Annons:
Läst 2277 ggr
retep
2/12/14, 1:15 PM

Remarkable Experience of Meditation

War veteran with PTSD

by RICHARD BROOME on 10/09/2012

Gary Greenfield and his wife Naomi are teachers of Transcendental Meditation in the USA. Recently they gave TM presentations at a centre for US war veterans.

They noticed that on one of the application forms there was no address filled in on the personal interview form.

The veteran had not overlooked this box on the form, as it turned out he had no address. He said he could not handle pressure, he kept having “meltdowns”, kept getting into arguments and even violence. He was constantly arguing with his wife when he wasn’t hiding from the world, shut up in his room. So they separated and he was now living in a tent … In the forest. Can you believe it!

Gary says he looked at this man and his heart just broke.

His face was a mask of sorrow and despair. His chest barely moved when he breathed. When he asked Gary if he thought TM would really help him Gary said confidently that it would.

When the man arrived for his personal instruction he looked very tense but he had a good relaxing experience and didn’t want to open his eyes at the end of meditation.

The next day as Gary was preparing the lecture hall for the arrival of the students for their first check, the door opened and in walked this man… And he was smiling, really beaming.

Gary asked him about it and he said that last night he had slept through the night for the first time in 21 years. This got Gary’s attention as a TM teacher.

When meditation experiences were discussed, the man said he was already back in his home and, with a big smile, that his wife had said it was different when he kissed her.

He explained that for months he had been seeing two psychiatrists, two social workers and a psychologist, had just completed an anger management course and had been taking huge amount of medications.

“And in one day of doing TM I have gotten more relief than all of those other things combined.”

At the second meditation check this man mentions that he had called six friends. This is after not having called anyone for many months. He now wanted to reconnect with people. This is a very significant change for a man—he is now reaching out to re-establish relationships. Earlier that day his wife had gone with him to see one of the social workers, crying in gratitude for the change in her husband. (This led to the social worker deciding that she must also learn TM!)

The third meditation check he walks in smiling again and tells everybody that since learning ™ he’s been sleeping through the night, without nightmares. Many people have commented on the change in him including his wife, a social worker and even his pastor. He was hugging people at church.

He says “I have my Mojo, my life back again. Every veteran with PTSD should be able to learn this. My wife and I want to invite you over dinner, and I want to become a teacher of this meditation.”

I am so moved by this transformation I can barely speak. But I managed to say that we’re very happy for him because as teachers this is why we teach.

Two-and-a-half weeks later he comes to have his meditation checked and his experience is easy, effortless and good. He also understands the practice. This is gratifying. He mentions that sometimes in meditation he will have flashbacks of some of the horrors of war he witnessed in Iraq, but he says they are fleeting, and that they lack intensity. He just follows instructions and it’s not a problem. He is still sleeping through the night and has not had a nightmare since he was instructed. And he’s talking about working again as a chef.

Apparently this is a very accomplished man, a decorated military veteran with special Force experience and an executive chef in a five-star restaurant kitchen. He has opened multiple restaurants and been executive chef at major sports facilities. As he speaks we can see the intelligence, command and confidence expressed through his words and posture. This is an amazing transformation in 18 days.

Gary says this is easily the most gratifying experience he has ever had as a teacher of the Transcendental Meditation technique.

http://www.transcendentalmeditation.tminjoburg.co.za/remarkable-experience-of-meditation/

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
iMrtin
2/12/14, 5:08 PM
#1

ytterligare ett reklaminlägg för TM.

när ska du ge upp?


retep
2/12/14, 10:04 PM
#2

Självklart kommer jag att fortsätta att tipsa och berätta om TM, precis som jag ofta kan berätta om och tipsa om Jesus och om att följa Gud. När jag var ung hade jag en bekant som kom i fängelse. I sin egen skapade olycka och frustration vände han sig till Jesus och blev befriad. Inte genom att tro utan genom att helt ge sig hän och släppa taget. Det är precis vad som hände med krigsveteranen när han lärde sig TM tekniken. Den plats jag ofta kallar Transcendentalt Medvetande. Det är också där man finner Guds rike!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

iMrtin
2/12/14, 10:17 PM
#3

Din fängelskompis antar jag har en annan tro än din. 

Det är inte alls samma som mediation. Helig ande kommer som en nådegåva från Gud och denna ande inkluderar Fadern och Sonen. Det är den sanne levande Gudens rike.

Själv fick jag kontakt med nån djävulsande när jag "släppte taget" och mediterade. Men Gud renade mig senare.

Ditt TM (iaf länkarna)som du propagerar för kostar pengar och där pengar finns finns egot. Men säkerligen finns mycket att tjäna på med meditation, andligt sett.


retep
2/12/14, 10:54 PM
#4

Du missade visst…Det är inte först och främst tro det handlar om, utan om en teknik! Eller att det sker som för min bekant, att han helt utan tankar och föreställningar släpper taget och ger sig hän…till Gud. När du säger att "Det är inte alls samma som mediation." Då är det för att du inte vet vad TM är, inte vet att det finns olika sätt att möta Gud, Fadern Sonen och Den helige Ande. Att Guds rike är inom oss alla oavsett vad vi har för tro! Egot finns i oss alla rika som fattiga och egot är inte nödvändigtvis egoistiskt, utan egentligen bara vår personlighets identifikation. Med pengar värderar vi och betalar för det vi vill ha. Som du kan se så satte vår krigsveteran oändligt högre värde på TM än vad som kan mätas i både pengar och egoism. Så du kan börja släppa på dina föreställningar och veta att TM handlar inte om pengar och inte om egot!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

iMrtin
2/12/14, 11:01 PM
#5

Med tro flyttar man berg..

Uppenbarligen kostar det pengar: http://www.transcendentalmeditation.tminjoburg.co.za/more-options/

Människor som är kallade av Gud är kända för att inte ta betalt för sina andliga tjänster. End of story. 

Jag identifierar mig inte med egot, men du kanske gör det.

Jag tvivlar på att alla har Guds ande för Jesus säger att han ska skicka den genom Fadern. Däremot vet jag att andar kan ljuga och säga sig vara Gud.


Yon
2/13/14, 6:11 AM
#6

Jag är inne på spåret om att ta handlar om pengar, för att det kostar mycket , och att det handlar om tro i största grad, när man beaktar att de lär ut "flying yogi" , dvs konsten att kunna flyga när man sitter i meditationsställning. Men mer än så tror jag även det handlar om tro på en djupare nivå även om folk bara säger det är en teknik. Tro på det trancendala medvetandet som kan vara vilken mental obetydlig kulturellt glorified skapelse som helst.

Annons:
retep
2/13/14, 11:24 AM
#7

#5! "Människor som är kallade av Gud är kända för att inte ta betalt för sina andliga tjänster. End of story" När du säger så så har du visst missat hur kyrkans män i alla tider har skott sig och samlat på sig rikedomar och människors pengar i Guds namn. Yon! "Men mer än så tror jag även det handlar om tro" ja så är det med tro, man kan tro vad som helst…!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[niklaeri02]
2/13/14, 5:53 PM
#8

Jätteintressant detta! Och intressanta diskussioner också

Tride
2/13/14, 10:52 PM
#9

Pengar finns överallt. Allt kostar i denna värld. Kyrkor såväl som mat och husrum

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Yon
2/14/14, 6:13 AM
#10

Ja jag tror kapitalism är roten till mycket av det onda, och det går emot andlighet.. Tror människan kan bättre. Ser ut som tm är ett gäng kapitalister i kostym som profilerar på andlighet.. Kolla gärna upp kostnaderna.. Ser också ut som att de erbjuder något för andliga lycksökare och ej Gud som de verkar vilja associera sig med. Jag upplever organisationen som "narcissistisk" som de flesta andra företag. Självgoda, giriga, och okapabla till självkritisk.

retep
2/14/14, 10:29 AM
#11

Ja Yon…du tror, tycker och tänker en hel del kring något du inte vet, men har en massa föreställningar om. Allt är inte som det "Ser också ut som"! Håller med om att det kapitalistiska systemet är roten till mycket av det onda. Men nu är det det vi valt och lever med här på Jorden. Det för inte heller bara ont med sig och det går inte heller mot andlighet. Av tradition har människor i tusentals år betalt, eller gett något i utbyte för att få del av andliga metoder och tekniker. TM har nu under drygt 50 år lyckats lura till sig omkring 6 miljoner lycksökare…och de använder alla pengarna till att fortsätta med det!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Yon
2/14/14, 12:07 PM
#12

Ja.. Och Jesus tog också betalt eller? .. Nä.. Han var heligt ilsken på de som tog betalt för andlighet.. Det är bara ytterligare mänskliga misslyckanden att vi tar betalt för det som kan gynna andra själsligt .. Någon tjänar stora pengar..

retep
2/14/14, 1:23 PM
#13

Ja Jesus var säkert heligt ilsken på fariséerna, m.fl. men säkert inte för att de tog betalt, utan för att de bakom välbärgade fasaden av att vara rättfärdiga män, var hycklare och fast i sin föreställning om att följa sina lagar om rätt och fel o.s.v. Jesus predikade säkert fritt och utan kostnad i meningen pengar. Men säkert fick folk och särskilt hans lärjungar betala genom att göra avkall på mycket och offra en del av sig själva… Offer i meningen att vilja tjäna, vara givmild och dela med sig av sin rikedom, eller det lilla man har. Jesus och andra andliga lärare behövde och behöver inte ta betalt, de blev och blir också idag erbjudna betalning, på ett eller annat sätt. Dagens sätt är oftast att vi betalar med pengar och vi gör det gärna, som ett offer eller en gåva för något vi gärna vill ha. Är vi inte intresserade och motiverade så behöver vi inte och betalar inte för att lära TM eller ta del av någon andlig lära som kostar pengar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Yon
2/14/14, 4:12 PM
#14

Visst kan en ta betalt några få hundralappar för lokalkostnader etc, så som buddhister brukar göra, men med en prislapp på tio-tusentals kronor för enstaka kurser, så är vi bortom all rimlighet.. Det går ej att rättfärdiga.. Det fanns en tid då tm var tillgängligt för en billig peng, men den tiden är sedan länge förbi.

retep
2/14/14, 5:04 PM
#15

Yon! Om jag minns rätt så betalade jag 1300 kr. när jag lärde mig meditera 1973. Det motsvarar ca:8000 kr. i dagens läge Det kostar nu 7900 kr. att lära sig TM! En engångskostnad för något värdefullt som varar hela livet! En stor del av kostnaderna går just till lokalkostnader, även om det idag inte kostar hundra utan tusenlappar. En stor del går till att människor i fattiga länder och till att de som inte har det så bra ställt också skall få möjlighet att lära sig. Något som mer handlar om solidaritet än om kapitalism, som jag ser det.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

iMrtin
2/14/14, 7:08 PM
#16

En stor del går till att människor i fattiga länder och till att de som inte har det så bra ställt också skall få möjlighet att lära sig.

Har du belägg för det påståendet? Sett att du nämnt det innan.


Yon
2/14/14, 8:27 PM
#17

Tidigare än så.. När det började i USA.. Grundaren eller vem det var uppmanades ta mer betalt därför att ingen amerikan respekterar något som är gratis/billigt.. Men tm står för en annan andlighet, som jag inte tycker andlighet.. Det matar egot med stolthet.. Som så mycket annan new age (som påstår sig grundas i uråldrig visdom)

Yon
2/14/14, 8:33 PM
#18

Tm har flera påbyggnadskurser och manar folk att gå dem.. Det handlar inte bara om ca 8000

[niklaeri02]
2/14/14, 8:34 PM
#19

Ser ut som man kan delbetala för TM, så om det stämmer och fungerar kanske inte priset för meditationen är i vägen. Något som gör det svårare för mig i alla fall är att TM endast lärs ut i vissa orter och det gör det krångligt/kostsamt att komma på alla kursens delmoment och uppföljningar.

Kanske är det så kostsamt för att inte vem som helst ska kunna lära sig? De kanske vill att man är väldigt seriös i sitt tänk om att meditera.
Men visst vore det bra om det kostade 2000-3000 kr…de har ju också olika rabatter för studerande bland annat. Verkar inte alls omöjligt…tar nog Peters sida i diskussionen här

retep
2/14/14, 8:57 PM
#20

#16 Nej jag har faktiskt inga belägg för det nu och hittar inga på nätet. Däremot finns det mycket att läsa om hur skolor, myndigheter och regeringar startar skolor, utbildningar och betalar för TM http://tm-meditation.se/visste-du-detta-om-tm/ Kolla runt själv om du vill veta mer #17 Man behöver inte några påbyggnadskurser för att meditera TM ! Tillägstekniker är frivilliga för dem som vill det! Att TM står för en annan andlighet…? Vad skulle det vara för andlighet Kan säkert vara så att Maharishi lyssnade till rådet att ta mer betalt

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
iMrtin
2/14/14, 9:03 PM
#21

och du tycker jag är lurad för att jag läser heliga skrifter?


retep
2/14/14, 9:17 PM
#22

#21 Jag visste inte att du läser heliga skrifter, så jag kan knappast tycka nåt om ifall att du är lurad!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

iMrtin
2/15/14, 2:31 PM
#23

Eller så har du dåligt minne. Jag har nyss bytt Avatar f.ö

Struntsamma, offtopic


Upp till toppen
Annons: