Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2820 ggr
[Völva]
2

Andlig insikt eller....

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tittade Ni på filmen Patch Adams med Robin Williams som startade Gesundheit 1971.

När jag såg den filmen så tänkte jag mycket på hur jag själv har blivit behandlad efter att jag blev skadad. Jag fick höra att jag skulle lida för evigt av hälsovården - samtidigt propagerar Landstinget om att de arbetar för att förbättra folkhälsan. Jag fick höra av omvärlden att jag skulle visa dom medkänsla för deras varadagsproblem, medan mitt helvete skulle jag sköta själv för annars visade jag inte omvärlden respekt som inte klarar av svårt lidande.

Jag satt där och tittade på filmen (TV3 lördagen 21 januari 2012 kl 13.15-15.35) och insåg att jag var inte ute och cyklade när jag vägrade jämföra mina skador med andra människors lidande. Jag var inte tokig som ville må bra trots att folk har försökt att förklara för mig att det jag har råkat ut för kommer igen över. Då frågar jag dom om de har råkat ut för samma sak som jag? Sveret blir nej! Vad vet de? Varför ska deras åsikter vara mer korrekt än min vilja. Då frågar jag dom vilken yrkestitel de har? De har varit allt från medmänniskor till allmänläkare. Tyvärr svarar jag, om jag vill ha svar så går jag till den akademiska eliten. Då försökte folk stoppa mig. Jag gick omvägen till eliten som förvånadsvärd stöttade mig, hjälpte mig och talade om för mig att jag har rätt både fackmässigt och vetenskapligt. De kunde hänvisa till rapporter, vetenskapliga artiklar och teori som ingen annan. Jag får ändå fel av samhället.

Jag sitter här med tidningen Nära och gratis tidingen Free för jag trodde jag skulle få en upplyftning av hög andlig visdom genom att läser olika artiklar, annonser och kollumner. Men blev besviken för jag insåg att det var tidningar som producerar erbjudanden att påminn afolk om sina problem på löpande band. Det var som att se Antiloops video och deras Belive fast motsatts. Hur mår man bra då?

Jag såg en annons om en person som erbjöd healing till alla tänkbara åkommor och sjukdomar. Hälften av dem behöver man medicinsk kompetens för att få behandla. Detta regleras i lag. Jag var först häpen över att ägaren till annonsen fick godkännande att publicera annonsen med tanke på Svensk Lagtext (Patientsäkerhetslagen 2010:659). Jag var även häpen över att vårt samhälle inte har bättre kontroll på alternativa behandlingar. Jag såg inga referenser att personen hade något medicinsk kompetens i annonsen. Det gjorde att jag regerade fruktansvärt, speciellt när personen kallade sig medmänniska som ville hjälpa andra!

Om man vill hjälpa: Då tycker jag att man kan gå samma väg som Hundet Patch Adams gjorde.

Min fråga är: Om folk predikar om upplysning, ny tid och livsförändringar? Varför vill folk stanna kvar i sitt lidande? Varför vill folk må dåligt och jämföra sina problem med varandra, affirmera sitt elända och tävla om vem som lider värst? Går inte utveckling ut på att vinna upplysningens insikt - då är man en jätteglad avhoppare i loppet om att gå i mål som vinnaren om vem som har det värst? Är inte det vad upplysning går ut på? Skrev inte Buddha för ca 2500 år om de åtta ädla sanningarna om lidandet? Är inte lidande bara en illusion om den faktiska sanningen som man har valt att inte kännas vid?

Jag börjar känna att den nya tiden är rätt gammal. Det talades om en ny tid redan år 999 innan milleniumskiftet till 1000-talet. Ingen hände. Inte heller alla predikningar som svämmade över världen mellan åren 1999-2000 och nu är det här igen med Maya och 2012. Jag tror inte den nya tiden kommer nu heller!!!

Vad är viktigast för dig? En ny tid? Eller att må bra och sprida det till världen? Om man gör en människa glad i en svår tid. Jag tycker det är att göra mer för mänskligheten, än att stå och predika om en massa svammel om nya tider och kärleksbudskap som inte inträffar! Varför inträffar inte den nya tiden som så många verkar se?

Gaiatri
2

Ja, människan är en komplex varelse. Samhället och vad olika grupper säger och tror på kan vara svårt att förstå sig på.

Jag har inte sett filmen som du skriver om. Så jag vet inte vad den handlar om.

Men som jag ser det så är det olika energier som drar åt olika håll. Att livet är som en räkmacka när man är andlig det tror jag inte. Vissa energier i samhället drar mot att vi ska typ bara arbeta och klara av att arbeta även när det inte går och vi är sjuka. Där är det bara mer piller som gäller för att döva smärtan vare sig den är fysisk eller psykisk.

Andra energier drar mot att vi ska bry oss om vår omvärld och varandra. Sen finns det energier som talar om nya tider och ibland är dessa idéer framställda på ett drömskt sätt så man kan tro att det kommer att ske utan att man behöver göra något själv.

Jag tror att det är mycket som sker på de inre planen och att vi har möjlighet att utveckla oss som människor och att i sanning vara en mänsklighet och att behandla varandra som bröder och systrar och även behandla jorden, djur och natur med kärlek.

Detta är vi alla del av. Processen från att gå från ett separatistiskt synsätt till en förståelse för helheten tar tid och kräver engagemang. Det är ingen lätt process. Det innebär inre och yttre arbete som ger ökad förståelse för oss själva och andra. Vi kanske förstår våra mönster efter ett tag. Då kan man börja arbeta med dom för att förändra till något som man tycker är mer gynnsamt för ett liv i balans.

[skuggis]
1

Den nya tiden är här och vi är ett av den med alla andra. Kanske ser vi ingen större skillnad det är dock på insidan och det ska manifesteras i det yttre. Allt sker inte på en gång och det kanse inte ens är vi som skapar ett större förändrande i det yttre under vår livstid, men vi är de som sår fröna och det börjar med oss och vilka som tar vid är svårt att säga men nog är det högt uppsatta själar som vill ta vår planet framåt. Allt ser bara ut som det gör och man tror att inget händer. Ser man dock från ett annat perspektiv så har allt hänt och vi behöver bara vänta och se! Alla föreställningar ska bort och allt tvivel sjukdommar försvinner och självläkning blir något som sker automatiskt innan sjukdommen ens har kommit. Medium kommer inte att behövas de finns för att resten inte vet att de har samma förmåga sovande.
Lätt att nå sitt inre, och meditationen är en del av vardagen och är också vardagen! Det jobbiga kan vara att släppa allt man har kämpat för, inte nödvändigtvis lägga ned med det men låta det flöda utan föreställningar och krav.
På så sätt har man inget att göra då allt levande sker i flödet och allt som händer i det fysiska bevittnas av själen, och det är ur det perspektivet som flödet kommer.

retep
0

Den nya tiden inträffar just nu och har alltid gjort så för dem som är öppna och medvetandegör sig om det! För första gången på evigheter är det en tid i antågande för en global ökad medvetenhet. En medvetenhet som så småningom kommer att omfattas av fler och fler och på olika kontinenter jorden runt. I tidigare tidsåldrar har högkulturer och medvetenhet varit betydligt mer geografiskt begränsade och det har ofta bara varit ett begränsat antal "upplysta" som har lyft kulturerna och människorna i samhället till en högre nivå och livskvalitet. Vad vi, våra barn och barnbarn kan vänta oss är en betydligt vidare högkultur och kollektiv medvetenhet, inte bara som i Indus kulturen, det gamla Egypten eller liknande högkulturer. Vi är alla delar av Den Medvetenheten. Och ansvaret vi har, var och en av oss är att göra oss medvetna om det, utifrån våra egna förutsättningar. Det är först och främst så spridningen och vidgandet sker.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn