Om andliga övningar
Jag har märkt att en del har lite fel förhållningssätt till andliga övningar och tror att man t.ex mediterar för att bli upplyst eller att man gör yoga för att uppnå någonting eller bli någonting, för att t.ex kunna stiga upp i frekvens och därmed komma in högre dimensioner osv.
Det finns iallafall många vilseledare där ute just nu, som talar om högre dimensioner och om himmelriket på jorden som de genom sitt mediterade och yogautövande och genom andra övningar tror att de ska kunna manifestera.
Men då går man lite förbi hela meningen med de andliga övningarna och vad syftet med olika sorters övningar egentligen är, om man bara gör dessa för att uppnå någonting speciellt eller för att bli någon speciell.
När man utövar andliga övningar på rätt sätt, så mediterar vi inte för att bli upplysta, utan bara för att tysta ner vårt sinne och våra tankar. Det handlar mer om att ge upp alla försök till att bli upplyst än att försöka bli upplyst. I meditation slutar vi sträva och slutar att vela uppnå saker och ting. Det är det som är meditation.
Och samma gäller för yoga och alla andra sorters andliga övningar. När vi gör yoga, så gör vi heller inga yogaövningar för att åstadkomma någonting spirituellt, utan helt enkelt bara för kroppens skull, för yogans skull. För att lösa upp de blockeringar som vi har just nu, för att just nu må bra, så att energin får ett friare flöde här och nu.
Samma med andningsövningar. Dessa gör vi för andningens skull. Så att vi här och nu kan slappna av i hela kroppen och bli fria från den stress vi har inom oss.
Allt handlar alltså om nuet och hur vi mår just nu och andlig övningar gör man för att må bättre just nu. För att vi just nu ska kunna hantera våra sorger och bekymmer bättre. För att just nu vara fri från rädslor och oro och för att just nu kunna känna hur livsenergin flyter i våra kroppar och därmed kunna njuta av harmonin som vi hamnar i.

- Redigerat 2021-08-17, 15:20 av Condor
Jag har spenderat pengar på en bra meditationsteknik, även yoga, och det är inget jag ångrar. Men kan inte för den sakens skull säga att jag utövar dessa övningar för att uppnå något speciellt i framtiden, mer för att jag älskar att utöva det i stunden, här och nu. :)

#2:
Det är en helt annan sak spendera pengar på att lära något nyttigt än att spendera pengare till en vilseledare som inte ger någonting för pengarna och säger att han behöver det för "ljusarbete" när han egentligen använder dom för att göra sig ett bra liv på en solig medelhavsö.
#2: Det är absolut inget fel med att spendera pengar på en meditationsteknik som hjälper en att hitta nuet 😊 När jag skrev det här inlägget hade jag mest dessa nya "wake up" rörelser i huvudet som håller på att växa fram som ogräs ur marken. De kidnappar andliga termer som "uppvaknande" och "egodöd" och ger dessa termer en helt annan betydelse än vad de i andlig litteratur egentligen står för. För mig personligen spelar det egentligen ingen roll vilka vägar folk väljer och vad folk väljer att tro på, men är rädd att den andliga vägen som t.ex Buddha, Maharshi, Osho, Krishnamurti talar om och pekar på och att den andliga praktik som de lär ut på så sätt snart går förlorad och hamnar alltmer och mer i skymundan. Dessa "wake up" rörelser styrs av självutnämnda vägledare som sprider ut sina budskap på Youtube och kallar sig själva för ljusarbetare och ljusbärare medan de tigger efter donationer av folk.
- Redigerat 2021-08-18, 12:13 av FataMorgana
Okej, då tror jag att jag förstår lite bättre…. :) Jag har nog kanske missat dessa rörelser och folk ni pratar om, men jag väljer också vad jag läser och inte. Men det är självklart inte bra att lura folk med flit osv, men förstår hur ni menar nu… :P Förstår att ni kanske är runt mer på iFokus osv och läser annat än mig, jag har mest hållit mig på denna sajten hittills…
- Redigerat 2021-08-18, 17:31 av [snowymountains]
#5: Var glad att du missat det 😁 Jag ser dom överallt, som på youtube och på facebook och ja överallt finns dom där med sitt missionerande och med sitt vilseledande, förutom här. Ja men det är nog för att jag surfar omkring lite överallt. Men skriver gör jag mest bara här nuförtiden. Jag gillar iFokus bäst 😊
#5: Redan på 80-talet väntade folk i new age rörelsen på att jorden skulle gå under 1999. Det sades att det bara fanns en plats någonstans i Kanada som skulle bli förskonad och folk köpte t.o.m hus där bara för den sakens skull. Andra igen trodde att jorden skulle stiga upp i en högre dimension på den tiden. Men inget hände, varken steg jorden upp någonstans eller gick den under. Sen började dom vänta på 2012 i stället, men inget hände. Nu väntar dom på den femte dimensionen. Det är bara ett evigt väntande på att något ska hända och när det inte händer så hittar dom på ett nytt datum och väntar på det. Det är precis samma new age flum, men dom kallar sin rörelse för "wake up".
- Redigerat 2021-08-18, 18:19 av FataMorgana

#7:
Jehovas vittnen förutsa världsundergången för 1975. Trots att det inte hände när de redan förutsa den för 1914, 1918 och 1925, trodde deras anhängare på det.
Jo, jag minns i början på 80-talet när new age vågen startade. Då gick jag ibland till en sån där esoterikträff, där en massa "uppsatta" männikor träffades. T.ex. en hypnotisör, som var känd för att han var på TV, ett känt skrivmedium, en "master of lodge" och en massa andra "kloka" människor. Bland alla dessa var "lilla jag". Dom pratade alla om 1999 och hur de kommer att hantera det, t.ex. flytta till Kanada. För mig som ung människa var det en så lång tid från början av 80-talet till 1999 att jag inte funderade mycket över det. Jag hade förtroende till att vad som än händer, kommer det att lösa sig för mig på något sätt.
Men jag lärde, att alla dessa "kloka människor" bara var dumskallar och jag lärde att man inte ska tro på allt som till synes kloka människor säger. Det var för mig viktigt för min egen väg.

Jag är inte en del av någon andlig community, dvs jag känner inte så många personer med det intresset att jag känner till alla ”typer” som finns - men finns det folk som själva graderar sin upplysning? T ex beskriver sig som upplysta till tre fjärdedelar eller tycker sig bara lite mer upplysta än x eller y?
Jag kan känna in då jag uppfattar nån som mer mogen och grundad i sin personlighet - och då kanske känna att jag nog är mer omogen eller oerfaren. Men det är svårt att avgöra hur pass ”upplyst” någon annan är.

#9:
Dom som vilseleder folk med deras youtubeklipps kallar sig uppvaknade och somliga dubbeluppvaknade, fast dom inte ens vet vad uppvaknad betyder. Dom "kidnappar" begrepp för andliga termer och använder dom för helt andra saker.
Uppvaknad betyder att vakna upp ur den här illusionen (maya) och se vad som finns bakom illusionen, dvs. att erfara sin sanna gudomliga natur och den "verkliga verkligheten". Men dom anser sig vara uppvaknade när dom tror på konspirationsteorierna som sprids ut.
För begreppet upplyst finns det ju ingen riktig definition. Förståndet kan inte definiera saker som det inte förstår för att dom ligger utanför förståndets möjligheter. Det är förståndet som bildar "rökridån" som hindrar oss att erfara den sanna naturen. Det är förståndet som inte vet vad det handlar om som graderar upplysning.
När vi blev födda, hade vi inte ännu ett förstånd och inget ego, dvs. det fanns ingen rökridå. Vi är alltså alla födda som upplysta. Det är vår sanna natur. Däremot kan jaget/egot aldrig bli upplyst. Jaget kan bara tala om att göra erfarenheter. Man kan t.ex. säga att man har erfarit en kundalinresning eller tala om erfarenheter i meditation, som man dock inte kan beskriva. Man kan tala om hur det kändes, t.ex. om lycksaligheten som man hade eller hur det påverkade sitt liv. Annars blir det paradox.
#9: Vad som gäller upplysning är det ett ganska paradoxalt ämne. Ur ett perspektiv, alltså ur vårt perspektiv, så finns där någonting som vi kallar för upplysning. Det som vi kallar för upplysning handlar om "transcendentala tillstånd" eller om djupa erfarenheter som man kan ha i meditation. Det handlar om insikter man kan få till följd av dessa erfarenheter och tillstånd. Dessa insikter leder till en djupare förståelse och till en djupare visdom om världen och hur den är beskaffad, om vår sanna eviga och odödliga natur.
Ur det andra perspektivet, dvs ur dessa djupa erfarenheter och transcendenta tillstånds perspektiv, så erfar man att där inte finns en upplysning, att det inte finns ett jag som kan bli upplyst, för man erfar att jaget bara är en illusion. Något som egentligen inte existerar och vad som inte existerar kan inte bli upplyst.
Med andra ord, betyder upplysning egentligen bara att se igenom illusionen av ett jag som kan bli upplyst. Det i sin tur, ger med sig en känsla av lycksalighet och inre frid - Det som vi sen ur vårt perspektiv kallar för upplysning.
Upplysning är alltså lite som med Schrödingers katt som både är död och levande samtidigt 😁 Upplysning liksom både finns och finns inte. Beroende på ur vilket perspektiv man betraktar saken.
Men ändå vill jag betrakta upplysningen mer som en process, som långsamt växer fram genom många erfarenheter och insikter. Bara för att man i meditation kommer till den ena eller andra insikten, ser igenom den eller andra illusionen och erfar det ena eller andra transcendentala tillståndet, så betyder det inte att man nu är helt upplyst och vis, utan man växer och lär sig och kanske omvärderar saker som man tidigare trott på. Sen följer det fler insikter, fler erfarenheter och ännu fler omvärderingar och så växer det med tiden fram en större vishet.
Och med denna vishet skulle jag säga, att just dessa värderingar långsamt upphör. Dvs, ju mer man mognar andligt, desto mindre värderar man sin upplysning. Desto mindre ser man sig själv som upplyst.
- Redigerat 2021-08-19, 13:55 av FataMorgana
#11:
Tillägg: Det hindrar förstås inte mig från att kalla andra för upplysta. För mig är personer som t.ex Buddha, Osho, paramahansa yogananda, Ramana Maharshi, Krishnamurti med deras visdom och andliga erfarenheter upplysta personer, även fast dom själv inte kallar sig för upplysta. De må beskriva sina transcendenta erfarenheter och insikter. De må tala om upplysning och hjälper människor till att också få göra likande erfarenheter, men som sagt, utan att säga att de själva är upplysta. Om man läser om Oshos upplysning som jag skrev om i ett inlägg här för någon dag sen, så beskrev ha det så här:
När jag säger "Den dag jag uppnådde upplysning" använder jag fel språk eftersom vi inte har något annat språk. Vi gjorde språket. Det består av ord som uppnåelse, prestation, mål, förbättring, framsteg, utveckling. Våra språk har inte uppfunnits av de upplysta. Och de kunde inte ens skapa ett språk, inte ens om de skulle ha velat det, eftersom upplysning äger rum i stillhet. Hur kan man uttrycka stillhet med ord? Vad som man än gör, kommer orden att förstöra något av stillheten. Lao Tzu sa, " I Det ögonblick som sanningen förklaras är det redan fel." Det är omöjligt att förmedla sanningen. Ändå måste vi använda språk. Det finns inget annat sätt. Det är därför jag säger "den dag jag uppnådde upplysning", och det var varken något som blev uppnått eller något som jag uppnådde.

#12:
Jojo, det där med språket är invecklat, att hitta ord för något som det inte finns ord för och som man heller inte kan uppfinna ord för. 😄
Minns nu faktiskt en tid när jag var mer mottaglig för sådant ni beskriver…det var länge sen och jag var ung (och kanske lite dum😁), då tittade jag faktiskt på både det ena och det andra på YT, och minns en gubbe som satt och sa i ett klipp att typ "då och på det datumet kommer jorden gå under"…jaha tänkte jag typ, och tänkte inte så mycket mer på det…sen ja, som ni beskriver när jorden inte gick under det datumet kom ett nytt klipp där samma gubbe sade typ, "nej, nej det var fel. Jorden går under på detta datum i stället"…..visst tänkte jag, och insåg genast vilket trams det var. Men som sagt, nu ser jag aldrig på dylikt. Känns som det bara klottrar igen mitt sinne😁 men sen kanske man kan se saker i ett "undersökande syfte" om man vill. Men det är inget jag heller gör nu för tiden.
#14: Jag söker ibland inspiration till mina egna texter och inlägg från dessa youtuber 😁 Men inte i syfte att lära mig någonting av dem, utan mer bara för att komma på ämnen att skriva om. Så som i det senaste inlägget: "musik och andlighet". Ja man ska vara försiktig när man lyssnar på sånt. Lätt hänt att sinnet blir igenklottrat. Men ju mer egna erfarenheter man gör och till ju fler egna insikter man kommer till, desto lättare blir det sen att urskilja mellan vad som är helt och hållet trams och mellan det som bara är halvt trams, i det som dom sprider ut. I första hand föredrar jag då ändå att lyssna på lite mer seriösa personer och läsa mer seriösa texter. Det här med dessa youtuber är bara som ett lite tidsfördriv när jag inte har annat att göra.
- Redigerat 2021-08-19, 16:46 av FataMorgana

#14:
Det var mitt i prick när du skrev att det klottrar igen sinnet. 👍
Andliga vägledare ska egentligen hjälpa att tömma sinnet och inte klottra igen det med bullshit, så som youtube-vilseledarna gör.
#15: Det förstår jag att du inte är en sån som blir lurad av sånt på internet.🙂 Och du skriver ju väldigt intressanta texter, så det är ju gott så.
#16: Ja precis. Lite som jag skrev i en annan tråd, att vissa av de andliga lärarna på Youtube får ens sinne och tankar att stillas i stället, och de föredrar jag att lyssna till. (Exempelvis Mooji, Eckhart Tolle, m fl).
- Redigerat 2021-08-19, 22:10 av [snowymountains]
#17: Tack 😊 Ja alla är inte vilseledare, utan det finns även dom som pekar åt rätt håll, som de du nämnde. De är lugna och harmoniska och deras närvaro i nuet smittar riktigt av sig.
#18: Absolut 🙂🙂
Det här säger Mooji om andlig praktik.