Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4740 ggr
[Hukanson]
0

Att vara andligt ren.

Jag funderade över begreppet "andlig renhet" och funderade på vad det betydde, så slog jag upp det på google-sökning och fick genast upp 10 förslag på vad det innebar. Tack Google, du är då alltid ren! Det verkar vara Judar och Hinduer och Kineser som i första hand bekymrar sig över andlig renhet och ser vårt västerländska samhälle som ett stort hot. Det är inte bara separation från Gud som är allvarligt utan också hur man lever andecentrerat eller inte som är viktig renhet.

Listar upp några länkar för den som vill lära sig mer om vad världsreligionerna anser om andlig renhet. Alltid finns det något nytt att inse om den andliga aspekten av tillvaron och om problemen med att förena himmel och jord.

Himalayan Academy

Hinduism Today

Torah

Global Oneness

Soul Progress

Andliga orenheter

Internet Archive

Hoppas detta kan vara en kunskapskälla till hur andra i stora världen ser på detta och att vi finner näring för vår strävan att växa andligt, Frågan har ju alltid funnits och även om svaren kanske moderniserats och materialiserats till en del så har vi ju alla samma angelägna intresse av detta speciellt som fler och fler reser i världens alla hörn. Är andliga orenheter farliga och hur undviker man dem?

[Mariann]
0

jag tror inte de är farliga, eftersom "orenheter" är utvecklande.

Sedan kommer ju det som är intressant, "hur undviker man dem?" Då först måste man ju vara medveten om dem, innan dess går de ju inte att " undvika"…. Flört

men visst är det intressant att alla religioner strävar efter en viss "renhet". Jag tycker också det är tankeväckande att inom alla världsreligioner finns det mystiker, var och en med liknande upplevese av Gud/enheten/källan… tåls att grunnas över….

[Hukanson]
0

===

Från länken Himalayan Academy:

Nine Beliefs of Hinduism

Aum  symbol

Our beliefs determine our thoughts and attitudes about life, which in turn direct our actions. By our actions, we create our destiny. Beliefs about sacred matters--God, soul and cosmos--are essential to one's approach to life. Hindus believe many diverse things, but there are a few bedrock concepts on which most Hindus concur. The following nine beliefs, though not exhaustive, offer a simple summary of Hindu spirituality.

1. Hindus believe in a one, all-pervasive Supreme Being who is both immanent and transcendent, both Creator and Unmanifest Reality.
  2. Hindus believe in the divinity of the four Vedas, the world's most ancient scripture, and venerate the Agamas as equally revealed. These primordial hymns are God's word and the bedrock of Sanatana Dharma, the eternal religion.
  3. Hindus believe that the universe undergoes endless cycles of creation, preservation and dissolution.
  4. Hindus believe in karma, the law of cause and effect by which each individual creates his own destiny by his thoughts, words and deeds.
  5. Hindus believe that the soul reincarnates, evolving through many births until all karmas have been resolved, and moksha, liberation from the cycle of rebirth, is attained. Not a single soul will be deprived of this destiny.
  6. Hindus believe that divine beings exist in unseen worlds and that temple worship, rituals, sacraments and personal devotionals create a communion with these devas and Gods.
  7. Hindus believe that an enlightened master, or satguru, is essential to know the Transcendent Absolute, as are personal discipline, good conduct, purification, pilgrimage, self-inquiry, meditation and surrender in God.
  8. Hindus believe that all life is sacred, to be loved and revered, and therefore practice ahimsa, noninjury, in thought, word and deed.
  9. Hindus believe that no religion teaches the only way to salvation above all others, but that all genuine paths are facets of God's Light, deserving tolerance and understanding.

Hinduism, the world is oldest religion, has no beginning--it precedes recorded history. It has no human founder. It is a mystical religion, leading the devotee to personally experience the Truth within, finally reaching the pinnacle of consciousness where man and God are one. Hinduism has four main denominations--Saivism, Shaktism, Vaishnavism and Smartism.

Detta är en sammanställning gjord av riktiga hinduer så det borde vara sannolikt till tusen. Det har sannolikt också en hel del att göra med renhet sett med hinduens ögon.

yogflame
0

ja kollar man västerländska samhället så är det ett hot enligt dom , man ser ju alla i indien idag som dricker sprit osv dom vill ju inte hålla på med andlighet meditation dom vill ju festa o träffa tjejer. På det sättet är det ett hot mot andligheten.

Men varför säger dom västerländska? japan har geishor saki osv., thailand, kambodja vietnam ja alla fattiga länder har prostitution. Varför skyller dom på västerländerna bara? , japan hade ju ho*or långt innan västerländerna började me det och dom ligger närmare och påverkar mera. Anledningen att indien skyller på väst är väl tack vare britterna som var där o styrde i 200 år om jag minns siffran rätt. Men det är väl lättare att skylla på väst eller så menar dom mera att vanliga personerna blir mer frigjorda medans förut var kvinnan hemma o tog hand om barnen medans mannen gick till ho*huset hur det nu kan vara bättre. och indien har ju ho*or överallt nu dom toppar ju hiv efter sydafrika vad jag läste sist. Och det är ju illa.

lojna
0

Renlig. Det kan inte vara som så att vi inte har varit Kristna här så länge. Vi var väl gruppen Hedningar innan??

[Hukanson]
0

Vi har dock varit kristna i tusen år och de sista femhundra väldigt kristna med statsreligion och statskyrka.

Som tur är hela samhället idag fridsamt och vi hyllar alla frihet och vill varandras väl och lycka och det är huvuddrag i kristenheten. Sen har vi en del kvar att göra på det personliga planet med att leva i tacksamhet och se glädje i vardagen och storhet i andra människor.

Men vad gäller den kristna religionen så är den kristna läran att den som tror på Jesus Kristus skall döpa sig i hans namn - det är ofrånkomligt den enda vägen och det räcker INTE med att skvätta vatten på ett nyfött barn.

stillness
0

Yogflame: Jag har läst lite tidigare dina inlägg om bla det var det med Lust och om att behärska sina lustar annars är man mer ett djur..

jag tror en del på det måste jag säga asså.

Jag tror mycket idag är det så himmla mycket sex ytligt att folk tappar lätt sin insida i det så känner jag om det, det finns inget djup, och i det där kanske man tappar sin andlighet och tappar magin i sexet?

Borde nästan göra en tråd om det

yogflame
0

#6Du kan ju prova men dom flesta gillar ju sex och tycker det är bra så det kommer ej gå att föra en diskussion.

Anl till varför för mycket sex inte är bra för att det tar ens energi.Allt kretsar runt sex och man vill bara ha mera hela tiden det blir som en ond cirkel för man blir aldrig nöjd utan vill bara ha mera o tänker på hur man ska få det. , men inget missbruk är bra det vet ju alla. Så länge man gör allt med måtta så är det bättre.

Sen är det inte alla som förstår att det är så , om du kan förstå det lite så betyder det ju att du är på rätt väg.

Howliten
0

Att vara människa innebär att vara oren  och ren och därmed så är man människa. En människa är så mycket.

Jag är glad. Är du?

stillness
0

yogflame:man har ju varit med om det när man haft sex (förhållande) att man kände detta blev mer för min egen njutning enbart och shit så dåligt man mådde innerst inne då, och egentligen tror jag man lätt kan fastna i sånt om man inte lyssnar innåt och har kontakt med det djupa, Så blir sexet liksom ytligt ande fattigt.

(troligtvis är något fel i relationen som man behöver rannsaka igenom etc)

är ju det man får lindring en stund, finns nog många mindre bra förhållanden som där man bråkar och sedan har försonings sex för det ger en korts lindring….

Och då är man ju slav under ett begär helt klart för man vill ju må bra i själen..

yogflame
0

Ja man måste finnas en balans inom allt i livet. För mycket av något är aldrig bra.

stillness
0

http://www.youtube.com/watch?v=xbyOE2_Yssw&feature=related

här har du en väldigt vis man OSHO….

du kanske känner till han sedan innan?

[Hukanson]
0

Osho gjorde Poona till ett Internationellt Meditationscenter och har haft väldigt många besökare och har fortfarande vad jag vet.  Glöden verkar dock ha svalnat en smula och många nationella centra upphört. Men i Indiens minne har han en plats som en stor 1900-tals ledare.

Osho Multiversitet i Holland utbildar fortfarande terapeuter som har en gedigen kunskap i både den indiska visdomen som den västerländska psykologin.

Renhet är en viktig ingrediens i ett meditativt leverne. Bada och duscha varje dag, bära rena kläder , även fasta och rensa tarmarna med olika tekniker, skölja näsan helt ok. Renhet i daglig disciplin: meditera morgon och kväll. Dessutom någon specialpraktik.

Osho var ju först och främst zenbuddhist och följde de regler som brukar gälla för sådant.