Annons:
Etikettshamanism
Läst 103 ggr
FataMorgana
2021-05-22 19:47

Vår inre dialog

Den här texten har jag översatt från den här sidan, men ta gärna och läs hela texten om ni vill. Den är på engelska:
https://www.prismagems.com/castaneda/donjuan2.html

Den handlar om vår inre dialog och om att börja tysta ner den, vad som också är meningen med meditation. Det är Castaneda jag har citerat.

"Du tänker för mycket på dig själv och det ger dig en konstig trötthet som får dig att stänga av världen runt dig och hålla fast vid dina argument.

Du måste sluta prata med dig själv. Var och en av oss gör det. Vi bär med oss ett internt prat. Vi pratar om vår värld. I själva verket upprätthåller vi vår värld med vårt interna prat. Närhelst vi pratar med oss ​​själva är världen alltid som den borde vara. Vi förnyar det, vi tänder det med livet, vi upprätthåller det med vårt interna prat. Inte bara det, men vi väljer också våra vägar när vi pratar med oss ​​själva. Således upprepar vi samma val om och om igen tills vi dör, för vi fortsätter att upprepa samma interna prat om och om igen tills vi dör.

En krigare är medveten om detta och strävar efter att sluta prata med sig själv. Senast vid den här punkten måste du veta om du vill leva som en krigare.

Först och främst måste du använda öronen för att ta en del av bördan från dina ögon. Vi har använt våra ögon för att bedöma världen sedan vi föddes. Vi pratar med andra och med oss ​​själva främst om vad vi ser. En krigare är medveten om det och lyssnar på världen; han lyssnar på världens ljud. Han är medveten om att världen kommer att förändras så snart han slutar prata med sig själv och han måste vara beredd på det monumentala rycket."

The Teachings of Don Juan from Carlos Castaneda Books
Annons:
FataMorgana
2021-05-25 18:59
#1

Här är några till bra citat av Castaneda. Handlar inte alla om vår inre dialog, men är så bra och visa att jag bara vill dela med mig av dem:

~ Självgodheten är vår största fiende. Tänk efter - det som försvagar oss är att vi känner oss förnärmade av våra medmänniskors gärningar och missgärningar. Vår självgodhet kräver att vi ägnar större delen av vårt liv åt att vara kränkta

~ En krigare är jag inriktad, men inte på ett själviskt vis, utan så att han utsätter sitt jag för en ständig och total granskning

~ Det finns inget förflutet och ingen framtid i universum. Det finns bara ögonblick. I universum finns det bara energi och energi finns bara här och nu, i ett ändlöst och evigt närvarande här och nu

~ Krigare förbereder sig för att bli medvetna, och fullt medvetande når de först när de inte har kvar någon självgodhet. Först när de är ingenting blir de allt.

~ Den grundläggande skillnaden mellan en krigare och en vanlig människa är att krigaren tar allt som en utmaning, medan en vanlig människa tar allt antingen som en välsignelse eller en förbannelse.

Citaten har jag härifrån https://docplayer.se/18300528-Carlos-castaneda-citat.html

Carlos Castaneda Citat Här följer en samling av både roliga och tänkvärda citat Trollkarlarnas värld. Alla citat är sagda av Don Juan där inget annat anges. Detta är ett universum av rovdjur. (Drömmandets
Condor
2021-05-28 11:42
#2

#1:

Ett av citaten i länken som är en av mina "favoriter":

"Den vanliga människan söker visshet i betraktarens ögon och kallar det självförtroende. Krigaren söker otadlighet i sina egna ögon och kallar det ödmjukhet."

Det är ett utttryck av frihet, att inte behöva andra människor .

Upp till toppen
Annons: