Martinus - vem var han?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är över 120 år sedan Martinus föddes i Danmark och levde sitt öde att bli ett språkrör för Jesus Krsitus i den visdomslära som kallas Martinus Kosmologi. Vi får inte glömma bort honom - han är ju en omistlig del av det nordiska ljuset och vårt arv inför framtiden.
Härligt att se Martinus igen.
Den här gick på svt för länge sedan med Per Ragnar, Karin Schmidt och Lars Östnäs som speakerröster.Spelade in den på video då.
Livets bok i 7 delar(tredje testamentet) är så avancerad att den ännu inte vunnit genomslag i samhället.
Martinus skriver :
"Eftersom upplevelsen av livet endast kan existera i form av en växelverkan mellan två former av energi, nämligen den från universum i form av vår omgivning, och den från vårt eget inre utstrålande energin i form av vår manifestation, och denna växelverkan i form av livsupplevelsen just är identisk med skapandet av vår tillvaro, blir det alldeles tydligt att var och en av oss utgör en icke obetydlig faktor vid detta skapande av vårt öde - särskilt som vi ju inom ett visst område äger en så kallad "fri vilja".
Detta vill i sin tur säga, att varje väsen ställs inför en ocean av krafter, vars samlade manifestation under begreppet "naturen" - i form av elementen, i form av ämnen eller materia, i form av tankeklimat och särskilt i form av medväsen - förmår påverka det i en skala av högst varierande manifestationsformer, vilka sträcker sig från de mest fruktansvärda former av obehag till de mest underbara och strålande former av behag. Denna gigantiska kraftorganisation kan alltså lika väl påverka individen skrämmande och förfärligt som behagligt eller lyckligt, och är således en lika medverkande faktor vid skapandet av ett lyckligt öde som vid skapandet av ett olyckligt öde för individen."
Här kan man läsa delar av den:
http://www.martinus.dk/sv/tt/index.php?bog=LBindhold
Hans huvudsymbol
http://www.martinus.dk/sv/symbolerna/symboloeversikt/symbol-11/
Här är den på Svenska
En av de mest intressanta aspekterna av undervisningen tycker jag är förklaringen av hur människans intelligens och känsla står i potensiell motsats till varandra vad gäller människans beteende. Intelligensens tänkande kan förmå människan att börja kriga mot varandra och döda och lemlästa - men just detta fenomen ger människan en livsupplevelse som tvingar fram känslan av medlidande och medkänsla med andra och förmår henne att besinna sig och ta reson och ompröva sitt beteende.
Detta gäller en individ såväl som en grupp såväl som mänskligheten som art och kollektiv.
Vad jag efterlyser med Kosmologin är en insiktsfull beskrivning hur 2012 händelserna passar in i mänsklighetens utvecklingsprocess. Två så stora visdomsskolor borde ju kunna förenas i sin historieskildring. Även om man kan enkelt säga att det är jordens pånyttfödelse in i Människoriket så är det ju ändå en tämligen introvert beskrivning av den objektiva situationen.
"Två så stora visdomsskolor borde ju kunna förenas i sin historieskildring" Om Kosmologin är den ena, vilken menar du då är den andra?
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
#3 Så är det. Det linjära tänkandet dominerar samhället.Skolan gör mycket av jobbet med att koppla bort barnen från deras känsla så att man kan kontrollera dem bättre.Det är högst medvetet. Barnens lycka kommer överhuvudtaget inte med i ekvationen.
En ny cykel kommer att ta sin början nu dock. En feminin cykel. Man kan ju verkligen se verkningarna av den maskulina cykel som fortfarande råder. Så många krig och annat elände.Som du säger…Lidandet kommer att väcka människans hjärta.
Den högra hjärnhalvan kommer att dominera framtidens människa som nu är så hopplöst avskuren från sin förnimmelse.
Planetväsendets utveckling från ett 3-D tillstånd till högre dimensioner ska ta sin början nu i dessa tider. Så spännande.
Något annat det inte talas om i TT är ju vår nära förestående kontakt med andra raser i Galaxen.
Det var en intressant dokumentär om Martinus. 
Tack för länkarna Hukanson och KosmosBill!
Jag har varit mycket inspirerad av Martinus kosmologi i ca 25 år. Jag satt precis och letade runt på de här sajterna och undrade var det eventuellt kunde stå någonting om Martinus. Kul att hitta detta! /Monica.
Hukansson, du har med en länk till Vivotopias hemsida. Jag har haft kontakt med Stefan Perneborg då och då sen mitten av 90-talet och pratat kosmologi och liknande. Han har hjälpt mig oerhört mycket, med att förstå andliga upplevelser jag har haft och förstå hur det kan påverka ens liv. /Monica.
Hukansson, du har med en länk till Vivotopias hemsida. Jag har haft kontakt med Stefan Perneborg då och då sen mitten av 90-talet och pratat kosmologi och liknande. /Monica.
Dansk film med många svenskars erfarenheter av Martinus.
Det tycker jag vittnar om ett gynnsamt öde, Monika. Att gå en studiecirkel på institutet är väldigt intressant och utvecklande. Om man vill ha smakprov på vad man pratar om så finns web audios att lyssna på: http://www.oletherkelsen.dk/svensk.html
"Martinus presenterar en världsbild som ger en heltäckande förklaring på livsmysteriet. I Stockholm finns ett nätverk av människor som intresserar sig för det verk Martinus har valt att kalla Tredje Testamentet. Stiftelsen Martinus kosmologi bedriver verksamhet på ideell basis och erbjuder kurser, studiecirklar och föredrag i lokalen på Fjällgatan 23B."
Se mer http://www.martinus.se/
Kärnan i Martinus världsbild kan formuleras i det bibliska uttrycket "Se, allt är mycket gott" eftersom den kosmiska världsbilden visar på en kärleksfull mening i allt som sker, såväl i individens öde som i hela mänsklighetens öde. För att kunna se detta är det nödvändigt att man sätter in de jordiska företeelserna i sitt rätta kosmiska sammanhang. Varje levande väsen är djupast sett ett andligt väsen, höjt över tid och rum. Genom "reinkarnationsprincipen" har vi förmågan att åter och återigen födas i den fysiska världen och göra erfarenheter här. Dessa erfarenheter är av största värde, vare sig de är av behaglig eller obehaglig art, eftersom de ligger till grund för den utveckling som allt levande är underkastat.
Se videon Martinus Kosmologi Och Det Förestående Paradigmskiftet !!
Jag har varit på Klint i några månader när de hade långa kurser där. Jag har också gått i flera olika studiegrupper i olika städer. Hade man inte hittat kosmologin och senare Stefan som verkligen har kunnat förklara saker ur ett mer individuellt perspektiv hade jag inte förstått mig själv vidare väl. Sedd med flockens ögon är man lite udda… /Monica.
Flockens mentalitet är svår att förstå sig på…explositionsenergin kan verka skrämmande när det mörka energierna virvlar…exempelvis. I såna lägen är det en god ide att ta till sig bönens energier. Martinus säger att bönen kan garantera att vi kan skingra alla andliga skuggor i harmoni med den andliga vetenskapen, att komma i kärleksharmoni med våra medmänniskor.
http://www.solsokehem.se/martinus-center/videos-/vad-sager-martinus-om-bon.html