Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 6265 ggr
Gaiatri
0

Talet 6

Jag tyckte det var intressant att se vad talet 6 har för esoterisk betydelse och vad som egentligen har sagts om detta tal från esoteriskt håll.

Som jag har uppfattat det så har det med formnaturen att göra och med vår lägre natur.

I Den Hemliga Läran II s. 650 kan man läsa:

"Talet sex betraktades  i de gamla mysterierna såsom en sinnebild af den fysiska naturen. Ty sex är beteckningen för de sex dimensionerna hos alla kroppar - de sex riktningar, som bestämma deras form, nämligen de fyra riktningarna åt de fyra vädersträcken, norr, söder, öster och väster, och de två riktningarna av höjd och djup, svarande mot zenit och nadir. Under det att således sextalet av de vise användes endast om den fysiska människan, var sjutalet för dem symbolen av denna människa plus hennes odödliga själ."

I Esoterisk Astrologi (Bailey) s.102 står det:

"…sex är talet för manifestationsperiodens stora verk. Det är "odjurets" tal, och när det gäller människan är detta "odjur" hennas lägre natur och allt som försöker förgöra det högre livet, men det är också det som slutligen kan kontrolleras och styras av själen."

Som så ofta när det gäller esoterik så får jag ny förståelse för gamla idéer och fördjupad insikt i vad som syftats till angående 666 och vad "odjuret" är som ska besegras.

I The Rays and the Initiations (Bailey) s. 79-80 (tyvärr har jag den inte på svenska) står det:

"Again, 6 being the number of the sixth ray, it is therefore the number of idealism and that driving force which makes mankind move foreward upon the path and in response to the vision and press upward toward the light…

…Like all other divine qualities, it has its material counterpart, and that is why 666 is regarded as the number of the Beast or of materialism, the number of the dominance of the three worlds prior to the process of reorientation and the expression of developed idealism and purpose…

…the initiate is defined as "the one who has expressed 666 and found it nought; who has dropped the 6 and become the 66, and thus has found himself on the Way; later, again he drops the 6 and becomes the perfected 6 - form, the instrument and expression of spirit.""

Gaiatri
0

Den lägre naturen i oss själva är det som vi behöver förstå och höja oss över. Vi kan använda oss av vårt högre jag för att höja oss över dessa personlighetens lägre impulser. Det finns tendenser som är nedärvda i själva materien och den uttryckskropp som är en del av själva formnaturen. Det vi kan göra är att försöka låta själen styra personligheten så att personligheten till slut blir en uttryckskropp för själen och monaden utan att de lägre tendenserna hindrar uttrycket.

szirius
0

jaaa, visst kan vi försöka detFlört…är det inte det vi gör, de flesta av oss på dessa sidor…detta arbete menar jag…att försöka låta själen styra personligheten…

puh, att det finns nedärvda formnaturer att bearbeta känner vi nog också till - rejält starka kan de varaObestämd.

Sedan, inte att förglömma, om man nu märker att "de lägre tendenserna hindrar uttrycket": accepteeeeera och försök igenTungan ute

[Mariann]
0

ja jösses vad man får jobba med acceptera och försök igen Tyst

#0 mkt intressant detta med talet 6. Tåls att grunnas över….

Gaiatri
0

Ja, det jobbas på bra med att låta själen få styra personligheten… det sker väldigt mycket själsarbete i världen även om det i materialismens brus kanske är svårt att upptäcka ibland. 

…undrar om det är väktaren på tröskeln som menas med odjuret och 666?

[Mariann]
0

Skulle jag mkt väl kunna tänka mig, tröskelväktaren på de tre planen kanske, fysiskt eteriskt, astralt och mentalt. Obestämd

szirius
0

intressant tankeGlad

[Mariann]
0

ja, det är ju i första hand de 3 "demonerna" som vi ska "bekämpa" via invigningsprocesserna….

så i mina öron blev det logiskt Glad

den sista "demonen" är väl symboliserad med draken - Sankt Göran och draken, där Göran är vi människor och draken är tröskelväktaren = kampen med den sista rest av den negativa personlighetskärnan innan den 4 inv tas eller är det den 5 Obestämd, (nu blev jag osäker där vilken inv det är). Själens mörka natt också kallad.

goat11_maya13
0

Gaitatri definiera odjuret?

Jontte.

Gaiatri
0

Idén om Odjuret kommer från Bibeln. Jag vet inte om det finns med i tidigare urkunder.

I dessa esoteriska tolkningar av "Odjuret" beskrivs det som människans lägre natur. Vi har en materiell del och en andlig del som människa. Det finns en lucka i medvetandet som gör att den materiella delen och den andliga delen inte upplevs i medvetandet samtidigt. Överbryggandet av denna lucka har varit målet under hela evolutionen som pågått på denna planet som jag har förstått det…

Det sägs att under Lemurien så fick vi hjälp från Venus och Solänglarna (eller Agnishvattas) förde ned "sinnets frö" i de mänskliga monaderna så att Sinnet (Mind) kunde börja utvecklas. Solängeln finns med oss ända till 4:e invigningen då vi är så genomsyrade av själsenergin att vi inte längre behöver denna "överskuggning".

[sushi8]
0

Bland de första gångerna jag mediterade så frågade jag om mina tidigare liv. Samma natt drömde jag om några av dem. Emellan två stycken så dök en mörkrödfärgad drake upp (svart bakgrund) i bara några sekunder. Har aldrig förstått vad det betyder.

Var kan man läsa om dessa demoner och invigningsprocesserna?

Gaiatri
0

Vad som sker emellan inkarnationerna kan man läsa om i artikelserien Döden det stora äventyret. Det som du kallar demoner är förknippat med astralplanet och Del 7 av serien kan ge dig mycket information om vad som sker där.

Invigningarna kan du läsa om i Lärjungens Väg och De sju strålarna och Invigning