Annons:
Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 219 ggr
FataMorgana
2021-05-29 18:16

Har du mod nog?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(en till av mina texter)

Har du mod nog att låta alla dina föreställningar om Gud och om högre väsen falla bort och har du mod nog att sluta tro på det som andra talat om för dig, på hur världen och människan bör vara och på vad det skulle finnas att uppnå och bli. Har du mod nog att lägga precis allt åt sidan, också din önskan och strävan och även hela din självbild och din personliga existens. Vågar du ta klivet fullt ut och tömma ditt sinne så att det blir helt tomt på tankar och föreställningar och på allt vad du fyllt det med under årens lopp, för att se efter vad som blir kvar när alla föreställningar och allt vad du trott på är borta?

Kom ihåg : Du är inte din kropp och ditt förstånd. Din personliga historia är bara en historia. Den är lika lite sann som sagan i en barnbok och utspelar sig bara i huvudet på dig. I själva verket finns där inget personligt jag som kommer någonstans i från och som är på väg någonstans och inget jag som kan stiga upp någonstans. Jaget är bara en illusion och tiden och rummet likaså. Tar du bort tiden blir evigheten kvar.

Har du mod nog att låta illusionen falla och vara helt ensam för dig själv, utan framtid och utan dåtid och helt utan personligt syfte, för att bara vara i det som är, i det eviga varandet. Totalt fri från måsten och krav. Fri från längtan på framtida paradis, fri från ansträngning och fri från allt vad du eller andra menar att du behöver vara.

Var medveten: Du är det eviga varandet, ett med världsalltets själ. Det är det som blir kvar när du varit modig nog att låta alla föreställningar falla och när du varit modig nog att släppa taget om allt. Det finns inget att frukta, bara illusionen kan försvinna. Medan det eviga förblir.

Bild källa: Pixabay

  • Redigerat 2021-05-29 18:18 av FataMorgana
Annons:
FataMorgana
2022-12-25 16:19
#1

Det blev en lite video av den här texten också 😊

Condor
2022-12-25 16:34
#2

#1:

Den blev fin. 🙂

Ja, det krävs nog en hel del mod att släppa allt som man har "fyllt på sig med" under hela livet.

snowy00
2022-12-26 12:03
#3

#1: 👍


rore
2023-11-28 10:56
#4

Den häringa godingen har jag varit in och nosat på i omgångar.
Mycket fin och väldigt tänkvärd.
Tack!


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-11-28 15:00
#5

#4: Tack, kul att den uppskattades 😊

SolaH
2023-11-28 16:18
#6

#1 Tack för den fina, väl värd att titta på.

Annons:
FataMorgana
2023-11-28 17:20
#7

#6: Tack, det glädjer mig 😊

Upp till toppen
Annons: