Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3046 ggr
[JesperAhlkvist]
0

Skräckfylld händelse!

Ytterligare en grej som hänt mig. För något år sedan vaknade jag av att jag kände mig förlamad i hela kroppen och inte kunde öppna ögonen. Jag kände något tungt över fötterna som rullade upp över kroppen. Jag försökte skrika men det gick inte. Det började tjuta i öronen som en oinställd radio dvs höga frekvenser samtidigt som det sköt blixtar innanför ögonlocken på mig. Det var inte rädsla jag upplevde, det var ren skräck. Sedan minns jag inget mer. Vet inte om jag blev medvetslös, somnade. Har ingen aning vad som hände.

Vaknade nästa morgon med minnet av den skräckfyllda händelsen. Vågade knappt somna följande natt.

Har någon varit med om något liknande eller har en idé om vad jag kan ha varit med om?

Mvh

K

starcat
0

Sömnparalys! har vart med om samma sak, jätteläskigt!!

Kolla inne på ÖN finns en artikel so heter "förlamande tillstånd"

hm06
0

jag har varit med om liknande… förlamning men inga ljud eller ljus. jag r förlamad och kan inte skrika eller röra på mig. jag fick förklarat att det beror på att man vaknar under remsömnen (?) vilket är ett tillstånd då kroppen är förlamad….. jag brukar "låta" tills maken väcker mig…

Lynxx
0

De e hemskt - panik i kvadrat. Ja hade ofta de när ja va yngre.

Orsakas av att inte alla delar av hjärnan vaknar samtidigt!? Effekten blir att det system som har till uppgift att blockera kontakten med musklerna när man sover/drömmer fortfarande e inkopplat trots att man e vid medvetande.

Detta system har till uppgift att hindra att man fysiskt utför det man drömmer om - de har alltså en livräddande funktion. Inte så bra att man drömmen att man flyger & klättar ut genom fönstret i sömnen t.ex.

Å andra sidan ere alltså de systemet som inte funkar hos de som går i sömnen.

Vanligare hos barn - där ju hjärnan inte e fullt utvecklad.

Du kan läsa lite om det på Facebook - där finns ett forum… http://www.facebook.com/group.php?gid=36761822221&v=info

…för andra med samma problem/erfarenheter. Du behöver inte vara medlem eller vara inloggad för att kunna läsa där.

------

/L

hm06
0

jag håller med… det var mer när jag var yngre… händer mer sällan nu… i början panikar jag till jag blir så pass vaken och märker vad som håller på att hända. att känna sig förlamad är verkligen  skrämmande…. det känns ändå skönt att höra att man inte är ensm…

asvensso
0

Japp, det har hant mig ocksa. Mer nar jag var i sena tonaren och fram till 30. Valdigt obehagligt!

Tride
0

Jag har också upplevt det där förlamade tillståndet. Det är länge sedan. Jag kom i alla fall på två sätt att upphäva det med omedelbar verkan: det ena sättet går ut på att röra någon kroppsdel, vicka på tårna, röra ett finger eller blinka. Det har fungerat. Ett annat sätt var att säga ett mantra. Jag hade precis börjat intressera mig för buddhismen och meditation. Mantran var: Om mani peme hung. Samtidigt som jag tänkte mantrat, vislualierade sig gestalten, Chen -re -zig, medkänslans gudomlighet enligt den tibetanska buddismen, spontant invid sängen.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Ming]
0

Jag har haft  sådana här upplevelser (hypnagogt tillstånd/hallucination) och vissa av dem skräckinjagande.Hörsel syn känsel och tankar är som i vaket tillstånd men kroppskänslan är förlamande.

Vid ett tillfälle  såg jag 3 "trashankar" vid sängen och blev så klart livrädd och försökte skrika men det gick inte då mina läppar var förseglade…..Hur som helst så var det underbart att vakna efteråt