Annons:
Läst 2901 ggr
[Hukanson]
10/25/13, 2:53 PM

Ljus och Mörker

Kosmologen Martinus har sagt att om det inte fanns mörker i mänskilgheten skulle det inte finnas något ljus. Om man vill få ljus och bli frisk måste man först vara  mörk och sjuk, ungefär.

Kanske Världskriget var en förutsättning för Uppstigningsprocessen?

😊

  • Redigerat 5/14/21, 1:19 PM av FataMorgana
Annons:
fredrikh
10/25/13, 6:40 PM
#1

Jag skulle väl säga att utan mörker så skulle det bara vara ljus, för jag anser att mörker bara är brist på ljus. Och ja, för att bli frisk så måste man ju först vara i stadiet att vara sjuk.

Yon
10/25/13, 10:04 PM
#2

Hitler var ett ljus för tyskarna, sedan var han inte det längre.

gryningen
10/26/13, 10:09 AM
#3

Nu är jag inte insatt i Martinus lära.
Det mörker och ljus som du tar upp finns omnämnt i Lukas kap:11.
Världskrigen var globala och nationella och fick ögonen på sig.
Små konflikthärdar är lika grymma och har förekommit i dåtid som nutid.

Kan inte förstå varför världskrigen skulle vara en uppstigningsprocess.
men det kanske du kan förklara och utveckla.

[Hukanson]
10/27/13, 3:51 PM
#4

fredrikh - visst skulle man kunna säga att det då var bara ljus, men sen då, hur blir det utveckling och framåtskridande? det måste finnas en drivkraft.

Yon - håller faktiskt med. Tyskland var i stort behov av utveckling och framåtskridande och Hitler var faktiskt en stor reformator av samhället och lät det gamla adelssamhället gå i graven.

gryningen - många idag påstår att planeten/mänskligheten tar emot och assimilerar en stor mängd energi/ljus i början av 2000millenniet. Detta är en uppstigningsprocess och jag spekulerar att detta kanske krävde ett stort lidande för att vi verkligen skulle vilja välkomna fred och kärlek och globalisering.

mogfarm
10/28/13, 11:29 AM
#5

#1 om man tänker sig att det verkligen inte fanns något mörker skulle "ljuset" inte heller vara ljust. Man behöver kontraster för att uppleva, hade det inte funnits något mörker hade man inte haft något att sträva mot eller något man hade upplevt som ljust. Hukanson, vad menar du med uppstigningsprocess? Alltså att vi blir högre och högre utvecklade? /Monica.

fredrikh
10/28/13, 1:49 PM
#6

#5 Ja det har du ju rätt i.

Annons:
[Hukanson]
10/28/13, 2:14 PM
#7

mogfarm - kontraster är en nödvändighet i vår tillvaro, därför att vi ju är dubbelnaturer (än så länge). Vi har vår gudsnatur och vi har vår egonatur. Den senare finns därför att vi inte är uppstigna. Vi kan alla falla ned i själviskhet, inskränkt aggressivitet, försvara våra tillhörigheter med våld etc. Vi behöver mycket energi och kärlekserfarenheter för att släppa dessa beteenden. Men vi gör det sakta men säkert med hjälp av skola och kommunikation. Man kan tänka ett samhälle där alla är lyckliga och mörker inte finns men ljuset är ändå alltid relativt - mer eller mindre av ljus, mer eller mindre av glädje, mer eller mindre av intelligens.

mogfarm
10/28/13, 7:07 PM
#8

Jag förstår, du menar när man får kosmiskt medvetande släpper man sin egonatur. Man blir ju högre utvecklad efter hand just på grund av att man upplevt mörker vilket gör att ens medkänsla ökar. Så både mörkret och ljuset behövs verkligen. /Monica.

[sarado]
10/31/13, 4:07 PM
#9

Mörker har också sitt ljus,

Denna kommentar har tagits bort.
mogfarm
10/31/13, 4:37 PM
#11

#9 Absolut, det måste vara lite ljus i det mörkaste mörkret och lite mörker i det ljusaste ljuset #10 Går man djupare är allt rätt. Allt har en djupare mening och ingenting kan hända av en slump och ur det perspektivet behövdes även Hitler. Men ur ett lokalt perspektiv var han oerhört grym även om han var intresserad av andlighet och var vegetarian. Han får sitt karma som alla andra och har nog ingen rolig tid framför sig. /Monica.

[sarado]
10/31/13, 4:45 PM
#12

allt är inte rätt om man går djupare,

tycker du verkligen att allt är rätt om man går djupare,

du har inte förstått vad ja menar, klart att ja 

vet allt är rätt om man går djupare andligt,

men ja syftar inte på så djupt

[sarado]
10/31/13, 4:54 PM
#13

#11

nej inte så ja menar

det finns ju svart ljus

Annons:
[Hukanson]
11/1/13, 4:01 PM
#14

Sarado, menar du att det svarta har ett mentalt innehåll…tankar och känslor…?

[sarado]
11/1/13, 5:05 PM
#15

klart att det svarta har tankar

vill du att ja ska utveckla så får

du skriva på mitt pm

[Aiyanah]
11/1/13, 11:14 PM
#16

“God did not create evil. Just as darkness is the absence of light, evil is the absence of God.” ~ Albert Einstein.

Jag vet inte om detta stämmer, men inte desto mindre tänkvärt!

[saradomina]
11/3/13, 10:55 AM
#17

Svarta ljuset utgår från antimaterian och

antimaterian kan man kalla för satan eller lucifer

Upp till toppen
Annons: