Andligt och religion
I den esoteriska scenen hör man ofta att de inte tror på religioner, men speciellt nu i coronatider är det många som tar fram bibeln och pratar om apokalypsen. Ofta pratar de om saker som (re)inkarnation, som kommer från hinduism, själar, ärkeänglar, satan, demoner, kampen mellan ljus och mörker, dvs. saker som har deras rötter inom religioner.
Där ser man hur människor fortfarande är konditionerade till religioner och trosystem, fast de själva anser att de inte tror på religioner. Ofta är det en blandning kristendom-hindusim-blavatsky-new age läror som de tror på, utan att vara medvetna om att det där kommer från religioner och esoterisk tro. Ibland ingår också okkulta läror i blandningen, liksom uppstigna mästare och annat.
På en andlig väg gör man sig av med alla dessa föreställningar och söker själv. Först när man har tömt sitt sinne från sådana föreställningar är vägen fri för egna erfarenheter och eget sökande. Så länge man "tror" söker man bara det som man tror på.
Det är därför som UG Krishnamurti sa till dom som kom för att lyssna på honom, att han inte kan ge dom någonting, utan bara ta ifrån dom något och då menade han deras föreställningar och tro. Osho sa till och med att vem som vill ge er ett trosystem, är er fiende.
Så kan man se skillnaden mellan riktiga andliga vägledare, gurus eller vad man vill kalla det och svamlare. Den riktiga vägledaren hjälper att tömma sinnet, medan svamlaren bara fyller på ännu mer "junk".
- Redigerat 2021-12-23, 17:11 av Condor
Jag måste säga att jag inte riktigt var medveten om hur starkt religionerna verkligen präglat sin in i människornas medvetande, tills detta virus kom. Eftersom vi lever i svåra tider just nu förstår jag att många är rädda, rädda för viruset, för vaccinet, för framtiden, för regeringen eller vad folk nu än är rädda för. Jag kan förstå att det kan upplevas som att vi lever i en tid av kaos och splittring, men det finns ingen anledning till att tro på bibelns djävul och på att det är han och hans demoner som skulle ligga bakom någonting av det där och det finns ingen anledning till att tro på uppenbarelseboken eller på strider mellan ljus och mörker osv.
Själv skulle jag säga, att det inte finns några onda makter och mörka krafter alls. Ingen djävul och inga demoner. Det finns bara guds krafter (som inte ska förväxlas med religionernas gudar), dvs allt som existerar och finns till har gudomligt ursprung - kommer direkt ur Källan själv. Den enda ondska som finns är den som vi människor själva skapar och mörker är bara brist på ljus, brist på medvetenhet.