gillar jag att styrketräna bland annat, så försöker göra det också.

Sen är det nog bra att tänka på sin kroppshållning. Och även när man sitter vid datorn, och håller på med mobilen. Lätt att man får en "dålig" position av nacken när man tittar på skärmen som nog bidrar till exempelvis "gamnacke".
Men är lätt att glömma och förbise ska man erkänna.

• Redigerat 2022-05-19, 19:17 av [snowy_]
Upp till toppen
Annons: