Annons:
Etikettövrigt
Läst 327 ggr
FataMorgana
1/20/22, 4:18 PM

Är den andliga visdomen på väg att försvinna?

Det känns som att många visheter och andliga insikter som upplysta personer genom åren försökt att förmedla till folk på något sätt håller på att gå förlorat bland allt "flum" som nuförtiden sprids ut där ute.

Med tanke på att de flesta andliga mästare/upplysta personer redan är döda, så som Buddha, Osho, Krishnamurti, Yogananda, Maharshi, Vivekanda osv…. Så undrar jag varifrån människorna i framtiden kommer att hitta hjälp och inspiration på sin andliga väg? Mooji, Sadhguru, Gangaji och Tolle är heller inte dom yngsta längre, men än så länge har vi åtminstone dom att lyssna på. Vem kan visa vägen när dom är borta?

Nu finns ju förstås källan till all visdom redan inom var och en av oss, men om där inte finns någon som visar vägen eller som berättar för oss att vi måste söka inåt så vet jag inte om människan av egen kraft kommer att förstå detta.

Det får mig att tänka på en metafor som jag läste för en tid sedan, som handlade om fattig tiggare som dag ut och dag in satt under ett och samma träd och tiggde efter pengar av folk. Han hade ingen familj och inga vänner och när han dog fanns där ingen som kom för att begrava honom. Folket i byn där han tiggde visste inte vad dom skulle göra med kroppen, så dom kom på idén att begrava hans kropp på platsen under trädet där han alltid satt och tiggde. Där hittade dom en skatt, en kista full med Guldmynt när dom grävde. Tänk, där satt denna fattiga människa i åratal och tiggde efter pengar utan att veta om att han redan satt på en skatt. Skulle han bara ha grävt neråt skulle han ha upptäckt skatten, blivit rik och inte behövt att tigga efter pengar längre.

Så är det med det gudomliga också, att vi alla sitter på en skatt, men de flesta letar efter den från andra håll och riktningar och blir därför aldrig medvetna om sin gudomliga natur. Skulle tiggaren bara ha grävt neråt och inte haft sitt fokus på det som händer utanför honom skulle han ha hittat sin skatt. Men vem förstår att gräva neråt? Vem förstår att söka inåt, om där inte finns någon som talar om det för en? Om där inte finns någon som visar vägen inåt?

I dagens samhälle är det ju så enkelt att sprida ut det man tror på och att öppna upp en egen youtube-kanal att hela internet kryllar av människor som söker efter skatter utanför sig själva. Det väntas på uppstigningar till andra dimensioner eller på gyllene tidsåldrar och på högre makter som ska uppgradera deras DNA, men skatten inom sig är det knappt någon som letar efter längre. De använder sig av andliga termer och talar om Gud, men utan att gå en andlig väg och utan att ha upptäckt det gudomliga inom sig.

Andliga termer har fått en helt annan betydelse än vad de hade förr, än vad de visa och upplysta genom tiderna har berättat för oss. Texter som handlar om hur odödliga och gränslösa vi är och som får oss att titta inåt håller långsamt på att försvinna. Som om vi skulle befinna oss mitt i ett paradigmskifte där utomjordingar står mer i fokus än vår gudomliga natur.

Är rädd för att hela den andliga visdomen som andligt upplysta personer lämnat efter sig håller på försvinna in i mängden med allt det andra som sprids ut, att det snart kommer att vara borta för gott och att det snart inte finns någon kvar där ute som visar vägen till vår inre skatt.

Var tror ni? Är den andliga visdomen på väg att försvinna?

  • Redigerat 1/20/22, 4:18 PM av FataMorgana
Annons:
Jane-Lyzell
1/20/22, 4:32 PM
#1

#0: Bra skrivet - men nä jag tror inte den andliga visdomen försvinner - det är alltid något medium eller annan upplyst som kommer med den.

Men håller med dig mycket flum därute och människor söker mycket utanför sig själva istället för inom sig

Låt oss hoppas människan förstår att vända sig inåt

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

FataMorgana
1/20/22, 4:38 PM
#2

#1: Ja låt oss hoppas på det 😊

Condor
1/20/22, 4:47 PM
#3

#1:

Men tyvärr är antalet upplysta som sprider visdom mycket litet i jämförelsen med allt flum som sprids på internätet. Tendensen går tydligen åt fel håll just nu.

[vykke]
1/30/22, 2:40 AM
#4

Nej, tror inte det. Dock håller jag med om att det sprids mycket "flum"

FataMorgana
1/30/22, 11:31 AM
#5

#4: Hoppas det är som du tror 😊

Condor
1/30/22, 12:45 PM
#6

Kanske det är så att den andliga visdomen finns kvar, men att den inte syns så bra för att den är omgiven av så mycket flum som sprids ut.

Jag tycker att det är synd att många som intresserar sig för andlig utveckling och som vill informera sig på internätet mest hittar flumsidor. På så vis får de en helt falsk föreställning om vad det handlar om. Vi försöker på vår sida att vara ett alternativ, en motvikt till flummet som sprids ut.

Annons:
Condor
1/30/22, 3:24 PM
#7

Jag kom just att tänka på ett exempel på hur den flummiga delen av esoterikscenen ger falska föreställningar av begrepp. Andlig transformation anses i dessa kretsar vara att transformera sig till någon sorts ljusvarense, som vi i vår sanna natur ändå är eller att transformera sig till en annan dimension.

Men den andliga transformationen innebär egentligen holistisk transformation, omvandling och upplösning av gamla mönster, trosuppfattningar, manipulationer, blockeringar, osv. precisl som holistiskt helande av sig själv.

  • Redigerat 1/30/22, 3:24 PM av Condor
[snowy_]
6/12/22, 9:04 PM
#8

Tror den andliga visdomen är mer eller mindre synlig i olika tider. Men den kan inte gå helt förlorad eftersom det egentligen är det enda som finns, vår inre kärna.

Och skulle alla fysiska lärare gå bort…då kanske lidandet blir den enda andliga läraren till slut🙂

Condor
6/13/22, 11:28 AM
#9

#8:

Den andliga visdomen finns endast i människor. Men om den inte förs vidare till andra människor eller uppstår på nytt i andra människor, går den bort med människorna som går bort.

Tyvärr går vi åt det hållet att människor blir vilseledda av charlataner, eftersom det är mest dom som syns på internätet och spammar social media fullt med deras bullshit.

Om lidandet blir den enda andliga läraren är det synd om människorna. 😥

[snowy_]
6/13/22, 1:16 PM
#10

#9: Det är klart visdomen som alltid finns där kan uppstå på nytt i andra människor, och göra sig uttryck i världen helt spontant. Annars skulle den inte gjort sig uttryck från första början :)

[snowy_]
6/13/22, 1:29 PM
#11

Förresten, om det är mest bullshit, varför läsa det från första början? Kan det vara så att det är skönt att tänka och känna att det mesta utom det jag själv uttrycker är just "bullshit"?

Det är synd och tråkigt att lida tills man inser varför man just gör det från första början. Då hittar man vägen ut ur lidandet

Condor
6/13/22, 2:51 PM
#12

#10:

Det är en fråga om hur mycket visdom som finns i hur många människor och vilka möjligheter som det finns att bli vis eller att förhindra att människor blir visa.

#11

Kanske vi alla nån gång har fel och pratar bullshit. 😄 Men nu menarde jag faktiskt dom som är ute och (ofta medvetet) vilseleder människor. T.ex. dom som svamlar om uppstigning till en annan dimension eller att dom som vaccineras förlorar kontakten till sin själ.

Det är charlataner som uppträder som andliga vägledare, men som visar att dom aldrig har erfarit sin sanna natur, för i så fall skulle dom se att de redan befinner sig i det högsta gudomliga i deras sanna natur och därifrån finns det inget högre att stiga upp till. Det är bara förståndet som inte kan se det och egot som vill stiga upp. Men egot är en illusion, eftersom det bara är en process i hjärnan. Dom pratar mycket väl om att världen är en illusion (maya) men dom har bara lärt orden utantill utan att förstå.

Dessa hänger ut ett bete till folk, dvs. en morot som dinglar framför näsan, som de springer efter. Förr i tiden var det religionerna som lovade att folk kommer i himlen om de bara gör som de säger. Nuförtiden är somliga inte nöjda med att komma dit efter döden. Det måste vara i det här livet. Det är moroten som de springer efter.

Det är moroten som är ett hinder för människor att göra riktiga andliga erfarenheter. Sådana vilseledare sprider ut deras bullshit på internätet och där hittar man mer av den sorten än man hittar visa människor. Dom stänger dörrar för andra människor och lever bra på det.

Det är inte så att jag tänker, att bara det som jag utrycker inte är bullshit, utan jag menar just att den här specifika sortens människor sprider deras bullshit.

Själv ger jag människor inga förklaringar för vår tillvaro, det gudonliga, vad som väntar oss efter döden eller andra andliga koncept. Allt detta kan inte förmedlas genom förståndet. Vad man än skulle säga, så skulle det vara fel. Man kan bara tala om för folk hur det inte ligger till. Man kan säga till folk att deras föreställningar av själar är fel, men man kan inte ge en förklaring för hur det verkligen är.

Föreställ dig att leva i en värld där allt är svartvitt för alla människor. Dom har inga sinnen att se i färg. Sen har du en andlig erfarenhet som består av att se världen i färger. Det varar bara sekunder eller minuter och sen är allt svartvitt för dig igen. Du har fortfarande i minnet att det fanns någonting annat än svartvitt, men själva färgerna har du inte i minnet längre. Du har säkert i minnet vilka underbara känslor som du upplevde, men själva erfarenheten med färgerna är borta. Men nu ser du att den svarttvita världen är en illusion. Det finns ingenting som du skulle kunna säga till folk om hur världen ser ut i färg.

Precis så är det att erfara samadhi. Därför kommer aldrig en vis människa att ge en förklaring för gud, varifrån vi kommer, vilka vi är och vart vi går. Man kan berätta liknelser eller metaforer, men det är allt. Men utifrån den erfarenheten kan man bedöma om någon verkligen är vis eller verkligen har erfarit samadhi. Alla dessa som svamlar om uppstigning, själar osv. har inte erfarit och för de mesta har de inte ens förstått den delen av verkligheten som förståndet kan förstå.

[snowy_]
6/13/22, 3:03 PM
#13

#12: Tack för ditt förtydligande, då förstår jag lite bättre vad du menar. Det är så klart inte bra att medvetet vilseleda folk…men undrar hur pass medveten man egentligen är om man på flit gör det?

Själv ignorerar jag nog mest allt bullshit. Men vi har ju alla olika sätt att "hantera" saker på🙂

Annons:
Condor
6/13/22, 3:22 PM
#14

#13:

Det finns dom som medvetet sprider bullshit, t.ex. för att lura folk på pengar eller för att manipulera. Vem som utger sig att vara en utomjording kan väl inte verkligen tro det. Sen finns det dom som tror på det som sprids och som i sin tur sprider det vidare till andra. Ibland kan det vara svårt att veta vem som verkligen tror och vem som medvetet lurar folk. Men ibland är saken helt klar, t.ex. om nån hävdar att vara en utomjording. 😄

När man stöter på bullshit på internätet och ser hur människor blir lurade är det svårt att ignorera det. Kanske man ibland kan förhindra att den ena eller andra blir lurad.

[snowy_]
6/13/22, 3:29 PM
#15

#14:

Ja, om man inte har någon psykotisk episod borde man ju inte på allvar tro sig vara en utomjording. Det hela låter väldigt konstigt och osunt.

Visst har jag också svårt att inte engagera mig om jag läser/ser något orätt. Kanske är det därför jag inte läser forum som Övernaturligt eller liknande. Annars skulle det nog klia i fingrarna 😆😆😆

  • Redigerat 6/13/22, 3:31 PM av [snowy_]
FataMorgana
6/13/22, 3:41 PM
#16

#13: Jag skulle säga att dom som medvetet vilseleder folk varken är medvetna om sin sanna natur och inte heller är dom medvetna om vilka dörrar dom stänger för folk. För många handlar det andliga om religion och tro - dvs om att ha något att tro på, på något som ger en förhoppningar och en tillfredsställande förklaring på hur allt ligger till. Genom att sen sprida ut något som folk med glädje tror på kan man förstås tjäna en bra slant på och så kan man ju bli berömd också eller få ett högt anseende där ute. Jag skulle tro att det ofta är denna motivation som ligger bakom det här vilseledandet. De känner helt enkelt inte till djupa meditationserfarenheter och erfarenheter av samadhi och tror att det bara handlar om tro och om att uppnå saker. De är alltså omedvetna om andliga erfarenheter, omedvetna om den inre vägen, omedvetna om att det som dom sprider ut just är det som hindrar folk att titta och söka inåt.

Condor
6/13/22, 3:51 PM
#17

#15:

"Utomjordingen" är en känd youtube stjärna. 😄 Hon säger saker som att när hon kom hit, fick hon först vänja sig vid tiden. 😂😄

I en tidslös tillvaro skulle det dock inte finnas någon sorts rörelse eller förändring. Inte ens tankar. Sen säger hon att hon kommer från Plejaderna. Dom är bara ett par hundra miljoner år gamla, så om det skulle ha hunnits bilda planeter i en så kort tid, skulle dom vara glödande bollar och just krocka med allt som roterar kring deras sol.

Hon lurar inte ens intelligent och ändå finns det folk som går på det. Hon är en av dom som medvetet sprider bullshit.

[snowy_]
6/13/22, 6:08 PM
#18

#16: Ja är nog så. Det finns mycket som vilseleder folk ändå… Reklam på TV, vilja ha ett jobb med jättehög lön osv. Det är ju så världen är uppbyggd :/ Jag stänger jämt av ljudet och kollar bort när det är reklam… Varför ska jag titta när de bara är ute efter mina pengar.

#15: Ok, hon har jag missat som tur är. Men minns för länge sedan någon på YT som trodde sig kunna kanalisera en utomjording. Men han sade åtminstone "antingen är det en riktig utomjording, eller så kommer det någonstans ifrån mitt eget medvetande".

Condor
6/14/22, 9:47 AM
#19

#18:

Dom som säger att dom kanaliserar är också lurendrejare. Ta t.ex. Charlotta Rexmark. Hon sprider ut QAnons propaganda och säger att hon har kanaliserat det från sina guider. Men hon hade alltid fel. Trump blev inte vald igen och kom heller inte tillbaka ett par månader senare.

Utomjordingen sa att 2022 blir "kärlekens år" men i stället har vi krig och kaos.

Men fär troende (lurade) är det ingen anledning till att inte fortsätta att tro.

[snowy_]
6/14/22, 11:43 AM
#20

#19:

Ja det är knasigt. Undrar vad de får ut av att fortsätta tro. Men det är väl egot som spelar ett spratt. Den här tankeprocessen som du sagt det. Man skulle ordinera dem en ordentlig meditationskurs😁

Annons:
Condor
6/14/22, 1:53 PM
#21

#20:

Fortsätter man att tro fast logiken säger att det är irrationellt är man hjärntvättad/manipulerad. De får inte ut någonting av det, men kanske de hellre lever i en fantasivärld för att den här världen inte tillfredställer dom. Det är egot som strävar efter att uppnå saker som uppstigning till en annan dimension, där allt är bättre.

Den andliga vägen är dock en helt annan. Här handlar det om att acceptera verkligheten som den är och lära att hantera den. Det handlar om att ta bort alla illusioner som hänger som morötter som dinglar framför en och som man man springer efter. Det finns inte bara morötter för flum, utan även för upplysningen och det är just moroten som är det största hindret.

[snowy_]
6/14/22, 4:05 PM
#22

#21: Ja därför bör man inte ha några mål med sina andliga övningar. Men det är ändå så, att har man mål med sina andliga övningar och utför de korrekt som man ska, då transcenderar man även de målen och till slut släpper de helt automatiskt.

  • Redigerat 6/14/22, 4:05 PM av [snowy_]
FataMorgana
6/14/22, 4:14 PM
#23

Kanske måste man ibland ha några mål som man strävar efter för att kunna komma till insikten om att man inte bör ha några mål 😊

Condor
6/14/22, 4:54 PM
#24

Nu citerar jag mig själv, ur mitt inlägg "Andligt uppvaknande / Samadhi:

"Människor som sysslar med religion, bön och tekniker som yoga, meditaion eller någon sorts ritual, utövar tekniker som är konditionerade, vad som betyder att det bara är en del av det som egot och förståndet har byggt upp. Det är inte sökandet och praktikerna som är problemet, utan tanken att hitta svaret i en yttre form."

[snowy_]
6/14/22, 7:30 PM
#25

Man kan ju egentligen kalla teknikerna för det ena och det andra, och orda om man ska utöva dem eller inte, men funkar de så funkar de, och då är det gott så🙂

Men håller helt med #23 iaf.

  • Redigerat 6/14/22, 7:31 PM av [snowy_]
FataMorgana
6/15/22, 6:58 AM
#26

#25: Jag tolkar det mer som att det inte är själva sökandet och praktiken, dvs meditationen och yogan som är problemet, utan att problemet är om man gör det för att uppnå eller bli någonting 😊

[snowy_]
6/15/22, 8:46 AM
#27

#26: Ah, okej. Ja det kanske var så det var menat🙂

Annons:
Condor
6/15/22, 9:41 AM
#28

#26:
Korrekt!

Om man t.ex. mediterar, ska man göra det för meditationens skull och inte för att man strävar efter att bli upplyst.

Om man gör qi gong övningar, reiki behandlingar osv. ska man göra det för att komma i harmoni med sina energier, men inte för att sträva efter upplysning.

Upp till toppen
Annons: