Annons:
Läst 1725 ggr
[niklaeri02]
2/11/14, 1:29 PM

Att meditera med andningsfokus

Hej alla!

Har provat att meditera nu med andningsfokus trots tidigare psykoser. Det känns bra under meditation och efter. Är det något jag bör tänka på/vara försiktig med, med tanke på tidigare sjukdom?

Pratat med en som arbetar på sjukhuset och hon trodde att det gick bra att meditera. Skulle nog vilja använda en annan metod än andningsfokus men den kostar så mycket och jag har inte råd.

Ni kanske inte vet svaret. Provar ändå, och ville skriva av mig lite samtidigt.

Vänligen Niklas

Annons:
Tride
2/11/14, 2:33 PM
#1

Rent allmänt tror jag på meditationens läkande kraft. Andningsfokus brukar vara bra och är ganska neutralt. Inte några konstigheter, enligt min erfarenhet, och dessutom grund och utgångsläge för många andra sorts meditationer. 

Svårt att råda, i synnerhet som det i ditt fall handlar om psykos. Men jag brukar själv använda mig av andningsfokus när jag känner att jag går in i för stark splittring eller oro.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[niklaeri02]
2/11/14, 3:52 PM
#2

Okej tack för svar.

Meditation skall ju vara läkande och lugnande, som du är inne på, så det ska väl inte vara något problem om man tar det försiktigt.
Får kanske prova ett tag och se helt enkelt! :)

Mediterat rätt länge med andningsfokus så känner mig van med formen.

Niklas

Gaiatri
2/20/14, 8:40 PM
#3

Hej Niklas,

Det som kan ge problem är andningsövningar. Det vill säga om du forcerar andningen på något sätt eller andas snabbt. 

Om du däremot andas vanligt och betraktar andningen så tror jag att det ska vara ok. 

Meningen är att man ska bli mer medveten men inte att forcera fram något. 

Det samma gäller olika slags chakrameditationer eller kundaliniyoga. Det blir för mycket fokus på att uppnå något och att forcera fram upplevelser av astral natur, t.ex. clairvoyance eller andra psykiska förmågor. 

Sådana meditationer och övningar tycker jag att du ska undvika. 

Men som sagt, om du med andningsfokus menar att du bara betraktar andningen utan att forcera något så är det än metod som är säkrare.

Sajtvärd på Andlig utveckling

[niklaeri02]
2/21/14, 9:34 AM
#4

Hej Gaiatri

På vilket sätt kan andningsövningar ge problem? Använder en andningsövning nu (pranayama) som är före meditation med mantra.

Niklas

Gaiatri
2/23/14, 12:30 PM
#5

Så här skriver Bailey i Från intellekt till intuition s. 145: 
"Under de senaste tio åren har hundratals människor kommit till mig och bett om hjälp mot verkningarna av att de urskillningslöst följt anvisningarna från personer som lärt ut andningsövningar. De är ofta helt desperata och befinner sig i ett allvarligt psykiskt tillstånd. En del kan vi hjälpa. Ett fåtal,som vi inte kan göra någonting för, hamnar på sinnessjukhus eller anstalter för psykiskt störda. Stor erfarenhet av dessa fall gör att jag höjer varningens röst, för i flertalet av dessa okontrollerade psykiska problem är orsaken andningsövningar."  

Den här boken gavs ut så tidigt som 1932 innan den stora vågen av österländska andliga övningar och meditationer kom till väst. Man ser att det var ett problem redan på den tiden. Vad jag förstår ur boken så fick man i äldre österländska läror inte styra andningen genom övningar förrän man hade utvecklat emotionell och fysisk jämvikt samt relaterade till omgivningen genom de fem påbuden; att inte skada någon, att vara sann mot alla, att inte stjäla, att avstå från liderlighet och girighet. Samt en del annat bland annat de fem reglerna. Det står också om att i äldre tider så valde man bara ut någon enstaka individ för dessa övningar och inte hela grupper. 

Idag kan man få information om övningar genom internet…

Så här står det på Wikipedia om Pranayama:    
" Varningar för andningsövningar är mycket vanliga i yogalitteraturen. Andningen är ett område där kroppen påverkas kraftigt utan att vi har god medvetenhet om vad som sker. Avancerade övningar rekommenderas därför endast till dem som är väl förberedda."

Sajtvärd på Andlig utveckling

Gaiatri
2/23/14, 2:49 PM
#6

Du kan läsa mer om detta online i den engelska versionen av From Intellect To Intuition se sid.221.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Annons:
[niklaeri02]
2/23/14, 7:16 PM
#7

Tack, det var intressant.

/Niklas

Upp till toppen
Annons: