Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 125 ggr
FataMorgana
3/6/22, 6:10 PM

Slösa inte tid

Nu är det sen inte jag som skrivit den här texten. Har tyvärr tappat bort källan till den och minns därför inte vem det var. Tror det var Ramana Maharshi som skrev det, men är inte säker. Det är iallafall en text som jag tyckte var så fin att jag ville översätta den och posta den här.


Slösa inte tid på att bara önska att saker ska bli bättre. Hela världen gör det och så är ingen riktigt glad. Faktum är att lycka uppstår när man slutar jaga efter något annat än sin egen rena natur. Och denna lycka finns inom dig. Den universella tendensen hos människor är att söka varaktig lycka inom området för namn och former – ett övergående fält. Detta är verkligen en form av undvikande och en distraktion från det som är tidlöst närvarande och ständigt perfekt inom oss - vår gudomliga natur

Okunskap om Sanningen är huvudorsaken till eländet. Undvik förväntningar och var särskilt medveten om tendensen att vänta på "nästa" stund som ett löfte till lycka — nästa goda känsla, nästa äventyr… Att vänta på nästa stund drar bara din uppmärksamhet bort från den rena närvaron, från glädjens säte som inte finns i framtiden utan här och nu.

Ingen har någonsin upplevt 'framtiden'. Reflektera. Det är bara fantasi. Hur ska man omvandla dessa tendenser? Börja helt enkelt med att uppmärksamma det naturliga tankefria tillståndet som är naturligt närvarande i dig, utan att vänta på nästa stund. Flytta uppmärksamheten bort från trafiken i ditt sinne, från tankeflödet och den inre dialogen och låt den vila i opersonlig medvetenhet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: