Det andliga aspektet av reiki
Reiki betraktas idag som en holistisk metod för helande behandlingar, för att hamna i harmoni och för att balansera ut sig själv och hjälpa andra med det. Men ursprungligen var reiki mer en andlig metod för personlighetsutveckling, andlig utveckling och självträning. Helandet var bara en bieffekt. Mikao Usui som utvecklade metoden som vi idag kallar reiki kunde förbinda det komplexa innehållet av olika andliga läror med varandra t.ex. element ur buddhism, shintoism, shamanism och andra läror till ett eget system så att det blev begripligt och kunde utövas av alla.
Usui lärde alltså inte bara ut behandlingar med reiki utan la den största fokusen på saker som meditation och andra andliga övningar. I västvärlden (först i USA) hamnade reiki tack vare Hawayo Takata. På den tiden var USA i krig med Japan, så Takata lämnade bort andliga praktiker som hade sin ursprung i buddhism. Annars skulle det inte ha blivit accepterat i USA och Takata ändtade till och med på reiki historian och lät buddhisten Usui att framstå som en kristen munk.
Trots att Takatas läror inte innehöll en hel del av Usuis andliga läror påverkar reiki den egna andliga utvecklingen, för med initieringarna flyter livsenergin starkare i människan. Även om reiki kommer från den buddhistisk-japanska traditionen är den ideologiskt neutral och inte bunden till en specifik religion eller världsbild, eftersom andlig utveckling och uppfattning om livsenergi är universella begrepp.
Den universella energin har i olika kulturer många olika namn, t.ex. prana, mana, qi osv. Vad som exakt händer vid en reiki initiering och varför det händer vet nog ingen. Framför allt är det en gåta vad buddhister för tusentals år gjorde för att det fungerar för oss idag. Det lärs ut att energikanalerna öppnas och att chakras som t.ex. kronchakrat och hjärtchakrat öppnas/aktiveras. Reiki lärare är utbildade i kunskapen om hur man initierar, fast ingen vet varför det fungerar.
Är detta "varför" en del av läran som Takata var tvungen att lämna bort?
Eftersom reiki graderna idag lärs ut på en enda helg lägger reiki lärare fokusen nästan bara på behandlingarna. Det andliga aspektet är en upptäcktsresa för alla reiki elever, men även för reiki mästare är det en resa som aldrig tar slut. Den andliga energi arbetar i varje människa som blir initierad och belyser saker i oss som vi är omedvetna om. Det kan t.ex. hända att förträngda personlighetsegenskaper (emotioner, mentala beteende- och reaktionsmönster t.ex.) finner ett kraftigare uttryck i oss. Först när vi blir medvetna om dessa, blir vi bit för bit "mer hela", när vi lär känna oss själva bättre. Självreflektion är därför en viktig del av reiki vägen, precis som för vilken andlig väg som helst.
Efter initieringarna i varje grad kommer det en perjod där saker förstärkt kommer fram till ytan. Energin "rotar" i djupet av oss och det blir bara djupare och djupare vid de högre graderna. Därför är det viktigt att inte göra graderna allt för snabbt, utan att ge den andliga utveckingen som varje grad innebär den tiden som behövs, som kan variera från människa till människa. Med tiden bygger man upp sin egen relation till den gudmliga energin. Det är något som man känner, men ändå kommer det alltid fram nya erfarenheter som visar att vi inte känner allt på långa vägar.
Tyvärr erbjuds reiki idag inte alltid seriöst. Somliga reiki lärare bryr sig inte om eleven är redo för nästa grad och somliga lär till och med ut alla grader inom en kort tid. Det är pengarna som motiverar att göra detta och dessa reiki lärare har ingen skymt om det andliga aspektet av reiki. Resultatet är då ofta att det som kommer fram till ytan förträngs, för att eleven inte vet vad som händer och inte är beredd på det heller. Ofta blir det i så fall egoutveckling i stället för andlig utveckling. Ingenting händer av sig självt. Man måste följa med i utvecklingen och reflektera över sig själv. I så fall kommer man att lägga märke till att energin flyter starkare och starkare i en, medan de som gör graderna för snabbt och inte hänger med i utvecklingen blockerar deras eget flytande av energi, som ofta kan vara en anledning till att folk slutar upp att använda sig av reiki.
Det finns så mycket mer att skriva on det andliga aspektet av reiki att det inte får plats i ett inlägg, men jag kommer i alla fall nån gång att skriva ett inlägg om hur man kan hitta en bra reikilärare och hur man kan få en bra utbildning.
- Redigerat 2021-10-08, 15:45 av Condor

Informativ artikel men jag undrar om du kan beskriva, om det går vilka andliga och kroppsliga förändring Reiki kan ge.
Du har skrivit det ovan men i abstrakt form går det att konkretisera eller är det för individuellt?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#1:
Jag kan ta upp ett par exempel senare, men har inte tid just nu. Jag är på väg ut för att hämta min sambo från Wien.

Tillägg:
Jag skrev inlkägget i word och när jag koperade in det i forumet glömde jag en bit, som jag nu har kompletterat inlägget med.

#1:
Jag har funderat lite på vilka förändringar som reiki kan ge och kommit fram till att det inte är så lätt att ge ett bra svar på frågan, men jag gör ett försök i alla fall. Ibland kan en initiering i reiki ge en omeddelbar effekt. T.ex. när jag initierade FataMorgana i den första graden slutade hon upp att äta kött, för att hon tyckte synd om djuren. Hjärtchakrat påverkas i alla fall och energin väcker känslor. Sen beror det på personligheten hurvida någon reagerar på det.
Men de flesta förändringar sker över längre tid inom utvecklingsprocessen som aldrig slutar. Den andliga vägen är olika för alla och olika människor förändrar sig på olika sätt. En del kan bli mer ödmjuka, medan andra blir till egoister. Lättare är det att iakta vilka förändringar på kroppen som kan ske.
Takatas efterföljare, Phyllis Furumoto, skrev att man kan föryngra sin kropp med 5-10 år, med hjälp av reiki, men det tar jag med en nypa salt, för att det finns mycket mer som påverkar saken, t.ex. livsstil, kost och träning.
Kroppen förändrar sig hela livet och för min del har jag faktiskt utvecklat ett medvetande för kosten efter att jag lärde reiki. Därför började jag att äta hälsosamt. Nu är det svårt att säga vad som är resultatet av min kropp. Är det maten som jag äter eller utvecklade jag först ett medvetande för kosten och började äta hälsosamt pga reiki? Sen har jag ingenting att jämföra med, dvs. jag vet inte vilken kropp jag idag skulle ha utan reiki och vilken livsstil som jag skulle ha.
Utan träning skulle resultatet heller inte vara det samma, men med träning började jag långt innan jag lärde reiki. Men reiki kanske har hjälpt mig med träningen, för ofta har man t.ex. ont i knät eller skadat sig på något sätt och då hjälper förstås reiki att kunna börja med träningen fortare igen. Ibland har jag tänkt mig att jag utan reiki skulle vara i pisset. 😄
Vad som också var intessant, att inte bara kroppen och personligheten förändrar sig, utan även saker i det yttre livet. Efter en initiering har man ju en kroppslig utrensnigsperjod som varar i några veckor. Helt synkron med den kroppsliga utrensningsperjoden fick jag för mig att göra en storstädning i hemmet, som varade i veckor. Jag tog ut allt ur alla skåp och tvättade ut dom och allt som var i skåpen. Varenda liten vrå i hemmet blev putsad. Jag som alltid var en slarvig städare fick ett ryck att göra en utrensning i hemmet.
Ja på något sätt fick energin mig att bli mer medveten om saker och ting, som om djur och natur och om världen vi lever i och därför kunde jag plötsligt inte äta kött mer. Det hände omedelbart efter att jag hade blivit initierad i den första graden. Men bara för att det hände mig måste det ju inte hända andra. Vi är ju alla så olika.
Efter min andra reikigrad så kom en period då jag blev väldigt lätt irriterad och ilsken på både situationer som jag hamnade i och på andra människor. Jag började också väldigt lätt att gråta över saker som egentligen var småsaker. Det var en ganska jobbig period, men sen insåg jag att energin bara ville visa mig mina svagheter och var jag har att jobba på. Sen lugnade det ner sig, efter att jag hade insett det och allt blev t.o.m lugnare än innan. Blir inte lika lätt irriterad på andra längre 😄
Bra inlägg om reiki. Det tog ganska lång tid efter min initering med reiki, innan jag började använda den. och det var framför allt på mig själv, började med chakra healing.
Det kändes som jag började klä av mig varje klädesplagg. varje plagg var som ett skydd, kändes väldigt naket. Men samtidigt sårbart och det kommer väldigt mycket skräp till ytan, som man får bearbeta.
Reiki är inte bara en hjälpande metod till andra personer. Utan lika mycket om inte mera på det psykologiska planet för utövaren.
Reikin går dit där den behövs.
#6: Ja precis. Har också den känslan, att man som reikiutövare får mycket mer än vad man någonsin kan ge andra, även om det är fantastiskt att kunna hjälpa andra med reiki också förstås.

#6:
Tack! 🙂 Japp, även Hawayo Takata sa att reiki är i första hand en metod för sig själv och om det sen blir tid kvar att behandla andra kan man göra det också. Med den egna utvecklingen och utövandet av reiki blir också energin starkare.

Eftersom det var på tal om reiki och healing i andra trådar, puffar jag upp det här inlägget. Jag tänkte att vi skulle kunna skriva mer om reiki för en tid.