Annons:
Läst 2037 ggr
Gaiatri
2014-02-20 20:54

Min pappa Deepak Chopra

Min pappa Deepak Chopra är en dokumentär om Deepak Chopra som hans son Gotham har gjort. Gotham följde sin pappa under ett år och man får följa hur Gotham försöker förstå sin pappa och fånga detta på film. 

Det är en intressant dokumentär och det väcker många tankar hos mig.

Filmen visas på UR Play och är tillgänglig till och med 12 august 2014.

http://urplay.se/Produkter/175402-Min-pappa-Deepak-Chopra

Sajtvärd på Andlig utveckling

Annons:
Gahella
2014-02-21 09:35
#1

Tack för tipset Glad

retep
2014-02-21 12:08
#2

…men vad säger Deepak egentligen? Vinklar med tankar och ord från alla håll, men vad är budskapet? Vad vill han egentligen ha sagt med… Vem är jag, var börjar jag, slutar jag, i förhållande till allt det här runt omkring? Vi är allt detta, allt detta är i mig. Vi är alla länkade samman. En existerande varelse i olika skepnad. Har sett och följt Chopra genom åren…och inget av detta är nytt för mig. Men förstår vi det då så…att det spelar ingen roll hur vi lever våra liv, vi dör, men ändå inte, för vi är alla ett och lever för evigt, föds inte och kan aldrig dö. Han nämner bara helt kort att det är upp till var och en…Men avstår han från att säga det, vad han egentligen vet…som är själva kärnan i hans budskap? Gaiatri! Du säger att det är en intressant dokumentär… Vill du säga något om vad den väcker för tankar hos dig?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Gaiatri
2014-02-23 14:41
#3

Jag tänkte att ni skulle få en chans att se dokumentären innan jag skrev något om mina tankar…

Retep, det är inte så mycket Deepaks andliga tankar som jag tyckte var intressanta eftersom dessa inte kom fram så mycket i dokumentären. Dokumentären är ändå vinklad från hans sons perspektiv och hans funderingar om sin pappa. 

Jag tycker att dokumentären är intressant för att den helt vanliga människan kommer fram med helt vanliga tankar och beteenden. 

Deepak har skrivit väldigt många böcker om andlighet och ses lite som en guru, men ändå så har han en del sidor i sin personlighet som inte är helt integrerade med den andliga kunskap han besitter. 

Det som mest förvånar mig är den brist på närvaro som han uppvisar. Han är uppslukad av att kolla mail, och facebook, och twitter. Han är med i en buddistisk ceremoni och när den är avslutat så funderar han på vad han ska göra när han kommer hem till New York - gå på Starbucks och köpa banankaka till sonsonen. Istället för att vara närvarande i stunden och det som omgivningen har att erbjuda där han är.

Sajtvärd på Andlig utveckling

VästkustFia
2014-02-23 17:54
#4

Jag missade dokumentären men är nog inte så förvånad. Klart han har vanliga mänskliga svagheter också. Den som framställer sig på annat sätt (om han nu gör det i sina böcker, det var mycket länge sedan jag läste något han skrev) är knappast 100% ärlig.

retep
2014-02-23 17:58
#5

Minns så tydligt hur vi reagerade på honom, när han lämnade Maharishi och TM rörelsen! Det är tydligt att se hans säregna personlighet, hans bekräftelsebehov och hur starkt det är. Tänker att det är något i hans Karma som bara måste bearbetas och komma till utryck på det här sättet, genom hans personlighet. Frågan är väl om han trots allt detta yttre har en närvaro där bakom så att han som han säger, know what to do when the time comes! Dokumentären är ju som sagt hans sons story, så…!?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Gaiatri
2014-02-23 19:18
#6

#4 Du kan fortfarande se dokumentären om du vill. Se länken jag gav i #0. Den går att se fram till 12 augusti i år. 

Jag vet inte om han framställer sig som att han inte har mänskliga svagheter. Det är bara jag som har tankar om den andliga vägen… Som jag tror är lång och att vi behöver lång tid att sammansmälta med själen, förstå oss själva och integrera själsaspekten i det personliga livet.  

#5 Som du säger så verkar han ha stort bekräftelsebehov. Jag tänker att det också är en drivkraft i honom som har lett till att han har gett ut många böcker och gjort delar av andligheten mer lättillgänglig. Detta är bra och behovet finns.  

Det är en svår balansgång när man utvecklas andligt, för å ena sidan så behöver man dela med sig av sina insikter eller andliga energi men samtidigt så kan mycket uppmärksamhet göda personligheten. När personligheten får mycket energi från omgivningen så kan det bli ett hinder för personlighetens utveckling av själsintegrering.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Annons:
[niklaeri02]
2014-02-23 21:07
#7

Kommer att tänka på Eckhart Tolle där han i en video beskriver sin vardag som väldigt vanlig. Har också sett en video med Deepak Chopra där han talar om sitt jobb, att han gör väldigt enkla ordinära uppgifter…Vad ska man annars göra i livet?

Kanske ser videon i #0 imorgon.

Tride
2014-02-24 15:10
#8

Inte vad du gör men hur du gör när du gör det. TEx vara totalt närvarande i det "vardagliga", sopa golvet, diska disken, starta bilen, borsta tänderna, läsa mejlen, svara i telefonen, kappa katten etc etc etc.

Kroppen - alltså det fysiska materiella livet kräver detta av oss för att överleva och en hel del annat också . 

Enligt esoteriken har vi själva med stor möda skapat våra kroppar för att utveckla anden genom materien och integrera dem. 

Jag såg filmen, och tyckte att den var intressant. Har annars inga synpunkter.

Deepek Chopra tillhör inte mina lärare, även om jag känner till honom och uppskattar det faktum att han förmår inspirera andra. 

I grunden är jag en "klassisk" buddhist, men kallar mig fri esoteriker, eftersom jag inte vill stängas in av någon som helst dogm.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[niklaeri02]
2014-02-24 20:24
#9

#8 Då förstår jag.

Upp till toppen
Annons: