Läst 3868 ggr
[Hukanson]
2014-01-13, 15:51

Andlig verklighet 2014

Många anser att andlighet är något man kan lära sig i böcker likt matematik andra försöker se det andliga i allt som redan existerar. Andra följer personer som fått en kontakt med ett högre väsen - idealt en sann gudom och visdomslärare som Jesus Sananda. Här följer ett utdrag från en aktuell kanalisering av John Smallman: "Mänsklighetens fråga efter mening, - det är alltid ett pågående sökande efter mening med livet i en miljö som inte annat än stöder era kroppsliga behov utan en stor ansträngning och fokus för er, det blir nu långt tydligare för er. För eoner var överlevnad drivkraften i människors liv, men under de senaste få årtionden har många av er funnit er själva i situationer som är befrämjade för kontemplation, till vis och meningsfull betydelse av religiösa, filosofiska, politiska och kulturella övertygelser och värderingssystem som hade blivit påtvingade utifrån och som ni hade blint accepterat. Ni gör inte det längre och detta har orsakat och orsakar oro och tvivel av en natur som ni tidigare inte upplevt. Det komfortabla accepterandet av stela dogman och dömanden medföljande det, har allvarligt blivit skakade, och leder till ett förnyat och ett entusiastiskt sökande efter sann spirituell vägledning, guidning, som inte kommer fylld med en uppsättning av personligt motiverade dagordningar från självutsedda och arroganta maktfigurer, som är i konflikt med sina rätta ideal." läs mer på sajten; http://st-germain.se/blog/2014/Sananda/140111_0108.htm

iMrtin
2014-01-14, 20:31
#1

ska man verkligen tro på att det är Jesus ord?

känns en aning troligare att det är nån människa, demon eller ande som luras. Inte minst för att det i bibeln varnas för att många bedragare ska komma i Jesus namn.


Moonwing
2014-01-15, 00:03
#2

#1 Även enligt Bibeln (om vi nu skall se ur dennas synpunkt) kan en andligt mogen människa, "som äter fast föda"..se skillnaden mellan charlataner och uppriktiga sanna profeter, genom den "heliga andes vägledning".

Det vi inte får göra, är att sätta oss till doms över andra människors beslut i det avgörandet-det vittnar i så fall om vår egen andliga tillväxt i sak. Det här tror jag alla Religioner delar.

Gör vi så, är vi också ansvariga/delaktiga för/i de människors beslut vi påverkat..mao-vi får även bära deras "följder". Precis som vi blir tex medskyldiga till ett brott någon begår om vi deltar i skeendet.

Bibeln uppmanar även till att "pröva allt som sägs i Skriften", så att vi förhåller oss objektiva till sk "Sanningar". Den uppmanar även till tålamod utan hätskhet, när det gäller människor som inte kommit så långt i sin andliga utveckling.

1 Thess 1;Kap 5 vers 20-21 (Brev från Paulus, en Profet till församlingen i Thessalonike)

" 20.  förakta inga profetior 21. men pröva allt. Ta vara på det som är bra,"

Källa; Bibel 2000

Vi kan alltså inte, ta på oss en andlig "Häxjakt", om vi vill bidra till våra medmänniskors andliga mognad, alla mognar i sin egen takt. Då följer vi varken Bibeln eller andra Heliga Skrifter.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

iMrtin
2014-01-15, 00:50
#3

Förstår det som att ovanstående är riktat till mig, verkar helt offtopic så jag undrar varför du inte skickade det i PM? Enda jag gjorde var att ifrågasätta om texten är Jesus ord och varnar för att det troligast är en bedragare enligt kristen tro.


[Alder]
2014-01-15, 10:50
#4

Man kan bli förledd av andra,men man kanske också vill bli förledd.

Om man ser till ett genomträngande perspektiv och inte bokstavstroget följa texten i bibeln som är en tolkningsfråga.

5Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. 16På deras frukt skall ni känna igen dem. Matt.7:15

När möter man på personer som på det ena eller andra sättet försöker sko sig på en.
Så vad som menas är att ta sig förnuft till fånga,tänka efter innan man gör valet som kan få en konsekvens.
Man behöver inte se det bokstavstroget ur bibeltexten,om man nu inte vill det förstås.

Moonwing
2014-01-15, 18:14
#5

# 3 Varför skall jag PM;a ett svar, som är allmängiltigt? Nej, det var inte riktat till dig i person, men väl till din frågeställning (som väl alla har rätt att bemöta) -OT blir det väl först om vi hamnar utanför trådskaparens samtalsämne :

"Många anser att andlighet är något man kan lära sig i böcker likt matematik andra försöker se det andliga i allt som redan existerar.Andra följer personer som fått en kontakt med ett högre väsen - idealt en sann gudom och visdomslärare som Jesus Sananda. "

Naturligtvis har man rätt att fråga sig om denne, är en "Sann Profet"!

Precis som Alder säger ovan, skall man ha en sund skepticism i allt! Dock kan man nog hålla med om att det både på Jesu tid och i våran finns bedragare som vill sko sig på människors rädsla, så visst kan en respektfull påpekan vara på plats även om, som sagt beslutet att undersöka och anamma olika profetiska uttalanden ligger hos individen och denne endast.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Hukanson]
2014-01-16, 11:20
#6

Vad var syftet med Jesu gärning på Jorden? Att försona människan med Gud. Vad innebar det? Det innebar att den människotyp som på den tiden för 2000 år sedan var väldigt krigisk och inte skydde mord, våld, död, svek, lögn, äktenskapsbrott och inte brydde sig om att hedra sina föräldrar på annat sätt än så - skulle omvända sig att lyda Guds Lag som bara ville kärlek, fred och frid för Människan, både män och kvinnor. Bara så kan människan växa i Ljuset, Kärleken, Sanningen. Det tog lång tid men vi har äntligen kommit dithän nu - om vi bara kunde förstå och fira det!! Detta betyder att vi måste uppgradera vår förståelse av Jesus. Vi måste överge den gamla traditionella nytestamentliga människokroppen till en på Guds Tron levande regerande gudom som vi inte kan förstå med vårt tredimensionella tankesystem. Vi måste reflektera över Hans kontaktlänkar med oss. Ljus….Kärlek….Sanning….kvaliteter som vi kan göra till våra egna och verkligen bli himmelska människor som kan erkännas som 4 och 5 dimensionella.

Tride
2014-01-16, 14:56
#7

#3 - moowing, jag upplever att ditt inlägg, genom att vara allmängiltigt, också riktar sig till mig. Det vore tråkigt om vi gick miste om tankegångar och diskussioner för att skribenten vill använda sig av personligt PM. Ju öppnare, ju bättre -även om meningsutbytet sker mellan två kontrahenter. Det kan alltid vara intressant för andra att få veta. Undvik dock påhopp och sträva efter så respektfull ton som möjligt. (Jag kan  ibland tycka att folk är idioter för att de inte tycker som jag. Då har jag ju gått i fällan. Det är jag som är idioten! 😃)

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

iMrtin
2014-01-17, 02:46
#8

Personligen tycker jag det är en viktig fråga om det är Jesu ord eller inte, men vid närmare eftertanke så förstår jag att de som tänker lite före har bibeln före new age att förstå Gud och deras andliga uppgifter.

Att Jesus skulle komma kanaliserandes som någon new age gubbe innan andra gången ser jag som ett skämt eller i värsta fall som Lucifer, men han bör ju skrämmas av att man skrattar åt honom också. Då våran Gud är allsmäktig så behövs ingen uppgradering av bibeln men visst tron är kanske dumt att ha statisk.

Jag tror Jesu uppgift var många, t.ex att överbevisa de ogudomliga människorna om at det finns en Sann Gud som har hand om Alltet, vet om framtiden och har skapat Allt och att han sände sin Son för våra synder skull är för att vi ska känna kärleken. Vi kan få hans ande om vi tror på detta och det är i högsta grad kännbart. När det gäller religioner så tror jag det är dumt att stirra sig blint på dem utan istället fokuser sig på Jesu ord i bibeln och de säger att man ska vara tålmodig mot andras tro men man ska veta att det bara finns en Gud.


Moonwing
2014-01-17, 02:57
#9

#7 Jag håller med dig Tride, jag får alltid utbyte av alla diskussioner!😉…vad de än rör sig om, de öppnar alltid för nya tankegångar.

Visst kan man missuppfatta, eller "tänka förbi varandra"-men det är alltid lika spännande att höra olika synsätt om egentligen samma sak-ifrån olika vinklar.

Det är ju det som gör att man tvingas tänka annorlunda, för att förstå hur de andra i tråden ser på saken..det är just detta som gör iFokus så härligt!

Och visst skall vi försöka använda en så öppen dialog som möjligt, visserligen är ämnena här väldigt personliga. Gud och Andliga saker ligger ju så nära oss, ingen av oss vet ju egentligen det riktiga svaren med 100% säkerhet..men likväl är det intressant att prata om dem.

Därför blir det väl lite känsligt ibland, men det är ju sakfrågan vi samtalar om, inte personen bakom. Det är ibland lätt att glömma..då är det bra med moderatorer..😃

Nu blev det bara OT…-jag ber tusen ggr om ursäkt!😎❤️

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen