Annons:
Etikettövrigt
Läst 266 ggr
FataMorgana
2022-03-06, 18:02

Skillnaden mellan spiritualitet/spiritism/ockultism

Jag har märkt att många, alltså helt generellt där ute på nätet har svårt att skilja mellan olika begrepp och tror att spiritualitet har t.ex med andar, övernaturligt och med ockultism att göra. Men spiritualitet, dvs det andliga som vi befattar oss med på den här sajten har med det gudomliga inom oss att göra och handlar om vårt allra naturligaste tillstånd. Det finns inget övernaturligt eller mystiskt med det. Här har jag förklarat skillnaden:

Spiritualitet / Andlighet (från latinets spiritus 'ande, andetag' eller spiro 'jag andas' - som antikgrekiska ψύχω eller ψυχή, psyke) är sökandet, vändningen, det direkta betraktandet av den transcendenta verklighet som ligger bakom den materiella världen och som icke kan förklaras rationellt. Andliga insikter kan kopplas samman med frågor om tillvarons mening och värde, med ett erfarandet av världens helhet i dess samband med den egna existensen, med den absoluta sanningen, högsta verkligheten samt med integrationen av det gudomliga.

Spiritism (från latinets spiritus 'ande') är studerandet av de avlidna, tekniker för att få kontakt med de döda, med andar, subtila varelser och astrala varelser. Medium, så kallade channelings, spelar en viktig roll inom spiritismen. Utmärkande är så kallade spiritistiska sessioner, kanaliseringar, trollbord och annat.

Ockultism (från latinets occultus 'dold', 'täckt', 'hemlig') är en vag samlingsbeteckning för en mängd olika fenomen, praktiker och ideologiska system, där ockult kan vara synonymt med esoteriskt, paranormalt, mystiskt eller övernaturligt.

Annons:
Jane-Lyzell
2022-03-07, 12:14

sen har du ju spiritualism

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Condor
2022-03-07, 13:00

#1:

Spiritual verkar att vara det engelska ordet som har hittat ingången till svenskan och tolkas olika.

Svenska : spirituell.
Engelska: spiritual.

Sen verkar ordet spiritualism tolkas olika på olika språk.

Enligt svenska wikipedia kan ordet spiritualism stå för både andlighet (dvs. spiritualitet) och för spiritism, dvs. ett överbegrepp:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spiritualism

På engelska verkar spiritualism stå för spiritism, dvs. kontakt med döda men inte för spiritualitet/andlighet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Spiritualism_(disambiguation)

Tittar man på tyska wikipedia betyder spiritualismus samma som spiritualitet på svenska. Kontakt med döda betyder på tyska spiritismus.

https://de.wikipedia.org/wiki/Spiritualismus

Invecklat? Inte konstigt att det blandas ihop. 😄

FataMorgana
2022-03-07, 13:14

Här är en artikel som förklarar skillnaden mellan spiritualitet / andlighet och spiritualism:
https://humantruth.org/sv/difference-between-spirituality-and-vs-spiritualism

Jag citerar:

Vad är spiritualism? Spiritualism tror att när en person dör kan han/hon ha ett liv efter detta och att han/hon kan behålla kontakter med de levande. Spiritismen har dock många tolkningar i olika religioner. Det finns några av de saker som vanligtvis delas av alla som tror på spiritualismen. En persons själ kan ha ett liv efter detta och det finns en existens bortom människors fysiska kropp, även efter döden. Dessa efterliv kallas vanligtvis " andar " och de kan också kommunicera med de levande människorna. Dessutom har de förmågan att förbättra sig själva och gå till en annan mänsklig form också.

Vad är andlighet? Andlighet är ett sinnestillstånd som uppnås baserat på en subjektiv upplevelse eller enligt de religiösa idealen. I enklare termer kan vi identifiera andlighet hos människor som uppnått ett extremt sinnestillstånd, vilket är mycket mer bortom den fysiska existensen. Detta kan också identifieras som en process för mänsklig transformation från ett psykologiskt tillstånd till ett annat. Många religioner har identifierat denna psykologiska förändring av sinnet och de har tolkat det på många sätt. Andlighet är emellertid inte bara en produkt av religion, utan den enskilda personen bör anstränga sig för att uppnå detta sinnestillstånd eller den högre nivån. Andlighet har inte ett direkt förhållande till personens yttre utseende och han/hon kan förbli densamma, men hans/hennes inre är mycket mer avancerat.

När det gäller skillnaden uppnås spiritualism av någon efter hans/hennes död medan andlighet är ett sinnestillstånd som uppnås inom själva människolivet.

Notera att jag inte riktigt gillar beskrivningen av det andliga som något man bör anstränga sig för att uppnå. Dessutom ser jag det andliga inte som en produkt en produkt av religion. Antar att den som skrev artikeln inte har egna andliga erfarenheter, utan bara försökte befatta sig med att försöka förklara skillnaden.

Andlighet vs spiritualism Även om andlighet och spiritualism ser likadana ut, finns det en skillnad mellan dem i deras betydelser. De flesta människor
  • Redigerat 2022-03-07, 13:17 av FataMorgana
Condor
2022-03-07, 13:18

#3:

Det här skiljer sig från det som står på svenska wikipedia om spiritualism och lutar sig mer mot den engelska betydelsen av ordet.

Jag tycker att det är bäst att ta det som det står på svenska wikipedia, dvs. att spiritualism är ett överbegrepp för både spiritualitet och spiritism.

FataMorgana
2022-03-07, 13:44

#2:

Ja, mycket invecklat. Jag är också helt förvirrad just nu 😅

Skulle jag behöva förklara skillnaden mellan spiritism och spiritualism, så vet jag inte vad jag skulle skriva. För mig har det varit en och samma sak och tydligen är det så på engelska också, men inte på svenska och tyska om jag förstår dig rätt.

Hur skulle du förklara skillnaden mellan spiritism och spiritualism?

• Redigerat 2022-03-07, 13:45 av FataMorgana
FataMorgana
2022-09-01, 12:04

Av förekommen anledning puffar jag upp det här inlägget, då jag på en annan sajt läste att vi inte skulle tillåta diskussioner om spiritualism här på vår sajt (vad som egentligen inte stämmer eftersom det inte har förts diskussioner om spiritualism på den här sajten sen jag och Condor tog över).

Men vill ändå klargöra att andlig utveckling iFokus inte handlar om spiritualism, utan om spiritualitet, så som namnet redan tyder. Det är faktiskt en stor skillnad mellan vad dessa begrepp står för. Här är en till enkel förklaring på engelska ifall om det som jag skrev i huvudinlägget är otydligt:

In terms of the difference, spiritualism is achieved by somebody after his/her death whereas spirituality is a state of mind, which is achieved within the human life itself.“ ”It should be noted that both words look alike but their meanings are very much different from each other.” https://www.differencebetween.com/difference-between-spirituality-and-vs-spiritualism/

Det finns ju redan en sajt på iFokus, som handlar om just spiritualism och jag tänker att vi väl ska kunna ha varsina sajter som vi diskuterar våra olika inriktinigar på utan problem och utan strider. Jag hoppas alla förstår det och respekterar det.

Spirituality vs Spiritualism   Though spirituality and spiritualism look the same, there is a difference between them in their meanings. Most of the people
  • Redigerat 2022-09-01, 12:05 av FataMorgana
Annons:
Condor
2022-09-01, 12:25

#6:

Medlemmen som skrev det där på en annan sajt diskuterade ju inte ens om spiritualism, utan hon spred ut konspiratinsteorier, falskinformatoner om vaccinet, covid, kriget, hyllade Putin och Trump och ställde in klipps av QAnons förvillare här.

Ragatans Naturande
2022-09-01, 13:09

Hur som helst… jag är den jag är och det är så ni får ta mig och mitt svamlande.

Men vad ni än anser att jag är, är jag INTE konspirationsteoretiker utan jag vaccinerar mig mot covid när jag får, men vaxar inte benen. ;)

Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Condor
2022-09-01, 13:32

#8:

Vi pratar inte om dig. Du måste väl veta vem som spred ut gojan här.

Ragatans Naturande
2022-09-01, 13:58

#9: O ja, men jag vill bara förtydliga då och då om det nu är så viktigt med etiketter ;)

Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Condor
2022-09-01, 14:01

#10:

Kanske jag missförstod någonting?

Ragatans Naturande
2022-09-01, 14:04

nä då… Det tror jag inte. Bara det att jag är gränsöverskridande :) och svår att sätta i EN låda.

FataMorgana
2022-09-01, 14:05

#8:

Det ligger inte i mitt intresse att anse en massa saker om andra 😊 Jag vill bara ha trevliga diskussioner om ämnena som det diskuteras om här, annars får du vara precis hur du vill.

Annons:
[snowy_]
2022-09-01, 19:34

Man har väl olika forum för att diskutera olika ämnen i de olika forumen. Annars kunde man ju lika gärna ha ett forum för precis allt.

Condor
2022-09-02, 09:23

#14:

Ja precis. Men somliga kan tydligen inte skilja mellan spiritualitet och spiritism.

FataMorgana
2023-03-24, 17:44

Tänkte att det är dags att knuffa upp den här tråden igen, då jag ser att det blandas helt vilt med begreppen lite överallt på nätet just nu.

Upp till toppen
Annons: