Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3279 ggr
[Mariann]
0

Ung ljusarbetare!?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad ska det bli av denna talang? Här har vi nog en discipel som kommer att betyda något…. som kommer göra en skillnad…

[Mariann]
0

Något av det starkaste jag sett och hört… mycket tankeväckande… mycket….

[Hukanson]
0

Föräldrar i hela världen - stöd edra barn när de verkligen vill något.

Huvogalefing
0

What a great and talented speach, perfectly for the conditions in the world just now! She´s reminding me about Obama. Glad

Jeremia 23-24 - Den sanna stoltheten

23.- Så säger Herren:

Den vise skall inte vara stolt över sin vishet, den starke inte över sin styrka, den rike inte över sin rikedom.

24.- Den som vill vara stolt skall vara stolt över detta:

att han har insikt och kunskap om mig, om att jag, Herren, verkar i kärlek, i rätt och rättfärdighet på jorden, ty däri har jag min glädje, säger Herren.

(ur Bibel 2000)

Eremitha
0

#0 Exakt vad jag tänkte när jag såg den videon första gången!

Fair Winds and Following Seas!

[budewabo]
0

En talare visade denna idag inför en församling (250 st) av de som har starkaste rösterna i Sverige.

Kändes gott även om det är inte är helt enkelt att fejsa hela den sanning hon tar upp. De flesta av världens makthavare har inte gjort det tror jag. Hon är så rakt på det! Ljus och kärlek till henne!

bluemary
0

Ursäkta, nu känns det pinsamt………Men jag förstår inte
eftersom det står på ett helt annat språk. Hur klarar ni
detta, för mig verkar det lite knepigt Skäms

gyllenehjartljuset
0

Mycket starkt!!!! Än finns det hopp i världen.Glad

Huvogalefing
0

Jag blev bara så inne i det suveräna talet som tjejen höll, det var ju på engelska. så det blev bara så matchande att liksom ge uttryck för en kommentar för det på samma språk. Ty det blev väl lite extravagant. Sammtidigt som att varje språk i sig tycks vara nästan som en unik, självstående värld i sig, vilket märks då i knepigheterna då vi ska översätta olika texter.

PS jag kan översätt mitt stycke om det vore intressant el någonting. Glad

Mvh Huvogalefing

23.- Så säger Herren:

Den vise skall inte vara stolt över sin vishet, den starke inte över sin styrka, den rike inte över sin rikedom.

att han har insikt och kunskap om mig, om att jag, Herren, verkar i kärlek, i rätt och rättfärdighet på jorden, ty däri har jag min glädje, säger Herren.

(ur Bibel 2000)

[budewabo]
0

Menar du den korta meningen i #3 eller menar du hela hennes tal? Den korta meningen i #3 kan du översätta själv med Google Translate http://translate.google.com/#

Hon pratar i sex minuter på engelska om allt vi gör mot vår vackra Moder Jord. Och hon har rätt i precis allt hon säger. Egentligen har ingen av oss tid att sitta framför datorn och skriva här, egentligen har ingen av oss tid att fokusera på nästa kvartalsrapport elle vad vi vill hitta på i helgen. Egentligen skulle vi kraftsamla oss och övertyga Kina om att använda något annt än kolkraftverk, att hjälpa Östersjön överleva, genomlysa vad vi i Sverige kan göra ytterligare för att verka för ett sundare förhållningssätt till Moder Jord och att verka för en sundare samhällsekonomi.

Skälet till att 'ingen' (eller i alla fall inte tillräckligt många) i ledande positioner både politiskt och inom näringslivet gör mer än vad de gör är för att de inte 'kan'. De törs inte helt enkelt därför att hela vår tillaro bygger på en ekonomisk modell som bara är 'frisk' (lite ironi här så länge det är en årlig tillväxt. Utan tillväxt, då kallas det genast kris, ras, recession odyl även om nivån av varor och tjänster är lika hög som den var två år tidigare, stor kris utbryter. För då är hela föregående års 'ökning' utraderad på något vis.

Huvogalefing
0

Tack för tipset om det översättnings verktyget, det tänkte jag inte på.

Håller med dig om en hel del. Om det vore lika angeläget för staten/politikerna att få till en riktig bra utveckling inom den ev s.k. "Sphären för det andliga" än att bara sattsa på sammla på sig pengar och tävla om vem som kan hålla i den summan (tycks va ju något så). Jag är kanske inte helt på det klara med om jag egentligen fattar vad de eknomisk vinnsterna ska vara till för nytta då de i sig blir så överbetonade att vara ett mål i sig. Och därav den "egoismen", eller ev. kalla det för trångsyntheten, som tycks råda där gör att de fastnar i sig själva. En rätts sorts fokusering och en kraft ansammling vore som sagt bra att göra.

Mvh Huvogalefing

23.- Så säger Herren:

(ur Bibel 2000)

[Hukanson]
0

#9 en revolutionär tanke vore att organisera emails att sända till Kina och Östersjöländerna . Men , vi har alla ett individuellt ansvar i en demokratisk värld ?

[budewabo]
0

Först och främst har vi ett ansvar för oss själva. I det ansvaret ingår just nu, som jag ser det, att leva med samhällsflödet i stort och till exempel jobba för försörjningen för att betala skatt och därigenom sörja för att de som är sjuka, arbetslösa osv får del av de pengarna via fördelningspolitik etc, samt ansvar för at ta hand om sitt hem, sin hälsa, ljusarbeta osv.

Och jag tror det är viktigt att genast NU börja lyfta blicken och se om jag som individ kan göra något mer när jag nu, i alla fall personligen, sitter högst upp på Maslows behovspyramid och blickar ut över min tillvaro. De flesta i Sverige och Norden och kanske Europa bör tilläggas sitter fat and happy på toppen av denna pyramid vare sig vi fattar det eller ej.

Kanske förstår jag inte vad du menar med individuellt ansvar…?

[Hukanson]
0

Jag menar nog att det är frestande att använda tekniken för att skapa drev typ 100 000 emails men det blir ju inget personligt engagemang och ansvarstagande av det . Bara ett passivt "visst kan man skriva på listan" .

Så det är nog ofrånkomligt bättre att alla ser sitt individuella ansvar och gör vad de kan med sitt eget liv på eget ansvar där de redan befinner sig . På så sätt lär man sig ju någonting .

amier
0

Jag har sett det här talet tidigare i sommar när min dotter spelade upp det. Jag får hopper tillbaka när visheten och visionerna blir så belysta av en så ung människa med en gammal själ. Hon pratar så att de lyssnar som sitter där . Ja vad kan man säga mer än att alla har ett ansvar, men ju mer makt du har att påverka ju större ansvar har du att fatta rätt beslut för att jorden ska orka med sin uppstigning.

Sprid detta tal till så många som du kan, så kan det bli en väckaklocka som ger  en wake up call.

Albin-
0

Jag blev nog inte så imponerad, lite grann bitivs dock. Har hört liknande tal tycker jag fast inte av något barn förstås. Jag vill inte dra ner stämningen i tråden, ville bara ge min åsikt.

mammaz
0

Hej en helt underbar liten tjej och vilket budskap! Tydligen så är denna video från 1992 och man undrar vad som hänt henne efter det.

Hoppas hon blivit en politiker eller har någon befattning där hon kan påverka folk. Och har vi riktigt tur så leder hon hela FN inom kort. Men det skulle väl vara för bra för att vara sant.

[budewabo]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det den unga flickan pratar är också detta som dokumentärserien Bruce Parry i Amazonas tar upp.

Regnskog avverkas för att föda upp boskap så att vi i väst kan köpa billigt kött. Sojan de också odlar används dels som djurfoder och dels till sojaprodukter som många av oss använder.

Vi måste börja med oss själva och välja medvetet för såä länge vi väljer det 'billigare' köttet som importerats så är vi en del av den efterfrågan som gör att det huggs ner ännu mer regnskog, som gör att ännu mer mark görs om till bete och odling.

Och snarare än att känna skuld önskar jag att fler människor känner sin kraft, att individen genom kloka val kan hjälpa Moder Jord.

Det argument som vanligen kommer är: 'Men alla har inte råd att välja ekologiskt etc.' Det vi alla kan göra är att sträva efter att göra medvetna val och tänka till. Om kycklingfilén som är den finaste delen kostar 79 kr kilot, vad har då den mat kostat som den kycklingen ätit? Ännu mindre. Vilken kvalitet kan den maten ha haft? Rätt usel….Och det stoppar vi glatt och nöjt in i våra kroppar.

Det är det jag menar med att ansvaret börjar hos individen. För om vi väljer klokt för våra kroppar innebär det sannolikt en förbätring för Moder Jord också..

Det finns alternativ. Vi håller på att proteinförgifta oss. Vi äter bara mer och mer kött, mer än vad vi någonsin gjorde när vi kroppsarbetade på åkrar och fält dagarna i ända. Att äta mindre kött och mer rotfrukter skulle de festa av oss må bra av. Och DET har alla råd med för rotfrukter är bland det billigaste vi kan köpa i livsmedelsaffären.

Bara som ett exempel på vilken makt vi människor har. Makt som vi inte använder av gud vet vilket skäl!

Detta avsnitt ligger endast ute fram till fredag 9/10 men om du hinner se det så gör det. Det är sjätte och sista avsnittet i en serie jag hoppas de kör i repris då jag missat ett avsnitt plus att detta var världsklass innehållsmässigt!

http://svtplay.se/t/115137/bruce_parry_i_amazonas