Att öppna vs stänga sig.
Jag har varit "stängd" på tok för länge nu och skulle behöva öppna mig lite, men jag vet inte hur. Någon som kan hjälpa mig och förklara hur man stänger och öppnar sig?

Läs på lite om chakran, om du inte känner att du redan är insatt i det. Börja sedan nerifrån med rotchakrat och tänk som en röd ros som är en knopp och öppnar upp, fortsätt sedan med navelchakrat och en orange rosenknopp som slår ut i full blom, arbetade dig så igenom alla sju chakran och dess färger. Glöm inte att stänga dig också. Då gör du bara allt åt andra hållet uppifrån och ner och slår igen dina blomknoppar. Man behöver träna på detta många gånger så ge inte upp för lätt. 
Jag kan inte särskilt mycket om chakran. Måste man meditera när man gör det här eller räcker det med att bara föreställa sig dessa knoppar?
Jag brukar tänka att jag är en ros :b osså att man är en knopp som öppnar sej blad för blad och andas lugnt och djupt….det är väl så olika hur det funkar på folk, osså brukar jag stänga mej som en dragkedja, nerifrån och upp. 
#3 Gör du detta under meditation?
jag är inte mkt för att "öppna och stänga" hit och dit. Laborera med sina chakran är sällan nyttigt. Det enda chakra som man ska och som man bör öppna är hjärtat och det ska aldrig stängas igen 
Min syn på saken bara….

Det finns CD-skivor som vägleder dig inom ämnet att köpa, då funkar det som en vägledd meditation ungefär. Kolla på t ex vattumannens hemsida. 
Jag brukar öppna och stänga chakran genom att visualisera mig en blomma som kronblad för kronblad öppnar sig och sen stänger sig.
Börjar också nerifrån.
Man måste väl inte meditera, men det är nog bra om du sitter och är avslappnad (som är en slags meditation).
4o7# Ja jag brukar bara sitta/ligga o vara lugn och avslappnad, vara i en lugn miljö.