Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 221 ggr
FataMorgana
2021-12-06 16:27

Andlighet och hälsa

Jag lyssnade just en liten stund på en av dessa självutnämnda vägledarna på youtube. Han sa att Guds avbild inte är en sjuk människa och så pratade han om att bemästra sin livsenergi och om att uppnå sin fulla potential, så att man lever länge och aldrig blir sjuk. Men det här är bara en av många naiva människors föreställningar.

Lite överallt kan man läsa om hur många tror att andlig utveckling handlar om att uppnå full hälsa och att en andligt utvecklad människa aldrig hänger med axlarna och alltid sitter rak i ryggen. Har ett toppen immunförsvar och kan läka sig själv till 100% och det låter som om det handlar om allt som man kan bli drabbad av. Dom tror att det är så som det går för den upplysta människan och att det skulle vara så som Gud har skapat oss, dvs till en perfekt människa, utan fel, brister och sjukdomar. De hänger morötter framför sina näsor och försöker sen på olika sätt att uppnå och bli den här perfekta människan.

Men själv är jag helt säker på, att om det gudomliga hade velat att våra kroppar inte förändras, åldras och till sist dör bort, att det gudomliga inte hade gett oss sådana kroppar. Om det inte hade varit meningen att våra kroppar är sköra och kan drabbas av det ena och det andra som av virus, inflammationer, gifter, sjukdomar osv, så hade vi helt säkert inte fått sådana kroppar som kan drabbas av allt möjligt.

Om ni läste mitt inlägg Buddha Naturen som jag skrev för ett par dagar sen, så kan ni se att det inlägget handlar om hur allt är i ständig förändring. Den nyföddas kropp blir snart till den unges kropp och den unges kropp blir så småningom till medelålders kropp och till sist till den gamles kropp. Den fysiska verkligheten är alltså i ständig förändring. Ibland är vi sjuka och ibland är vi friska och ibland sitter vi med krokiga axlar och ibland är vi förkylda. Ibland föds man med genetiska defekter och med sjukdomar som bryter ut långt senare i livet. Andra sjukdomar medverkar vi själva till när vi tex äter kost som inte är bra för vår kropp. Men allt är precis så som det gudomliga vill ha det, skulle det gudomliga velat att vi ska ha kroppar som kosten inte kan påverka skulle vi inte ha fötts med sådana kroppar.

Allt det är faktiskt precis så som det gudomliga har skapat oss. Det är perfekt i sig, att vi är ofullkomliga, både till kropp och sinne. Det är mångfald, att få uppleva både sjukdom och hälsa, att både uppleva smärta och att vara smärtfri.

Att ta hand om sig själv och sin kropp är naturligtvis bra för det egna välbefinnandets skull. Är man frisk, mår man bättre. Klart det 😀 Men det är inte det som är Guds avbild, utan Guds avbild är varenda en människa, så även den friska människan som den sjuka människan.

Avslutar med ett passande citat av Osho (ur inlägget Oshos upplysning - den långa versionen, som också finns att läsa här på ifokus)

"Den dag jag blev upplyst på" är helt enkelt den dag jag insåg att det inte finns något att uppnå, att man inte har någonstans att gå, att man inte har något att göra. Vi är redan gudomliga, vi är redan perfekta som vi är. Ingen förbättring behövs, inte den minsta förbättring. Gud har aldrig skapat någon ofullkommen. Även om du stöter på en ofullkomlig person, kommer du att se att han är perfekt i hans ofullkomlighet. Gud gör aldrig någonting ofullkomligt.

Jag har hört talas om en Zen-mästare, som heter Bokuju, som berättade för sina elever om denna sanning att allt är perfekt. En man stod upp, en urgammal man med en puckelrygg och sa: "Och vad är det med mig, jag är puckelryggad, vad säger du till mig?" Bokuju svarade: "Jag har aldrig sett en sådan fullkommen puckelryggad i mitt liv."

  • Redigerat 2021-12-07 13:16 av FataMorgana
Annons:
Condor
2021-12-06 17:16
#1

#0:

Jag skulle ju vilja fråga honom, om Buddha som dog pga matförgiftning, inte kunde bemästra sina energier. 😄 Osho led för övrigt av diabetes. Han tycks heller inte ha kunnat hantera sina energier. Tur att vi har Björn som förklarar allt till oss. 😂

Sen det där med "avbild". Där blandar han in den kristna tron i sin egen new age soppa.

Det är faktiskt utmaningen i livet, att hantera att vi har en sårbar kropp, som vi måste sköta om för att må bra. Att vi skaffar oss kunskap om hur man t.ex. lever, äter och undviker det som är dåligt för kroppen och sen utbildar ett medvetande som gör att vi föredrar att t.ex. äta nyttigt i stället för godis och läsk.

Tänk vad enkelt det skulle vara, om man bara behöver att bemästra sina energier och sen är man osårbar, blir aldrig sjuk och slipper att utbilda ett medvetande som gör att vi lever så som det är bra för oss. Vi kan käka godis och supa hur mycket vi vill, bara vi bemästrar våra energier.

Moroten som han hänger framför näsan på folk är en morot som ingen människa kan nå eller har lyckats att ta en bit utav. Den bara dinglar så länge tills åsnan som springer efter den har insett att det är en fejkmorot.

Somliga religioner säger "om du gör så kommer du i himlen, men annars hamnar du i helvetet". Andra religioner säger att om du gör så här får du 72 jungfruar i himlen. Men här lovas det himmelsriket som Björn håller på att skapa på jorden genom att ligga och sola på Malta. Det är ju tråkigt om man bara får himmelsriket och allt det där efter döden, som religionerna säger. Det nappar idag ingen på längre. Idag behövs det andra beten. En morot måste det vara som de ser dingla och tror att de kan ta en bit av den medan de lever. Men himmelsriket på jorden gäller förstås bara för ovaccinerade. Vem som är vaccinerad får inget tillträde, utan möter ett fruktansvärt öde. Undrar om han själv tror det där som han svamlar om.

FataMorgana
2021-12-06 17:52
#2

#1: Ofta är det ju också så, att ju mer man utvecklas andligt och ju mer i kontakt med den gudomliga energin och kärleken som vi kommer, desto större kärlek får vi för vår kropp. VI börjar ta bättre och bättre hand om oss själva och börjar undvika saker som får oss att må dåligt. Vi blir mer måna över vad vi stoppar i oss och förbättrar på så sätt vår hälsa, som ett resultat av vår andliga utveckling. Men det hindrar oss inte från att inte bli sjuka igen och det gör oss inte till några supermänniskor som går igenom olyckor utan skador. Det hindrar oss inte från alla öden som kan drabba oss och sjuk kan man bli ändå och det är det många som blir och dör gör vi alla till slut ändå. Så oavsett hur sjuk eller frisk man än är, så ändrar det inte på vår sanna gudomliga natur. Som frisk är man gudomlig och som sjuk är man lika gudomlig. Det är alltså inte som så, att sen först när man har lyckats heala sig själv, att man sen först skulle vara något speciellt eller att man sen först skulle ha avklarat något som vi skulle vara här för att klara av. Det finns inget sådant mål, utan det är att vara en människa som ibland är sjuk och som ibland är frisk som är vår mening.

FataMorgana
2021-12-06 18:21
#3

#1:

Kom ännu att tänka på det här som du skrev:

Det är faktiskt utmaningen i livet, att hantera att vi har en sårbar kropp, som vi måste sköta om för att må bra.

Att även det hör till den gudomliga mångfalden, att det finns människor som klarar av det här bra och människor som klarar av det här sämre och människor som inte klarar av det alls. Men också det är perfekt, att det är så. Det är så som det är i en dualistisk verklighet. I slutändan, efter att vi dött, så spelar det absolut ingen roll längre, i hurdant skick vi var i när vi levde, om vi var friska eller sjuka, om vi kunde hantera vår sjuka kropp eller inte. Det har bara en betydelse för det nuvarande ögonblicket, dvs för hur vi mår just nu.

  • Redigerat 2021-12-06 18:21 av FataMorgana
[Urskog]
2021-12-08 16:45
#4

#0 Det här är något jag pratat med många om genom åren och visst är det så oavsett vad vi möter med hälsa, sjukdom eller annat så är det redan perfekt. Mest förvånad blir jag när andliga räds allt det här och då tänker jag det är så tragiskt att dom inte är mer trygga i sitt och går med rädsla för sjukdomar, död med mera därav den där jakten på att hela tiden predika att man med upplysning kan påverka immunförsvar sjukdomar och sådant.

Jag brukar ofta skriva orden varför är människor så rädd för sånt här speciellt om dom valt en andlig bana kan jag tycka man borde ha mer trygghet och vila i visheten att allt faktiskt är ok och helt som det ska det är en del av livets utveckling och inget att på det minsta vis känna rädsla inför.

Vi är här för att leva livet som du också skriver så varför rymma från det när vi faktiskt är här ? ta vara på livet och lev det fullt ut som det kommer och är.

Ta hand om oss det ska vi absolut göra men som du skriver vore det eviga kroppar vi lever i hade vi inte haft någon sjukdom alls på jorden.

Jag brukar inte se såna där videos och har inte gjort på herrans många år för jag tycker dom är så inbillade och ger en bild av att sträva efter något människan omöjligt kan uppnå istället går jag min väg och är trygg med den och den dagen min kropp börjar tappa och blir sjuk då är det bara att följa med och ha acceptans och göra det bästa av det den dagen det kommer.

Ingen av oss vill bi sjuka men ingen slipper undan alla åker vi dit nån gång och det gäller att följa med, göra sitt bästa och ha en acceptans om att livet förändrar sig många gånger med precis allt inte enbart hälsa eller sjukdom allt förändras och vi med det.

Det som kändes rätt för ett år sedan kan kännas helt fel idag, det kan vara tio år, fem år eller till och med bara en vecka eller några dagar så möter vi hela tiden förändringar som får oss att tänka om eller värdera om det är hur spännande som helst om man tänker efter att få delta på livets resa och se vilka olika erfarenheter man möter genom åren 😎

Har ni tänkt på hur grått och trist det skulle vara om livet inte förändrades ? det om något skulle vara tråkigt och inte givande på något vis.

Det finns människor som aldrig förändras dom står fast i sin fyrkant år ut och år in och kan aldrig tänka utanför sin fyrkant. Jag skulle inte klara av att leva livet så för varje dag är en förändring och det som var sant igår behöver inte vara sant idag.

Många räds för att bli äldre och jag är väl inte lastgammal men inte purung och gråhårig och rynkor ja många många rynkor vilket jag välkomnar med öppen famn och tycker det är helt fantastiskt underbart.

Som yngre har vi svårt att se på livet som du beskriver FataMorgana och det hade jag med men kanske är det så att då när vi är unga ska vi leva efter den tid vi befinner oss i då medan vi som äldre ser på livet ur ett helt annat perspektiv och får en helt annan acceptans än vad vi hade som unga .

Nu har jag själv aldrig vart rädd för sjukdomar eller död tvärtom inte ens som ung men jag vet att många är och då söker dom sig till personer som predikar videos som du skriver om i #0 som om dom på något vis vill konservera sina kroppar i hopp om att aldrig råka ut för någonting och där lurar dom sig själva och ändå värre gurus som predikar att gör si och så då mår du bra och har hälsan lurar in människor i falska förhoppningar.

Vi ska vara tacksam för livet och förändringar, vi ska vara tacksamma för att vi kan förändra oss i takt med livet, vi ska vara tacksamma för både den unga friska kroppen, vi ska vara tacksamma för den gamla kroppen oavsett den är sjuk eller fortfarande har hälsan för allt är bara livets erfarenhet och vi ska ta tillvara på precis allt som det ger för det är en fantastiskt fin resa vi får vara med om oavsett hur mycket med och motgångar livet har så växer och expanderar våran ande i evighet och det är något vackert i alla åldrar och även på andra sidan så är vi fullkomliga precis som här men utan den fysiska kroppen som förgås ❤️

Condor
2021-12-08 16:58
#5

#4:

Det är inte alltid den egna döden som folk är mest rädda för, utan att lämna de ensamma som man älskar och blir älskad av, som kanske behöver en. T.ex. sin partner eller sina barn. Men det ger samtidig motivation till att kämpa på och hålla sig frisk så länge som möjligt.

Rynkorna som blir mer med tiden stör mig inte. De gör inte ont. 😊 De visar bara att jag har skrattat mycket i livet. Däremot stör mig värk i leder och sånt. Men det är det naturliga som alla människor måste erfara.

[Urskog]
2021-12-08 17:39
#6

#5 Jamen helt sant och så kan man tänka men är har man inte ansvar för sitt eget liv inte andras tänker jag ?

Nu har jag inte barn men även barn ska klara av livet efter att föräldrarna gått över på andra sidan och leva sina liv.

Det är en prövning kan man säga och jag möter den själv just nu men har också gjort under lång tid vilket visar på att man tror någon är på väg över men så visar det sig att det inte är så.

En svår balansgång och man vet aldrig vart den slutar och hamnar.

Jag som barn om än vuxet sådant måste inse att personer försvinner ur mitt liv och gör jag inte det så är jag svag som människa.

Anden är starkare än så.

Annons:
FataMorgana
2021-12-08 17:42
#7

#4:

Det tar väl sin tid att bli trygg och att börja förlita sig på det andliga / gudomliga. Vishet är ju ingenting som man utvecklar över natt. På så sätt kan jag förstå att många är rädda för sjukdomar och död. Det var jag också en gång tiden. Men ju mer erfarenheter man gör med det gudomliga och ju fler insikter man har, desto tryggare blir man 😊

Jag ser på allt möjligt på youtube 😀 Så får jag inspiration till olika ämnen att skriva om

Condor
2021-12-08 17:48
#8

#6:

Klart att var och ein själv är ansvarig för sitt liv, men det är kärleken som får oss att tänka på andra fast vi inte är ansvariga för dom. Ibland kan det vara så att partnern kommer i en svår situation om man själv dör och det är inte bara det emotionala, utan även det ekonomiska. Man vill ju ändå inte att partnern t.ex. blir bostadslös.

FataMorgana
2021-12-17 17:28
#9

Vad den där Björn också sa i sin video är att alla sjukdomar, långt innan de uppträder i kroppen redan skulle synas i vårt chakrasystem. Nu är han inte den enda som säger det, utan ibland kan man även läsa om det i böcker. Men det stämmer heller inte. För man kan ju t.ex trampa på en spik och få en inflammation pga det eller äta en giftig svamp och börja må dåligt pga det. Chakrasystemet speglar bara hur vi mår just nu, som jag redan skrev i ett annat inlägg. Jag har ingen aning om varifrån dessa falska föreställningar kommer ifrån och undrar vem som egentligen lär ut något sådant?

Condor
2021-12-17 17:52
#10

#9:

Det där är föreställningar av folk som inte har förstått sammanhanget mellan kropp, psyke och energisystem.

Säger vi så här, att vem som har stress eller lever i ångest blockerar sitt solarplexuschakra och sen måste detta kompenseras av andra chakras och det leder till obalanser.

Om stressen leder till sjukdom blir det fler obalanser och blockeringar, men det är inte så som somliga föreställer sig, att en sjukdom skulle synas i chakrorna. Man ser bara konsekvenserna av sjukdomarna som speglar sig i chakrasystemet i form av blockeringar och obalanser.

Chakrornas uppgift är att ta upp energi från det universella energifältet och fördela energin i kroppan. De hamnar inte i obalans utan anledning, utan t.ex. för att man trampar på en spik som du skrev, eller pga dålig livsstil, dålig mat, miljögifter osv. Orsaken kommer alltid före verkningen.

Upp till toppen
Annons: