Det finns ingen djävul
Det finns ingen djävul och här förklarar Osho varför:
Men för dem som inte orkar se det korta video kan jag berätta, att djävulen bara är en produkt av religioner. Det är religionernas uppfinning och vem som tror på djävulen står alltså under religionernas inflytande. Djävulen finns precis lika lite som religionernas påhittade gudar.
I religioner som i t ex Kristendomen, Islam och i Judendomen personifierar de gud, dvs de ser gud skild från människan, som en skild gestalt, som någon "person" eller makt utanför människan, som människan måste följa och lyda för att komma till himmelen eller paradiset och som det motsatta har de sen uppfunnit djävulen som de också personifierar. Men denna gud finns inte och därför inte heller deras djävul. Utan religioner skulle alltså ingen människa tro på djävulen, för utan tron på en personifierad gud kan en tro på en personifierad djävul heller inte existera. Med andra ord är det bara folk som tror på religionernas gud som tror på djävulen. För mig som inte tror på religionernas gud finns där alltså heller ingen djävul att tro på.
Så tänk på det ni, när det talas om djävulen, att det handlar om ett religiöst koncept och har inget med andlig utveckling att göra. Andlig utveckling handlar om att befria sig från alla dessa koncept, dvs att sluta tro på en gud skild från människan och att sluta tro på en djävul skild från människan. Andlig utveckling handlar om att upptäcka sin sanna gudomliga natur, det rena Medvetandet, Källan eller vad man nu vill kalla det för, men det har ingenting med religionernas gudar eller med deras djävlar att göra. Som en mycket klok person skrev till mig en gång, är upplysningen mer som ett skimrande klart tillstånd, dvs ett helt rent medvetande som inte är befläckat med någonting alls, varken med religionernas gudar eller deras djävlar.
- Redigerat 2021-05-14, 15:33 av FataMorgana
puffar upp

Håller med helt! Djävulen finns inte, utan är bara en påhittad maktfaktor och skrämselpropaganda för att hålla "den stora massan" i schack.
Ingen människa är född ond och ingen människa dör ond. Så djävulen och helvetet är bara påhitt för att skrämma oss alla till att rätta in oss i ledet och inte vara till besvär.
"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"
#2: Precis. Ingen människa föds ond och ingen människa dör ond. Men vi är alla födda ur den gudomliga gnistan, vilket gör alla människor till andliga / gudomliga varelser och därför kan det inte finnas en makt i världen, ingen mörk energi, ingen ondska, ingen demon, ingen fallen ängel eller någon annan ond varelse som skulle kunna befinna sig ovanför människan eller vara högre än människan.

#3: Jag vet inte om jag håller med om allt.
Om ondhet inte kommer från ngn gud så är det ett biologiskt fenomen.
Allt kan man inte skylla på miljön.
Varför skulle inte en människa kunna födas som ”ond” om ond eller avsaknad av empati har mer att göra med biologi att göra än mystik eller vad man har varit med om i livet?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#4:
Jag ser det mer som så, att ondskan mer är någonting som man lägger till sig i livet, kanske p.g.a. dåliga erfarenheter som man gör, men att ondskan i sig inte existerar, utan att det är mer något som blir till, genom handlingar. Men det nyfödda barnet som inte har gjort någon handling har ju heller inte gjort något ont. Men det kan ju också finnas en biologisk anledning till varför någon utvecklar sig till en person som gör onda saker. Så det är nog en salig blandning av allt möjligt som gör om en människa börjar göra onda handlingar, som både miljö, uppfostran och i vissa fall biologi.
Sen finns det väl ingen som ser sig själv som ond, utan på något sätt tror alla att dom kämpar för det goda.

Jag har jobbat med ofödda och nyfödda barn större delen av mitt yrkesliv, vilket gjort mig totalt övertygad om att ingen människa föds ond!
Det som däremot kan göra en människa, till synes, "ond" är känslokyla, frånvaro av kroppskontakt och kärlek, psykopati, narcissism, mobbing, misshandel m.m.
En människa som blir utsatt, hamnar i ovanstående situationer/tillstånd är fortfarande inte medvetet ond utan handlar som hen gör p g a att hen mår dåligt.
"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

#6: Fast ofödda eller nyfödda barn är ju inte utvecklade än så jag har svårt att förstå hur du med säkerhet kan säga som du gör.

När vi föds är vi alla oskyldiga "som barn". Vi har inte ännu ett medvetande som gör att vi kan skilja mellan gott och ont. Hur vårt medvetande utvecklas beror på både biologiska/genetiska orsaker och miljön som vi växer upp i.
Men vad är ondska egentligen? Jag citerar ett samtal mellan Castaneda och Don Juan:
"Då finns det en ond sida i människan, sade jag. Det har du alltid förnekat. Du säger alltid att det onda inte finns, att makten är det enda som finns. Don Juan skrattade tills han kiknade. - Självfallet finns det en mörk sida hos oss, sa han. Vi dödar ju av en nyck, eller hur? Vi bränner folk i Guds namn. Vi förgör oss själva; vi utplånar livet på den här planeten; vi förstör jorden. Och sedan klär vi oss i fotsida kläder och Herren talar direkt till oss. Och vad säger Herren? Han säger att vi ska vara snälla annars ska han straffa oss. Det har Herren hotat med i århundraden utan att det blivit någon förändring. Inte för att vi är onda, utan för att vi är dumma. Människan har en mörk sida, ja, och den kallas dumhet. (Tystnadens makt sid 275"

Jag är övertygade att det finns ”onda personer” i den meningen att de har hjärnor som inte håller måttet och att de föds onda.
Precis som människor kan födas döva eller blinda osv.

#9:
Visst kan det vara så ibland, som du skriver. Här är en artikel på tyska som handlar om saken och där finns ett exempel på en kvinna i Italien, som mördade hennes syster och försökte mörda föräldrarna.
https://www.dasgehirn.info/entdecken/moral-und-schuld/das-gehirn-vor-gericht
Det visade sig att hon hade en mindre hjärna, speciellt vid gördelvindlingen och insulära loben. Dessutom hade hon ett riskgen för aggressivt beteende. I artikeln kan man läsa om vidare hjärnförändringar som kan göra folk onda.
Men ibland är det uppfostran och miljön som gör en människa ond. Tar vi t.ex. IS terroristerna. De växer upp i en miljö där det tutas i dom att vi är fienderna och dom växer upp med maskingeväret i handen.
- Redigerat 2021-05-23, 12:41 av Condor