Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 6848 ggr
Alwyn
1

När träden talar

När träden talar, då sitter man med tårar i ögonen och lyssnar. Då sitter man som ett barn på dagis, och lär sig om trädets sanna natur.

Det är underbart! Det hände mig i helgen under meditation i skogen. Jag hade svårt att fokusera så jag slog upp ögonen och vilade dem på det stora trädet framför mig. De som vill veta mer om träd får gärna läsa:

Träd har en själ och en ande, precis som jag och du. Det är en liten bit av Källan och trädet framställde den som ett starkt strålande vitt ljus. Varje träd har även en livsuppgift här på jorden, precis som vi har, och den uppgiften är att ge av sigsjälv. På vilket sätt och till vilket ändamål är upp till trädet själv.

Ett träd kan ge av sigsjälv på många sätt. Som föda till insekter och djur, skydd för de som är små, och ge syre till jordens atmosfär som alla vi levande varelser kan ta del av….Men de kan även sända ut energi i form av kärlek.

Redan här började jag tänka: Oj, men de som klipper grenar av ett träd, gör vi dem illa då?

Trädets svar blev: Var gren har sitt ändamål att sända energi till, och grenen sträcker sig i den riktning den sänder energi. Det kan vara vad som helst, till och med en människa som en gång varit snäll mot trädet. Därför är många grenar krokiga och ibland även vänder riktning tvärt. De följer sitt ändamål. När en gren blir gammal och livlös beror det på att energin inte flödar lika bra genom den längre.
Genom att grenen dör kan en ny ung och frisk gren bildas, och antingen ta över ändamålet av den förra, eller ägna sig åt ett nytt. Genom att klippa äldre grenar kan man hjälpa trädets uppgift, och skynda på denna process. Men då gäller det att man inte tar för mycket så att man kväver trädet och försämrar dess kapacitet att ge energi.

Träd är ett med sin uppgift, och ger även villkorslöst av sigsjälv. Ett träd skulle aldrig skada en annan varelse. Även om du bränner det och plågar det så skulle det offra sigsjälv för dig in till sista stund. Så osjälviska och rena är de!

När jag fått denna kunskap, kände jag smärta i bröstet: Vi dödar ju dessa underbara osjälviska varelser för att nyttja på olika vis. Då stoppar vi allt det de jobbar för. Är det rätt?!

Då svarade trädet: Att offra sigsjälv, sin fysiska kropp, för att hjälpa en annan varelse som verkligen behöver det, är något mycket vackert. Det gör trädet gladerligen.

Här ser vi vikten i att leva i harmoni med naturen och inte ta mer än vad vi behöver. Att uppskatta det vi tar/får från naturen så att vi hedrar de individer som offrar sig för oss. Dethär kommer att följa mig för resten av mitt liv. Självklart fick trädet en kram och ett tack, innan jag gick.

darianka
0

Oj, vad vackert! Fick tårar i ögonen….Vilken kärlek de utstrålar!!!! Jag tänker ofta om träd, hur vackra de är och alltid tycker synd om dom. Försöker alltid skaka bort snö av dom. Längtar till sommaren så att man kan komma närmare träd, krama dom och känna den vilkorslösa kärleken dom utstrålar.

Tack Alwyn!

nidlo0
0

Vad fint… Glad Det påminner mig om när jag vilade ett slag, under ett träd. Frågade det först om lov, sedan tackade jag innan jag gick. Visst var det tryggt där under, och jag kände mig skyddad.

soulwings
1

SkrattandeNär jag var barn hade jag och min bästa vän ett träd som vi älskade

att sitta o gunga i,idag känns det lite enklare att att stryka min hand om grenarna.liv

MackLobell
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Trädet o skogen glad att det finns Skrattande

szirius
1

Vilken fin upplevelse. Naturen talar ofta om detta, att de gärna "offrar sig" för andra, att det tom kan vara deras syfte.

Tänk bara på alla fruktträd och bär i skogen, de finns för att ge oss  människor och djur mat, det är så vackert…

Så det känns rätt i hjärtat att tacka för allt man får av moder natur, eller hurFlört…och gärna lära sina barn detsamma…så att vi kan bryta kedjan av " slit och släng" och inte ta för givet att en bok"bara är en bok" , och  i stället  tänka på att det en gång varit ett levande träd…barn brukar tycka om när man påminner dem om såna saker….allt blir heligt och värt att vårda…Glad

[Trulig]
1

Vad fint! När jag var 8-10 år sprang jag runt på tomten i en storm för att hålla i träden så dom inte skulle blåsa sönder. Har nog tappat lite av den naiva ödmjukheten, det är tråkigt. Även om jag fortfaranade kramar träd och ber om tröst, kraft och kunskap.

Hur bra känns det nu då när jag igår sågade ner två körsbärsträd för att grannen fick kladd på sin uteplats????Gråter

[resande71]
0

Åh, va varm jag blev inombords nu! Skrattande

Tack för att du delar med dig Alwyn!

[Lisake]
0

Vilken härlig kontakt du fick med trädet.Glad

nidlo0
0

Trulig. Du kan ju i alla fall be de träden om förståelse Glad

Något som är lite kul… Är att jag ibland talar med grönsakerna…De brukar förstå att jag äter dom… Haha. Men försöker faktiskt att visa dom respekt. Använda vass kniv…Skära på ett sätt som inte trasar sönder dom.

/ Niklas

nidlo0
0

Det tar, och ger energi… Men jag kommer inte att bli överdriven. Ödmjukhet!

Alwyn
0

#6 Trulig, kan du inte ta tillvara på träet, och snida något vackert för att hedra och använda deras kroppar?

[Trulig]
0

#11 Jodå jag har tagit vara på trädet….jag blev med ditt fina inlägg påmind om den vördnad man skall känna för allt levande ….tänk att man glömmer bort de sanna känslorna i vardagen. Tack!

Alwyn
0

#12 Toppen! Då var inte allt förgäves ändå. Kram på dig!

puuush
0

Oj… Vad häftigt! Ska tänka hädan efter på att vara snäll med träden

Jag brukar meditera, men har aldrig kommit på tanken att göra det i skogen. Det ska jag göra när sommaren kommer.

Gaiatri
0

Det var härligt att få höra om detta. Glad Tack Alwyn!

Alwyn
0

Jag kom att tänka på denhär meditationen och vill gärna putta upp tråden för de som kanske är nya och inte läst det, eller för de som glömt. Tycker att den har ett viktigt budskap. Kram

Ninnib53
0

Jag känner också kontakten med träd. Intressant att läsa det du upplevt med hur de är. De är faktiskt olika! Det finns ett speciellt träd som ger mig healing. Det är så att jag börjar gråta av glädje och tacksamhet. Det trädet står på en stor bussterminal och jag brukar tänka att trädet ger så oerhört mycket till den turbulens och stress som finns där bland alla människor.

Lite kul också, att alla som står under trädet verkar lugna!

Honey Puh
0

Vad fint! Jag hade också ett talande träd när jag var liten, ca 10 år. En stor,tjock, knotig tall som skådat generationer av vår släkt växa upp. En dag fick vi veta att vägverket skulle göra vägen rakare och beslutat att såga ner tallen. Dagen när tallen föll var en svart dag som gör ont att tänka på än idag. Jag var otröstlig och mina föräldrar fick lova mig att de skulle ta vara på virket. När jag tog studenten fick jag en brudkista som en snickare gjort av mitt talande träd.

Tack för att du påminde mig om det talande trädet, och att jag alltid kommer att ha det med mig och det kommer att kunna fortsätta följa släkten i generationer - i form av en bruskista! :)

[Lisake]
0

#18 Det var ett vackert minne du fick av trädet.Glad

Tack för att du delar med dig Alwin,det är så sant så.

Trädkramare

Lynxx
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett väldig enkelt sätt, är att plantera nya träd.

Jag samlade ekollon, som jag satte i kruka & sedan satte ut träden när de var ett år (sätter man ollonen direkt - så riskerar man att de äts upp av gnagare) Just ekar gillar dock rådjuren att käka knopparna av - så de brukar bli defromerade.

Sedan kan man besöka dessa träd, se, delta & känna samhörighet i hur de utvecklas över tiden.

Det är faktiskt en härlig känsla att får dela detta med träden & man behöver ingen egen 'träd'gård för att ha någonstans att plantera.

Ett ex på en av ekarna jag satte:

--

/L

Alwyn
0

Så härligt att höra att ni känner närheten till träden och att det finns fler som talar med träden! #18 Vilken hämsk dag det måste ha varit för dig då när du va liten. Men vad bra att du fick en del av trädet med dig. Glad

Angellove
0

Tack Alwyn, en häftig känslostorm kom över mig och tårarna trillar. Jag känner mer och mer hur jag börjar uppskatta naturen ännu mer nu än jag gjort tidigare. Har hela mitt liv bott nära naturen och kanske tyvärr tagit den för  given. Detta fick mig att tänka till. Tack igen! Kram

Alwyn
0

Tack själv Angellove, så glad att jag kan hjälpa till att påminna andra om närheten till naturen. Det är så viktigt på många sätt.

busnissan
0

Åhh va härligt att du delar med dig <3 Fick gåshud och ett lyckorus när jag läste de du skrivit Tack Alwyn!!

Alwyn
0

Busnissan jag kan faktiskt säga att dessa budskap som ges kommer lite i skymundan även hos mig ibland, och jag behöver påminnas om det jag fick till mig. Så genom att skriva ner det i en tråd och dela med mig av det kan både andra och jag själv påminnas ibland Glad

Lynxx
0

Eken betyder mycket för många.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=412&artikel=4097247

En ek är inte vilket träd som helst. Förutom att den blir oerhört gammal är den också som ett helt ekosystem i sig. I barkens skrymslen vandrar mängder av insekter omkring och större djur som fåglar och fladdermöss trivs också på trädet där lavar och svampar frodas.

Kolla på bibblan efter: Johan Lind, docent i etologi - hans fotobok "Quercus - ekens mångfald". En bok som handlar om eken och allt liv som finns på den.

/L

Alwyn
0

#26 jag vet inte om jag håller med dig helt. Eller jo det gör jag, men jag vill påstå att det gäller nästan ALLA trädarter. Att de inte är som vilket träd som helst, och att de är som ekosystem i sig. Glad

Lynxx
0

Jepp - de va bara ett expl.

/L