Annons:
Läst 2470 ggr
iMrtin
1/3/14, 7:56 PM

Den helige anden

Har några frågor om den helige anden, jesus ande.

Vet ni någon metod där man kan testa om det är den man är i  kontakt med? 

Kan andra andar lära människor allt de kan? t.ex att meditera


Annons:
Yon
1/3/14, 8:10 PM
#1

1. Exalts the true Christ

2. Opposes Satan's interests

3. Points people to the Scriptures

4. Elevates truth

5. Results in love for God and others.

http://www.gty.org/Resources/Questions/QA147

Den sista frågan har jag dock inget svar på.

iMrtin
1/3/14, 9:09 PM
#2

check på allihop. Jag tror inte jag haft kontakt med någon annan ande, "fick" rätt från början trots att jag inte trodde på att Jesus återuppstod, det är lite märkligt.

Jag har läst en del om ämnet på forumet och har några teorier. Kan frälsta människor vara bärare av den helige anden och att Han är "ljuset" i andevärlden men det missar de otroende så de springer runt som spöken? 

Undrar även om andra andar inte är medvetna om vad Jesus gjorde på jorden så de fastnade? finns det frälsta medier och är andar ens "första tankar" man utvecklat som människa? 

Att be om hjälp av andra andar än Herren är en synd.


Yon
1/3/14, 9:31 PM
#3

ska bara säga att jag glömde nämna att det finns en bra beskrivning av alla punkterna via länken ovanför.. missa ogärna det.

iMrtin
1/3/14, 9:33 PM
#4

Jag glömde tacka för länken. Givetvis läste jag den men anser inte att jag har fått klarhet i mina frågor för det.

Man skulle t.ex kunna tolka bibeltexterna där som att "Spirit" handlar om levande människor.

Du får gärna dela med dig av dina teorier i egna ord oavsett om du tror  eller ej.


Yon
1/3/14, 10:07 PM
#5

Jag kan försöka svara på några frågor, även om jag tror det finns andra som har bättre förståelse.

För egen del har jag inte riktigt greppat skillnaden mellan fadern, sonen och den helliga anden, annat än att de alla tre är Gud som i http://en.wikipedia.org/wiki/Trinity 

Kan man säga att den heliga anden är Guds ”rörelse” i dig, eller att den heliga anden är Guds hand som rör vid dig (dvs ger dig olika styrkor, inspiration, uppenbarelser etc)?

Jag tror att människor kan vara bärare av den heliga anden. Olika helgon genom tiderna har isåfall varit bärare. Jag kan även tänka mig att vi alla är bärare under små korta stunder då vi förmår följa Gud.

”Undrar även om andra andar inte är medvetna om vad Jesus gjorde på jorden så de fastnade?”

Enligt öster-ortodox kristendom, om jag mins rätt, så kan människronas andar vara kvar på jorden en kort stund innan de går ner till helvetet. Även när de är nere i helvetet så kan de vända sig åt Gud, och be om frälsning, varav de kan bli räddade på dommedagen (”the seccond comming of Jesus). Under dessa förutsättningar kan jag anta att en hel del andar som är kvar på jorden, samt andar i helvetet, inte är medvetna om vad Jesus gjorde på jorden. De är inte medvetna om den rätta vägen. Huruvida andar stannar kvar på jorden just på grund av okunskap om jesus; det kan jag inte lista ut.

” finns det frälsta medier och är andar ens "första tankar" man utvecklat som människa? ”

Jag kanske missar din fråga här, men vi alla skapas i Guds avbild, och därmed har vi alla en ”törst” efter att finna vår källa. Vår inneboende tanke, sedan födseln, är viljan att förenas med Gud. Det här är bara något jag har fått för mig efter endel läsning, och motsvarar min egen föreställning.

” Att be om hjälp av andra andar än Herren är en synd.”

Ja. Det är bara Gud som kan hjälpa oss (men vi har fri vilja att ta emot Guds hjälp, och vi måste välja det). Inte ens vi själva kan hjälpa oss själva. Om vi skulle kunna hjälpa oss själva hela vägen, då skulle vi agera som om vi stod över Gud i avseendet av makt. Vi måste be Gud om hjälp. Bönen är ett exempel. Vi kan inte lyckas med bönen på egen hand genom olika tekniker. Vi underställer oss Gud, och allt som sker därefter är en gåva från Gud. Är vi starka i vår bön så är det en gåva, och inte tack vare vår egen drivkraft. Därför tackar vi Gud för vår bön.

Sedan kan man ju alltid hjälpa varandra på andra sätt, men för de högsta ändamålen står Gud högst.

Angående ljus. Man nämner ljus i samband med Gud på många olika sätt. Guds närvaro beskrivs som ljus. Jag tror de menar symboliskt - Guds ord och närvaro är rent och gott som ljus. Å andra sidan pratar de öster-ortodoxa kristna om uncreated light, och det är, enligt dem, ett riktigt ljus i någon mening (inte symboliskt) (och det är Guds energi, till skillnad från Guds essens/form).

iMrtin
1/3/14, 10:24 PM
#6

Jag tror att Gud är Fadern. Jesus kristus är hans son och våran frälsare, och att alla får den helige anden vid dopet, sen kan man gå ifrån denna som vuxen ifall man inte tror på att Jesus återuppstod men man kan såklart tro bättre senare i livet och då kanske Gud skickar anden att frälsa en. Anden kan jag kommunicera med, hjälper mig med bön till Gud och Kristus , har lärt mig att meditera, visar mig vägen till Gud, den heliga skriften, blivit av med missbruksbeteende, hjälper mig tänka bättre osv. Förmodligen även skyddar mig från andra andar och inte minst egot. Varnat mig för felaktiga läror, new age t.ex. Jag tror jag märkte när anden kom in i mig genom att den frågade om lov genom att knacka på mig. Andra andar kanske inte gör så? Är kyrkan en plats där man släpper av dumma andar?

En till teori är att andar kan kommunicera med varandra och att de kan få råd av den helige anden. Med Herren menade jag Jesus ande och att det är han som ska verka i andevärlden. Inte våra egoistiska viljor.


Annons:
iMrtin
1/4/14, 1:25 AM
#7

en fundering till jag har är om andra Gudar än den allsmäkte egentligen är människor som fastnat i andevärlden. När de som människor mediterade fick de kontakt med andevärlden och fick för sig grejjer av andra människor före dem som också fått för sig grejjer. Herren Jesus ande renar upp där på sätt som vi inte förstår och för att detta skulle vara möjligt var Gud tvungen att sända sin egen son att ta livet av sig.


iMrtin
1/9/14, 11:51 PM
#8

Har ni känt andar som kan göra att man inbillar sig saker som t.ex

att man hör Guds röst i vinden, hela tiden när man går utomhus?

väcker en på morgonen, säger vad klockan är och det stämmer?

driver med ens irrläror men får en att komma rätt till slut ändå?

hjälper en att  känna/höra rösten från Fadern i hjärtat när man mediterar som bäst, dvs. zen.


[rara]
1/10/14, 4:00 PM
#9

Jag tänker som så att den helige anden bor i oss alla och att när vi sedan är i kontakt med vår helige ande, hittat hem eller blivit ett med Gud som också kan säga, att vi då vet att det är Det som vi är i kontakt med och behöver därför heller inte testa ut sådant och då vet man också att det inte finns någonting som vi själva inte skulle kunna lära oss.

iMrtin
1/10/14, 4:40 PM
#10

Det går stick i stäv med vad som står i bibeln. Där står att man får den helige anden vid dopet men man kan troligen bli av med den om man inte tror på Jesus återuppståndelse. 

Det du pratar om verkar vara din egna ande och dessa brukar väl inte kallas heliga. Jag tror det finns mycket att lära sedan även när man dött människodöden.


[rara]
1/10/14, 4:57 PM
#11

Har inte läst Bibeln :-)

iMrtin
1/12/14, 1:58 AM
#12

har inte läst ut den heller och ska inte påstå för mycket. det är inte orimligt att den heliga anden finns i alla människor och att de andra "andarna" är tanketroll.


[rara]
1/12/14, 12:39 PM
#13

#12

Det är bara så som jag tänker att det är. Inte sagt att någon annan måste tänka så :-)

Annons:
iMrtin
1/17/14, 2:01 AM
#14

Alltså, som jag förstått det på era iFokus sajter så har ni "hjälpare" (vad jag ser dessa som kan jag hålla tyst om för en stund) men de har alltså inte hjälpt er med något verkligt, att komma ikontakt med Fadern (enda Guden), Jesus, eller så?

Själv är jag kristen, som om det spelar roll då jag inte var det från början, och fick i kontakt med Helig ande och han ledde mig till kristendoemen och Fadern genom Kristus och kärleken. Min ande vaknade då.


iMrtin
1/17/14, 2:04 AM
#15

Alltså, som jag förstått det på era iFokus sajter så har ni "hjälpare" (vad jag ser dessa som kan jag hålla tyst om för en stund) men de har alltså inte hjälpt er med något verkligt, att komma ikontakt med Fadern (enda Guden), Jesus, eller så?

Själv är jag kristen, som om det spelar roll då jag inte var det från början, och fick i kontakt med Helig ande och han ledde mig till kristendoemen och blev räddad genom Jesus som genom kärleken tog mig till Fader. Min ande vaknade då. Jag är en vuxen man men vem bryr sig. 🌺


Yon
1/17/14, 7:27 PM
#16

Hjälpare ser väl bara till att folk delar rättvist på forum-utrymmet och följer regler. Om du vill kan du starta en ny tråd här, där du beskriver vad du gör (utan att nämna personer eller hänvisa till specifika trådar) som får dig att bli utslängd, så kan jag ge mitt perspektiv. Här på andlig utveckling har jag ej sett några problem för andra, med din närvaro. Det blir en diskussion av generellt förhållningssätt som kan vara intressant för andra, samt att de kan dela sina synpunkter. Jag föreslår inte pm för jag tycker sådant ska diskuteras öppet i ett kollektiv, eftersom det stärker den sociala medvetenheten..

Tride
1/18/14, 10:34 PM
#17

Håller med dig, Yon. Jag anser också att öppna diskussioner är mer utvecklande och kan vara ett bra sätt att träna respekt för andra och intresse för andras åsikter. Vi är individer, men hör ändå samman på något sätt.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

iMrtin
1/20/14, 3:31 AM
#18

Dåligt med en sajt med så många forum som inte har nån som enkelt kan kolla över ens olika ban's enkelt men visst.

Med "hjälpare" menade jag andar, änglar och demoner som "hjälper" en. Lustigt hur man kan vara moderator utan att ha snappat upp det ordet men du kanske är lustig.

Jag brukar peka på tokigheter och det gillar inte många på era "andliga" sajter.

T.ex jag bumpar en någon månad gammal tråd om en skum meditaionssession. Jag svarar "du kanske fick in i en ande i din kropp"- Moderator("medial" eller "medium") svarar "nej du kan bara ha en ande i din kropp" Då frågar jag efter hur hon vet detta och så raderas mitt svar plus så blir jag bannad. Får se när jag startar en tråd i det.


Gaiatri
1/20/14, 6:03 AM
#19

Guider är vanligt inom mediala kretsar. Denna sajt (AU) är inte inriktad på medialitet utan på att komma i kontakt själen. Själen kan vägleda, men själen är inte någon utanför en själv utan en högre del av en själv. Genom själen kan man komma i kontakt med Fadern. 

Guider tycker jag är ett problem eftersom att det är svårt att veta vad det är man kontaktar på astralplanet. Om det är en ande (någon som dött den fysiska döden) så är den troligen inte särskilt andlig utvecklad om den finns att kontakta på astralplanet. Om det är änglar så är det bra men hur ska man med säkerhet veta att det är en ängel och inte annat väsen som utger sig för att vara en ängel. 

Kan man se dom eller på annat sätt avgöra att det är riktiga änglar så är det bra men man behöver vara på det klara med att andra väsen kan luras och få oss att tro att det är något annat än det är. 

Likadant ser jag på Den Helige Anden. När en del kristna talar om den heliga anden så låter det mycket likt önskan att möta sin guide och att bli guidad av någon utanför sig själv. 

******************

Vad som sker på andra sajter och de regler som förekommer på de sajterna kan vi inte diskutera här.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Yon
1/20/14, 9:00 AM
#20

Nä starta inte en diskussion om det.. Involverar andra sajter med andra regler.. Det var nog ingen bra idé.. Undvik också diskutera att man blivit bannad etc på andra sajter, eftersom det bara uppmuntrar diskussion om andra sajters förfarande..

Annons:
iMrtin
1/20/14, 7:30 PM
#21

#19; helig ande är från Gud. Är det nån man kan man lita på så är det den.

http://www.gty.org/Resources/Questions/QA147

Exalts the true Christ
Opposes Satan's interests
Points people to the Scriptures
Elevates truth
Results in love for God and others.

Själen kan vägleda, men själen är inte någon utanför en själv utan en högre del av en själv. Genom själen kan man komma i kontakt med Fadern. ok, första gången jag hört att man kan se själen som något annat än sig själv. Helig ande är också inom en, iaf. borde vara om du är döpt/frälst.

Andra "guider" undrar jag över vad de gör faktiskt. Det står att man ska akta sig för att söka råd/hjälp från döda människor. Tänkt att det förmodligen är tankemonster. Gogglat en del i ämnet och sett många fall där de fått för mycket "guidning" t.ex "guiden" blivit argare och lämnar inte men inte förrän offret blivit kristen och tagit emot Jesus som frälsare känner de sig lyckliga igen.


Gaiatri
1/20/14, 8:43 PM
#22

Jag tycker att det finns stora likheter mellan en del kristnas önskan att bli vägledd av den helige anden och få andens gåvor, etc, med en del önskningar inom mediala kretsar att bli vägled av guider och få andliga gåvor.

Ibland är det till och med så pass astralt inom kristendomen att det liknar gamla hedniska traditioner. Människor som säger att de tagit emot den helige anden och sen talar i tungor. Det vill säga de pratar bara Jibberish. Det är en form av trans som tar oss in i ett tillstånd där man kan uppleva det som extatiskt, men det är inte Den helige anden eller Gud som pratar strunt (jibberish) utan det är ett sätt man använder för att komma in i transtillståndet. 

Man kan använda andra sätt också för att nå detta tillstånd.  Denna trans är inte av någon högre andlig natur utan det är känslokroppen som går in i en reaktion. 

Man vill också få gåvor genom den helige anden. Det liknar också idén om att få mediala gåvor. Är man vis så har man förvärvat den förmågan, inte fått den genom en gåva. Vill Gud på något sätt använda sig av en person för att förmedla något så är det för att personen utvecklat förmågor som kan användas. Man får inte helt plötsligt en förmåga av den helige anden så där hux flux. Likaväl som att man inte får några mediala gåvor (förmågor) helt plötsligt utan man utvecklar förmågor eller förvärvar förmågor genom lärande och erfarenhet.

Sajtvärd på Andlig utveckling

iMrtin
1/20/14, 9:13 PM
#23

Jag tror medialt hör till det ockulta. Man ska inte söka råd/hjälp från de döda för det står i Helig skrift, bibeln. Helig ande är en gåva från Gud och gåvor från Gud ska man ju inte behöva be om för Gud vet vad man behöver innan ens behovet finns. "Guider" kan dessutom vara vad som helst, demoner t-ex Lucifer lockar med ljuset står det, undrar vad som menas.. så det är som att spela rysk roulette. Tungotal är en andegåva jo, finns beskrivet i bibeln från Jesus tid. och det man hör är väl kommunikation med Gud om jag förstått det rätt. Känns inte som något för mig för jag har märkt att det går att kommunicera på andra sätt.

Man får inte helt plötsligt en förmåga av den helige anden så där hux flux. tvärtom, tror jag. Gud är allsmäktig och hans vilja är som blixten.


ALPHIRA
1/21/14, 12:46 AM
#24

Är på jobbet, hinner inte skriv mer…

Säger bara som iMrtin: "Gud är allsmäktig och hans vilja är blixten."

Gaiatri
1/21/14, 6:17 AM
#25

Så då kan en kristen alltså hålla på med allt möjligt medialt och hedniskt, bara man använder rätt uttryck som helig ande och gåvor från helig ande. Men egentligen så kan man inte veta vad det är man kontaktar eftersom att det som kristna kallar demoner lika gärna kan lura en kristen att tro att han/hon är i kontakt med helig ande.

Sajtvärd på Andlig utveckling

iMrtin
1/21/14, 4:08 PM
#26

Den helige anden är från/av samma väsen som Gud. Knappast en död människa och han lär kontakta dig när det är dags. Möjligen får man smaka på Jesus ande men det är en ande från ovan det med. Jo, man ska testa anden som jag skrev i #21


Upp till toppen
Annons: