Annons:
Läst 833 ggr
sagat
12/7/14, 8:57 PM

Någon som vet hur man

Hej är det någon här som vet hur man "går före" ?

Annons:
retep
12/10/14, 9:52 PM
#1

Går före vem, vad?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
12/21/14, 9:37 AM
#2

Frågan utgår från att det är en "man" som går före. En "man" är här en person, antar jag. Att "gå före" förutsätter att det är flera föremål som är separerade av något i någon sorts rymd. Det förutsätter att ett av föremålen är en "man", och jag utgår från att de andra också är "man". Att gå före innebär väl då att en "man" ändrar sin placering i relation till de andra "man". Den "man" som "går före" måste ha en riktning och ett mål, som är samma riktning och mål som de andra  "man" har.

Du kan gå före genom att säga till de andra "man" att målet är åt andar hållet. Då kan du ställa dig längst fram, och alla kommer tro att du står sist, fast du egentligen står först -- närmast målet.

fridelfina
12/22/14, 10:43 PM
#3

Tänker att den som "gått före" är den som dött och den som blir kvar i livet är "efterlämnad" (egentligen lämnad efter). Man brukar ju säga att den som dött har  efterlämnat sörjande mak* och barn. 

Var det så du menade?

 
 

sagat
12/23/14, 8:21 AM
#4

Jo för att tala om att man snart är hemma går man före pch visar sig för frugan eller sin man typ . De gjorde så förr. Man går i trappen fast man inte är hemma än

fridelfina
12/23/14, 3:17 PM
#5

Ok, då var det en annan sorts "gå före" än jag tänkte på.

 
 

Upp till toppen
Annons: