Tokyo - jordbävning.
Precis som jag fruktade i mina inlägg i "Meddelande från Sananda-tråden"- det blir rejält tumult - rejäla naturkatastrofer etc. i vår & sommar.
---
Det jag fruktar mest - att det ska bli en större jordbävning i ngn elr ngr större städer - typ LA, San Francisco, Tokyo m.fl.- har nu besannats. USA:s västkust är väl nästa som ligger inom en nära framtid e ja rädd. (hoppas jag har fel)
Att ngn större vulkan (typ Vesuvius) ska vakna & radera enorma, tättbefolkade områden - är ju åxå ngt som vi kan vänta oss. (hoppas jag har fel)
Blodbaden i Mellanöstern & framförallt Nordafrika - som nu Libyen - & den/de väldigt ktaftiga jordbävningen/arna vid Tokyo - visar att det blev sant - & ännu har vi mycket mer kvar av likn. elände. (hoppas jag har fel)
Så håll i hatten - det är stor risk att det blir en skumpig resa framöver!
/L
Lynxx!
Om vi vill ta del av denna dystra negativa information då kan vi kolla Nyheterna på TV!
Är du andligt medveten? Då vet du också att inte ge näring åt elände och spekulationer!
Att ursäkta ditt inlägg med "(hoppas jag har fel)" är till ingen nytta alls. Du har redan skapat en destruktiv tanke och en skrämselbild.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är mycket som händer nu. Och visst måste man få prata om det…
Man får så långt det går försöka stå stadigt när det är oroligt. Det är ju mest jobbigt för dem som är personligen påverkade av det som sker och för de är det ju katastrofer.
Jag känner också av energin och känner att det är mycket som kommer upp till ytan även på det personliga planet. Men det finns också bra och befriande energier i omlopp.

Det bästa vi kan göra är att skapa starka tankar om att jorden helas.
Jag vet att dessa saker är förutspådda att ske, inte minst vad gäller kring 2012.
Men om det nu är så att tankar är skapande…… ju fler som tror på detta, desto mer energi får detta, och så skapas det!
Tror man på LoA, så är det just destruktiva tankar som till slut skapar katastroferna. Allt är energier….
Nagat jag ibland tanker pa, ar att vad som sker det sker. Da kan man lika garna slappna av, njuta, och lata bli att vara radd!
#1 - Ha! Ha! - Ja då får ngn ta bort tråden då - om du e så naiv att du tror det gör ngn skillnad. Mig spelar det ingen roll - det kommer hur som helst inte att göra ngn skillnad för utvecklingen ändå. Det kommer att hända ändå sörrö!
Jordbävningarna i Haiti & Japan m.fl. - oljekatastrofen m.m har ju redan hänt - knappast ngt som denna tråd har bidragit till.
Jag gnäller iaf inte på andra som inte har samma uppfattning som jag & talar för dem vad som e rätt & fel. De får tramsa runt & pilla sig i naveln bäst de vill!
De e ju deras förlust.
/L
Jag är jätte rädd att någonting ska hända år 2012, vet inte vad, men tror att någonting händer..
Varge dag så går jag och tänker på det, vilket gör att jag mår väldigt dåligt :(
Är 14år och kan ingenting om detta med "andlighet"
vet inte varför jag skrev det här, men men..
_Kram Evelina
_
Jag haller helt med Peter. Jag ar bosatt i Tokyo, och jorbavningen igar var ordentligt stor, vi har inte drabbats av skador har, men norra Japan har drabbats oerhort. Nar man befinner sig mitt i allt, sa ar det svart att inte ge energi at detta, alla tv-kanaler sander endast jordbavningsinformation, bilder etc. Alla pratar om detta. Men vi som inte ar direkt drabbade, hjalper inte nagon med att rikta var uppmarksamhet pa vad som har han. Ar det nagon i min omgivning som behover en hjalpande hand, naturligtvis! Men att sitta framfor tv:n och "frossa" och kanna "medlidande" hjalper som sagt ingen.
Vad jag daremot kan gora ar att uppratthalla min goda energi!! Solen skiner, det ar fantastiskt vader har i TOkyo idag, sa jag kommer att ta mig ut och njuta!
Min nio-ariga dotter vaknade imorse och var arg for att det inte ar nagot roligt pa tv. Det ar i latt da saga" men hur kan du tanka pa nagot roligt, nu nar det ar sa manga som har blivit drabbade!!". Men vad hjalper det de drabbade att skramma upp en nio-arig till att uppmarksamma sin energi pa en katastrof? Mitt rad till henne var bara "hitta pa nagot annat kul istallet!" Och det har hon gjort:)
Att overhuvudtaget skriva om det har har, ar val ocksa atta ge energi at det, sa jag ska ta och sluta , men som sagt Peter har helt ratt. Sa ni som befinner er i Sverige, och inte annu lattare att valja vad ni vill fokusera pa, njut av helgen och var tacksam for det ni har! Det ska jag gora!
#6 Det är bra att du säger det du känner. Ibland kan det till och med vara så att när man uttrycker sin oro och blir lyssnad till så kan oron släppa.
Jag tror inte att 2012 är så stort som en del filmer och "kanaliserare" har gjort det till. Det sker förändringar och mycket händer nu på kort tid men det är inte samma sak som att något ännu större kommer ske.
Jordbävningar tex sker då och då. Vi har ganska bra kunskap om vad som skett i naturen tidigare och de aktiviteter som kan ske. Japan tex är bra förberedd på jordbävningar och har också byggt hus och byggnader så att de ska klara ganska mycket.
Jag tror inte på något ännu större kommer ske än som redan sker. Bor man i ett ganska lugnt område tex Sverige så kan det vara andra förändringar som sker. Tex hur vi ser på saker och ting, hur vi tänker på oss själva och på andra, hur systemet är uppbyggt och vad som är viktigt i livet. Det kanske till och med sker reformationer i skolan och hur vi ser på arbetslivet etc.
#5 Lynxx!
Menar inte att tråden skall tas bort, den är viktig…vill bara påpeka betydelsen av en medveten uppmärksamhet.
#6 Evelina!
Du säger att du är jätte rädd och varje dag tänker på att något skall hända…men du vet inte vad.
Att vara rädd för något man inte vet men bara tror, det är att föreställa sig och fantisera…och må dåligt.
…Så egentligen kan du välja att fantisera och föreställa dig att det skall hända bra saker…och inte längre vara rädd.
Och nu har en explosion i ett kärnkraftvärk ägt rum. Stackars människor som är drabbade så hårt. Ibland kan jag inte låta bli att undra över varför det ska finnas så mycket elände på jorden. Vad meningen med det är. Att se på nyheterna på TV eller att läsa i tidningarna om vad som händer och sker runt omkring i världen ser jag inte som något fel eller som något som skulle bidra till något ännu värre. Det som sker, det sker och det kan nog ingen av oss påverka, vilka tankar vi än skulle ha om saken. Man kan ju även stänga ögonen och blunda eller byta tv-kanal om man vill. Men inte försvinner det som sker för det och inte förstår jag heller varför tankarna skulle vara destruktiva bara för att man är medveten om vad som sker.
Till Szirius har jag en fråga. Måste man tro på Lagen om attraktion för att den ska fungera?
Jag har i nästan hela mitt liv, haft dåligt självförtroende och talat om för mig själv, att jag varken kan det ena eller andra. Att jag är en misslyckad människa som inte duger till någonting och att allt som jag gör bara blir fel. Men en vacker dag, för några år sedan insåg jag att ingenting av det som jag har talat om för mig själv i alla dessa år någonsin har slagit in och att det som jag alltid var så rädd för aldrig har hänt. Att alla föreställningar och fantasier som jag i förväg målade upp i mitt huvud om händelser och situationer där jag skulle komma att delta i aldrig besannades. Det blev aldrig som jag hade inbillat mig och där var jag är i dag hade jag aldrig kunnat drömma om att jag en dag skulle befinna mig. Det fanns helt enkelt inte i mina tankar. Om attraktionslagen skulle fungera på alla borde jag ju vara en hel katastrof just nu. Då borde jag ju verkligen ha misslyckats med det som jag trodde att jag skulle misslyckas med och det som jag var rädd för att skulle hände borde ju ha hänt. Samma sak kan jag säga om en massa andra människor som jag känner, att det är sällan det som dom är rädda för som sker. Ofta får jag ju höra, att det inte alls var så farligt som dom trodde och att det som de var rädda för aldrig hände…. Hur går det ihop med attraktionslagen?
Som du säger har du nu insett att allt det du var rädd skulle hända inte hände, har inte hänt.
Lagen om Attraktion är som sagt i artikeln Naturlig Lag http://lawofattraction.ifokus.se/
först och främst en Naturlig Lag, som går djupare än dina tankar och fantasier.
LoA har kontakt med din själ och det är själen du är som lett dig fram till den insikten du nu har.
Rädslorna, den dåliga självkänslan/självförtroendet och föreställningarna om att inte duga, är och var ditt sinnes och dina tankars skapelse.
Med detta synsätt och denna utgångspunkt kan du se och förstå LoA på ett sätt som kanske ger dig andra infallsvinklar och en djupare förståelse…om hur att göra sig medveten om och rikta sin uppmärksamhet.
Jag bryr mig inte ett skit om vad som händer på jorden och det är så SKÖNT! 
Varför oroa sig i onödan?
Varför ojja sig över allt elände?
Varför bry sig om en mördad eller försvunnen som man inte ens känner?
Varför ens orka lägga ned den energin överhuvudtaget?
Jag bryr mig när det rör mig själv eller mina närmaste.
Jorden får gå under om den vill.
Det rör mig inte ens ryggen.
Det jag inte kan påverka med min egen makt får ske.
Det är naturens lag.
/Lena
#6, Evelina.
Du ar en stark sjal, och dina radslor ar genomskinliga 
Nog vet jag, att föreställningar och rädslor, liksom tankar bara är sinnets skapelse. Att detta inte existerar någon annanstans än i huvudet på mig. Det som händer och sker, det händer och sker ju ändå, helt oberoende av vilka tankar jag än har om det hela, eller vilka rädslor jag nu än skulle ha. Det är vad livet visat mig. Att jag inte har någon kontroll elller makt över det som sker. Det sker ändå och det är frihet för mig, att vara i full uppmärksamhet på det som sker, inte att önska mig något som jag får intrycket av att lagen om attraktion innebär. För inte är det ju bara rädslor och tron på att inte klara av någonting som är sinnets skapelse utan även önskningar och allt annat som vi vill är skapat utav sinnet. Källan, som du nämner det, är helt fri från allt detta, där existerar varken rädslor eller önskningar av något slag.
#13: vad menar du med att dom är genomskinliga?
Att ingen kan se/känna dom mer än jag? eller vad menar du? 
_Kram Evelina
_
Du vet att du ar radd, och det ar som det ska vara. Men du kan ocksa se att det finns nagat annat an radslan, eller hur?
Annars skulle du nog inte skriva om dina radslor har.
Ar radslorna genomskinliga, da gor det inte sa mycket att dom finns. Kanske, och helt sakert, sa forsvinner dom!
Andra kan nog se dina radslor. Kanske vissa till och med kan kanna dom. Den hjalpen du far, fungerar aven den som upplosare for de radslor, som for dig ar genomskinliga, om du valjer att se genom dom.
Niklas
# 12 - Menar du på fullt allvar att du inte har den ringaste medkänsla för de drabbade i Japan just nu?
Hur blev du en sådan egoist?
Jag kan också konstatera som Lena gör i #12 och ha den uppfattningen att "Det jag inte kan påverka med min egen makt får ske.
Det är naturens lag".
Ett sådant konstaterande betyder ju inte att man saknar medkänsla eller är egoistisk!
Som jag ser det så är det jusst i sådana sammanhang som vi kan välja att uppmärksamma oss själva och särskilja mellan känsla och förnuft.
Urskilja vår reaktion och känsla och nycktert se verkligheten…och i fall det är möjligt och vårt val…att kunna aggera konstruktivt och kreativt.
Jag , som sitter har i Tokyo, haller med bade Lena och Peter. Aven om vi inte ar sa drabbade har i Tokyo, sa ar det tomt pa mat i affarerna, ingen bensin, och massa prat om radioaktiv stralning, folk ar oroliga . Men ingen kan hjalpa oss har, genom att sitta och kanna medlidande ,,,,, Vanner och bekanta fran Sverige mailar mig och undrar om vi inte ar radda for radioaktiva stralningar och allt annat, men det fantastiska med oss manniskor ar att vi kan sjalva valja vad vi uppmarksammar! Vi kan sjalva valja om vi vill kanna radsla eller inte, det ar ju fantastiskt. Allt ar helt och hallet upp till mig sjalv!Jag kan valja att sitta framor tv:n och skramma upp mig sjalv och mina barn, men jag kan ocksa valja att vara tacksam for det vi har, att njuta av livet som jag alltid gor annars, att inte kanna nagon radsla eller oro, utan att kanna tillit och lugn, forvantan etc. Jag kan valja att fortsatta att skratta, vilket vi gor i var familj,tillsammans med barnen. Visst kanner man med dem som ar drabbade i de norra delarna, men de blir inte heller hjalpta av att vi bygger upp radsla , oro , och medlidande. FInns det nagot vi kan gora sa antar jag att de flesta av oss det, men finns det inget, sa finns det inte. Det jag da kan gora ar att ta hand om mig sjalv!
Naturligtvis sa ar hela Japan oerhort tacksam for hjalp och stod som kommer fran alla varldens lander! Nar det galler er som inte har mojlighet till aktiv hjalp, sa ta hand om er sjalva, fokusera pa erat liv, och inte pa vad som hander har,,, ju farre som fokuserar pa det som hander har just nu desto battre:)
# 18 - Även om inte lilla jag kan påverka någonting om vad som händer i världen så måste jag väl få ha medkänsla med de drabbade. Så mycket människa kan man väl vara, eller hur? Än så länge är vi bara människor som tänker och känner och ännu ej några uppstiga mästare.
Sen kan man välja bort det mesta av rapporteringen i media. För det är bara samma nyheter som upprepas i alla kanaler i TV och alla tidningar. För sitta och må dåligt av dessa rapporter tjänar ingenting till, då blir det ett vältrande i elände och detta hjälper verkligen inte de drabbade.
Jag ber för de drabbade, och detta är där ingen som kan hindra mig att göra.
Självklart får du och vi alla be och ha medkänsla!
Vad jag förstår så har vi alla redan det.
Att se det som sker i världen med öppna ögon är inte samma sak som att vara rädd. Och det leder inte till något negativt.
Tvärtom.
Det är precis det som behövs. Att vi ser och att vi blir sedda och uppmärksammade.
Om vi däremot vänder ryggen till då stänger vi den helande energin. Vi är en mänsklighet och behöver se varandra. Det är där healingen kommer in - när vi ser och blir sedda.
När vi delar på bördan.
Det är inte samma sak som att vara orolig eller rädd. Man kan se det som händer utan att bli orolig/oroligare. Det kanske till och med är tvärtom att stänger man ute en stor kris som detta faktiskt är för oss alla så är det för att man egentligen är rädd och därför inte vill se mer.
Visst ar det sa som du sager. Har man tillit och kontakt med sig sjalv, sitt "STORA JAG" , sa kan man se pa vad som hander pa ett annat satt, och darigenom generera en helande energi tror jag. Absolut. Och det ar viktigt, ju fler som kan gora det desto battre.
Tyvarr ar det inte manga som kan det. Den kommunikation jag far till mig fran vanner och bekanta i Sveriga ar olika. Vissa som det kanns skont att hora ifran, som har distans till det, men det kanns bra att veta att det finns de som bryr sig om. Och, vissa som sander ut sin egen oro i orden som ar avsedda att visa medkansla. Aven manga s k a "andliga" som pratar om att skicka healing till Japan, kanns som att de inte har sa mycket helande energi att skicka utan mer radsla.
Aven har i Japan. Det ar ingen panik, folk flyr inte Tokyo, som vissa svenska medier forsoker pasta. Det ar bra och tillracklig information som kommer ut till oss ocksa. Manga sprider tyvarr onodig oro, aven vissa larare pa barnens skola har.
Att vanda ryggen helt och hallet betyder ofta som du sager att man egentligen ar radd, men det ar samtidigt viktigt att salla information, och att medvetet bestamma hur man vill forhalla sig till situationen.

Om alla skulle skita i en katastrof så vad är det för värld vi lever i? Skulle andras empati leda till större katastrof?
För alla hjältar där ute, både i vår värld och på andra sidan, det är ni som ska ha en stor eloge för det ni gör! Som den kvinnan som samlat ihop filtar från nära och kära, grannar och vänner och lämnade dem till ett av alla härbärgen. hon agerade och gjorde något för henne en liten sak men väldigt stor o betydande för andra!! Inte de som vänder ryggen till eller skiter i andra eller tjafsar om skitsaker!!
Alis volat propriis 
Jag tycker att det är mycket viktigt att vi hjälper varandra i krissituationer. Stöttar på det sätt vi kan. Jag tror också att mycket healingarbete pågår som vi inte uppmärksammar.
Det låter mycket konstigt att det skulle vara fel att skicka healing till dessa människor.
Jag tänker också att det är flera som nu blir påminda om det som hände 2004. Flera av de som då genomgick traumatiska upplevelser har det troligen jobbigt just nu. Många gånger så behöver man bearbeta gamla upplevelser man haft som man nu kanske blir påmind om.
Det är också healing. Att bearbeta och fortsätta bearbetningsprocesser. Även om det väcker en oro hos en person så kanske oron måste få vara accepterad och synliggjord innan det går att gå vidare.
Varför har man en site som andlig utveckling ? Är det för att man ska gömma sig för världen och inte prata om de verkligheter som finns därute - eller är det för att mogna som människa i en andlig utveckling som gör att man kan prata om den fysiska världen och dess ibland katastrofala villkor utan att släppa på de andliga glädjekvaliteter och kärleksfulla medkännande hjälpsamma gärningar som kan göras.
Hoppas att trenden vänder och vi inser att vi själva har ansvaret för hur vi reagerar på det vi ser på teve, läser i tidningar och hör på radion. Vi tror att vi ska reagera på ett massmedialt känsloinlärt populärt sätt men glöm det när ni blir medlemmar på Andligt i Fokus, det tycker i alla fall jag och min mormor.
Hur är det vi reagerar och vad är det för ansvar vi har eller inte har…ansvar vi tar eller inte tar. och vad är det du och din mormor tycker egentligen…glömmer vad?

#25 vem har påstått att det är fel att skicka healing /positiva kärleksfulla tankar till de drabbade? Jag hittar det inte….
#26 vem riktar du detta emot? Jag förstår inte vad du menar riktigt… Är det inte detta vi diskuterar här , att behålla den andliga kvaliten i hjärtat, såsom tillit, acceptans, tålamod och tacksamhet SAMTIDIGT som vi kan hjälpa andra som har drabbats av svårigheter?
#25 #28 att skicka healing till Japan
många sprider budskapet att man ska skicka healing till Japan (och andra olycksdrabbade människosamhällen) men det kan ifrågasättas om det i så fall görs på rätta grunder. Healing kanske då skickas a) för att man vill göra som alla andra b) för att man är lika rädd som alla andra c) för att man vill visa att man är bättre än somliga andra . Sen finns det säkerligen många som sänder healande tankar och energier till lidande människor och människogrupper utan uppmaning på kärleksfull medmänsklig grund utan tillstymmelse av rädsla.
Det sägs ju att intention är en viktig faktor. Man bör sätta sig och meditera sig till en insikt i vad det är man gör och utifrån en äkta välvilja bidra med det man kan. Vara tacksam för att man kan göra något.
Nu förstår jag och håller med dig i att den uppmärksamheten är viktig.
Som människor kan det likväl vara svårt för oss att hålla rädslan borta även om vi är medkännande och kärleksfulla

# 29 då förstår jag vad du menar, och jag håller med.
#28 mitt svar var på inlägg #23. När jag läser tex det inlägget verkar det som att det ger mer skada än nytta att bry sig och att skicka healing för att man då; citat "att skicka healing till Japan, kanns som att de inte har sa mycket helande energi att skicka utan mer radsla."
När jag läser detta och flera andra inlägg i denna tråd så känner jag det som en bromskloss i att spontant visa sin medkänsla och spontant skicka positiva tankar och göra någon healingmeditation för dessa människor.
#29 En tråkig inställning till healing och syfte till att skicka healing.
Jag blir också väldigt ledsen när jag läser inlägg #12. Det är precis det som jag tycker andlig utveckling handlar om. Att bry sig om andra. Det är när vi visar att vi bryr oss om människor och grupper som vi själva inte är i nära kontakt med som kärleken växer. Hjärtchakret öppnas när vi visar vårt medlidande och ber för andra grupper än de som står oss själva närmast.
#32 Jag tycker absolut att det ar viktigt att visa medkansla , och eftersom jag sitter har i landet, vacks av svenska UD tre dagar pa rad, dar de meddelar att svenskar som vill aka ifran Japan kan gora det via extrainsatta plan osv.(Jag kommer nu inte att aka harifran) Sa ar jag val medveten om hur situationen ar har.
Vad jag menar ar att om det ar nagon som har direkt kontakt med sin kalla sa tror jag ocksa att healing ar bra. MEN, av den kommunikation som jag far fran manga vanner , sa utstralar manga en RADSLA, och ORO som jag inte tror kan innehalla sarskilt mycket helande energi, eftersom denna RADSLA och ORO betyder att de inte ar uppkopplade till sig sjalva. Att da fokusera pa en sadan har katastrof hjalper inte nagon , tror jag. Det som hjalper bast ar om alla forsoker att sta i direkt kontakt med sin KALLA, men for att kunna gora det maste man fokusera pa sig sjalv och sitt eget valmaende.
Att uttrycka sig som jag gor, kanske kan uppfattas som kanslokallt men det ar det inte. MEN, en person som inte kan simma sjalv, kan inte hjalpa nagon som haller pa att drunkna. Och jag tror inte att nagon som inte ar i direkt kontakt med sig sjalv, kan skicka helande energi. I sadana fall blir det mera som en "egoistisk" handling sa att man kan intala sig sjalv att man ar en "omtanksam" person och har medlidande.
Aven jag som ar bosatt i Tokyo hjalper ju inte de som ar drabbade i Fukushima genom att sitta och tycka synd om dem, och kanna medlidande pa det sattet, och igenom detta sjalv bli allvarlig och deprimerad. Daremot, kan jag kanske ge nagon annan positiv energi om jag fortsatter att vara uppkopplad till mig sjalv, och vara glad och positiv , ett sadant bemotande ger mera hopp an om jag skulle sitta har och oja mig over hur farlig stralningen ar som de eventuellt far over sig etc. etc.
Jag menar darfor att manga missuppfattar vad verklig omtanke och medkansla ar. Gor man det verkligen for de andra eller gor man det var sig sjalv? Ju flera manniskor som INTE fokuserar sig pa en sadan har katastrof ar battre, eftersom vi behover de som fokuserar sig pa vad det ar for varld vi vill ha och inte vad det ar for varld vi INTE vill he. Vi skapar det vi ger energi at. Bade positivt och negativt.
Jag kanske inte ar sa bra att forklara detta med ord, sa det kanske inte gar fram helt och hallet….vad jag vill meddela.
Men , jag ar TACKSAM for att jag bor i ett land som Japan. Har i Tokyo ar det stromavbrott tre timmar per dag , beroende pa omrade, det ar inga plundringar, inga inbrott. Regering och Media forsoker inte skramma upp befolkningen utan ar lugna och sansade, vilket gor att folk inte ar RADDA har i Tokyo. De har varit fantastisk bra information, och de har gjort/gor ett utomordentligt jobb.Har forsoker alla att fokusera pa hur vi ska aterskapa vardagen, och det tycker jag ar bra, for det betyder att vi ar pa vag i ratt riktning. Jag tycker att det ar fantastiskt att Regering och Media lyckas att skapa framatanda istallet for Radsla. Det kan man tyvarr inte saga om utlandska media. Den typ av omtanke och medkansla ar vad jag varderar mest, och denna typ av omtanke och medkanslar kommer ocksa visa sig i att Japan kommer att ateruppbygga samhallet relativt snabbt.
Men som jag skrev i tidigare inlagg, ALLA har uppskattar och ar imponerade av all hjalp som kommer fran varldens alla hall!!:)
Ett mycket bra inlägg från tamashi…precis så som jag ser på det.
Det är en avgörande skillnad på medkänsla och medlidande enligt mitt synsätt. Där medkänsla är grundat i din närvaro, i och nära Källan där rädslan inte har den destruktiva kraft som medlidandet ofta återspeglar
# 34 - Håller med. Precis mina tankar också. Om healingen och bönen har kärleken och hjärtat som utgångspunkt ,så kan detta aldrig vara fel.
Det är ofta såklart lätt att bli orolig för de man känner och bryr sig om när de är långt bort i en sådan här situation och när man inte kan rent handgripligt göra något för sina nära och kära och inte vet vad som händer på plats.
De flesta jag pratat med på tex jobbet är inte oroliga och skickar inte ut rädsla utan diskuterar situationen och känner med de drabbade. Men det kanske beror på att de jag pratat med inte har någon närstående i Japan. Då kan man hålla sig mer distansierad men ändå känna medkänsla.
De som verkar vara oroliga är däremot de som är påverkade av prat om 2012. Men det finns ju många människor som inte alls tänker i de tankebanorna och som inte är i kontakt med de tankeströmningarna men som öppnar sitt hjärta för de drabbade.
Gaiatri!
Jag får en känsla av att du inte tror oss vilja eller inte ser att vi faktiskt har medkänsla öch öppnar hjärtat för de drabbade?
Peter
Det finns flera inlägg i den här tråden som mer eller mindre kan uppfattas som att det är fel att rikta sin energi på det som hänt och att det bara skapar mer problem när vi tänker på det och att det skickas oro vid healing.
Det tycker jag ger negativa energier till människor som tex har skickat healing eller planerar detta. Det blir som jag säger i ett tidigare inlägg en bromskloss och hindrar positiv energi att flyta.
Om någon har medkänsla eller inte har jag inte baserat mina kommentarer på alls utan på idén om att "tänk inte på detta" eller "ge inte energi till detta".
Jag har inte gjort skillnad på om människor har medlidande eller medkänsla att ge som du tex gör utan jag tror verkligen på att alla har något att ge och att vågar man och får ge så gör man så gott man kan med det man har att ge.
Gaiatri!
Det finns olika utgångspunkter när vi pratar om det här. Säkert är det bara så att någon upplever, kanske har behov av att tänka på och prata om det, vill ge sin energi till det och göra så gott den kan.
Någon annan konstaterar vad som hänt och väljer att låta den energi man ger flöda direkt ur medkänslan.
Alla har något att ge som du säger…men vad är det man ger när man får och ger så gott man kan med det man har att ge?
Om det skickas oro vid healing eller goda livskraftiga energier, det beror självklart på personen som skickar den.
Vad jag förstår så gällde kritiken eller kommentaren den healing, de tankar som innehåller mer av oro och rädsla.
Att de därigenom är mer destruktiva än upplyftande och därmed inte ger näring åt flödet av kärlek , medkänsla och den gynnsamma livskraften

vi är alla olika!
för de som är oroliga och rädda för framtiden så tänker jag skriva några tips på hjälpmedel. Det är ganska enkelt, Du kommer säkert känna om det passar för dig, annars testa ;)
1. Uttryck dig kreativt istället tex: måla,skriva dikter,gör någonting fint,gör någon glad,lyssna på din favorit musik men lyssna inte bara på sorglig musik utan också på vacker musik och som du blir glad av
2. Testa någon ny hobby, så du fokuserar på annat. =D
3. Om du känner väldigt mycket rädsla och sorg som bara känns jobbigt tillslut så kan du ju ägna lite tid åt det som en tyst minut tex: tända ljus och be för dem, tänk på att det kommer bli bra, vi kommer att bygga upp det igen. Om du är ledsen så gråt du blir glad efter sen men bara om du tänker mer glada tankar hihi! Gör det så många gånger som du känner att du behöver. Eller skriv ett brev till universum och gud om hur du känner om händelsen.
4. Det som sker det sker, det kanske var meningen men man kan alltid få något posetivt utav det.
5. umgås med dina nära och kära
Lycka till, var stark och ha tillit ^_^
Jag har nu läst inlägg här på tråden efter mitt eget inlägg som nummer 12.
Jag ber om ursäkt att jag gjort er andra upprörda över mina ord.
Vad jag ser är ett stort missförstånd…
Att jag medvetet väljer att fokusera på det goda i livet betyder INTE att jag är oempatisk och känslokall. Jag kanske har kommit lite längre på vägen? Jag kan hända ha kommit till insikt med att inte ödsla min energi på oro och beklagan över världens svårigheter? Jag kanske har förstått att jag hjälper inte EN ENDA MÄNNISKA genom att oroa mig.
Jag hjälper genom att vara på plats, trösta, hjälpa till med återuppbyggnad, skänka pengar och mat m.m.
Jag KAN inte hjälpa de drabbade nu och accepterar detta faktum.
Vem säger att en människa som beklagar och oroar sig är mer öppen i sitt hjärta än den som inte gör det?
Vill ni döma mig efter att ha sagt sanningen om vad som egentligen BETYDER något så visst varsågoda!
Jag bjuder på det. 
Lena
att säga att man inte oroar sig eller att säga "jag bryr mig inte ett skit" är olika saker. Helt olika ton och syfte. Det första kan vara positivt medan det andra är negativt.
eller att säga "varför bry sig om.." blir också negativ och istället kan man tex säga jag bekymmrar mig inte om… eller jag blir inte bekymrad av…
Jag ser det som att ibland blir det en misstolkning i syftet. Att inte vara orolig för andra och ändra sitt sätt att se på det som sker och man slutar att lägga ut sin oro på andra människor betyder ju inte att man slutar bry sig om vad som sker.
Man kan fortfarande bry sig om vad som sker men utan att lägga in oro och bekymra sig.
Jag tror att de flesta som sett dig här förstår att du är empatisk men det var inte en trevlig kommentar som gjordes i #12.
Det är när du bryr dig som du sått ett värde i föreställningen om att saker bör vara på ett visst sätt.
När du fullkomligt accepterar livet och jordens katastrofer har du ingen tanke om det. Det bara SKER. Nu NOTERAR du bara utan att lägga något värde eller känsla i saken. Här upphör "bryendet" och därav mina tidigare ord.
Jag har redan bett om ursäkt för mitt klumpiga uttryck och hoppas att jag är förlåten.
Jag ska tänka på detta hädanefter och tack för att du/ni påpekade detta för mig så jag får chans att utvecklas till en mer förstående och empatisk människa! 
Sen får man inte glömma, att det hör till människans natur, att känna medkänsla och medlidande för andra. Det är egenskaper som utvecklas hos var och en av oss och därför tycker jag inte att det är något fel att använda oss av dem heller. Säkert brydde sig moder Teresa om människorna hon hjälpte och säkert kände hon med, dem hon hjälpte och gav sin kärlek åt. Jag bryr mig också om vad som händer omkring i världen och känner för människor som mår dåligt eller som drabbas av katastrofer. Jag önskar dem allt gott och kan i bland inte låta bli att undra varför det måste finnas så många som lider och mår dåligt. Tror inte att människan vore skapt med tankar och känslor om hon inte fick använda sig av dem.
Jag tanker att det ar inget fel att bry sig om andra, men det ar viktigt att hjartat finns med!
Niklas
Men är det inte genom hjärtat man bryr sig om andra?
Som jag menade, var att det kanske inte alltid är lätt att få med hjärtat, i allt man "borde" bry sig om. Kanske man borde bry sig mest om att vara hjärtlig? 

# 43 jag tror att du blev missförstådd av den anledningen som #42 beskriver, man tolkar vissa ordval som negativa.
Men jag har sett dig skriva i andra trådar och vet att du inte är en känslokall människa.
#47 Åh, det påminner mig om något som står i samtal med Gud, jag minns inte exakt, men kontentan är att den största friden tillkommer inte den som uppnår mkt här i livet , utan den som visar den största kärleken.
Jag har väntat på att Masaru Emoto skulle säga något om kärnkraftverket och det kontaminerade vattnet. Han har gjort mycket intressant forskning på vatten och vattnets förmåga att bilda kristaller.
http://emotopeaceproject.blogspot.com
En vattenceremoni anordnas som man kan delta i torsdagen den 31 mars (imorgon) kl. 12.00 i den tidszon man befinner sig i.
Läs gärna det som står i länken. Om man skrollar ned så står det på engelska.
Nidlo. Får jag fråga dig om vad allt du borde bry dig om och vad det egentligen betyder för dig, att bry sig om? Att bry sig om för mig innebär varken att göra det ena eller andra för någon annan utan det är vad jag med hjärtat känner för andra – kärlek. Jag bryr mig för att jag älskar och inte för att jag borde bry mig….
Jag menade inte bara dig. Utan generellt. Vad jag borde bry mig om, ar val det som ar viktigt for mig att bry mig om just nu. I forhallande till andra ar det nog att ge och fa karlek.
Niklas
Men det är ju just för att man älskar som man bryr sig. Vem som inte älskar bryr sig inte. Jag bryr mig om min man för att jag älskar honom och jag bryr mig om djuren i skogen för att jag älskar dem och jag bryr mig om träden i naturen, om blommorna och om själva havet för att jag älskar allt det där. För om jag inte älskade det, skulle jag inte bry mig, om djuren dog ut eller om träden höggs ner eller om havet förpestades och jag skulle inte vara ledsen när min man är ledsen och jag skulle inte vara glad när min man är glad…. Det är att bry sig enligt mig, även om man inte alltid kan göra något konkret för det man bryr sig om och även om man gör något konkret behöver det inte betyda att man bryr sig för det. Man kan t.ex ge pengar till dem fattiga för att inte bli ansedd som en dålig människa eller man kan hjälpa den gamle för att man blivit uppfostrad till det. Men då gör man det inte för att man älskar och bryr sig utan för att man av en annan anledning anser att man borde göra det! Så det är inte alltid så att den som gör det ena eller andra, att han älskar och bryr sig. Men vem som älskar, han bryr sig även om han inte alltid kan göra det ena eller andra.
Ja, att "bry sig" ar ju egentligen bara ord, och kan anvandas och tolkas olika. Sjalv har jag hort for mig viktiga personer saga att dom "bryr sig", men det har inte kants. De jag kommer ihag nu, som har sagt att "de bryr sig", det har mer eller mindre inte kants. Ingen som har sagt "jag bryr mig" har direkt gjort det, enligt mina erfarenheter. Man har ju olika erfarenheter. "Att bry sig" kan bade vara nagat tomt, eller nagat karleksfullt, enligt mig.
Niklas
Jo, det är ibland olika hur vi använder ord och tolkar det som sägs eller beskrivs med dessa ord…
som jag tänker att det fungerar så handlar det egentligen om hur vi hanterar energi och var vi är fokuserade. Om vi fokuserar i hjärtat och kan stanna där även under kriser eller när vi dras med i solarplexus reaktioner och blir tex oroliga.
Det är som jag tror den stora utmaningen för mänskligheten och det som vi är på gång att lära oss - att börja leva utifrån hjärtat. Det vi tar in genom hjärtat skadar oss inte utan det är det vi bär på hos oss själva som skadar oss och som smärtar. Gamla sår som gör att vi inte vågar vara öppna i hjärtat.
Många håller nu på med en process att föra upp energier från solarplexuscentret till hjärtcentret och det är både renande och befriande men det är också svårt att möta gamla sår och det som gör ont från tidigare. Under den fasen så är det ibland bra att hålla det på avstånd som kan göra en orolig och tillbaka in i solarplexusreaktioner, och då kanske man avstår från att läsa tidningen eller titta på nyheterna om de saker som sker ute i världen.
Gaiatri, imorse så löstes en blockering upp för mig. Den satt nog i solarplexusområdet. Har funderat om blockeringen var mer vid hjärtchakrat (är inte så säker på detta med chakran, och ord om dom). Men när du skriver om det på detta sätt, får jag en liten bekräftelse om vilket område den satt i. Det känns ungefär som att energier vill lösa upp mina blockeringar, och börja vid "baschakrat"… (ska läsa lite om detta med chakran…). Känner du igen en sån process?
Å, vad skönt att jag inte är ensam om denna oro över allt som händer med vår jord! Visst är det starka energier, helt otroliga och det sprids som löpeldar.
Nu efter nästan ett år kommer mer information om hur allvarlig situationen var vid kärnkraftverket.