Etikettmeditation
Läst 1233 ggr
NiklasTyreso
2019-01-02, 23:03

Livslång daglig meditationsrutin

Det är ju många här som mediterar så vad har ni för råd för att underlätta att skapa en daglig meditationsrutin som håller resten av livet? Jag har mediterat, i perioder, i 30 år för att jag mår gott av det, men efter 2-3 månader brukar jag tappa rutinen. Plats: Jag har bra plats att meditera, en pall med en skön fårfäll på. På sommaren mediterar jag ofta på balkongen bakom alla växter. Tid: för mig är oftast bra att meditera 20 minuter någon gång innan 20.00 när jag är själv eller efter 21.30 när mitt barn bor hos mig. Hur mycket: För att det inte ska kännas för kravfyllt tänker jag köra 20 min per dag (den tid som jag minst brukar meditera och som jag känner ger god effekt). Jag är medveten om att vissa rekommenderar 2x20 min per dag eller 1x30-60 min per dag, men jag börjar med en tid som jag tror jag kan fixa. Vad tänker ni att jag kan göra mer för att inte trilla ur rutinen igen?

FataMorgana
2019-01-03, 12:38
#1

Jag vet inte om det här kan vara till hjälp för dig. Vi har alla våra egna sätt att utvecklas på och mitt sätt är att jag egentligen väldigt sällan mediterar sittandes med stängda ögon, utan jag mediterar hela tiden så gott jag kan. När jag diskar diskar jag och är inte redan färdig med disken och när jag duschar duschar jag och är inte redan färdig med duschandet och när jag går går jag och är inte redan framme vid målet. Det handlar bara om att vara uppmärksam på vad som händer och sker och medvetet närvarande, utan att bedöma det som händer och sker och utan att göra sig några tankar kring det man ser och hör. Att bara ta in verkligheten precis så som den är. Tänker att det inte är så viktigt hur ofta man sätter sig ner för att meditera, utan att det handlar mer om hur man kan integrera mediationen i alla sina vardagsaktiviteter. Den där halva timmen som man sitter och mediterar är alltså  inte så viktig som resten av tiden, dvs de 23,5 timmarna som blir över och hur närvarande man kan vara då. 

Kanske finns det några tips för dig i den här länken. 

https://www.dhamma.se/buddha/182.htm

NiklasTyreso
2019-01-04, 00:55
#2

Tack för länken! Intressant om medveten närvaro. Jag tar gärna emot fler tips på hur må förbättrar sin meditationsrutin.

NiklasTyreso
2019-01-04, 20:00
#3

Syftet med meditation är för mig att få mer energi så jag orkar fylla livet med ännu mer roligt! Mindfullness som livsstil i dagliga aktiviteter är bra, särskilt för buddhister, och sunt. Men men mitt mål är att få in meditation varje dag ungefär på samma sätt som man har daglig rutin att borsta tänderna. Man bara gör det. Idéer på hur man permanentar en rutin?

retep
2019-01-07, 20:24
#4

#0 Jag mediterar två gånger per dag, morgon och kväll, i regel 20 minuter åt gången. Min erfarenhet säger att 2x meditation om dagen ger mer än dubbelt resultat. Att komma ur de dagliga rutinerna med meditation har också skett för mig flera gånger under de år jag mediterat. Det jag gör är att återgå till rutinerna! Under småbarnsåren fick vi meditera i skift och under perioder med mycket arbete anpassa tiden morgon och kväll och ibland hoppa över en meditation eller dra ner på tiden.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasTyreso
2019-01-09, 22:10
#5

Tack Peter! Du har nog rätt det behöver inte vara svårare än att man återgår till rutinen när man ser att man missat. Känns faktiskt befriande att tänka så. / Niklas

Andreas_
2019-01-12, 19:57
#6

Tänker att Peter tänker klokt, när det gäller att återgå till rutinerna, igen och igen. Tänker också att man så gott det går kan  försöka odla en vänlig attityd till sitt utövande, så det inte blir för stelt och kravfyllt. 20 minuter låter rimligt tycker jag, man känner bäst själv vilken längd som är lagom. Sen kanske du kan "ge" dig själv 30 minuter någon kväll du känner dig inspirerad också. ;) 

Här finns en länk med lite tips kring meditation, och att skapa en rutin (mindfulnessvarianten), lite nybörjarorienterat kanske men ändå; mindfulnessportalen.se/meditera/

Lycka till! :)

NiklasTyreso
2019-01-15, 23:57
#7

Jo, att odla en vänlig positiv attityd till meditationsvanan som man utvecklar, det påverkar nog motivationen. Jag påminner mig om syftet med att jag mediterar och om effekterna jag får ut av meditation, för att hålla motivationen god. Jag har tidigare använt olika buddhistiska tekniker men tycker att TMs teknik funkar bäst v g effekt. Tyvärr förstörs motivationen lite av att jag inte tror på deras trosuppfattningar om unified fied, pure mind och maharishieffekt. Irriterande, men en bra teknik kan funka trots att dess utövare och grundare har märkliga trossatser. Men eg är det enda viktiga att det funkar för mig.

NiklasTyreso
2019-01-20, 00:48
#8

Idag såg jag programmet Meditation på recept på kunskapskanalen. Mycket intressant om hälsoeffekter av meditation. Den här senaste meditations-periodare är nu uppe i en längd på två månader då jag mediterat nästan varje dag, alltid minst 5 ggr per vecka. Målet är varje dag. Jag mår gott och får energi efteråt så jag har positiv anledning att fortsätta.

retep
2019-01-20, 11:05
#9

#7 Att du uppfattar Maharishi effekten, och Unified Fields, m.m. som en trosuppfattning det är förståeligt men också synd. Du missar därmed förståelsen för kunskapen och de vetenskapliga studuer som gjorts. Och då också de som görs parallellt inom fysiken och västerländsk forskning.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasTyreso
2019-01-20, 19:25
#10

Hur som helst fungerar TM tekniken bäst för mig och jag har ingen tanke på att återgå till mindfullness som jag upplever svårare att få att fungera regelbundet. Tränar man tm är lättare att ändå komma in i mindfullness oxå i andra situationer ex vid promenader i naturen kommer jag lätt in i mindfullness. När jag andas under apnea-träningen kommer jag ibland in i mindfullness och ofta även under dyken. Härligt! Men den enkla effektiva mantra meditationen är det som jag kommer fortsätta med, det är där rutinen ska sättas. Folk säger att man skapar en rutin på 66 dagar, men jag är nog en trög typ för jag jobbar fortfarande med det.

NiklasTyreso
2019-01-30, 22:09
#11

Jag har fått till det 2 ggr per dag vid några tillfällen. Just nu känns det som jag tränar mig i att hitta lämpliga tillfällen, för mina dagar ser inte alltid lika ut. Idag mediterade jag när dottern gjorde läxor, för jag ville inte distrahera henne genom att sätta på tvn. Att hon distraherade mig ett par ggr för att fråga om läxhjälp kändes överkomligt. Jag har upptäckt att simhallen har ett omklädningsrum där man nästan alltid är själv, för skåpen är äldre där, än i de andra rummen, så där har jag mediterat själv ett par gånger efter simträningen. Naturligast känns att meditera efter dagens arbete eller när man just kommit hem och ändå varvar ner. Jag har mediterat några morgnar, skönt men det känns som att jag kommer igång så sent med dagens arbete då, även om jag nog är lite piggare för arbete efter meditation.

NiklasTyreso
2019-02-20, 23:22
#12

Rutinen känns lättare och lättare, kanske för jag känner hur väl jag mår av meditation. Det börjar bli något jag inte bara tänker att jag borde göra utan är något jag faktiskt gör minst 6 dagar av 7. Jag har det senaste halvåret haft svårare att meditera än när jag som ung mediterade. Då var livet stressigare men nu är min inre stress mycket större. Det berättar att jag mer än någonsin behöver sänka den inre stressen mha meditation. Under ett par veckor trodde jag att jag låg för högt i sköldkörtelnmedicin, vilket även det ökar stressen. Kanske kan behovet av sköldkörtelnmedicin minska när kroppens återhämtning ökar? På sikt ska jag försöka meditera 2 ggr per dag, men jag tar ett steg i taget. Det viktigaste är att bara fortsätta.

NiklasTyreso
2019-02-24, 22:10
#13

Jag har väldigt mycket inre stress efter ett ganska jobbigt liv (typ ptsd), som gjort det svårare att känna så stark effekt av meditation som jag kände som ung. Nu har jag kört 2-3 gånger per dag i några dagar och tycker att jag faktisk får bättre effekt på den inre stressen. Tuffa fall av inre stress, som jag, kan nog behöva mer av meditation för att få samma effekt som de flesta får av meditation.

retep
2019-02-25, 17:13
#14

Kanske har du redan kollat in en del av detta

 https://www.google.se/search?q=tm+och+ptsd&rlz=1C1CAFB_enSE765SE766&oq=tm+och+ptsd&aqs=chrome..69i57j0.4023j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 

gällande Ptsd

Vill kring det gärna dela med. Att det är av vikt att meditera regelbundet och inte mer än 20 min.  morgon och kväll. Att det oftast är en livslång process att genom meditation lösa upp spänningar, trötthet och stress… aldrig forcera och alltid ligga ner och vila en stund efter meditation.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasTyreso
2019-02-27, 15:42
#15

Tack för input, Peter! Jag hittade ett antal studier i fack-databasen Pubmed om tm och ptsd för ett par månader sedan när jag kollade upp det. Jag har som mest (själv hemma) mediterat 45 minuter per dag, så jag har Inga megapass bakom mig. Jag letade på nätet varför tm lär ut att man ska meditera max 2x20 minuter och inte mer? Svaren jag hittade var att, så lärde Maharishis ut, så har vi alltid gjort i 50 år, det är den tid som ger maximal effekt och att kroppen behöver en både tm-avspänning och dagliga stimulerande aktiviteter (inte bara avspänning). Jämförelse: Med mindfullness är det snarast så att effekten står i proportion till hur mycket man mindfullness-mediterat, att mer är bättre. Yogis har ofta mellan 30000-60000 timmar meditation bakom sig och deras hjärnor har fått förändringar som går att mäta med magnetröntgen etc. Är snarast bodybuilding för hjärnans nätverk som har med avspänning att göra. Jag kommer aldrig bli någon som mediterar flera timmar per dag, meeen… Finns det vetenskapliga studier som visar att just 2x20 minuter TM-meditation är mest effektivt? Länkar till de studierna?

retep
2019-02-28, 20:37
#16

Vet inte om det finns några sådana studier gällande 2x20 min. En anledning till att Maharishi gav de instruktionerna var för att anpassa TM tekniken till människor i väst som lever ett liv med familj och arbete och en vardag med olika aktiviteter. Detta för att den effektiva djupgående TM tekniken inte skall överbelasta nervsystemet och orsaka alltför starka spänningsupplösningar. Under kursen då TM lärs ut får deltagare viktig kunskap, information och förståelse kring dessa och andra frågor.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

NiklasTyreso
2019-03-01, 23:36
#17

Ja, det är ju en tillräcklig tid för att få tydlig effekt, utan att det inverkar för mycket på vardagen. Kan tänka mig att vissa som har rädslor för att uppleva hur det känns i kroppen eller har känslofobi ka ha jobbigt med att sitta med sig själv och mantrat 40 minuter om dagen, men den svårigheten har inte jag. Jag mediterar för att få mer energi att leva mer, och lever inte för att meditera, så kortare tid är bra för mig.

[Hukanson]
2019-03-07, 09:46
#18

De bra dagarna när jag är mer utvilad/avslappnad, tänker jag på att vara: positiv, kärleksfull, tålmodig, snäll, generös, icke dömande. De dåliga dagarna däremot, de mer utmanande dagarna, då återvänder jag till mitt 3D-sätt av att Vara: negativ,kärlekslös, otålig, ovänlig, ogenerös, dömande - respekterar inte andras fria vilja. Hur kan det variera så? Borde man ha någon metod att leva på ett bra sätt, kanske meditation hjälper eller är meditation bara ett sätt att få mer energi?

NiklasTyreso
2019-03-13, 01:35
#19

Håkansson, det finns meditationsformer som har fokus på att utveckla mer kärleksfullhet/lovingkindness. Dessutom blir man piggare av de flesta sorters meditation och då är lättare att vara kärleksfull och positiv mot sina medmänniskor.

NiklasTyreso
2019-04-01, 21:06
#20

Meditationen har varit en skön hjälp till återhämtning som jag behöver. Den inre stress jag upplevde under vintern har faktiskt minskat, troligen pga meditatnen, men februari och mars var istället fyllda med mer livsstress och pendlande. För första gången sedan november har jag tappat meditationsrutinen tre dagar efter varandra, men nu har jag börjat om igen. Livet snurrar snabbare när min dotter bor hos mig och då är det svårare att ta sig tiden. Det var det som fick mig tappa rutinen. Annars har jag svårast att komma till skott och meditera dagen efter jag sovit för lite, och det sker en natt per vecka. Hur som helst är det viktiga att återgå till rutinen och det har jag gjort nu.

NiklasTyreso
2019-04-13, 20:02
#21

Jag lägger ner denna tråd, men fortsätter att meditera. Ett par personer här på Andlig utveckling iFokus är uppenbarligen mycket irriterade över att jag inte tror som de, för jag inte tror deras andliga sanning är mer sann än andras upplevelser av sina andliga sanningar. Därför slutar jag skriva här så får både de och jag ha det gott på varsitt håll.

FataMorgana
2019-04-14, 12:37
#22

#21  

Jag förstår egentligen inte alls varifrån det här missförståndet kommit till stånd och varför du tror att någon här skulle vara irriterad?  Du är lika välkommen att komma med dina erfarenheter och berätta om dina gudskontakter som vilken annan människa som helst på den här sajten. Jag har aldrig tvivlar på dina upplevelser och ser inte någons upplevelser som mer sanna än andras utan glädjer mig endast för dessa som jag skrev i den andra tråden.

Condor
2019-04-14, 13:57
#23

#21

Niklas, när jag läste det där tänkte jag, att du kan väl inte mena Fata Morgana eller mig när du skriver om "irriterad".  Sen gick jag in på tråden igen för att kolla vad som skulle kunna uppfattas som irritation, men jag upptäckte bara ett inlägg där du var så irriterad att du skrev att du lämnar forumet.

Jag har i lugn och ro ett flertal ggr försökt att förklara för dig att varken Fata Morgana eller jag har en tro. Jag har försökt att förklara hur vi ser på saken, men du verkar inte att ta dig till någonting.  Jag skrev till och med att det inte skulle ha en mening om du tror på det som vi skriver, för en tro är ingen sanning, utan en sanning blir först till en egen sanning (vetande) när man själv har erfarit.

En tro, vilken som helst, är alltid ett hinder på den andliga vägen, oavsett vad du tror på. En tro är att tro på en föreställning, men sanningen om vår sanna gudomliga natur är oföreställbar för förståndet. Därför är en ren tro på det som vi skriver inte mer värd än vilken annan tro som helst, till och med en tro på spagettimonstret. Därför skulle jag aldrig rekommendera dig att tro.

Det som jag har försökt att förmedla är att vara öppen för allt och det kan man bara bli om man inte har en tro. Jag tog upp exemplet med ett glas som man bara kan hälla någonting i om det är tomt. Men allt som jag skrev gick bara förbi dig och sen är det vi som i din värd är irriterade.

En anmärkning till det som tråden handlar om. En meditation ska inte bli till rutin. Egentligen ska ingenting bli till rutin i världen. Rutiner ger skygglappar för att förståndet kopplas till "autopiloten".  Först om man avbryter sina rutiner är man vaken.

Vet du hur rovdjur spårar upp sitt byte. Jo, jägaren är medveten om bytets rutiner. Jägaren vet var bytet äter och dricker och till vilka tider osv.  Varför ska man betee sig som ett bytesdjur?

[Hukanson]
2019-04-14, 14:33
#24

Jag hoppas att alla medlemmar på Andlighet iFokus väljer att vara vänliga människor som hjälper djur till en värdig och säker tillvaro.

Meditation brukar beskrivas som en strävan att nå en viss frekvens av hjärnaktivitet som är gynnsam för kropp och själ. En vaken djupvila som befrämjar hälsan. Det finns andra former av meditation som mer fokuserar på det mentala innehållet - den varianten finns i alla religioner. Det som på engelska kallas chanting är ju ex på det (inre och yttre form). 

Tro är att hålla för verkligt det som inte kan ses men det finns ju mätinstrument att tex mäta hjärnaktiviteten med. Meditation är också att använda de nya audiovisuella programmen man kan köpa på webben.

Upp till toppen