Energiströmningar om natten
Jag undrar om någon annan upplevt att det rusar energier genom kroppen. De är så starka att jag väcks av dem. Jag väcks också av starkt dån i huvudet, det fortsätter en stund efter jag vaknat. VAD ÄR DET? Jag är skiträdd. Fattar ingenting…
- Redigerat 2021-05-14, 11:18 av FataMorgana

Det finns olika slag av energier som man kan känna av. Kan du beskriva det lite närmare. Är det som energivågor som börjar från ett speciellt ställe (chakra) eller känns det likadant i hela kroppen?
Sajtvärd på Andlig utveckling
Jag har mycket aktivitet i rotchakrat. När det jobbat ett par dagar vet jag att något är på gång…
Vissa dagar jobbar både rot och kronchakrat. Blir galen av denna aktivitet. Mediterar inte och försöker vara "vanlig".
Energin rullar som en våg i mittendelen av kroppen. Har också känt en påle av energi skjutas upp från ena foten upp till halschakrat.
När jag vilar på dagen vaknar jag av att kroppen känns elektrisk. Precis som om du blivit uppladdad av nån generator.
Svårt att känna sig trygg i något man inte alls kan kontrollera…

Det finns en del råd om hur man kan hantera denna energi på www.kundalini.se under rubriken Strategier vid för tidig utlöst kundalini.
Där står det bl.a att man ska sluta med meditation, yoga etc som du verkar ha gjort. Gå promenader i naturen är bra och att göra vanliga sysslor som grundar energin genom fysiskt arbete eller använda sig av kreativ energi genom tex att måla eller handarbete.
Det kan också vara bra att sitta i naturen och grunda energin.
Om du har brukat sitta på något speciellt ställe när du mediterat så kan den platsen vara uppladdad med energi. Undvik dessa platser/soffa/kudde eller det du använt att sitta på när du mediterat. Tänk också på andra saker som du har där du bor som bär mycket andlig energi tex kristaller. Känn efter om de påverkar dig för mycket just nu.
Tänk på att det akuta stadiet är övergående och att det kommer gå in i faser med mindre aktivitet och förändras.
Jag hoppas att du inte blir för rädd när du läser länken om kundalini. Det upplevs på olika sätt och det är möjligt att din själ är i kontroll även om du inte känner att du är i kontroll.
ÅH TACK!
Jag gick in på sidan du föreslog och läste på lite om kundalinikraften. Det måste vara detta jag drabbats av!
Jag ska absolut inte meditera mer och ta mig mer promenader.
Jag äter ångestdämpade och det hjälper mig oerhört mot rädslan och oron.
Soffan byter jag genast plats på!
Krama träd får bli en ny vana det också.
Konstigt att man kan råka väcka en björn utan att veta om det…
TACK än en gång! (Universums krafter är ENORMA)…
Mvh Lena.
Efter att ha varit på en seans och fått budskap kände jag av något liknande då jag lagt mig.
Svårt att beskriva men jag ska göra ett försök:
Känslan av elektricitet genomfor mig nedifrån ändalykten via ryggraden ut i armarna sedan upp i huvudet och det kändes som om trumhinnorna skulle spricka inifrån…detta kom i 5-6 starka vågor… samtidigt hördes ett dovt "burrande"….jag kände inte någon rädsla alls och detta kom till mig några månader efteråt och nu har det inte känts av på flera år.
Tack för ditt inlägg Ming.
Skönt att andra har /haft liknande upplevelser.
Jag förstår vad du menar och tydligen är det något som då och då aktiveras i våra kroppar.
Jag har aldrig haft för avsikt att väcka nån kraft inom mig, jag ville bara må bra, inget annat. Kanske är det kraften som behövs för att jag ska må bra, vet inte. Men som du sa: det har varit lugnt i flera år efter detta, så jag känner mig tryggare. Det behöver inte hända igen och OM det gör det så vet jag lite mer om vad det kan vara för något.
LIVSKRAFT kanske??? Då behöver man ju inte vara rädd.
Grejjen är bara den att det är "OVANLIGA" saker som skrämmer en mest…
I natt hände det igen…
Inte lika starkt som förra gången och jag slapp dånet i huvudet.
Det som skedde var att hela ryggen genomfors av en elektrisk energi som värmde upp ryggen ordentligt.
Upplevelsen är så stark att jag väcks av den.
Nu var jag inte rädd.
Det är något som väcks i mig och det skall bli spännande att få se vad det hela mynnar ut i.
#7 vet du…vi får exakt det vi behöver tror jag
och du fick förmodligen en tokrejäl dos.
Jag förstår att du blev rädd…..och det är klokt att prata om det för att veta att man inte är ensam.
#7 Jag vaknade för någon vecka sedan mitt i natten av att det kändes som att hela huvudet vibrerade. Det kändes som en uppgradering av nåt slag. Jag blev inte rädd, konstigt nog. Har aldrig varit med om nåt liknande. Det känns ju skönt att det är fler som är med om liknande saker.
#1 Man kan känna energiströmningar som kramper i benen också…har jag nyligen läst på en av kundalinitrådarna….Hade stora sömnproblem efter det…kunde inte somna helt enkelt.
Så sköööönt att få svar så man slipper toktänka vad det egentligen är
Hej Ming!
Jaha!!!!
Det är därför som det spänner så förbannat i mina ben hela dagarna! Jag har läst om kundalini men missat det där med kramp i benen. Däremot stämde det bra på mig när jag läste om bubblorna man kan uppleva. Jag känner nämligen som "såpbubblor som spricker" i benen flera ggr om dagen.
Jag har mått skitdåligt av att leva med detta ensam.
Ingen psykolog i världen förstår vad det är jag går igenom. Min familj skruvar på sig av obehag bara man nämner ordet "andlig utveckling"… Ingen finns att dela erfarenheter med och man får läsa varenda jävla bok som finns på bibblan för att söka svar.
Har nu slutat söka svar och accepterat läget. När jag så gjorde det kom de nattliga upplevelserna i stället.
Det var väl meningen…
Är bara så eländigt trött på att inte kunna ventilera detta med vänner och familj. De har inte ens lärt sig ordet FÖRLÅT. Man blir mer och mer ensam ju längre man kommer i den andliga utvecklingen.
Detta är för mig den tyngsta bördan.
En vacker dag kanske jag slipper känna så längre.
Ser fram emot det.

Jag har känt av denna "energipuls" genom huvudet ett flertal gånger och det var intensivt för ett antal år sedan .. senaste är ca för ett halvår sedan. Man har funderat vad det kan vara om man har någon störning eller sjukdom i hjärnan?!
#11 Jag förstår vad du beskriver för det är ganska snarlikt med mina egna erfarenheter då ex. man börjar säga något om detta till anhöriga så säger de bara " nu börjar han igen" !
Då jag har läst i alla möjliga forum på denna sajt och andra så börjam man undra om det har att göra med det s.k. uppvaknandet, eller?
Jag säger inget till mina kära
Har det att göra med "uppvaknandet"?
Jag tror det….eftersom det är intuitionsenergin som väcks…(enl martinus)

Några exempel i denna film som kanske påverkar oss men jag har känt av denna "energipuls" för över 10 år sedan…………………………!
Hur har den påverkat dig mulac?
Jag såg nyss filmen men den gav mig inget speciellt. Har förstått att det andliga uppvaknandet breder ut sig mer och mer, dock inte i min närmaste krets.
Jag började meditera 2006 och har efter det upplevt ett gyllene ljusklot sväva ovanför mitt huvud framför spegeln, har hört olika ljud och dån i huvudet flera ggr om natten, ser ofta blå ljuspunkter i mörkret, har upplevt hur jag till hälften drogs ur min kropp när jag låg och sov.
Konstigt att man ska behöva uppleva så mycket mystiska saker under sitt uppvaknande, men det är bara att acceptera, det ÄR så bara…
Det senaste som sker just nu är dessa energiströmmar som jag upplever och som jag också tror är intuitionsenergin enligt Martinus.
Det positiva är att jag utvecklats som person i och med detta. Upplever en större tolerans, ett större tålamod, bättre självkänsla, större tillit till mig själv och att livet faktiskt vill mig väl.

Hittade några länkar från Esoterik.se - Kundalini1 och Kundalini2
Det finns flera diskussionstrådar om ämnet på sajten som tar upp olika aspekter. Det går att använda sökfunkionen på iFokus för att hitta dessa diskussionstrådar.

Jag vet inte exakt Ming, men på något sätt mera ödmjuk för allting!
Jag har känt att det är som en "pusselbit" som fattas men jag kan inte ta i den ännu.
Jag har provat lite meditation men jag är för spänd så det fungerar inte eller så blir jag störd.
Men som jag förstår är det en utvecklingsprocess men lite olika för oss alla. Det positiva är samma som resande 71 beskriver och det är jag tacksam för.
Angående uppvaknandet så ser jag vissa förändringar på bekanta och anhöriga fastän de inte verkar veta om det själva?!
Tack Gaiatri för dina länktips!
Läser på som sjutton om denna energi som bor i vårt inre.
Dessa du tipsade om hade jag inte funnit. Kunskap ger trygghet.
Har haft det lugnt i rotchakrat ett par dagar men i kväll började det igen…
Jag gör ingenting. Jag får bara följa med i flödet, eller åka med i bilen… Det går inte att bromsa, och gasar jag blir det värre. Bara åka med och hoppas att allt går bra.
Jag är glad om mina upplevelser jag delar med mig av kan skänka andra trygghet. Då har inte allt varit förgäves!
Underbara förändringar ni upplever!
Läsvärda länkar…tackitack

Det finns en artikel här om andlig ensamhet. Det är mycket man går i genom på den andliga vägen som omgivningen inte alltid förstår sig på och inte man själv heller alla gånger.
De här energierna är mycket svåra att förstå och veta hur man ska förhålla sig till dem. Jag blir inte riktigt klok på´t. Som det beskrivs på esoterik.se är ganska intressant med tanke på att det finns lite olika upplevelser och beskrivningar.
Det står i någon Bailey bok om att kundalinin väcks i tre omgångar. Om det då är skilnad på den energi man upplever beroende på om det är eteriskt, astralt eller mentalt så kan det kanske ge mer info om vad som sker och kanske också var problem kan uppstå.
Våra center(chakran) kan vara olika mycket öppna och aktiva och dessutom kan man ha några center som är öppna eteriskt och andra som är öppna astralt eller mentalt. Den riktiga kundalini är en förening av tre eldar. Har man satt igång en av dessa tex "eld genom friktion" så tänker jag (just nu) att den behöver gå genom eteriskt öppnade center. Är det däremot "soleld" som satts igång så behöver centren vara både astralt och eteriskt öppna.
Det blev visst lite esoteriska funderingar men jag vill gärna förstå vad som försiggår.

Jag upplevde energierna förra natten i ett flertal gånger och det var mäktigt!
Jag kände det som om kroppen vibrerade på en högre nivå !
Jag fick hålla tillbaka för jag vet inte om jag är redo att gå in i en annan dimension ?
Jag läste om den andliga ensamheten och det stämmer bra.
Det är tur att det finns såna här forum som man kan prata av sig på och få tips och råd om hur man skall hantera detta svåra man går igenom. Jag gråter ut min känlsa av ensamhet och har nu bestämt mig för att aldrig mer prata med mina närmaste om det jag upplever. Det jag skapar hos en människa som inte är mogen är rädsla. Deras rädsla sårar mig då jag hellre vill ha förståelse.
Sorgligt men sant.
Jag hade en stark upplevelse i natt igen. Min kropp paralyserades och vibrerade av energi. "Något" gjorde något med mina fötter och underben. Jag sa att jag var rädd, men det fortsatte. Då blev jag arg och svor åt den som höll på med min kropp, till svar växte energin och paralyseringen av min kropp blev total. Motstånd skapar problem. Rädslan behöver övervinnas. Det enda du har kvar är TILLITEN till att Gud, universum, alltet vill dig VÄL…
Mulac, du kommer gå in i en annan dimension när din rädsla, ditt motstånd är tillräckligt LITET. Livet vill inte jävlas eller skrämmas. Det vill att du först ska bli så van vid händelserna att rädslan näst intill är obefintlig. För när rädslan är borta, är du MOGEN.

#23 Jag tror att det är själens aktivitet på våra kroppar som man kan känna av i fötter och ben. Mycket av det vi går igenom under dagarna kan själen under natten arbeta med. Jag känner ofta värme och/eller energiflöde i fötterna.
Om man vill kan man föra dagbok på dessa händelser och kanske hitta ett samband till när det oftast förekommer och vad man gjort dagarna innan.
Det är också själens aktivitet man ofta känner av när energi flödar från huvudchakrat ner genom kroppen.
Någon som vet…
Jag vilade,sov inte, i soffan en kväll och plötsligt kände jag en enorm iskyla i magtrakten som spred sig i hela kroppen…jag tokfrös i några sekunder och gick sedan in i ett "hypnagogt" tillstånd då jag upplevde en varelse vid huvudet samt en stark känsla av att vara utanför kroppen…. jag liksom svävade ut i hallen och ut genom dörren där 3 grå skepnader stod…det var mkt spooky och jag blev rädd och vips var jag tillbaka i soffan och försökte ropa på hjälp men munnen var förlamad liksom hela kroppen.Min viljekraft tog överhanden och jag kunde göra mig hörd….
Vem kan jag berätta detta för irl….nej….ingen…
Känt mig "andligt ensam" i dessa upplevelser men att få dela dem med ER känns skönt!!
Jo, mycket aktivitet är det i benen. Jag ska försöka föra dagbok, kanske kan vara bra att ha i lärosyfte både för egen och andras del.
Har aldrig känt energi flöda in i mig genom kronchakrat men däremot aktivitet såsom en magnet som suger och drar i fältet.
Fantastisk berättelse. Måste vara jobbigt att inte kunnat dela den med någon…
För mig kan du berätta, jag e redan "idiotförklarad" .
Min psykolog fascineras av mina energiupplevelser. Skönt att han har ett öppet och ickedömande sinne. Skönt att prata av sig, han har i alla fall betalt för att lyssna…
#26 Hehe nej du är verkligen ingen idiot…men en djuping är du som fått till dig massor att ha nytta av!!
kram
ps vore intressant att höra vad psykologen säger om dina upplevelser ds
Kunskap är inte tung att bära, men vägen dit kan vara lite flåsig…
Kram tebax!!!!
#28 Du har så rätt i det
Faktum är att man känner sig "lätt på foten"
En gammal tråd som jag tar upp.
Alldeles ny på sidan och har precis dessa upplevelser ovan.
Hur har det gått för er?
Jag har också dessa nattliga upplevelser. Det pirrar i kroppen, i huvudet, armarna och bröstet. Oerhört starkt. Det går som vågor och i natt höll det i sig i en och en halv timme. Jag blir rädd men försöker att andas mig ur det och inte jaga upp mig. Är ibland rädd för att jag håller på att dö.
Kan även uppleva att jag "vaknar" fast jag fortfarande sover……. Känner då hur någon kommer in i rummet och jag kan inte röra mig. Jag har försökt att hålla ut lite mer och mer när detta händer, men det är så starkt och skrämmande. Kan känna att någon sätter sig hos mig och jag gör allt för att försöka tala. Kämpar för hela min kraft tills jag får fram "väck mig" eller "låt mig vara ifred".
Känslan kan sitta kvar i mig under dagen och jag kan känna mig omtöcknad och rädd för att det är något stort fel på mig. Rädd för känslan ska komma tillbaka och är ganska spänd..
Det var en sådan trygghet att läsa allt här ovan som är så lika mina egna upplevelser.
Hur ska man tänka i situationen och framför allt - hur ska man göra för att inte tänka på det sedan. Det här tar upp en sådan stor del och jag är så trött på att vara orolig, nervös och rädd för det okända. Vill istället lära mig att älska det och känna mig i harmoni!

Jag hade liknande upplevelser för många år sedan. De försvann när jag hade lärt mig visualisera en buddistisk gestalt: Chenrezig, "Medkänslans herre."
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Du behöver nog inte vara rädd-dina upplevelser tyder på stress-som jag ser det! Kolla av om du har något riktigt obehag i din omvärld-styr bort!
Jag tycker det låter som ett steg i andligt uppvaknande :-) Då händer det grejer!
Kram Mila
Att visualisera Chenrezig, Tride. Jag förstår inte?

Chenrezig är en allmänt god kraft, som jag tolkar det. Just då var den aktuell för mig. Alla måste inte göra just så som jag gjorde. Men det kanske kan ge en fingervisning.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Det är din Astralkropp du känner och som ger dig dessa upplevelser och och ljudet som du förklarar. Astralkroppen är förbunden med nervsystemet och det kan få en att uppleva det du känner.

Det är förstås individuellt och personligt, men jag själv skulle aldrig någonsin sluta meditera. Det är där jag fyller mig med balans och harmoni, och det är där jag bygger mitt skydd.
Fridens ljus