Etikettövrigt
Läst 153 ggr
FataMorgana
2022-01-20, 16:18

Är den andliga visdomen på väg att försvinna?

Det känns som att många visheter och andliga insikter som upplysta personer genom åren försökt att förmedla till folk på något sätt håller på att gå förlorat bland allt "flum" som nuförtiden sprids ut där ute.

Med tanke på att de flesta andliga mästare/upplysta personer redan är döda, så som Buddha, Osho, Krishnamurti, Yogananda, Maharshi, Vivekanda osv…. Så undrar jag varifrån människorna i framtiden kommer att hitta hjälp och inspiration på sin andliga väg? Mooji, Sadhguru, Gangaji och Tolle är heller inte dom yngsta längre, men än så länge har vi åtminstone dom att lyssna på. Vem kan visa vägen när dom är borta?

Nu finns ju förstås källan till all visdom redan inom var och en av oss, men om där inte finns någon som visar vägen eller som berättar för oss att vi måste söka inåt så vet jag inte om människan av egen kraft kommer att förstå detta.

Det får mig att tänka på en metafor som jag läste för en tid sedan, som handlade om fattig tiggare som dag ut och dag in satt under ett och samma träd och tiggde efter pengar av folk. Han hade ingen familj och inga vänner och när han dog fanns där ingen som kom för att begrava honom. Folket i byn där han tiggde visste inte vad dom skulle göra med kroppen, så dom kom på idén att begrava hans kropp på platsen under trädet där han alltid satt och tiggde. Där hittade dom en skatt, en kista full med Guldmynt när dom grävde. Tänk, där satt denna fattiga människa i åratal och tiggde efter pengar utan att veta om att han redan satt på en skatt. Skulle han bara ha grävt neråt skulle han ha upptäckt skatten, blivit rik och inte behövt att tigga efter pengar längre.

Så är det med det gudomliga också, att vi alla sitter på en skatt, men de flesta letar efter den från andra håll och riktningar och blir därför aldrig medvetna om sin gudomliga natur. Skulle tiggaren bara ha grävt neråt och inte haft sitt fokus på det som händer utanför honom skulle han ha hittat sin skatt. Men vem förstår att gräva neråt? Vem förstår att söka inåt, om där inte finns någon som talar om det för en? Om där inte finns någon som visar vägen inåt?

I dagens samhälle är det ju så enkelt att sprida ut det man tror på och att öppna upp en egen youtube-kanal att hela internet kryllar av människor som söker efter skatter utanför sig själva. Det väntas på uppstigningar till andra dimensioner eller på gyllene tidsåldrar och på högre makter som ska uppgradera deras DNA, men skatten inom sig är det knappt någon som letar efter längre. De använder sig av andliga termer och talar om Gud, men utan att gå en andlig väg och utan att ha upptäckt det gudomliga inom sig.

Andliga termer har fått en helt annan betydelse än vad de hade förr, än vad de visa och upplysta genom tiderna har berättat för oss. Texter som handlar om hur odödliga och gränslösa vi är och som får oss att titta inåt håller långsamt på att försvinna. Som om vi skulle befinna oss mitt i ett paradigmskifte där utomjordingar står mer i fokus än vår gudomliga natur.

Är rädd för att hela den andliga visdomen som andligt upplysta personer lämnat efter sig håller på försvinna in i mängden med allt det andra som sprids ut, att det snart kommer att vara borta för gott och att det snart inte finns någon kvar där ute som visar vägen till vår inre skatt.

Var tror ni? Är den andliga visdomen på väg att försvinna?

• Redigerat 2022-01-20, 16:18 av FataMorgana
Jane-Lyzell
2022-01-20, 16:32

#0: Bra skrivet - men nä jag tror inte den andliga visdomen försvinner - det är alltid något medium eller annan upplyst som kommer med den.

Men håller med dig mycket flum därute och människor söker mycket utanför sig själva istället för inom sig

Låt oss hoppas människan förstår att vända sig inåt

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

FataMorgana
2022-01-20, 16:38

#1: Ja låt oss hoppas på det 😊

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Condor
2022-01-20, 16:47

#1:

Men tyvärr är antalet upplysta som sprider visdom mycket litet i jämförelsen med allt flum som sprids på internätet. Tendensen går tydligen åt fel håll just nu.

[vykke]
2022-01-30, 02:40

Nej, tror inte det. Dock håller jag med om att det sprids mycket "flum"

FataMorgana
2022-01-30, 11:31

#4: Hoppas det är som du tror 😊

Condor
2022-01-30, 12:45

Kanske det är så att den andliga visdomen finns kvar, men att den inte syns så bra för att den är omgiven av så mycket flum som sprids ut.

Jag tycker att det är synd att många som intresserar sig för andlig utveckling och som vill informera sig på internätet mest hittar flumsidor. På så vis får de en helt falsk föreställning om vad det handlar om. Vi försöker på vår sida att vara ett alternativ, en motvikt till flummet som sprids ut.

Condor
2022-01-30, 15:24

Jag kom just att tänka på ett exempel på hur den flummiga delen av esoterikscenen ger falska föreställningar av begrepp. Andlig transformation anses i dessa kretsar vara att transformera sig till någon sorts ljusvarense, som vi i vår sanna natur ändå är eller att transformera sig till en annan dimension.

Men den andliga transformationen innebär egentligen holistisk transformation, omvandling och upplösning av gamla mönster, trosuppfattningar, manipulationer, blockeringar, osv. precisl som holistiskt helande av sig själv.

• Redigerat 2022-01-30, 15:24 av Condor
Upp till toppen