Andlig utveckling och Hälsa
Andlig utveckling och Hälsa.
Vi pratar ofta om energier, frekvenshöjningar och medvetande o.s.v. som ett tecken på ökad andlig utveckling.
Andlig utveckling är som jag ser det en fråga om Helhet, där hälsa och livskvalitet är eller bör vara integrerad. Hälsa på alla plan m.a.o.
Som intresserad av och engagerad i andlig utveckling, har vi säkert konstaterat hur ökad livskvalitet och hälsa, intimt är samman kopplat med medvetandet eller vår inre intelligens, Ojas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ojas
Vi bör då se närmare på betydelsen av att höja vår energi och vår frekvens. För att lättare vibrera i takt med den ökande frekvensen i den nya tidens….
Tänker vi på och är medvetna om hur vi lever och vad vi stoppar i oss?
Mycket av det vi äter och hur vi äter har stor inverkan på vår utveckling. Det är så många saker vi stopar i munnen som är lågfrekventa och energikrävande att omsätta i våra kroppar, i våra sinnen och medvetande.
Jag tänker självklart på alla animaliska produkter, kemiska tillsatser, socker m.m.
Jag tänker på hur vi kanske inte sitter ner i ro och äter uppmärksamt.
Jag som tar del av Ayurveda och den kunskap som finns där, ser vikten av att på alvar reflektera över detta och kritiskt granska mig själv i allt jag är och gör på min väg…
Reflekterar du?
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Absolut, att jag reflekterar, men jag är inte överambitiös i ämnet… det har jag släppt, jag tror och vet inom mig vad som i min utveckling fungerar både fysiskt och mentalt..för jag tror att man måste vara redo att anta de kraven på sig själv..
Det finns omständigheter i ens liv som gör att man kanske inte alltid kan följa sitt hjärta fullt ut, men jag tror ju att det finns en mening med att det då sker…
Jag äter det jag kan äta och är tacksam för det…

Definitivt, så lite "färdigmat" och kemikalier som möjligt, och aspartam och acesulfam K som möjligt i vårt hus. Men min allergi-diet utesluter så otroligt mycket ur min kost att jag inte ens kan tänka på att leva på det sätt jag helst skulle vilja, nu snackar vi sjukt många allergier då.
Men angåendea tt helt utesluta kött så är jag lite skeptisk, för vi är ju allätare i grund och botten (har ju blivit det under evolutionens gång) och det har gett förutsättningar att utveckla vissa både psykiska och fysiska egenskaper det att vi inmundigar kött och mjölk, utan det vat ma nju såklart inte hur det gått, men jag tror att det kan ha gett BÅDE bra och dåliga grejer till vår sammanfogade fysiska och andliga levnadsutveckling.
Och därutöver så tror jag ganska starkt att olika folk, tex blodgrupp-diet-teorin mycket väl kan stämma, då enzymerna i magsystemet ÄR olika för olika blodgrupper så såklart påverkar det HUR och VAD magen smälter bra.
Barn, sådär i stort sett anser jag har behov av att äta just kött, fisk, etc så att just fysiken får det den behöver för att växa.
Men angående min sorgliga diet så får jag väl invänta övergång till energiförtarande istället för mat 
Kommer att tänka på "Den tionde insikten" av denna topic, hade mycket bra tankar om just detta ämne…
#1 "Jag äter det jag kan äta och är tacksam för det.."
Vad är det du inte kan äta och varför…om man får fråga?
#2 Bara som information…Min son är 25 år 180 lång och kraftigt byggd
Han har alltid varit frisk och stark men har aldrig ätit fisk eller kött.
? Det är litet förvånande att inte fler här har tankar om Ojas och biologisk, organisk intelligens, om kroppens intelligens och medvetna samspel
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
#3 Genom många års trauma på psyket har kroppen regarat med att inte fungera som den ska, (framförallt tarmarna) det har tagit många många år av olika former av behandlingar för att åtgärda det, vilket inte heller är färdigt…
om det nu någonsin går att åtgärda, har prövat de flesta varianter som finns ur den alternativa vården…vill hellst inte ta till den allmänna sjukvården om jag slipper…tyvärr har det nu i slutänden inte gett mig något val…därav är jag nu tacksam att jag kan äta någonting överhuvudtaget…
Att helas kan ta en hel livstid, men i mina begränsningar kan det också finnas ett syfte…som att nu inte kunna äta så mycket, ( kanske för att inte gå upp i vikt tex).. så inte gråter jag för det…man måste bara klura ut varför…
Jag är till större delen lakto-ovo-vegeterian, ibland demi-veg, om magen tillåter det…
ja, att inte fler svarar, beror nog på att det har funnits en tråd förut om ämnet, som blev ganska hetsig i sig….det är ett laddat ämne som skapar skuldkänslor hos dom som vill äta "bra" men inte gör det av andra skäl…orsaken är många..

Bäst kanske att kombinera mat av sund förnuft? Kroppen själv vet av vad må bra- bara kunna lyssna. Har lagt av mat som innehåller kolhydrater för 1,5 år sedan och må bra men kött… Känns att kunnat tappa lusten till den om bott i medelhavs klimat tex men inte var är kallt… samt näring från grönsaker och frukt går inte att jämföra: var och hur de har uddlats… Solfylld "grönska" - perfeckt! Vem och hur ofta verkligen har möjlighet att äta det?….
Inom esoteriken tänker man sig att diet och fokus på kroppsliga aktiviteter är en viktig del vid 1:a invigningen. Så den kroppsliga hälsan är då i fokus. Det är många av oss som är där idag och det kan man ju se på att det förekommer mycket fokus på detta idag.
Sen är det också många som håller på att rena emotionalkroppen och arbetar med olika känslor och det kan påverkar den fysiska hälsan. Det finns många sjukdomar som beror på att vi har svårt att hantera energierna i emotionalkroppen.
I övrigt så tänker jag att det är många som är medvetna och med en andlig utveckling ökar ofta känsligheten för vad man äter. Tillsatser smakar illa
tycker jag och det är stor skillnad på ekologisk och oekologisk i både energi och smak. Jag är även känslig för andra produkter som lotion och deodorant. Det tog ett tag för mig att förstå att det var den helt vanliga deodoranten som jag uppenbarligen tog upp i mitt blodsystem och det smakade
riktigt illa i munnen av det!!!

retep -- har en massa allergier, känsligheter- som kan vara livsfarliga, eller endast göra en kraftig spy- /diarré- / eksem- / migrän-/slemmighetsreaktion. Detta inbegriper de flesta kryddor och örter (korta listan, dill, kummin, kanel, vit-, röd, grönpeppar, rosmarin, timjan, meiram etc..) , soja, mjölk, råg, korn, havre, svinkött, banan, citrusfrukter, diverse rotfrukter - däribland potatis, ananas och SÅ VIDARE.
Reagerar också på pollen, damm, djur, latex, gummi, nickel, dun, m.m.
Och en hel drös med mediciner, det mest ironiska ligger väl i att jag "borde" äta antihistaminer men är allergisk emot alla som finns tillgängliga i landet. Så först i år fick jag via en hel massa jobbig byråkrati lov till, och fixat, de som jag KAN ta. Får se hur det går.
Man har blivit ganska kreativ i köket….
Men det jag menar är att jag verkligen kan UPPSKATTAR det jag äter, som håller mig frisk och hel, som ger näring, att jag på ett seriöst sätt är TACKSAM för "moder jords frukter". Munkarna i Tibet tar ju emot vad de får också, detta är vä ett annat sätt att göra det på 
Tilläggas kan att det att vi levde länge i ett mögligt hus har påverkat med att ge sista "pushen" till att vissa känsligheter skulle blomma ut. Plus en massa annat medikalt fakta som jag bara inte orkar ta upp här och nu. Blir för långt 
Jag är endast skeptisk till att det skulle funka för "alla" att vara utan kött, angående köttfri diet för barn alltså. Och det faktum att vissa beståndsdelar i köttet faktiskt kan ha påverkan på hjärnans utvecklingsfaser, borde undersökas (vilka, hur), och då skulle man ju se om de faktiskt HAR någon relevans i att ha kött i kosten. Man kan väl kalla det liksom empiriskt bevis.
Men det finns ju de "bevis" att människornas utveckling gått framåt i vissa snabbare steg i och med vissa grejer, däribland köttätning, och det att vi började äta mjölkprodukter. Sådär liksom majoriteten, sedan kan man ju mer än gärna gärna ta upp problematiken (och undersöka det med :) ) i det att vad händer med de barn som inte är kapabla att smälta köttet (eller mjölken/salladen/etc. ) och ÄNDÅ tvingas äta det för att "det hör till"? Lika viktigt som det att inte tvinga ett barn som behöver kött/ mjölk/ sallad att avstå.
Bondförnufts-individualism borde hållas nära där. Och barn/ vuxna brukar ju ofta själv "känna på sig" vad de inte kan äta, och vad som funkar, detta vet jag till och med från egen erfarenhet. Det är bara en gåva som går delvis förlorad i processen av uppväxt för många då man "förväntas" äta på vissa sätt.
Ang. Ojas så måste jag bekanta mig mer med begreppet…för mig är det svårt att läsa vissa texter, och särskilt indiska texter brukar vara så konkret beskrivna att jag till slut inte förstår ett skvatt av dem.
Mild grad dylexi och dyskalkuli här till på köpet
DU kan hemskt gärna förklara begreppet här ytterligare!!