Blanda meditationstyper
Hej!
Jag har en längre period nu sysslat med mindfulness meditation två gånger om dagen och tycker om det mycket.
Nu undrar jag hur det är att blanda olika typer av meditation. Som mindfulness och tillexempel Chakra meditation. Jag har fått ut mycket ur mindfulness meditationen och kommer inte att sluta med det, men är även nyfiken på andra meditationer, har prövat en del men inte fortsatt.
Hur ser ni på detta?
Kommer det att hjälpa mig eller vara emot min utveckling att blanda mindfulness med visualiseringsmeditationer? eller är det bästa att hålla sig till en sort åt gången?
Jag tror inte att det kan vara emot din utveckling att blanda, känns det bra att för dig så är det säkert bra,det brukar vara så.Man får prova sig fram.

Glömde ju att fråga vad mindfulness meditation är för slags meditation.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jackBalton.Du!1Det verkar ju vara en bra Meditation..Har googlat..Finns ju så mycket.
O Jag tycker att man gör det som passar en själv
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jo visst är det bra, jag tycker om det jätte mycket. Och passar mig utmärkt. Men sen läser man så mycket här på iFokus om andra meditationstyper, om chakran osv, så man blir ju nyfiken
så tänkte, kanske kan man få lite av varje, men vill ju inte gapa efter förmycket.
jag är nog en väldigt tråkig förtappad Människa.
För jag har min egen av slapningsövning.När jag lägger mig o när jag är ute i skogen..
Men jag har ju förstått att det finns så många olika…O det är bra.För då får man så det passar en själv.
Lena
Efter en hel del funderande och googlande blev min slutsats följande på min tidigare ställda fråga
:
Inom alla olika meditationsmetoder är det stora målet detsamma. att bryta ner egot, få kontakt med sitt inre jag, leva i nuet och att nå upplysning osv.
Så min egen tolkning blir att det inte spelar någon roll vilken meditationsmetod man använder, utan upplysningen når man när man är redo, oavsett om det är chakra, andnings eller vipassana meditation (mindfulness).
Så om man har något som man tycker är bra och fungerar så finns det ingen anledning till att blanda, och om man vill ha lite variation och känner för att göra en blandning som fungerar för en själv
så fungerar det lika bra eftersom målet är detsamma.
Om nu min slutsats stämmer betyder det att även om du inte koncetrerar dig på exempelvis dina chakran, så blir de ändå stimulerade? På samma sätt som t.ex nuet blir "stimulerat" om du koncentrerar dig på dina chakran. 
Några kommentarer?? 
#6 Chik, Det tror jag inte att du är, det som man tycker om är säkerligen det som är bäst för en själv 
/ jack
Jack..Tackar.
.
Bra slutsats som du har tagit fram..Då är vi två som tänker så.
För det är ju slutresultatet som räknas..
Nä Ut i solen. Skall vi gå…

Såklart att du kan blanda
.Mindfulness kan ses som medititation på ett sätt, men lyfter också fram " enkelheten i det"- det handlar om att vara närvarande.Så hela dagen kan vara en enda lång medition om man vill.Antingen man har ögonen öppna eller stängda,om man ligger på en spikmatta eller äter ett äpple. 
Jag tror f.ö att just mindfulness är en perfekt " grund " att stå på innan man provar andra tekniker.Den kunskapen du redan besitter iom att vara närvarande gör att du är jordad och inte kommer få hybris av ev färg, känsel och smaksensationer etc som kan uppträda i andra meditationsformer

Jag säger detsamma! Alla meditationsformer som gör att man mår bra och utvecklas andligt skulle jag säga bör användas, då är alla kombatibla 
Visst kan man blanda men att göra chakra meditationer som nybörjare är inte attt rekommendera, först måste man balansera alla chakran.
Om man experimenterar med alla olika meditationsformer utan en lärare kan det rent av vara farligt.