Själen
Hej Jag funderar lite om hur det här med själen skulle fungera
Var i kroppen sitter själen, i hjärnan, hjärtat lr hela kroppen?
Dör aldrig en själ, när får vi själen och var blir den av när vi dör?
Det beror på vilken tro du har..
Det finns ingen consensus i denna fråga, allt handlar om relion eller tro
Hjärtat, magen eller hela kroppen..
Lite info finns dock på wiki
Själen är inte beroende av tro eller religion! Själen sitter i varje cell och håller medvetet ihop kroppen! Det finns ingen död för själen! Det är själen som får oss när den väljer en kropp! Själen åtegår till sig själv när kroppen dör och befinner sig i en annan verklighet, på en nivå som motsvarar dess medvetenhet?
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Tänker att själen är inte på någon speciell plats i kroppen, den är som invävd i kroppen, och på något sätt i hela världen omkring…om man inte ser någon delning menar jag.
Kanske skulle den vara mer placerad i hjärtat än i hjärnan. Jag tycker att själen finns genom hjärnan, den använder hjärnan…och kanske kommunicerar från hjärtat.
Själen sitter i varje cell.
Därav cellminnet. Kanon retep.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Är en själ 1 "enhet" liksom, som alltid är "konstant" lr kan den delas.
När kroppen dör, flyttar själen vidare till en annan/ny kropp då?
Fins det själar som typ "flyter" runt utan kroppar, i väntan på kropp?
När går själen "in i" kroppen?
#1 "Det beror på vilken tro du har.."
? Finns det flera olika varinter av själar och hur det fungerar?
Borde det inte vara samma "regler" för alla?
Så tex en själ i en muslimsk kropp är annorlunda än en i en kristen kropp?
Ingen aning, jag är inte död ännu :)
Skämt och sido.. Det är inte samma regler för alla då alla tror på olika saker. Vissa trossystem har inget sk helvete, utan man åker upp och delar med sig av sin erfarenhet innan man väljer om man vill återfödas igen. Andra trossystem hamnar du på ett väldigt varmt ställe om du syndat:) Andra trossamfund säger nej till olika operationer då de anser att du opererar bort en del av din själ om du gör tex en hjärtoperation. Trossystem och deras tro på själen tas på största allvar. Krig startas p.g.a att man tror på olika saker, vilket kan tyckas löjligt men så ser världen ut
Vissa säger att själen är odödlig, andra att den färgas av att leva som människa. Vissa säger att det finns en själ, andra säger att det finns två typer av själar (god, ond, men du bär på en av dem) och varje andetyp har sin egna himmel
Detta är ett garnystan av olika tankar/ideér och det finns väl egentligen ingen som kan ge dig ett rakt svar.. vi kan ju spekulera om du vill..
Oavsätt Allah (vilket konstigt nog betyder gud om man översätter Allah till svenska) eller Gud så ger du dig in på denna frågeställning så kommer du aldrig att reda ut begreppen.
Vi kan inte ge dig en översikt här.. utan du får nog bege dig till ett bibliotek och låna lite böcker om detta, om det inte är något specifikt du är ute efter förståss
Gesus va bra du tog upp detta. *_*
Vad har du själv för tankar om själen ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#8 Jag är intresserad av hur det skulle fungera om det fanns själar helt enkelt.
När "sätter sig" själen i kroppen, vid befruktningen lr födelsen tex?
Du skrev ju ngt om att djur hade "en annan sorts själar" tex Det får du gärna utveckla om du vill och giter. Det låter intressant.
Mina tankar är att det inte finns ngn "själ", därför undrar jag
#7 Jo, jag vet att det är samma gud, men det är olika tro. Blev bara överraskad av att det skulle vara olika "regler" för själarna beroende på vad man tror på.
#9 Om du tänker och tror att det inte finns någon själ! Varför och vad är det då du vill med det du undrar? Vill du kanske få någon slags förklaring och bevis först…kanske bli övertygad om att ?
#10 Tja eftersom jag inte kan "få det att verka vettigt" så undrar jag såklart hur det skulle kunna fungera helt enkelt
Tex när det sägs, att det beror på vad man tror…
Då kan det vara hursomhelst då, man kan själv hitta på och tro på det Det är inte ens ngt som har vissa "regler/lagar" för hur det fungerar…
Undrar du inte själv tex "När "sätter sig" själen i kroppen, vid befruktningen lr födelsen tex?"
Var finns den innan och efter, hur väljer den kropp, har djur själ osv..?
Gesus du tillhör inte samma själsgrupp som mig kanske.
Min uppfattning är att ryttarn /själen inkarnerar i fostret i 6te månaden.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 

Inlägg #4 är för mig en bra beskrivning.Tackar för den"
Själen"""Får jag när jag föds o drar in mitt första andetag..Sen så lämnar den när jag blåser ut mitt sista ande tag…
O nu!!Kommer säkert många o undra om fostret…Ja det är ju det…Kan det vara utan själ??? så länge det ligger i Modens mage..
Mina tankar i detta ämne.
Tycker med att det är lite underligt hur en sak som man kan tycka är lika, beror på vilket samfund man till hör…
Jag är inte med något…
Lika väl som jag inte till hör någon Religiöst samfund…
Mina tankar i detta.
#12 Men du hade ngt om djurens själar osv också..?
Har djuren en själ som senare kan "hoppa" in i en människa tex?
Har alla djur en själ?
Allt är besjälat på olika nivåer…om inte skulle det inte finnas till!
Klart dom har själ Gesus.
Men inget medvetande.
Här hoppas det inget. ha ha Det handlar om utveckling.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#16 Hur utvecklas det då?
Kan man gissa att tex en kanins själ "uppgraderas" till tex en hund nästa "kropp"?
Jo så kan man kanske se det.
Du börjar ju inte i Gymnasiet om du är 7 år.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#18 Var kommer då den första själen ifrån?
Om man ponerar att det är som #17 så måste väl en själ "börja" (1:a klass) någonstans i ngt djur, för att sen "utbilda" sig och "trappa upp"..
#19 Hinduismen… Kanske. Nirvana? Vad är du på jakt efter?
Gesus # 19
Bra där.
Du får som hemläxa att ta reda på det.
För det vill jag oxå veta.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Så länge vi blandar in tro och religion i frågan om själen, så kommer vi inte närmre svaret! Kan vi tänka oss att själen alltid och för alltid kommer att existera och att den har ondliga sätt att finnas till på. Då kan vi börja ana hur mycket mer vi behöver öppna oss för och bli medvetna om.
det har inte med helvetet att göra var man kommer sedan det tror jag de flesta är medvetna om. vad beträffar döden tycker jag det är någon man får se när man kommer dit och inte oroa sig för idag.
sedan kan man ju fantisera om vad som sker, hur det ser ut få upplevelser men det är inte det mest givande att dela med sig av hur som, det blir mest flum och man får ingen vidare respons i vilket fall.
de personliga upplevelser och tankar man har om det är ju bara ens egna och … sedan får man se när det sker. men säkert är det inget att vara rädd för och andar finns ju på ett plan.
alla som har mått dåligt av andar vet hur de kan vara, och behöver medial vägledning i form av någon som är insatt och kanske till och med jobbar med det.
bara för att man mediterar betyder inte det … att man rensar hela områden från sämre energier. kanske inget ett medium kan göra helt ensam, men säkert kan de vara stöd och hjälp till "drabbade" . själv har jag funderat på att anlita medium men blev inte av då jag inte hittade något sådant, och jag kunde lättare flytta från stället.
#21 Hittar inget om det. Var har du och alla andra fått reda på hur det andra "fungerar" med själen?
#22 Jag bryr mig inte om religion och tro, för mig kan det bara finnas ett sätt för en själ att fungera på/för alla.
Kan man ha två själar i en kropp?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Enligt yoga finns det enligt min uppfattning två motpoler hos människan, och egentligen endast två själar och en Själ…
Shiva, Shakti kommer ja att tänka påhttp://swamij.com/shiva-shakti-secret.htm
mvh
#24 Det finns hyllmeter med böcker skrivna om tro, och själen på närmsta bibliotek. Varför frågar du oss här? du kommer bara få svar som tycks motsäga sig själva, därför att vi inte tror på samma sak Är du verkligen intresserad på ett vetenskapligt sätt, att "hissa" eller "dissa" själens vara eller icke vara, så är tyvärr Biblioteket det bästa verktyget för dig. Du kan väl knappast få ut någonting vettigt när det inte råder någon enighet i frågorna. Eller?
#25 Det står inget om själ där
Eller menar du så att kanske själen börjar i en bakterie sen svamp sen växt sen djur och sen människa?
Men igen, var är den innan bakterien isåfall och är människan den "högsta klassen" eller går själen vidare till ngt annat efter människan?
Skulle säga det är upp till själen vad den gör efter människan men antagligen fortsätter den tills den har avslutat allt den påbörjat på jorden och känner sig nöjd.
Också.. om allt växer och utveklas så kommer allt vara utveckling även efter döden.
Lika som en svamp växer ur det första så fortsätter själen och dess tillvaro växa efter det jordliga livet.
Biblioteket är säkert en bra plats. Eller så utveklas diskussion tills alla är nöjda och kan gå vidare
Gesus bra början på din utveckling.
Så sätt dig ner lägg handen på bröstet och fråga dins själ.
För vi har ingen agenda till just dig.
Vad människan missat här på jorden är att bearbeta sina känslor.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Kunskap om själen är intuitiv, den använder sig inte av känslor och tankar. Intuitiv medvetenhet är själens verklighet! Vi är här med kropp och sinne och som sagt, med känslor att bearbeta. Först därefter kan vi se igenom och intuitivt uppfatta själen och själens syfte.
#31 Nej det blir mer åt lägga handen på pannan, "facepalm", för det verkar som ingen här VET ngt om själen och hur det ska fungera…
Jag trodde du white lady visste lite om detta, men det verkar inte så nu.
Det snackas väl om 21 gram (tror jag) som sägs "lämna" kroppen när vi dör. Ska inte det vara typ själen?
Och som sen "lever vidare" som en sorts "energi"?
#28 Nej/ja exakt, det är just det som gör att jag inte tror på sådant här, för det finns inga "regler" för hur det skulle kunna fungera.
Alla bara hittar på egna olika varianter Och ingen kan "svara/föklara" på enkla frågor…
Om man nu VET att det finns en själ som inkarnerar i fostret i 6:e månaden och man vet att den "uppgraderas" (enligt white lady) och att det handlar om medvetande.
Varifrån har man fått den informationen och varför vet man då inte mer?
Hur väljer den, och kommer in i kroppen, var är den efter döden, finns det x antal själar eller föds det "nya", dör en själ eller är den evig mm mm…?
Funderar ni aldrig själv på vissa grejjer som inte går ihop liksom?
# 33 GRATTIS GESUS. Då har du hittat var din själ befinner sig.
Jag vet inte vikten på mig själ, så här kan jag inte hjälpa dig heller ?
Det måste vara Entiteter du menar. När du säger energi.
Kolla vad Mind control är. Kan vara det du är drabbad av.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Men det är det som är problemet, Alla tycker olika, även du. MIN sanning är inte DIN sanning osov.
Det som skiljer din sanning ifrån din är att jag valt att inte ifrågasätta min. Om jag har fel så gråter jag ju inte för det en dag jag är död.. Är jag död och du har rätt, så lär jag ju inte gråta över det.. Men på något sätt känns det bara patetiskt att vara så trånsynt att bara se så långt näsan räcker.
Anar att denna disskution egentligen inte alls har med Själen att göra utan någonting annat..
Om du lydde mitt råd att läsa igenom den dära hyllmetern (eller var det fyra :) ) så är du välkommen tillbaka. Du försöker fuska att få en uppfattning om saker och ting utan att läsa igenom dem. Är du möjligtvis en aning lat?
Du kan aldrig bilda dig en vetenskaplig uppfattning av halvsanningar.. Läs istället böckerna där de lärda har skrivit om vad de tror på. Sedan kan du bilda dig en vetenskaplig uppfattning. Det är inte seriös vetenskap i från din sida att fuska!
Gesus! Du säger…"Och ingen kan "svara/föklara" på enkla frågor…" Frågor om själen är inte enkla, eftersom de inte har de svar du förväntar dig. Uppenbart har ingen kommentar av de jag har gett här haft någon betydelse för dig. Vill du alls förstå något av det här måste du lyssna! När jag säger att du inte kan få svar om själen och hur det fungerar utan att din intuition och medvetenhet är öppen. Då menar jag det! När du t.e.x. frågar…"Varifrån har man fått den informationen och varför vet man då inte mer?" Då förstår du inte och respekterar inte frågans djup och förutsättningar, utan förväntar dig bara att få ett svar du vill ha och kan godta. Vill du seriöst veta mer om själen så kan du läsa igen vad jag skrivit och försöka ta in det. Det du har intuitiv kunskap om kan inte rakt av förmedlas till andra med ord och meningar. Intuition kräver att man lyssnar lyhört, och då är det inte lyssna på ord jag menar, utan till sitt eget inre.
#35 Så du vet inget om själen ändå. då uppfattade jag dig fel innan, du verkade så säker då…?
#37 Nej det är just det. Det finns ingen sanning. Alla bara hittar på sina egna alltså.."
#38 Nej men det blir för flummigt, "Kunskap om själen är intuitiv" osv
Eftersom (vad jag uppfattar), ni "vet" att den finns, så undrar jag varför ni inte vet mer om den?
Det skulle väl inte vara så svårt att svara på tex:
Har alla människor en själ?
Har djur en själ?
Kan man ha mer än 1 själ i samma kropp?
Varför går inte det att svara på? Vet ni inte kan ni ju säga det bara.
# 39 Jo min själ….Men inte din *_*
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Jag kan svara enkelt också…om det hjälper? Har alla människor en själ? JA! Har djur en själ? JA! Kan man ha mer än 1 själ i samma kropp? NEJ! Det är inte jag som är flummig , Det är du som är flummigt oklar med dina frågor och syftet med att ställa dem!
#41 Varför blir man på ngt sätt INTE förvånad..!
# 41 Jo för du har inte ens fattat att du föddes fri och är så nu med.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#42 Jag skrev inte att DU var flummig Jag skrev DET, typ "befinner sig i en annan verklighet, på en nivå som motsvarar dess medvetenhet" Vilket jag tycker är "flummigt"
Jag vet inte vad som är flummigt med mina frågor
När kommer själen in i kroppen tex. Är det flummigt?
Bara en rak fråga…
#44 Hur föds man INTE fri? Och vad har det med själen att göra?
#39 rekommenderar ändå några timmar på biblioteket. Även om du inte håller med oss så kan du ändå få en bättre överblick. Ett forum där 4-5 personer ger dig feedback, kan knappast räknas som en bra översikt
# 46
#44 Hur föds man INTE fri? Alla föds fria Gesus.Men din omgivning präglar dig till någon du egentligen inte är, eller din själ om du så vill.
Om du nu undrar vad prägling är så,,,,Föräldrar , Syskon , Dagis ,Kompisar ,
Skola , Arbetet , Ålderdomshem.
Och vad har det med själen att göra? Har du ingen fri vilja vet du heller inte vad som är din själ.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Gesus! Du kan fortsätta att fråga varför i det oändliga…du kommer inte att få något svar här!
#47 Jag ska inte doktorera, som jag skrev innan, jag är bara intresserad av hur det skulle fungera om det fanns själar helt enkelt.
Jag tror att vi får en människosjäl i våra kroppar, kanske en vecka innan vi födds hit till jorden.Och jag tror att vi tar ivägen till en särskild vacker plats eller till en annan dimition soom vi aldrig ens kan tänka oss.
Jag håller med.
Det är inte seriöst att försöka bygga en förståelse för någonting som man tycker är flummigt.
Vi har sagt nog?.. Eller?
Kanske dags att rycka på axlarna och säga att jag respekterar vad du tycker, respektera då vad vi tycker
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#49 Men du svarar ju?
Jag har också fått lite info:
Djur och människor har själar, som "uppgraderas" (medvetandet) från tex "mindre" djur till "större" djur och sen till människa
Själen är "odödlig" och inkarnerar människokroppen i 6:e månaden
Fast det ger fler frågor, tex i vilket djur "startar" en själ sin "uppgradering" var finns den före det, och efter människokroppen, vilket är nästa "steg" i medvetandet då?
Och du skriver att det bara finns 1 själ i varje kropp. Hur funkar det för siamesiska tvillingar då? Som tjejerna i videon här, har dom bara 1 gemensam själ?
#52 "Vi har sagt nog?.. Eller?"
Varför är "ni" så ovilliga att upplysa andra om hur det sägs vara?
Jag har inga problem med att "ni" tror, eller vad ni tror på. Jag är bara intresserad av HUR det sägs fungera… Inget konstigt med det
Du har fortfarande inte förstått.. "Vi kan inte ge dig ditt svar". Ditt svar får du själv söka. Prova öppna en bok för en gångs skull! Min sanning är inte din!
Vad du väljer att tro på är upp till dig. Jag vet inte vad du väljer att tro på, därför kan jag INTE tala om det för dig…
Därför kan jag INTE tala om för dig HUR saker och ting ligger till, det måste du själv komma underfund med. Snälla läs igenom #7
Allt detta känns som ett evigt hack i skivan
#55 Jodå jag har förstått precis!
Man kan själv hitta på vad man vill och hur det ska fungera Så är det "min sanning"
Även om det inte finns någon som vet, utan allt bara är spekulationer,
så tycker jag ändå att det är intressant att diskutera.
#61 Jag håller med dig angående ödmjukhet, men du är litet snabb att döma! Du känner inte till alla syften med att skriva i tråden. En vilja att få till en mer seriös diskussion och försök till förklaring
Jag vill tacka mest retep och webbsmurfen för visat intresse att "svara" på mina funderingar Jag har väl i stort sett fått "svar" på vad jag undrarde (om ingen vill och kan förklara mer om det)
Tackar och ha det gott
G
#63 Det är en intressant frågeställning som du tagit upp Gesus.
Jag återkommer med lite tankar om detta …
… jag har lite svårt nu att skriva så mycket då min hemdator är sönder och larmet går snart på här på jobbet efter arbetstid, så jag måste gå snart.
Några artiklar:
Gonzo56! Jag vet inte varför du svarar för kommentarer som inte är riktade mot dig? När jag skriver något i en tråd så är det oftast något som jag vet och har kunskap om, sällan bara något jag tror och tycker. Därför markerar jag också för att påpeka att det är seriöst menat. Om någon känner sig förnärmad av det så beklagar jag
Det där med aukturitet är något du säger! Det är fritt och upp till var och en att lyssna och bilda sin egen uppfattning.
#66 retep - Ser att du skriver "När jag skriver något i en tråd så är det oftast något som jag vet och har kunskap om, sällan bara något jag tror och tycker."
Du skriver också att det bara finns 1 själ i varje kropp. Tar det som att du vet detta då.
Då kanske du kan förklara hur det funkar för siamesiska tvillingarna i videon?
För det har ingen gort!
Enkelt Gesus…Dom har varsit hjärta.
Men kanske bara en Ande 
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
själen kommer i befruktelseögonblicket själen finns i varje cell, jag har frågat:) den expanderar under uppväxten.
tro hopp och kärlek...
Jag har tagit bort kommentarer som inte handlar om trådens tema, dvs om själen.
Gaiatri/sajtvärd på Andlig utveckling
Själen inkanerar i en person som normalt har en kropp.
I fallet med de siamesiska tvillingarna så är det två personer som delar på en kropp.
Två själar, två personer, Abigail och Brittany i en kropp.
Jag ser det också som att det är två själar och två personligheter i fallet med siamesiska tvillingar.
De som tror på myten om att 21 gram lämnar kroppen vid döden kan tänka på att det är lika mycket som vad ett vanligt brev väger, och vad det än må vara så faller det till golvet.
21 gram är 21 gram vad det än är för material.
Gesus.
Det ända jag hitta till dig va om Evolutionen.
Vet inte om det ger dig något men fin att titta på. Plus att dom påstår Darwin hade fel. Avgör själva.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#0 Jag tänker att världssjälen genomsyrar allt och alla. Människor, växter och djur, varje atom. Varje planet, etc.
På det sättet finns själen överallt. Det finns också som jag tror den individuella själen. Den kallas ibland för solängeln eller det högre jaget (det finns också fler namn för den). Denna själ befinner sig på en högre medvetandenivå än vi vanligtvis uppfattar. Själen reinkarnerar i fysisk kropp många, många gånger och leder oss genom dessa liv.
Vi utvecklas och får mer erfarenhet av livet på jorden och förstår genom erfarenhet hur våra kroppar fungerar (mental, emotionell och fysisk) och hur omgivningen fungerar. Vilka fysiska lagar som styr och hur relationer fungerar (jag menar här relationer till allt vi har relation till). Såsmåningom blir vi mer medvetna om själen i oss själva (det högre jaget) och vi återfår mer förståelse för och medvetenhet om själen i omgivningen (världssjälen).
Några artiklar till
: Själskroppen och Själen, vad är det och här kan man läsa om hur barnets kroppar formas i livmodern; Födelsens mirakel del 1
Jag ser ett problem med tvillingarna.
#2 "Själen sitter i varje cell och håller medvetet ihop kroppen!"
men dom ska ha två själar i en kropp…
Man kan se problem i allt…
Siamesiska tvillingar är som två individer som delar på en del av kroppen. Det är inte en kropp, utan två kroppar som delar tex en del av bålen. Wiki om siamesiska tvillingar. De har olika personligheter och delar inte alltid samma intressen. Om tex en av dem behöver gå på toaletten så måste ju den andre vara med på att gå dit, även om han/hon inte behöver använda toaletten.
Själen använder sig av kroppen som ett uttrycksmedel. Det är inte kroppen som har en själ i sig, utan själen som använder sig av kroppen.
#80 Jepp det kan man, eller så kan man stoppa huvudet i sanden och låtsas som där inte finns ngra…
Och det hade varit skoj om dom som "vet" hur det fungerar kunnat förklara det…
#81 Nja, fast det är ändå bara 1 kropp…
Jag tänker mig "själen" som skulla vara 1 enhet (jag tror ju inte det finns ngn iofs) som jag läste ngnstans kan lämna kroppen vid tex UKU. Och som uppfattar är själva "anden (spöket)" som tex medium snackar med och kan ses av vissa.
Ser ett problem med "inkarnationen" vid befruktning och enäggstvillingar också (inte 100 säker här) men tror det är så att vid enäggstvillingar så delar sig det befruktade ägget efter 1 tag och blir 2 individer. Det borde innebära att det saknas 1 själ då.
#83 Se länken om siamesiska tvillingar i #81. Där står det att siamesiska tvillingar är enäggstvillingar som inte har fullbordat delningen.
Jag uppfattar både enäggstvillingar och siamesiska tvillingar som separata individer. Båda tvilllingarna i tvillingparet har en individuell personlighet och en individuell själ. Jag ser det som att siamesiska tvillingar har två kroppar som delar en del av kroppen men inte hela. Ofta försöker man ju också dela på dem kroppsligen om det går med kirurgi. Har man två benpar och två huvuden så är det ju inte riktigt en kropp. Och speciellt inte om det går att dela på tvillingparet. Då är det två livsenergier och två själar som gör en gemensam erfarenhet. De får lära sig mycket om samspel och att även om de har olika viljor så behöver de samarbeta.
För att göra det ännu tydligare eller ännu mer flummigt
så förbereder sig själen på en ny inkarnation redan innan befruktningen.
Då har troligtvis de båda själarna (hos enäggstvillingar och siamesiska tvillingar) redan planlagt en mycket nära relation och att dela utvecklingen i livmodern under fosterstadiet.
#84 Hmmm ;-]
Ja nu ska vi c.
Det befruktade ägget delar sig = enäggstvillingar.
Det befruktade ägget delar sig inte helt, bara delvis = siamesiska tvillingar.
Då borde själen "hoppa in" efter delningen av ägget Annars måste själarna "veta" att det kommer bli delning innan.
Dvs två själar in i ägget innan det delar sig?
Ja dom borde ju iofs ha två själar annars blir den ena utan vid ev delning
Fast i fallet ovan, har dom bara en kropp och kan inte delas
(djupt men roligt)
# Tror du på GUD, Gesus ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#86 Nix
Nu blir det svårare Gesus…för vem är det egentligen som gömmer huvudet i sanden?
Du tror inte på själen"(jag tror ju inte det finns ngn iofs)"och inte på Gud!
Nix är ingen gynnsam inställning om du skall närma dig en förståelse kring dessa frågor.
Själen är inte detsamma som andar och än mindre spöken.
Du kan få min förklaring på skillnaden…men vad är syftet?
Nix antyder inte att du vill bli "troende" kring något vi pratar om här i tråden.
Och med ett rent objektivt, logiskt och vetenskapligt tänk får du aldrig något tillfredsställande svar.
#88 På vilket sätt gömmer JAG huvudet i sanden?
Jag blundar inte för ngt lr döljer ngt, jag är ärlig och säger att jag inte tror på det (#9), men är intresserad av hur det sägs/skulle kunna fungera.
Mäste man tro på gud för att förstå hur det skulle fungera med själar?
Kan det inte finnas själar utan gud?
Ja, jag tar gärna förklaring på så mycket som möjligt..!
Nu blev det svårt Gesus 
Det finns de som förlorar sin själ oxå.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#90 Då kan man sakna själ också, fast man lever och har 1 kropp
(kanske sålt den till djävulen?)
Precis *_*
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#90 Vad betyder det att det finns de som kan förlora sin själ också… Hur skulle det gå till?
Vad är Gud? Vad är själen? Vad är inte Gud? Vad är inte själen? Var är Gud? Var är själen? Var är inte Gud? Var är inte själen? Ingenting, ingen stans! Allting, överallt!
I min värd retep, finns det dom som inte har kontakt med sin Ande.
Då fungerar inte själen så bra.
Ett exp. fanns i Norge.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Vad betyder det att ha kontakt med sin ande?
Och vad är skillnaden på själ och ande.
Är det inte i stället så, att det är personligheten som inte fungerar så bra?!
retep - jag uppfattar det som om du inte ser själen som en "enhet" (materia) som man har i kroppen liksom(?)
Jag ser det, som jag skrivit innan, som en "sak" (materia) som ska finnas i kroppen och som kan lämna kroppen och "leva" utan den För att sen "inta" en annan/ny kropp (typ en tunn dimma som ska väga 21 gram)
Jag har läst att själen kan lämna kroppen vid sk UKU:er och "flyga runt" och kolla saker för att sen gå in i kroppen igen.
Torbjörn Sassersson tex. han påstår att han kan göra UKU:er Varav i en ska hans fd flickvän ha sett "honom" dvs hans själ då väl? Eller vad skulle det vara som hon såg?
Tror du på gud (Jahve) retep?
#95 Vad är "anden" har man både ande och själ?
Tror du på gud (Jahve) white lady?
Nej, själen är inte materia!… utan mer vad man kanske skulle kunna kalla medveten energi.
Ja, jag tror på Gud…men inte i vanlig mening.
#99 Hur menar du med "medveten energi"?
Alltså inte Jahve?
# 96. retep.. Hade du skrivit grunpersonlighet så hade jag förstått *_*
Men hur många lever efter den =?
# 98 Gesus.
Jajamensan gör jag det.Men inte Jahve och massa andra tramsiga namn.
GUD för mig är en förkortning.
Min VD sa det.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Allt i Universum, oskapat och skapat…absolut och relativt, är Medvetande…är Kreativ Intelligens.
Själen är medvetande, universellt och individuellt, på olika plan, med olika nivå av medvetenhet.
Inte om Jahve är begränsad till enbart en tro och traditionell föreställning.
Om vi ser Jahve som den Högste guden, den som Är och är alla gudar, eller gudomliga uttryck…allt du kan se, allt du inte kan se…..
Jag tackar för era åsikter mm här
Jag drar mig tillbaka, inte pga denna tråden lr ngt, men kommer inte skriva mer här
Ha det bra alla!
G
Alltför många människor har en otrolig förmåga att blanda ihop de vitt skilda begreppen själ och ande. Så även i denna tråd. #2, byt ut "själen" mot "anden" i ditt anförande så blir det rätt… Med vänlig hälsning, Eliiza
Hej på er! Genom studier så har jag, och många med mig, lärt följande: Själen och anden är inte samma sak. "Själen" kommer egentligen av en felaktig lära om "Solarplexus". Engelskans "Soul" är ju en förkortning av "Soular Plexus" och översatt till svenska blir ju "Soul" alltså "Själ". "Själen" är i verkligheten "Känslornas Centrum", vilket alltså är detsamma som "Psyket". Psyket/själen är en halv-materiell fiber-formation som har sitt säte i bröst-regionen. När den materiella döden inträder upplöses och dör så allt grovmateriellt, således, när vi dör så dör också själen eftersom den är halv-materiell. Själen kan därför inte leva vidare någonstans utan en materiell kropp, och inte heller kan våra materiella kroppar leva utan själ. Anden/andeformen, däremot, är finmateriell och vår inre odödliga livsgnista. Den är ett neutral-"EXISTERANDE", könlöst fragment Skapelsemässig energi, vars centrum är beläget i hjärnan och som vidare manifesterar sig i varje levande cell i vår kropp. Eftersom anden/andeformen är finmateriel så kan den inte ses med människans blotta öga. Anden är således evig och inriktad mot evolution och genomgår därför serier av liv. Den är en ytterst liten del av den allomfattande Skapelse-anden som är den största källa av ren, evig, andlig energi som existerar, och som alltså finns inom varje mänsklig varelse oberoende av ras, färg eller trosuppfattning. Utan denna ande skulle vi helt enkelt inte kunna existera, inte en endaste sekund. (Detta gäller även djur och växter.) När vi så dör så lämnar anden kroppen och färdas med ljusets hastighet till himmel-sfären (andesfären). Där hamnar den INTE i något slags oändligt lyckorus, som vissa envist tror, utan i himmel-sfären (eller på "andra sidan") tillbringas tiden med att bearbeta och sortera all information från sitt nyss levda materiella (kroppsliga) liv, och därigenom evolutionera en bråkdel högre på evolutionens stege. För att vara en fulländad och komplett människa måste alla bitar finnas på plats, såväl de grovmateriella som de finmateriella. I grova drag är det grovmateriella i människan det vi kan se och ta på och det finmateriella är den andliga delen. Med vänlig hälsning, Eliiza
Det finns många läror som förklarar människans konstitution på olika sätt. Betydelsen av ett ord kan variera något beroende på vilken lära det kommer ifrån.
Den esoteriska traditionen som många av de artiklar och inlägg på denna sajten bygger på, använder betydelsen av Själen som en mellanliggande del mellan Ande och materia.
Själen ses då inte som psyke eller känslosäte, utan som det Högre Självet. Anden kan man då säga är det Högsta Självet, medan känslor, fysisk kropp och tankar tillhör det lägre Självet.
- Anden - Det Högsta Självet
- Själen - Det Högre Självet
- Personlighet - Det lägre Självet
(Personlighetens kroppar: Fysisk-eterisk, astral-emotionell, och lägre mentalt)
Anden är odödlig och ur anden emanerar själen, och ur själen emanerar personlighetens tre kroppar.
Själen sett från personlighetens perspektiv är den källa vi kommer ifrån och som under långa epoker (och många inkarnationer) är vårt ursprung när vi inkarnerar.
Anden (ibland kallad monaden) är den egentliga källan men vi återgår inte till Anden mellan inkarnationerna utan till själsnivån.
Andevärlden som det ibland pratas om kan man säga är astralvärlden (enligt den esoteriska läran) och tillhör de tre lägre världarna (fysiskt, astralt, mentalt).
Om man efter döden lever i ett lyckorus så har man hamnat i Devachan, men innan dess så behöver man bearbeta de lägre känslorna i Kamaloka. Man går sedan ner i inkarnation igen efter Kamaloka och Devachan.