Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: meditation
Läst 275 ggr
Condor
6

Meditation med kristaller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett trevligt sätt att meditera är att meditera med kristaller. Kristaller förmår att ge oss ett inre lugn och en positiv känsla. Bäst lämpar sig kulor som man kan hålla med båda händerna, men man kan egentligen ta vilken form som helst. De klara färgerna är en fröjd för ögat och sinnet och när man håller en kristall i händerna, känner man efter ett tag ett kribblande i händerna och känner hur energierna flyter.

Man kan t.ex. hålla en stor kula i båda händerna eller ta en liten sten i var sin hand. Använder man sig av kristallspetsar, ska spetsen peka till kroppen, t.ex. via armarna. Det trevligaste är dock att meditera i en ametistgrotta, men det har man ju inte alltid tillgång till.

Man ska i första hand välja de stenar som man känner att man attraheras till. Men det finns olika stenar med olika egenskaper som man kan gå efter och här vill jag ge ett par exempel på ett par utmärkta meditationsstenar.

Bergkristall är en "allroundsten" som ger klarhet i huvudet och som skärper sinnet. Bra för folk som lätt somnar under meditationen, för att hålla sig vakna.

Ametist är en klassisk meditationssten och meditationssten nummer 1. Den hjälper att hamna i en meditativ stämning och lugnar ner tankeverksamheten.

Svart Obsidian hjälper att jorda sig om man tenderar till att "sväva iväg" med tankarna under meditationen och den ger mer stabilitet. Bra för folk som är "lite flummiga" 😊

Andra trevliga meditationsstenar är t.ex. roskvarts, akvamarin, blå topas och till slut vill jag föreställa en speciell bergkristall som kallas "fönsterkristall". Det är en bergkristall som har en rombiskt formad ruta på en av kanterna där som spetsen är, som är så stor att man kan titta in i kristallen och att spetsen har 7 facetter i stället för 6, så som på bilden här.

Det är en annan sorts meditation för "övade mediterande", där man inte har ögonen stängda, utan tittar in i kristallens "fönstrer". Man lugnar ner tankeverksamheten och tittar bara in i fönstret utan något som helst syfte eller förväntning och "låter bara ske" medan man iaktar vad som händer. Det är en kristall som hjälper oss att titta in i oss själva och att befria oss från falska identifikationer. Som sagt är det för människor som är erfarna i meditation och som är beredda att "ta emot" det som man kan erfara.

Condor
3

Eftersom många undrar hur kristaller verkar, tänkte jag att jag gör en fortsättning på den här tråden. Kristaller kan man ju inte bara använda för meditation, utan som hjälpmedel för att komma i harmoni, både psykiskt och fysiskt.

För en verkningsprincip som går utöver den psykologiska effekten, att glädja sig åt vackra kristaller, finns det försås inga empiriska bevis för, helt enkelt för att det saknas studier. Det finns bara observationer och tusentals år gamla traditioner där kristaller även används för att behandla sjukdomar. De första skrifterna i Europa (vad jag vet) med detaljerade beskrivningar av stenarnas verkning skrevs av Hildegard von Bingen, men stenar användes redan av kineserna för att behandla akupunkturpunkter innan de stack med nålar.

Kristaller har ofta betraktats som något mystiskt eller magiskt, men det är bara för att verkningsprincipen är okänd. Nuförtiden finns det otaliga böcker om kristaller. De första baserade på observationer och vad färgerna står för i relation till chakrorna. T.ex. är det logiskt att en gul sten passar till solarplexuschakras, som också är gult och den enklaste metoden att arbeta med stenar är att lägga en sten med motsvarande färg på varje chakra, för att balansera ut sig.

Men inte alla gula stenar har precis samma verkning, precis som de andra färgerna heller inte har. Det måste alltså finnas något mer som ger effekt. En som inte trodde på magi utan ville undersöka det vetenskapligt var naturforskaren och geologen Michael Gienger. Han undersökte t.ex. vilka ämnen stenarna innehåller och består av, vilka kristall kluster stenarna har osv. och arbetade ut en teorie. Han granskade vilken effekt som spårelementen som stenarna innehåller har i kroppen och hans teori baserar på att mineralerna och spårelementen som stenarna innehåller står i resonans med spårelementen i kroppen. T.ex. magnesit innehåller magnesium. Magnesium är för avslappning.

Men inte bara färgerna och spårelementen granskades, utan saker som kristallstrukturen, bildningsprincipen och annat, som Gienger använde sig av för sina teorier. Sen arbetade han ut ett koncept om vilka verkningar som stenarna pga hans teorier skulle ha. Det visade sig att det i stort sett stämmer överens med de tidigare böckerna, som skrevs av personer som inte hade någon sorts geologisk utbidning.

Mineraler påverkar oss överallt, t.ex. genom marken under oss, som till största del består av silicium, samma ämne som kvartskristall består av. Man känner sig ofta bättre i en viss omgivning, utan att veta varför. Den enda skillnaden mellan de mineraler som vi ständigt har under oss och en kristall är att atomerna och molekylerna i kristaller är regelbundet arrangerade i en kristallstruktur. Det är alltså den renaste formen och koncentrerad energi.

Alla dessa parameter, färg, mineraler, spårelement, kristallstruktur osv. ger kristallen en "viss information" som den uttrycker genom vissa frekvenser. Man känner detta även inom fysiken, där man använder sig av kvarts och dess frekvens för oscillatorer. Det är dessa frekvenser som kan vara anledningen till en verkningsprincip som går utöver den psykologiska effekten.

• Redigerat 2022-06-06 16:16 av Condor
[snowy_]
1

Intressant detta.

Som jag skrev till FataMorgana så hade jag förr ett tag en påse med några slags stenar med mig ibland då jag kände mig lugnare av det. Men minns inte alls vad det var för stenar, så just det kan ha varit någon psykologisk effekt.

Men kristaller påverkar nog oss precis som du skriver, genom någon slags "utstrålning" eller vad man ska säga?

Kanske skulle man köpa någon kristall att ha när man mediterar/sover. Hittade denna butikssida, men inte hunnit kolla mycket alls på den https://www.crystalhealing.se/produkt-kategori/kristaller/ . Men finns nog många ställen som säljer kristaller kan jag tänka, om man tittar runt.

Naturliga, obehandlade kristaller och stenar från hela världen. Upplev stenar i sin råa kraft.
Condor
1

#2:

Jag har köpt de flesta av mina stenar på olika mineralmässor. Där har man ett större urval än i en enda affär och om man inte är nöjd med den enas priser, går man till nästa. Online skulle jag inte köpa stenar. Jag vill själv se vad jag köper.

Condor
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag skrev i huvudinlägget att det är trevligast att meditera i en ametistgrotta, ställer jag in en bild på en grotta som jag brukade meditera i när jag gav mina reiki kurser. Kvinnan som organiserade kurserna hade den stående hemma hos sig.

Sabah
3

#2: Jag har flera olika stenar som jag bär på mig, det känns bra🙂 Jag har köpt en del i butik och en del har jag beställt, har ingen butik i närheten så då har det fått bli så. Vill så klart helst välja ut stenarna själv men det har även funkat med att beställa! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-06-06 18:07 av Sabah
Sabah
2

#4: Häftigt! Förstår att det är en mäktig känsla! 😊💎💎

💖🧡💛💚💙💜

Condor
1

#5:

Om man inte har en butik i närheten kan man ju försöka med att köpa online. Men i så fall skulle jag inte köpa något dyrt, för om man inte vet vilken kvalitet som man får vill jag inte riskera pengar.

Jo, det var trevligt att meditera där. 😊

Sabah
2

#7: Så är det ju, är det då också första gången man beställer provar man nog gärna något mindre. Jag har beställt några små stenar, och de blev jag väldigt nöjd med! 😊

💖🧡💛💚💙💜

[snowy_]
3

Jo, man köper nog helst i butik. Men jag har fått vanan att inte gå i butiker i "onödan" nu när det varit Corona… Men man kanske kan prova beställa något med lågt pris online om man vill…bättre än inget. Sen köpa i butik längre fram om man vill/behöver flera. :)

• Redigerat 2022-06-06 23:53 av [snowy_]
[snowy_]
2

#4: Ja, det låter speciellt att meditera i en sådan ametistgrotta :)

Intressant det där ändå, hur omgivning och miljö påverkar en på fler sätt än ett.

Condor
2

#8:

Om man köper ett par trumlade mindre biligare stenar t.ex. av kvarts, finns det ju inte så mycket som kan gå fel, men om man köper dyrare stenar som t.ex. akvamarin, topas eller ett ametistkluster som kostar mer, vill man ju se vad det är som man betalar för i förväg.

T.ex. kostade stenen på bilden i huvudinlägget 150 euro och det var grossistpriset för 17 år . I affärer skulle den ha varit dyrare och nuförtiden har stenarna kraftigt ökat i pris.

Condor
1

#9:

Under pandemin undviker jag också onödiga kontakter och har heller inte beökt mässor. Men jag har ändå inte köpt stenar på 5-10 år, eftersom jag redan har så många.

Vad som gäller omgivningen som man befinner sig på, så gillar jag energin på kanarieöarna. Jag har alltid kännt mig energiladdad när jag har varit där och behövt mindre sömn. Där är det vulkanenergi, dvs. att elementet eld som dominerar där. Men det är säket en kombination av flera faktorer, t.ex. den goda luften och solen som medverkar.

[snowy_]
2

#11:

Det är kanske någon sån sten man ska börja med. Ska kika mer på detta när jag har tid :)

#12:

Ja precis. Även kan man kanske tänka sig att sådant som det kollektiva medvetandet spelar in på olika platser/olika länder. Men där blir det ju en smula mer flummigt :)

Nu blev det ju lite off topic (men kändes onödigt att skapa en helt ny tråd bara för att jag ska nämna detta).
Men kom att tänka på Maharishi Vastu Architecture som typ handlar om hur man bygger ett hem/hus mm som man mår bra i, ungefär. Går att läsa mer på sidan i länken för den som vill…
Finns ju fler liknande läror så klart.
Säkert ser många detta som flum som inte är verkligt, men för mig är det inte så konstigt att omgivningen påverkar ens hälsa och mående på olika sätt.

Maharishi Vastu or Vedic architecture is an ancient system of design and construction based on natural law.
  • Redigerat 2022-06-07 15:36 av [snowy_]
Condor
2

#13:

Min första sten var ett kvartskristall cluster. Det var ungefär 1982 när jag läste den första boken om shamanism som fanns på den tiden (bortsett från Castanedas böcker), dvs. Michael Harners bok. För ett ritual behövde man en bergkristallspets, som man laddar upp genom att klättra på ett berg på årets längsta dag och spänna fast kristallen på en gren så att spetsen pekar uppåt. Där skulle den vara i 24 timmar.

På den tiden fanns det inga mässor och affärer som det finns idag och inget internet där man kunde leta. Det var jättesvårt att få tag på en kristallspets. Men sen hittade jag en affär med ett helt cluster. På den tiden visste jag inte vilket otroligt fint cluster som jag hade köpt. Jag hade ju inga erfarenheter, så jag plockade isär clustret så att jag hade enstaka spetsar, som jag behövde för mitt ritual. Än idag skulle jag kunna gråta att jag gjorde det, för senare har jag aldrig sett ett så fint transparent och kristallklart cluster mer som det som jag förstörde. 😥 Men vad ska man säga. Av erfarenheter kan man lära.

Sen hade jag ingenting mer med stenar att göra fram till 90-talet. Efter att jag blev initierat i reiki attraherades jag plötsligt av stenarna som jag såg på ett helt annat sätt. Jag kunde känna hur det pirrar i händerna när jag höll en kristall i handen. Den första stenen som jag köpte då var en lapislazuli och sen tog det inte lång tid tills jag hade tusentals stenar.

Jag vet inte om energier på platser har med ett kollektivt medvetande att göra, men tydligen spelar geologin en roll i alla fall.

• Redigerat 2022-06-07 17:21 av Condor
FataMorgana
1

#13: Tack för den länken, har bara skummat igenom den än så länge, men den verkar jätte intressant. Det får mig att tänka på Feng shui, det här med hur vi bygger och inreder våra hem. Tror också att det har en påverkan på vårt välbefinnande, precis som du skriver och skulle därför inte kalla det för flum 😊

[snowy_]
2

#14:

Fin berättelse du gör.🙂 Jag vet inte mycket om shamanism. Men det hade ju så klart varit intressant att läsa mer…men det kanske finns någon tråd här om det? Får söka.

Tråkigt att du plockade isär clustret, och sedan ångrade dig.

Tänkte nog lite på att man när man landar på flygplatsen i olika länder kan man ju som känna en annan atmosfär i det landet, bara genom att kliva av planet.

#15:

Kul att du tycker det verkar intressant. Jo, det påminner nog om Feng Shui och på ett av ställena på webbsidan står det att Feng Shui kommit ur just Vastu.

Minns i tonåren var jag lite intresserad av Feng Shui. I alla fall tyckte jag det var ett fint tankesätt.

• Redigerat 2022-06-07 20:38 av [snowy_]
Condor
1

#16:

Det tog nog några år tills jag insåg vilket fint cluster det var och tills jag ångrade mig. Men på den tiden hade jag ännu int mycket kunskap om kristaller.

[snowy_]
2

#17:

Ja, lärdomen kommer ofta efter att man behöver den 😑