Annons:
Läst 162 ggr
Condor
2021-09-18 15:21

Till vilken nytta?

En indisk yogi håller upp sin hand i luften sen 1973. Det ska vara en form av askes. Så försöker han att bli upplyst och att bevisa sin mentala styrka.

Men inte blir man väl upplyst av att sträva eller att bevisa sin mentala styrka för sitt ego. Så till vilken nytta?

Annons:
FataMorgana
2021-09-18 15:32
#1

#0: Jag tänker, att vi ju har armar för att använda dem 😊 Han säger att han håller armen i luften för att förenas med Gud, men egentligen är vi ju redan förenade och det är vi oavsett hur vi håller våra armar. Där ser man hur folk bara strävar, strävar och strävar…

Condor
2021-09-18 15:39
#2

#1:

Jag kallar det här att misshandla sin kropp.

[Urskog]
2021-09-18 16:59
#3

Oj du store tid, jag vet inte vad säga mer än till viken nytta ?

Allt han gör är att skada sig själv och människor omkring sig som också går på det här.

Nej fy det här var tragiskt att se och en del av mig kan omöjligt gå på att han sen 1973 på riktigt hållit armen så högt.

Nåt riktigt sjukt är det, stackars man jag tycker faktiskt synd om honom att möta livet så här 😢

FataMorgana
2021-09-18 17:49
#4

#3: Med tanke på hur hans arm ser ut, så är jag rädd för att han hållit den alldeles för länge i luften. Vad nu det ska vara bra för vet inte heller jag, men i Indien kan deras andliga praktik nog vara rätt så extrem ibland. Själv har jag ingen aning om vilka upplevelser det ger dem och hur lyckliga det gör dem. Tror att det något som vi här i västvärlden inte riktigt förstår oss på.

Dagnykatt
2021-09-18 23:23
#5

Undrar om han sover med armen uppraggad på något sätt… Om man ser på axeln och skuldran så ser det nog ut som att det nästan skulle ha fixerats och växt fast, tror knappast armen skulle gå hela vägen ner igen.
Näe detta känns helt onödigt, har man fått 2 armar så ska man använda dem. Väljer man att självmant sluta använda sin ena arm så gör man ju sig handikappad. Då tycker jag det går emot ideologin om att kunna hjälpa andra. Det ser ju för dumt ut då han står och tvättar sin hand, med den andra armen upp i luften. Tror nog man kan visa upp sina positiva sidor på andra sätt…

Condor
2021-09-19 12:14
#6

#5:

Jag undrar också hur han gör det när han sover. Kanske han fixerar armen på sängen på något sätt?

I alla fall är det där inte min föreställning av en andlig väg. Vi har bara en kropp som vi måste ta hand om så bra som vi kan. Vi får ingen ny och har den här kroppen för resten av livet.

Osho kritiserade asketer. Han sa att de gör det som de gör för att få andras respekt. Sen sa han att han inte behöver andras respekt och köpte sig demonstrativt en Rolls Royce. 😁

Annons:
[Urskog]
2021-09-20 16:57
#7

#4: Visst ser det så ut som den armen vart i luften länge och jag håller med deras religion kan vara väldigt komplext, invecklat och extremt i många religioner som vi inte förstår.

Jag brukar tänka så här att så länge det inte skadar, så länge människor mår bra och inte far illa så får dom göra som dom vill men när det skadar både fysiskt och psykiskt och blir sekter som förgör människors liv då är det inte längre ok.

Utgår vi från att den här mannen mår bra ja men då är det ok men jag har svårt att tro han mår bra av den armen som den ser ut. Det ser verkligen ut att göra ont och han skadar sin egen fysiska kropp sen har vi biten att andra kan ta efter om dom ser honom som något stort och gudomligt.

Det kan få så många konsekvenser sånt här där folk går på att gör man vissa saker så kommer upplysningar eller man kommer närmare Gud och så följer människor efter sina så kallade gurus.

Tragiskt att se mannen men jag hoppas ju så klart ändå att han mår bra i sitt men vad nytta och gott gör det den dagen han lämnar vår fysiska jord ? där och då spelar det ingen roll hur han gjort med sin arm när han inträder i andens rum.

FataMorgana
2021-09-20 19:21
#8

#7: Ja jag tänker också att det måste ta ont och med handen uppe i luften så kan han ju heller inte hjälpa andra, utan blir snarare den som själv behöver hjälp av andra. Helt onödigt kan jag tycka och som du skrev spelar det ju när han dör ändå ingen roll hur han höll sin arm. Vi får väl hoppas att han kommer till den insikten en vacker dag.

satsuke
2021-09-21 16:29
#9

När jag gick i skolan så var det ett foto i religionsboken på en indisk yogi som stått på ett ben i många år…ungefär samma sak. Benet var liksom vridet runt det andra knät och såg också ut som att det satt fast i den positionen. Kommer ihåg att det inte fanns någon rimlig förklaring till varför han gjorde det .

Condor
2021-09-21 16:46
#10

#9:

Fåglar kan ju stå på ett ben när de sover, men jag kan inte föreställa mig hur det ska fungera hos människor.

Det finns dom som lägger det andra benet runt halsen:

https://www.westend61.de/de/imageView/ALR00768/nepal-kathmandu-pashupatinath-portrait-of-a-sadhu-standing-on-one-leg

Men jag vet inte hur länge han står så.

Nepal, Kathmandu, Pashupatinath, Porträt eines Sadhu, der auf einem Bein steht, lizenzfreies Stockfoto
Upp till toppen
Annons: