Etikettandlig-utveckling
Läst 131 ggr
Condor
2021-12-27, 14:40

Måste man bli asket?

Somliga verkar att tro att om man går en andlig väg, måste man bli vegan, inte dricka alkohol, låta bli godis, inte röka och nästan föra ett asketiskt liv. Syftet ska vara att höja sin energifrekvens och sitt medvetande. Det ena ska alltså leda till det andra. Men har ni funderat på att det kan vara tvärtom, att det är det andra som leder till det ena?

Osho sa, man blir inte snarare upplyst om man avstår från kött, men om man är upplyst tycker man inte att det är etiskt. Jag anser att det inte leder till någonting, att kontrollera sig till att nästan leva asketiskt. På så vis kastar man alla sina begär bara djupare och djupare i det omedvetna, Man blockerar energier och får ett överaktivt solarplexuschakra som hela tiden kontrollerar. Men andliga erfarenheter gör man via de högre chakren, utan kontroll av solarplexuschakrat.

Det är klart att ett missbruk av saker som alkohol, mat och godis leder till beroende, som i sin tur leder till att man fokuserar sina energier på detta och det leder bort från ett andligt medvetande. Dessutom finns det ingen plats för andliga tankar om man är i fyllan. Alkoholmissbruk leder också till negativa personlighetsförändringar med egoförstärkning så alkoholmissbruk och en andlig väg passar inte ihop. Matmissbruk kan ibland också leda till en förändrad personlighet.

Men somliga tror att det är maten eller alkoholen i sig som har en "låg energi" och sprider ut falska läror. Jag såg ett klipp där en av de självutnämnda "ljusbärarna" sa "varje klunk alkohol drar ner den egna energin". Det gäller också för godis och ohälsosam mat, pga deras "låga energi".

Skulle det verkligen var så, så skulle glukosen som vi har i blodet vara skadlig. Men egentligen är det så att vi skulle dö om vi inte skulle ha en viss blodsockernivå. Men en för hög blodsockernivå gör oss sjuka.

Ingenting är i och för sig "lågenergetiskt" eller "högenergetiskt", utan för det mesta är det mängden som är det avgörande om någonting är bra eller dåligt för oss. Världen är inte svartvit.

Ett glas rödvin om dagen har visat sig vara nyttigt, t.ex. för att rödvin innehåller mycket resveratrol. Men en flaska om dagen skulle inte vara nyttig. Alkohol används för övrigt också för homeopatiska essenser. Övermoget frukt innehåller också alkohol. 5 övermogna bananer motsvarar ett litet glas öl. Ättika innehåller alkohol, så det går knappast att undvika alkohol.

Men mest störde mig att "ljusbäraren" sa att alkohol gör oss mindre gudomlig. Där ser man att han inte har fattat någonting, t.ex. att ingen människa är mer eller mindre gudomlig än en annan. Det skulle han veta om han verkligen skulle ha gjort andliga erfarenheter själv. Ett sådant uttalande leder till att de som tror honom känner sig mer gudomliga eller bättre sagt av deras föreställning att vara gudomliga om de klarar av att leva asketiskt och de som inte klarar det får en dålig känsla. Jesus drack också vin och säket blev han inte mindre gudomlig för det.

Jag ser det så att man inte måste bli en asket. Men med sin andliga utveckling börjar man att reflektera mer över saker som mat, alkohol och lägger märke till vad som skadar och vad man mår bra av. När man äter vill man inte att djur ska lida och dö bara för den egna njutningens skull. Men även när man konsumerar andra varor, t.ex. kläder vill man inte att barnslavar ska ha tillverkat dom. Man vill heller inte att maten som man äter ska leda till att miljön förgiftas. "Ljusbäraren" fokuserar dock bara på vad matvanor eller alkohol innebär för en själv, utan ett ord om vad de innebär för andra. Det är ett typiskt egotänkande.

Med den andliga utvecklingen minskar också begäret för saker som att käka godis, frossa mat eller festa och supa sig full. Det är alltså inte så att det leder till mer gudomlighet att avstå från saker, utan det är den andliga utvecklingen som ändrar på konsumtionsvanor och det måste inte vara ett asketiskt liv. Den utvecklingen kan ske helt utan att man intresserar sig för andlighet eller esoterik.

Själv äter jag inget kött, för att bara tanken på att tugga på ett dött djur får mig att äcklas. Godis gillade jag som barn, men nuförtiden äter jag bara ett par bitar mörk choklad ibland, för att allt annat är äckligt sött och till jul bakar vi julkakor med mindre socker i. Jag gillar heller inte att vara full, men ibland unnar jag mig en Gösser till maten och på nyårsafton kommer jag att dricka ett glas skumpa. Jag är övertygad att min gudomlighet inte kommer att minska. 😁

• Redigerat 2021-12-27, 14:51 av Condor
FataMorgana
2021-12-27, 14:58

#0: Ja det är ju inte konsumtionsvanorna som gör oss till gudomliga, utan det är vår sanna natur som är gudomlig. Man kan se det som så, att det är gud som äter genom miljarder med munnar, oavsett om det är skräpmat eller inte 😊

Condor
2021-12-27, 15:22

#1:

Ingenting kan ändra på vår sanna gudonliga natur. Vem som har erfarit den VET det.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

FataMorgana
2021-12-27, 15:49

Man ska heller inte glömma, att saker som alkohol, socker och fett är saker som förekommer helt naturligt i naturen och att det inte är något fel i att njuta av det goda som naturen har gett oss. Bara man njuter med måtta och inte intar så mycket av någonting, att man börjar må dåligt av det.

Men det är nog en vanlig föreställning av många, att den andliga vägen skulle ha en massa lagar och regler att följa och att man måste prestera för att utvecklas, som att man måste leva si och man måste äta så och sen lever många så i flera år, ända tills dom inser att man inte alls behöver leva efter dessa krav och att man är lika gudomlig ändå.

[Urskog]
2021-12-27, 17:51

Tänk vad konstigt det är och hur många vanföreställningar det finns kring andlighet och hur vi ska förhålla oss till den.

Jag gör det enkelt för mig jag äter och dricker det jag mår bra av allt annat förkastar jag och det här har jag fått göra om många gånger under mitt liv för ibland passar vissa saker in och ibland inte så det är en förändring hela tiden av vad vi mår bra eller inte bra av.

Condor
2021-12-28, 10:02

#4:

Ja, regler om att man måste göra si eller så och äta si eller så har ingenting med en andlig väg att göra. Det är snarare religionerna som har en massa regler. På den andliga vägen kommer man själv till insikt om hur man lever.

Sjäv gillar jag den nyttiga maten mer än den onyttiga. Jag gillar inte för mycket socker eller fett och tycker att fullkorn smakar bättre än vitt bröd eller vit pasta. Jag gillar grönsaker och frukt och väljer en kost som passar bra till träningen, som ger mig kraft och som jag mår bra utav. Det skulle jag göra även om jag inte skulle gå en andlig väg.

Det är alltid egot som väljer, oavsett vad man väljer. Det handlar bara om vilka prioriteter som man har. Det är egot som säger "jag vill vara stark, ha en tränad snygg kropp och må bra och därför äter jag så här" på precis samma sätt som egot hos andra kanske prioriterar smakupplevelsen att äta onyttigt. Inget är mer eller mindre andligt än det andra.

Våra Vanillekipferl som vi bakade till jul fick mig inte att må sämre i alla fall, men om jag skulle äta dom hela året skulle det inte vara så bra. Hur lyckades du med bakningen förresten?

[Urskog]
2021-12-30, 16:00

#5 Dom om där blev ju kalasgoda 👍🏻 gjorde en halv sats i mellandagarna men med vete och som du skrev lite svåra att baka till för det var så skört men det gick bra och dom var verkligen goda så tack för ett bra recept 😎

Condor
2021-12-30, 16:08

#6:

Fint att du lyckades. 🙂 Jo, dom är riktigt "gudomligt" goda.

Upp till toppen