Annons:
Läst 2625 ggr
cecolo
2014-03-07 12:36

Vem eller vad är Gud för dig?

Hej,

är en "ny-andlig" som är vetgirig och söker svar på en massa frågor. Bl a vem eller vad är Gud?

Jag har i alla år varit icke troende (på Gud), men har börjat att vackla lite när jag hör hur min Gudstroende och andliga vän resonerar.

Pga av mitt ointresse är jag tämligen obeläst och oupplyst. Ni verkar vara ett gott gäng med sunda inställningar. Ni som tror på Gud, har ni lust att förklara för mig hur ni ser på saken. Förklara gärna basic då jag dåligt insatt.

Önskar er alla en god helg!

/C

Annons:
brusida
2014-03-07 16:35
#1

Jag tror inte på Gud som de flesta skriver och pratar om i skrifter osv. Jag tror att det finns en energi som man kan kalla för "Gud". Är väldigt inne på LOA, lagen om attraktion. Det är jättesvårt att förklara hur jag menar men jag tror att det finns en energikälla, universum. Gud är allt kan man säga, energin i kroppen och överallt där energi strömmar. :) Som sagt så har jag svårt att förklara mig i skrift.

AlienInvasion
2014-03-08 01:12
#2

Skaparen av Universum. Allvetande, därför blir allt bra.

[niklaeri02]
2014-03-09 18:17
#3

Kanske en energi, eller något man upplever som upplyst, och i meditation. Intressant fråga!

Älvan
2014-03-10 07:26
#4

Gud är Gud. Jag tror inte människorna någonsin kan förklara vad/hen det är. Jag tror alla kan känna Gud däremot. Jag tror vi människor vill föreställa oss Gud på olika sätt och därför finns olika religioner exv. Man har olika lätt att finna sin "symbol" för Gud. En del ser Gud som energi, kärlek och el kraften. Jag ser Gud i allt. I tiggarens ögon i mitt barn och medmänniskor. Jag ser Gud i naturen. Jag känner Gud i mig i ren kärlek. Jag har Jesus som ledsagare och jag ser honom som kärleksbärare. Om man går in i sigsjälv kan man hitta Gud. Man kan få hjälp i det sökandet ex i meditatio el ex kyrkan. Men Gud kan man slutligen endast hitta i sitt hjärta och honom känner man i hela kroppen. Efter det ser man på världen med helt andra ögon och börjar i sina handlingar bli ännu sannare mot Gud. Om alla fann Gud och hans kärlek skulle inga krig, miljöförstöring, ensamhet finnas. Det är frånvaron av kärlek som visar sig i de negativa aspekterna i världen. Vill även tillägga att många väljer att kalla denna villkorslösa kärlek andra namn än Gud. För mig är Gud det.

powerofthebass
2014-03-10 09:00
#5

För mig är gud, universum

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

cecolo
2014-03-10 15:07
#6

Tack för att ni tog er tid att svara!

/C

Annons:
[maria_med_ljus]
2014-03-11 21:50
#7

För mig är Gud Kärlekens Ande, alltings Skapare och livets upprätthållare.

Alternative
2014-03-12 00:51
#8

Gud är en förklaring på en kraft, men bara ordet Gud är för mig till intetsägande så länge Guden inte bär ett namn.
Finns 1000 och åter 1000 Gudar (krafter), de flesta bär upp ett namn för att man ska veta vilken av alla man menar.

Älvan
2014-03-12 09:35
#9

#8 Intressant. Tror inte du dessa 1000 krafter springer från samma grundkraft/huvudkälla? Jag tror dessa 1000 Gudar el krafter du pekar ut är en och samma. Jag tror dessutom krafterna inte alls går att dela upp utan att allt hänger ihop. Jag tror inte på separationen. Skapelsen är en. Gud är en.

Alternative
2014-03-12 11:49
#10

#9 Skulle inte förvåna mig om Satan och den kristne Guden (Jehova) enligt svenska kyrkans 1917 års bibelöversättning "ordförklaringarna HERREN" är den samma.

Alternative
2014-03-12 12:21
#11

Säger som min käre far brukar säga:

GUD är en tro på morgondagen, oavsett vilken religion man tillber.

[Juel70]
2014-03-12 15:45
#12

Gud är allsmäktig och skaparen av alltet. Han är min Gud, min Far.

[Svartkajan]
2014-03-17 18:12
#13

Jag tror att det finns en skapande grundenergi. Den har inget plus och minus, den bara är. Ett litet frö av denna bor i mig mellan ögonen och en bit in i huvudet. Det är mitt medvetande, mitt fridfulla jag och den energi som inte går förlorad när man dör. Min uppgift är att sprida skapelsen vidare på alla sätt jag kan och att utvecklas så långt det är möjligt till att bli en hjälp för allt och alla andra.

Jag ser med intresse på den nya vetenskapens fynd av Higgs Boson partikeln. Redan innan den hittades i CERN påvisade en forskare att för att materia ska formas måste det finnas 5 gånger så mycket energi. Higgs Boson är kanske inte "Gudspartikeln" som vissa hävdar, det kan vara en vägledare dit.

Vi lever i ett synnerligen spännande tidevarv. Peter Higgs fick nobelpriset förra året för sitt arbete med motiveringen "för den teoretiska upptäckten av en mekanism som bidrar till förståelsen av massans ursprung hos subatomära partiklar"

Annons:
Upp till toppen
Annons: