Annons:
Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 157 ggr
FataMorgana
9/21/21, 3:32 PM

Andlig utveckling och Tarot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns många som ser tarot korten som ett sätt att spå framtiden med och andra ser det som flum. Somliga tror också att om man använder sig av korten så öppnar man upp portar till andevärldar och till olika väsen som skulle finnas där, men här vill jag ta upp en helt annan syn på korten. En syn som varken har med spådom eller med några andevärldar att göra, utan som endast har med den egna personliga och andliga utvecklingen att göra.

Man kan se korten som ett hjälpmedel för att reflektera psykologiskt över sig själv. Man kan studera korten var för sig, titta på symboliken och se vad man kan lära sig om sig själv genom det eller sen kan man göra en läggning för sig själv. Inte för att spå i framtiden, utan för att se var på vägen man befinner sig för att kunna ta sig vidare och för att kunna lösa upp gamla mönster och analysera situationer. Ibland räcker bara ett enda kort för att förstå vad det är man inte ser.

Om vi tar en titt på den stora Arkanan (som är på bilden), så ser man att korten från nr 1 till 21 visar människans vandring genom livet och vår inre resa. Narren som är kort nr 0 är den som beger sig ut på resan.

Den första av de tre raderna som finns på bilden koncentrerar sig på områden som kärlek, social auktoritet och uppfostran. De flesta människor tar sig inte längre än till kort nr 7 som är Vagnen och radens sista kort. En människa kan leva och dö och hållas för en framgångsfull person, utan att för den sakens skull ta en djupare titt in i sig själv. De flesta människor stannar alltså där eller kommer inte ens så långt som till Vagnen som representerar en person som håller dualiteterna i balans med hjälp av sin vilja.

Vid kort nr 8 börjar den inre resan. Den andra raden för oss alltså bort från den första radens yttre framgångar till en väg som leder in till oss själva. Om vi ser på kort nr 14, alltså på andra radens sista kort som befinner sig under Vagnen och som är Måttfullheten, så ser vi ett kort som representerar en person som förbinder alla element med varandra. Därmed är dualiteterna i balans utan att hon behöver hålla dem i balans med hjälp av sin vilja.

Vid kort nr 15 börjar den sista raden. Den sista raden symboliserar föreningen med världsalltet och den gudomliga föreningen. De sex första korten är vägen dit och det sista kortet som är kort nr 21 och som befinner sig under Måttfullheten representerar den gudomliga enheten där allt redan är i balans. Kortet är Världen. Där behövs det ingen som håller dualiteterna i balans med sin vilja och ingen som förbinder elementen med varandra för att allt redan befinner sig i absolut harmoni och balans. När man kommit så här långt, som till den tredje radens sista kort, kan man säga att man är förenad med Gud.

Det här var nu bara en liten översikt om vad tarot är och om visdomen som gömmer sig i korten. Skulle kunna skriva en massa mer, men vet inte riktigt vilket intresse ni har för tarot på den här sajten?

Annons:
Condor
9/21/21, 3:56 PM
#1

#0:

Egentligen skulle ju tarot förlora sin mening om man skulle spå i framtiden, för om resultatet är "mejslat i sten" finns det ju ingenting som man kan göra åt det. Meningen är ju att det är ett praktiskt hjälpmedel för att analysera situationer och få reda på hur man har hamnat i en situation och hur man bäst hanterar den. Man kan säga att det är en sorts alternativ psykologi.

Vem som köper sig en lek med en handbok för att spå framtiden, kommer kanske att upptäcka att ha haft en falsk föreställning om tarot. Vem som går i djupet kan upptäcka väldigt mycket och få en förståelse för hur verkligheten fungerar.

Varje kort i den lilla arkanan uttrycker hur ett element (eld/stavar, vatten/bägare, luft/svärd, jord/mynt) beteer sig i ett visst sefirot i livets träd. https://gaz.wiki/wiki/sv/Tree_of_life_(Kabbalah)

Man upptäcker att allt som händer i universum, sker efter samma princip som universumet "skapades" med. Eld står för energin, t.ex. som kom från den första gnistan (big bang). Vatten, som är formlös symboliserar det som ska formas. Luft symboliserar planen bakom det som formas och jord är det slutändliga resultatet.

Allt som vi gör är ett resultat av dessa 4 element. Man måste lägga ner energi (eld), man behöver någonting som man gör något av (vatten) och man behöver en plan (luft). I så fall blir det ett resultat (jord). Har man dessa element i balans, blir det ett bra resultat.

Utifrån den djupare kunskapen om detta och med lite kunskap i psykologi har man ett verktyg som kan vara till hjälp ibland.

Andra skäl till att detta meddelande kan visas:
Condor
9/21/21, 4:16 PM
#2

Tillägg. Det är bara länken mitt i texten som fungerar. Klickar man på den andra länken längst nere, kommer bara rubriken utan artikel. Vet inte varför den inte fungerar.

Tarotstollan
9/21/21, 6:12 PM
#3

Jag använder just mina kort till att försöka hitta svar i mitt inre och få svar på mina inre och yttre frågor.
När jag lägger för andra, så är det just det att förhoppningsvis få dem att se en ny vinkel på något de funderat på som jag kanske ser ur ett helt annan perspektiv än vad de gjort.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 9/21/21, 6:13 PM av Tarotstollan
FataMorgana
9/21/21, 6:21 PM
#4

#3: Ja korten är ett fantastiskt hjälpmedel för både oss själva och för andra, så som du skriver. Jag är så fascinerad över hur mycket visdom det finns i korten och hur fulla med symbolik korten är.

Tarotstollan
9/21/21, 6:25 PM
#5

Ja, det är väl därför som de har "överlevt" i så många år.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: