Choklad och barnarbete
… är en dokumentär från Dokument Utifrån om barnarbete på chokladplantagen. De ansvariga ICI (International Cocoa Initiative) och Nestlé, Mars, Rainforest Alliance, etc ger sken av att barnarbete inte förekommer men det stämmer inte.
De skolprojekt som utlovats i byarna är dåligt genomförda. Ofärdiga skolbyggnader, alla barn får inte skriva in sig på skolan för att det inte finns tillräckligt med plats i skolorna, barnen rensar ogräs på skolgården med machete som de annars använder på plantagen, etc.
Dokumentären kan ses två dagar till - till på tisdag 5 Mars.
Jag såg den för nån vecka sedan, bortom all kritik ( jag vet inte hur jag ska konsumera choklad med gott samvete nu) inte blir det bättre av att lokal-befolkningen pga fattigdom och diverse andra orsaker har en "Laid back" attityd till barnarbete.
Jag såg nån för något år sedan där de rentav använde barnslavar på en del kakaoplantager i Afrika. Barnen blev bortrövade eller sålda eller hur det var. Inköparna av kakaon brydde sig inte.
Men finns det inte sådan där "fair trade"-märkt eller något? Inte för att jag vet vad det är värt, men…
Jo, man kan köpa fair trade/rättvisemärkt istället. 🙂
Däremot så håller inte märkningen Rainforest Alliance måttet som det ser ut enligt dokumentären.
Håller fair trade måttet då? Eller är det samma som rainforest allianse?
Det är olika märkningar och organisationer.
Här skriver Fairtrade Sverige om dokumetären Chokladens bittra bismak: Ljuset måste riktas mot barnarbete på cakaoodlingar
Va bra att du tog upp det här Gaiatri 🌺
Blev så upprörd när jag detta och hoppas fler äter fairtrade nu och på så sätt stöttar dessa barn som kunde varit våra egna ❤️