Etikettmeditation
Läst 3355 ggr
sveavännen12
2014-08-27, 16:07

Frågor angående meditation

Hej❤️

Jag måste bara få höra vad ni tänker om ett par saker som händer mig då jag mediterar.

Jag har väldigt lätt för att försätta mig i ett meditativt tillstånd, så det går ganska fort. Efter en kort stund så känner jag att jag inte längre är ett med kroppen, jag känner inte kroppen och det känns som att jag svävar. Jag vet knappt vad som är upp och vad som är ned.  Samtidigt uppstår en märklig yrsel, som en karusell. Den är så kraftig att jag många gånger måste avbryta min meditation.

Nu har ytterligare en sak börjat hända o det är att det är som en kraft som trycker mig tillbaka i soffan, eller på stolen eller var jag nu sitter o mediterar. Det känns som när man åker någon berg -o -dalbana o man trycks bakåt.

Vad tror ni om dessa saker?

☀️/ Maja

Christina_46
2014-08-30, 19:12
#1

Hej . Jag undrar om du inte behöver jorda dig ordentligt innan du börjar din meditation. Är ingen expert, men det verkar så.

Sen funderar jag om det kan vara dina andliga guider som försöker visa att du behöver jorda dig.

Det vore intressant att höra någon annans åsikt också . 👍

sveavännen12
2014-08-30, 21:14
#2

Hej och tack för ditt svar! Jag vill gärna ha andras åsikter oxå..

Vad hander om jag inte jordar mig ordentligt,vet nåon det?

[niklaeri02]
2014-08-31, 16:49
#3

#0 Jag har mediterat ganska länge, om du känner dig obekväm med till exempel yrsel kanske en bra idé är att meditera en kortare stund. Alltså backa något steg. Man kan gärna börja med någon minut och sedan öka efter att det känns bra. Jag känner igen det du beskriver om att kroppen kanske försvinner, eller att man liksom tappar kontakt med kroppen. Nästan lite som att vara utanför kroppen. Jag tror det är normalt och har att göra med att man sitter stilla länge och fokuserar. Kan nästan vara en skön känsla, men om det känns olustigt kan du alltid meditera under kortare tid som sagt. Jag vet inte riktigt vad som sker om man inte jordar sig, man ska i alla fall ha respekt för meditation och inte ta sig för för mycket eller använda fel sorts meditation. Själv har jag använt denna, http://www.aypsite.org/13.html , och även andningsfokus. Man har ju hört talas om kundalini och hur man kan väcka den med meditation och få jobbiga "rensningar". Därför tycker jag man ska meditera ansvarsfullt, men inte vara rädd heller. Lycka till, Niklas

marcoz
2014-09-03, 16:43
#4

Översatt från Aypsite.org via GOOGLE.SE

Ditt sinne har en naturlig förmåga att vara tyst. När det blir tyst, du är i kontakt med din geni. Albert Einstein sade de idéer som ledde honom till relativitetsteorin kom under stunder av lugn eftertanke. Mozart hörde sonater och symfonier resonerande genom de tysta delarna av hans sinne. Allt han behövde göra var att skriva ner dem. Vi vet att Isaac Newton kom med rörelselagarna och gravitations medan du kopplar av under ett äppelträd. Oavsett om han faktiskt fick hit i huvudet av att Apple eller inte, ingen vet, men det är ingen tvekan om att hans lugna sinne gav en skatt av kunskap. Vi skulle kunna nämna fler exempel, men ni fattar poängen. Silent sinne har stor kreativitet. Men detta är inte allt. Tyst sinnet är lugnt, lycksalig och friska, och utstrålar dessa egenskaper ut genom person till omgivningen. Människor som vet hur man odlar lugnt sinne inte bara är i kontakt med sin inre kreativitet, de också utstrålar en ungdomlighet och optimism som effekter alla i närheten. De har "bra vibrationer". 

Tidigare talade vi om medvetandet (medvetenhet - observatören) och den objektiva världen (den observerade). Den väsentliga karaktär vårt medvetande är lycksalig tystnad. Det är vad som finns bakom sinnet, det som upplevs när sinnet blir stilla. Det är ett oändligt förråd av de egenskaper som just nämnts, sfären av det vi känner som Gud alltid här inom oss själva. Det är därför det förkunnas i Psaltaren: "Var stilla och vet att jag är Gud." För att komma åt det gudomliga allt vi behöver göra är att veta hur man ska vara stilla. 

Meditation är en process för att systematiskt låta sinnet blir stilla för specifika tidsperioder varje dag. Genom att göra detta dagligen under veckor, månader och år, tystnaden, medvetenhet, blir gradvis tydligare när sinnet är aktivt medan vi inte mediterar, och världsliga liv berikas. Genom meditation, förändras successivt förhållandet mellan medvetandet och världen. Detta är en process av yoga, sammanfogningen. Det är första steget. När lycksalig tystnad kommer den i daglig erfarenhet, kan många andra saker att göra för att förbättra och expandera den. Men först måste vi etablera en bas i medvetandet, väcka den tysta inner utsäde av vilka vi är, så att säga. 

Det nämndes att din hjärna har en naturlig förmåga att bli tyst. I djup meditation metod vi kommer att öva här, kommer vi att utnyttja den naturliga förmåga. Faktum är att alla de metoder som kommer att undervisas här (och det finns en hel del), kommer vi att utnyttja din naturliga förmågor. Tanken är att visa dig hur du använder de gåvor som du redan har. Vi kommer bara att lägga till special spakar här och där för att aktivera din naturliga förmågor. Resten är upp till dig. Om du tillämpar det du lär dig, och hålla på det, en dag kommer du att veta att du är en evig salighet maskin, kan erfarenheter långt utöver föreställningar i sinnet. Oh ja, du egentligen är. Meditation är det första steget. 

Tankar kommer upp i sinnet från minuten vi vaknar på morgonen till minuten vi somnar på natten, och sedan mer kommer under drömmer. Men vi säger att sinnet har en naturlig förmåga att vara tyst. Hur? 

Vi kommer att använda en tanke att göra det. Inte bara någon tanke. En särskild tanke kallas en "mantra." Vi kommer att använda en viss metod för att tänka detta mantra som gör sinnet att göra vad den kan lätt göra om det ges möjlighet, slå sig ned. 

Egentligen kan någon tanke användas för att meditera, som varit tydligt av forskare under de senaste trettio åren. Men vi skulle vilja använda en viss tanke, en som har vissa vibrations kvaliteter, en som ger en viss effekt på nervsystemet. Det är också något vi kan förbättra våra övnings framsteg, men mer om det senare. Mantrat kommer vi att börja med här är: 

… I AM … (audio) 

Vi kommer inte att fokusera på betydelsen av I AM under meditation. Ingen tvekan om det har helig innebörd i den judisk / kristna traditionen i synnerhet, och bär också likheter med de heliga ljudet av andra traditioner. Det är ljudet som vi är intresserade av, inte innebörden. Det är ljudet som vi kommer att använda, inom. Vi är efter den djupa vibrerande kvaliteten på ljudet när den används på ett effektivt djupt inne i sinnet och nervsystemet. Kanske dessa djupgående effekter inuti människan är anledningen till att jag har vördade i århundraden. Vad vi kommer att göra är att fokusera på rätt användning av mantrat i praktiken av meditation. Då kommer vi att ha de bästa resultaten. 

Här är hur vi kommer att använda det: 

Hitta en lugn och bekväm plats där du kan sitta, helst med ryggstöd. Vi vill ta bort onödiga distraktioner. Bara sitta och slappna av någonstans där man kan blunda i tjugo minuter utan avbrott. 

När du har fått bekväm, sakta blunda. Du kommer att märka tankar, strömmar av tankar. Det är bra. Bara observera dem utan att bry dem. Efter ungefär en minut, försiktigt introducera tanken … I AM … och börjar upprepa det lätt och enkelt i ditt sinne. Om ditt sinne vandrar iväg i andra tankar, kommer du så småningom att inse detta har hänt. Var inte orolig för det. Det är naturligt. När du inser att du inte upprepa mantrat, försiktigt gå tillbaka till den. Detta är allt du behöver göra. Enkelt upprepa mantrat tyst inuti. När du inser att du inte tänker det, sedan enkelt komma tillbaka till det. Målet är inte att stanna på den. Målet är att följa den enkla proceduren att tänka mantrat, att förlora det, och kommer tillbaka till det när du upptäcker att du har förlorat det. Inte motstå om mantrat tenderar att bli mindre tydlig. Tänker mantrat behöver inte vara med tydligt uttal. JAG kan upplevas på många nivåer i ditt sinne och nervsystem. När du kommer tillbaka till det, komma tillbaka till en nivå som är bekväma, inte ansträngande för antingen en tydlig eller otydlig uttal. 

Gör denna procedur i tjugo minuter, och sedan, med slutna ögon, ta ett par minuter för att vila innan du går upp. 

Denna praxis ska göras två gånger varje dag, innan du börjar din dag och innan du börjar dina kvällsaktiviteter. Det görs bäst före måltid, eftersom matsmältningen kan störa processen med meditation. Gör ett åtagande till dig själv att göra det för ett par månader. Ge det lite tid att arbeta. Du kommer bli förvånad över resultaten, och då du kommer att vilja fortsätta fram emot mer och mer. 

Det räcker för nu. 

I de följande lektionerna kommer vi att gå in mer i detalj om processen och konsekvenserna av meditation. Efter att vi kommer att börja arbeta med en annan naturlig förmåga vi alla har, vår förmåga att använda andningen för att flytta tystnaden i oss med oändlig extas. 

Se lektion 106 för en Q & A på mantra och andas i meditation.

hellowithin
2014-09-06, 23:36
#5

För mig är det otroligt viktigt att inte hamna i den där situationen. Jag vet precis hur det är det du skriver. För mig hjälper det att meditera med stenar som jordar och skyddar. Eller att inte meditera alls på ett bra tag och fokusera på det jordliga, praktiska, 'verkliga'… Vaken meditation, alert, här och nu… Har du upplevt depersonalisering, derealisation sedan du börjat meditera? (Kolla wikipedia om du inte vet vad det är)… Det är viktigt att vi inte drar iväg i det blå utan att veta hur vi ska landa igen. Grunda grunda grunda :)

[niklaeri02]
2014-09-07, 21:32
#6

#4 Så bra med översättning. Själv har jag lätt för att vara öppen, och meditation biter bra på mig. Tror mig ha varit med om en rensning under de senare åren som nu har lugnat sig. Jag tror på ett stabilt uppvaknande som är integrerat i vardagen. Därför är också AYP och liknande läror så pass bra enligt mig. Läste för länge sedan i en bok att man ska låta meditationen bli en del av vardagen och det menades att låta den naturligt ta sin plats…hellre korta perioder var dag än långa då och då. Att faktiskt låta bli att meditera, som #5 skriver, om man känner för mycket obehag är en bra idé för att grunda sig själv. Det är ju ingen större idé att meditera om vardagen påverkas negativt, men jag vet hur lätt det är att strunta i om man gillar att meditera. Just nu mediterar jag inte av olika anledningar. Söker för tillfället en stadig vardag :) Mvh, Niklas

bodhisattva
2014-09-17, 09:52
#7

att du har yrsel, kan va för att du håller samma medvetande , visualiseringar hjälper mot yrsel, eller koncentration. du får välja vilket passar dig.

Manutar
2014-09-19, 17:11
#8

Hej! Jag undrar vad för meditation du brukar göra och om du har provat olika tekniker? Det finns ju massa olika sätt att meditera på och man måste hitta det som passar en själv och ger en det man är ute efter.

bodhisattva
2014-09-22, 10:39
#9

Manutar,

att sitta, att känna, att vara, att visualisera, att koncentrera, att gå, att andas, att ljuda är de former av meditation som finns

Manutar
2014-09-22, 19:11
#10

#9 Ja, jag vet ganska mycket om meditation :)  Jag undrade mest om TS provat olika tekniker för att hitta det som passar.

Hunabku
2014-09-24, 23:06
#11

Hej!

Jag anser inte alls att det är något negativt i vad som händer dig. Det är bara något som du inte kontrolerar. Att kunna sätta sinnet i tystnad så lätt är en välsignelse.  Jag anser att det är helt enkelt din astralkropp som börjar gå ut och som inte är väl stabiliserad och som gör att du känner yrseln som du förklarar, men det är normalt. Det går dock att få kontroll över och då kan du få uppleva väldigt underbara saker.

Upp till toppen