Andningstekniker
Andningstekniker används i många discipliner, t.ex. i kampsport, meditation osv. Riktig andning syresätter kroppen bättre och man kan fylla sig med energi/chi/prana. Shaolinmunkarna är ett bra exempel på det.
Inom meditation kan man använda sig av flera tekniker, t.ex. att bara iakta sin andning medan man andas fritt. Man kan iakta hur näsan eller bröstkorgen rör sig medan man andas in och ut eller iakta att näsan känns kallare när man andas in och varmare när man andas ut.
Men man kan också fokusera på att andas rätt, dvs. att praktisera bukandning. På så vis aktiverar man sitt chi/prana. Det finns så många olika tekniker att det inte skulle få plats i ett inlägg.
Inom reiki lär man i vanliga fall inga andningsövningar, men jag har lagt märke till att man kan höja effekten av reiki med hjälp av andningen, speciellt när man behandlar på distans. När jag använder mig av ett mantra andas jag först långsamt in, håller luften ett tag och när jag andas ut låter jag hela kroppen slappna av. Med tiden har jag lagt märke till att samtidigt med luften som jag andas ut, får jag igång ett starkare energiflöde, som man känner både i sitt hara och i huvudet.
En liknande teknik finns det i karate. För att ett slag ska bli snabbt, får kroppen inte vara allt för spännd, för spännda muskler rör sig inte snabbt. Man behöver en viss avslappning före och i början på slaget och man andas ut kraftfullt medan man slår, men i slutet av slaget, när man träffar, spänner man hela kroppen. Där förstärker man effekten genom att skrika (kallas kiai). På så vis fokuserar man all mental och fysisk energi till en handling.
Egentligen är det samma princip som man använder sig av i meditation, kampsport eller för att förstärka reikibehandlingar. När man andas in samlar man energin och när man andas ut fokuserar man energin på en sak eller bara låter den flyta.
Inom karate finns det också en teknink som heter Ibuki. Med den kan man öka sitt lungvolymen och rengöra andningssystemet så att rent syre absorberas, vilket i sin tur passerar direkt in i blodomloppet.
Det hörs ganska lustigt:
https://www.youtube.com/watch?v=OIEF88ji7z0
Efter en ansträngning kan man utföra en teknink som kallas Nogare. Är man andfådd, kan man kontrollera sin andning med den tekniken:
https://www.youtube.com/watch?v=Dv1UeZxgrMM
Jag läste om en läkare som tränade karate och som fick covid. Han sa att det hjälpte honom mycket att han lärde de där teknikerna när han blev sjuk.
Men hur som helst, ska man även i det vardagliga livet se till att andas rätt. Är man stressad eller nervös kan det lätt hända att man andas fel, dvs. man andas inte in i buken, utan det är bara bröstkorgen som rör sig. Man kan iakta sig själv och andas rätt om man upptäcker att man just andas fel.

Tack för orienteringen!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag föredrar egentligen själv andningsövningar där man bara iakttar sin egen andning. Det är så enkelt och kräver inte mycket kunnande, att bara iaktta varje andetag när det kommer och går, utan att tänka några tankar kring det. Om det är ett långt eller kort andetag spelar i början ingen roll, för ju mer man iakttar sin egen andning ju lugnare blir den med tiden helt av sig självt. Men andra gillar kanske andra andningsövningar, så det är bäst att hitta det sätt som passar en själv bäst. Själv blir jag så lätt yr om jag försöker att andas på ett visst sätt, att jag hellre följer den enkla tekniken att bara iaktta andningen.
- Redigerat 2021-09-24, 19:14 av FataMorgana
Andning för mig har alltid vart naturligt och jag har aldrig sett något konstigt på den men när jag läst om att många andas fel och att stress och oro tar över andning så har jag förstått att det kan vara ett problem för många.
Vi är födda med en naturlig andning som spädbarn men allteftersom vi åldras så förändras andningen och vi med den av olika orsaker och andningen är så viktig mer viktig än många kan förstå när vi åldras.
Jag en gammal rökare som har rökt i över 40 år har aldrig haft problem med min andning så mycket bygger också i ångest vad för vi över till varandra genom ord som att vi behöver göra si och så ?
Slappnar vi av och bara är människa med insikten om att vi är eviga så är andningen inget problem tvärtom ångest lyftes från våra bröst och vi kan andas hela livet genom evigheten .
#3:
De flesta är inte medvetna om sin andning för att det för det mesta är en helt omedveten process. Vi fortsätter ju att andas även när vi sover utan att vara medvetna om det. Andningen påverkas av så mycket, som t.ex av stress och av oro som du skrev, men också av så mycket annat, som av ilska och aggressioner, av upprymdhet, av ledsamhet, av sömnbrist, av rampfeber osv och även vädrat kan påverka vår andning, som tex när man fryser och huttrar eller när man har det fruktansvärt hett. Också våra drömmer vi har på nätterna påverkar hur vi andas och förstås fysisk aktivitet.
En munk som lever i ett kloster och som mediterar varje dag har säkert inget problem med att ständigt andas rätt, men vem som sitter i ett kontor med 3 telefoner som ringer och med jobb som måste göras snabbt har inte samma förutsättningar som munken.
Därför är det bara bra att granska sig själv när man t.ex är nervös eller stressad och bli medveten om hur man andas och att göra lite andningsövningar ibland.
#4 Kan bara instämma med dig det är så mycket som påverkar andningen. Ser jag på två av mina väninnor så har dom båda 100 järn i elden med stressiga jobb, stora familjer och den ena hon hyperventilerar ofta medan den andra andas lugnt och sansat och ingen av dom röker heller.
Vi är verkligen individuella i hur vi andas och många spänner sig lätt medan andra bara är och slappnar av och allt det där påverkar både andningen och kroppen så andning är verkligen viktig för oss på så många plan.
#5: Ja men bara för att man inte hyperventilerar så betyder det inte alltid att man andas rätt och ända ner till nedre buken. Andningen sker ofta så omedvetet att man inte lägger märke till hur man andas. Har man mycket stress och är mycket uppe i huvudet med sina tankar så är andningen ofta också mer förlagd i bröstkorgen än i buken. Är man däremot mindre i huvudet och mer i nuet och i kroppen så kan andningen också ske mer ifrån buken och det gör också att energin flyter så mycket bättre.
Inom Qigong finns det också andningsövningar som man gärna kan göra om man vill. Här är en video med anvisningar.
En till video.

Andningen styrs av det vegetativa nervsystemet, precis som hjärtslaget. Men om man är stressad eller orolig spänner man muskler som sen hindrar själva rörelsen och på så vis andas man mer in i bröstkogen än i magen.
Det finns segment i musklerna som psykologen Wilhelm Reich klassade som muskelpansarringar. Dessa muskalpansarringar befinner sig på samma höjd som chakrorna och går runt hela kroppen. Är dessa förspännda blockerar man också energin i chakrorna. Ett annat exempel är att många får förspänningar i nacken av att sitta länge framför datorn och jobba. Men om man andas fel förminskas energiflödet i hela kroppen.
Reich sa att man inte får betrakta dessa muskelpansarringr separerade från varandra, utan de bildar ett helt system. Precis som chakrorna.
- Redigerat 2021-09-26, 16:50 av Condor

Utan att fördjupa sig i chakran så är det precis som nämns ovan andningen kopplad till hållning.
Gamnacke är ett mycket vanligt fenomen tyvärr anpassar man sig lätt till den kroppshållning man har och känner inte alltid att man hindrar sig själv.
Att ändra på hållning tar ett tag men kan på sikt ge goda effekter på andning.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#10:
Hållningen är man för det mesta inte medveten om, så man måste så att säga ändra vanan hur man sitter, står och går. Tiden efter att jag hade diskbråck på 90-talet straffades varje dålig hållning (t.ex. sitta slarvigt) med ryggsmärter, så jag hade en sorts indikator som visade mig varje fel. Då blev en bra hållning till vana.
En dålig hållning på ett ställe, kompenseras automatiskt av ett annat ställe som också intar en onaturlig hållning, precis som att ett chakra kompenserar ett annat där energin inte kan flyta fritt. På så vis blir det obalans i hela systemet och det gäller för både kropp och energier.
#10: #11
Just det. Och därför är det även bra att försöka att observera sig själv, så mycket som möjligt, inte bara andningen som jag skrev om tidigare, utan även sin hållning, hur man går, står och sitter osv, så att man blir mer medveten om sig själv.