Annons:
Läst 2829 ggr
[Mariann]
2008-09-14 14:47

Själen, vad är det?

För mig är själens mål enhetsplanet, där vi alla är ett. Själen brukar placeras som en enhet med det kausalplanet . Nedan finns denna schematiska bild som kanske kan förklara bildligt hur jag ser och upplever det. Där är plan 5 indelad i två delar ett högre mentalplan=kausalplan och ett lägre mental plan som ingår i personligheten.

Dessa 7 plan är utefter den eviga visdomen, esoteriken

man kan också läsa här för en djupare syn på själen

Annons:
[Mariann]
2008-09-14 14:52
#1

man brukar inom esoteriken säga att fysisk och eteriskt ligger så i varandra att de brukar nämnas som en helhet. Här som fysisk.

för att översätta lite så

Astrala planet: känslovärlden, begär och psyket

Mentala planet (lägre): tankevärlden, föreställningar och sinnet

[Mariann]
2008-09-14 17:09
#2

Jag har i alla fall fått en mycket större förståelse för vad själen är. Jag har tidigare inte förstått vad människor menat med när de uttryckt:

Det gör ont ända in i själen. Jag är ledsen helt in i själen. Jag blir glad ända in i själen. osv

För mig fram tills för ett tag sedan har själen varit något högre, alltså den själ som befinner sig på kausalplanet. Den gudomliga själen. Den kan alltså inte känna just det som är negativt osv. Själen är ju alltid glad kan man säga.

Nu har jag fått en vidare syn och förståelse, och nu förstår jag varför man kan säga så. Det är ju den del av själen som är inkarnerad i oss och som inte vet om sin egen gudomlighet. Den som då sitter i hjärnan.

Detta är vad den förståelsen har givit mig i alla fall. Glad

[Mariann]
2008-09-14 17:18
#3

nu grunnar jag, för jag kom på något…

kan det vara den delen i oss som söker det gudomliga?

Det är ju personligheten som gör det, men om nu denna lägre delen av själen är en del av de lägre kropparna eller i alla fall begränsas av dem, så kanske när begränsningarna börjar släppa, att det är den delen som börjar aspirera. Den delen som svarar när den gudomliga själen börjar kalla på oss.

Obestämd

Blissis
2008-09-15 01:31
#4

#3

Min lärare Li Hongzhi beskriver det som Buddha-naturen.

"Inom buddhismen talas det om Buddha-natur, och när Buddha-naturen framträder kan de upplysta hjälpa honom. //…//Alla kanske har hört talas om ett talesätt inom buddhismen: När Buddha-naturen kommer fram skakas tio riktningars världar. Vem som än ser det kommer att hjälpa honom, hjälper honom villkorslöst."

[Mariann]
2008-09-15 09:33
#5

# 4 Jag har hört det uttrycket också… undra om den hör hemma på det buddhiska planet… 

sedan allmänt:

Jag ser ju själen som hemmahörande där på det buddhiska planet och på de högre mentalplanen. Den relativt odödliga själen. När jag tänker och pratar själ är det alltid den jag menar.

Den som är inkarnerad är ju en dödlig själ och en begränsad och borde ha ett annat namn.

Ev kunde man börja säga högre själ och lägre själ som du nämnde blissis, så att inga missförstånd uppstår.

Fast jag tycker personlighet duger gott att säga om allt det som är lägre än den gudomliga själen. Skrattande

Så jag fortsätter nog så när jag snackar själ och personlighet. Det är ju ändå så alla esoteriker säger när man läser deras artiklar och böcker, har aldrig hört någon prata om lägre själ, det sägs alltid personlighet.

Tror man får studera lite om mentalplanet när jag tänker på det…

annalina
2008-09-15 15:56
#6

Kan du förklara lite mer plan 3 för mig?

Annons:
[Mariann]
2008-09-15 19:55
#7

#6 Inte enkelt att förklara det planet, men jag ska försöka.

Plan 3 enligt denna översikt är det atmiska planet och det är det plan (medvetandenivå) man kommer till när man "tagit" = expanderat sinnet till en invigningsgrad av 6-7-8.

Om man ska få ett hum vilken nivå det är så är en Kristus en 7.5 och Herren Buddha har en invigningsgrad 8.

Vill man djupare studera dessa plan och nivåer av utveckling som vår planet och solsystem har kan man läsa mer här, där  har jag gjort en egen beskrivning i inlägg efter som bör kunna ge en bra bild i huvudet av det hela. I alla fall gav det mig en liten förståelse av dessa plan. Fast i denna översikt  har man vänt på numren. Men jag tror man ändå hittar lätt det atmiska planet.

7 Plan

[Mariann]
2008-09-15 20:09
#8

#3 Nu hittade jag svaret själv :)

"Det är inte hela vår själ som inkarnerar vid födseln, utan bara en del av den. Största delen av själen befinner sig på kausalplanet eller själsplanet, och här övervakar den inkarnationen. Människor som arbetar med andlig utveckling känner till denna uppdelning av själen. För när vi i det fysiska livet arbetar på att skapa själskontakt, är det själsaspekten i inkarnationen som försöker att etablera en medveten kontakt med själen på sitt eget plan."

Här säger man själsaspekten i inkarnationen!

Leonessa
2008-12-31 14:52
#9

Förklaringen om de sju planen är intressant

och jag har sett den här beskrivningen tidigare.

Men hur kopplar du ihop dessa sju plan med de

sju strålarna?

Sedan finns det en helt annan tradition, där

det sägs att sju plan är inom ramen för det

astrala, medan tolv plan (de resterande fem planen)

är det direkt andliga. Hur ser du på det, eller

är det en föråldrad beskrivning?

[Mariann]
2008-12-31 17:00
#10

Jag kopplar inte dessa 7 plan till strålarna, jag har inte hört någon göra det fast det hindrar ju inte att någon annan gör det.

Sedan till din andra undran, så om jag förstår det rätt vad du menar så är det ju 7 plan inom varje plan. dvs det fysiska innhåller 7 plan och det astrala 7, mentala 7 osv. är det det du menar?

här är detta bättre illustrerat.

Och det mentala planet delar man i 2 delar, det lägre mentala och det högre. jag skulle inte säga att det mentala är ett andligt plan, bara det högre. Men man säger ju också att de tre lägre planen hör till personligheten. Problemet uppstår väl att man ofta lägger samman det högre o lägre mentala. Det högre är ju själ.

moonflower
2008-12-31 17:53
#11

Gick en bra kurs för ca 2 år sedan, där fick jag lära mig att kalla in min själ för att lära känna den och även känna skillnad i hur jag upplever allt, när den är helt närvarande.  Fantasktisk övning.

Blir lite förvirrad av dessa beskrivningar, som scheman om hur det ska vara? Det finns flera och vilken är rätt?

Har även hört något om 12 DNA strängar eller dyl, och att vi inte använder alla 12 ännu. 12 dyker upp flera gånger…Forskarna vet heller inte tydligen vad alla dna är till för - kanske är de till för det spirituella och andliga och dyl?

gott nytt år önskar moonflower

[Mariann]
2008-12-31 23:05
#12

#11 Detta schema beskriver ju inte själen, utan beskriver de plan som vår planet är uppbyggd av. Från det fysiska till de subtila planen och inre planen. Glad

Själens plan är det högre mentala planen och de Buddhiska och för att få ett hum var det befinner sig i förhållande till de andra planen kan för några av oss vara betydelsefullt att förstå…

Gott Nytt År till dig också! Skrattande

Dinengel
2009-01-01 01:43
#13

#1 Det var bra skrivet..vilken energi du har och kunskap underbart.

Önskar dig en härlig 2009

Annons:
[Mariann]
2009-01-01 14:56
#14

#13 Tack! Skrattande

Jag önskar dig ett underbart och fridfullt Nytt År!

Upp till toppen
Annons: