Annons:
Läst 132 ggr
Condor
11/10/21, 12:52 PM

En andlig promenad

Min sambo och jag brukar ofta göra promenader ute i naturen. Ofta möter vi folk som också är ute. Många av dem befinner sig med deras kroppar ute i naturen, men de är inte närvarande där. Ett par exempel, de pratar högt och är med deras uppmärksamhet på ett annat ställe än där som deras kroppar befinner sig. Eller de har hörlurar på sig, tittar i deras smartphone och sånt.

Alternativt till det som folk i allmänhet brukar göra kan man också göra en "andlig promenad". Man kan göra den ensam eller också med andra. Före man startar kan man göra en jordningsövning och tömma huvudet på allt så gott det går, ta ett par djupa andetag och se till att man andas rätt. Om man gör promenaden tillsammans med andra, ska man komma överens om att prata så lite som möjligt och bara prata tyst.

Man går avslappnad med lugna långsamma steg och sen lägger man sin uppmärksamhet på naturen och omgivningen med alla sina sinnen. Man hör medvetet på alla ljud, vinden i träden, porlande bäckar, fåglar som kvittrar. Samma med vad man luktar. Lägg märke till förändringar och om det luktar gott, ta ett par djupa andetag. Lägg märke till hur det ser ut där som du är. Titta på växterna, stenarna, himlen, molnen, vad som rör sig och vad som ligger still. Titta inte bara på bladen, utan även på mellanrummen mellan bladen Rör träden och andra växter med händerna och var medveten om att de är lika gudomliga som vi människor.

Man kan börja med att först bara fokusera på vad man hör, sen fortseätter man med resten av sina sinnen. Till slut försöker man att använda sig av alla sina sinnen tillsammans. Nu är man totalt i nuet och kan se sig som en del av denna helhet. Man kan hamna i meditation och få en trevligare dag än om man går och tittar i sin smartphone, hör musik eller pratar om allt möjligt.

Det är en promenad som ger energi, harmoni och lugn. Värt att försöka. 😉

  • Redigerat 11/10/21, 12:53 PM av Condor
Annons:
Tarotstollan
11/10/21, 7:07 PM
#1

Låter så underbart!🍁🍂🍃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Condor
11/11/21, 10:16 AM
#2

#1:

Tack! 🙂 Jag tycker också att det är underbart och så upplever man naturen på ett helt annat sätt och hör och ser saker som man annars missar.

Sunrise88
11/11/21, 8:07 PM
#3

Tack för tipset! Några, eller ja rätt många, av mina bästa stunder har infunnit sig under promenader, i synnerhet i naturen. När man helt förlorar sig i en plats, blir ett med den, det är en riktig wow upplevelse. Ibland glömmer jag bort det och vill passa på att vara produktiv under promenaden - lyssna på en ljudbok, ta ett samtal osv. Så idag passade jag på att ta en andlig promenad och ville bara säga tack! Det bästa i livet är gratis❤️

Condor
11/12/21, 10:54 AM
#4

#3:

Ja, man kan hamna i ett riktigt meditativt tillstånd och känna hur man är ett med allt ute i naturen. Man måste ju inte sitta med benen i kors när man mediterar, utan man kan befinna sig i meditation när som helst när man inte behöver att använda sig av förståndet, t.ex. när man promenerar i naturen.

Upp till toppen
Annons: